Dames/Heren,
Ik heb vorige week vrijdag mijn V50 1.6d uit 2005 in ontvangst mogen nemen. Lekkere auto om mee te rijden, ik heb nog wel een vraag over het bokken/schudden/trillen van de motor. Ook al bij een aantal andere topics gekeken; maar nog geen antwoord gevonden, vandaar deze vraag.
Bij mijn Fabia (1.4tdi) kon ik vanaf de 60/65 km/u in de 5 optrekken naar 120 km/u. De motor in de Volvo kan dat echter niet aan lijkt het (pas vanaf 90 km/u). Als ik rond de 75 km/u schakel naar vijf en dan doortrek dan begint de motor erg te schudden/bokken. Is dit normaal (versnellingsbakratio) of is het toch iets met bijvoorbeeld een (bijna verstopte/niet goed functionerende) EGR klep/inlaat?
Bedankt alvast!
[opgelost] - 1.6d - schudden/bokken bij lage toeren
- MauritsvdT
- 5th Gear member
- Contacteer:
Misschien door de vorige eigenaar fel ingereden en dat de auto deze snelheden bij een bepaalde versnelling niet eerder meegemaakt heeft.
Mijn V50 had in het begin (okt 09) ook moeite om 80 in zijn 6 te rijden en dan iets gas bij te geven, nu 10.000 km verder geen problemen.
Mijn vader kon ook altijd merken als ik in zijn auto gereden had, dan voelde hij net iets feller aan.
Gedrag kun je een motor 'aanleren'.
Mijn V50 had in het begin (okt 09) ook moeite om 80 in zijn 6 te rijden en dan iets gas bij te geven, nu 10.000 km verder geen problemen.
Mijn vader kon ook altijd merken als ik in zijn auto gereden had, dan voelde hij net iets feller aan.
Gedrag kun je een motor 'aanleren'.
Update: MY06 V50 2.0D Momentum: Black Sapphire, 17"; Sculptor, Off Black leather, Xenon, led verlichting in/exterieur, HPS, navigatie, rondom getint, XC-grill, R-design remklauwen, mistlamp/koplampunits zwart, v o l v o kont, chip, K&N and still more to come ....
-
- 2nd Gear member
Okee, dank voor het "geruststellen". Hopen dat dit dan maar "slijt". Ondertussen heb ik 3 mnd garantie dus ik zal na 1.5/2 maand een intake doen bij de Volvo dealer.
Bij mobility center de Jong in Rotterdam hebben ze een 'service op maat' systeem. Er wordt dan een rondje gemaakt door de auto (samen met jou) en wordt dan gekeken naar je wensen/problemen. Ik laat hieruit een rapport opstellen met (evt) gebreken. Die neem ik weer mee terug de garantie in.
Bij mobility center de Jong in Rotterdam hebben ze een 'service op maat' systeem. Er wordt dan een rondje gemaakt door de auto (samen met jou) en wordt dan gekeken naar je wensen/problemen. Ik laat hieruit een rapport opstellen met (evt) gebreken. Die neem ik weer mee terug de garantie in.
-
- 2nd Gear member
UPDATE:
Ik heb hem nog eens goed getest. Mijn bevindingen:
- bij stationair draaien hoor ik een hoge fluittoon vooraan ter hoogte van de radiator (zeer constant; lijkt ontsnappende lucht oid).
- Bij accelereren (koud en warm) - tussen 1200 en 2200 toeren "bokt" de motor (meer bokken bij vol-gas dan rustig optrekken).
Ik heb hem nog eens goed getest. Mijn bevindingen:
- bij stationair draaien hoor ik een hoge fluittoon vooraan ter hoogte van de radiator (zeer constant; lijkt ontsnappende lucht oid).
- Bij accelereren (koud en warm) - tussen 1200 en 2200 toeren "bokt" de motor (meer bokken bij vol-gas dan rustig optrekken).
- Rutger
- 4th Gear member
- Contacteer:
Ik zou dan toch even terug gaan naar de dealer. Laat hem eens uitlezen en hen er naar laten kijken of mee rijden.
Volvo V50 |Business Pack| S&S | 2010
|Volvo C30 NL & Be op Facebook |
-
- 2nd Gear member
Gisteren even naar de garage, onder garantie wordt hij nagekeken en gerepareerd. Een van de heren heeft even gereden en geconstateerd dat het bokken in de lage toeren inderdaad niet goed is.
Nu maar afwachten; ik meld me weer als er een update is!
Nu maar afwachten; ik meld me weer als er een update is!
- Rutger
- 4th Gear member
- Contacteer:
Nou, ik hoop dat je snel een antwoord hebt, wel vervelend dat je een "nieuwe" auto hebt en hem bijna gelijk weer kwijt bent.
Volvo V50 |Business Pack| S&S | 2010
- sanco
- 5th Gear member
Is vervelend, maar ik ga er vanuit dat het goed komt, als ze het zelf ook hebben geconstateerd, en dat is stap 1.
Dit is immers niet normaal voor deze auto. Ben benieuwd waar ze mee komen. Lijkt dat fluiten op valse lucht oid ? (waardoor de mengverhoudingen zoek zijn) of hoor je je HD pomp janken (en is die niet meer helemaal ok). blijft speculeren en dus ook niet echt zinvol.
Dit is immers niet normaal voor deze auto. Ben benieuwd waar ze mee komen. Lijkt dat fluiten op valse lucht oid ? (waardoor de mengverhoudingen zoek zijn) of hoor je je HD pomp janken (en is die niet meer helemaal ok). blijft speculeren en dus ook niet echt zinvol.
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
-
- 2nd Gear member
Nee inderdaad blijft het allemaal speculeren. Misschien is het ook wel de koppeling?
We zullen zaterdag meer weten. Ik houd jullie op de hoogte. Ben zelf ook benieuwd.
Fluiten kan komen van de stuurbekrachtigingspomp schijnbaar...
We zullen zaterdag meer weten. Ik houd jullie op de hoogte. Ben zelf ook benieuwd.
Fluiten kan komen van de stuurbekrachtigingspomp schijnbaar...
-
- 2nd Gear member
Zo, net gebeld door de dealer.
Het is het "massa vliegwiel" dat vervangen moet gaan worden. Schijnbaar een nogal dure/tijdrovende kwestie. Het duurt dan ook tot halverwege volgende week eer dat hij terug is.
E.e.a. wordt binnen garantie vervangen. Kan iemand mij vertellen wat het precies is?
Het is het "massa vliegwiel" dat vervangen moet gaan worden. Schijnbaar een nogal dure/tijdrovende kwestie. Het duurt dan ook tot halverwege volgende week eer dat hij terug is.
E.e.a. wordt binnen garantie vervangen. Kan iemand mij vertellen wat het precies is?
- Elveka
- 2nd Gear member
Jaja, da's een flinke job : linker voorwiel, ophanging en versnellingsbak demonteren, koppeling eruit en dan het vliegwiel demonteren. Dat vliegwiel bestaat uit twee helften met daartussen een trillingsdemper (veren of een soort gel) die waarschijnlijk stuk of versleten is. Kijk even op http://www.amt.nl/web/Nieuws/Autotechni ... egwiel.htm voor wat meer uitleg. Natuurlijk het ideale moment om de staat van de koppeling te controleren en bij twijfel meteen een nieuwe te laten steken. Tegelijkertijd ook eens laten kijken of de krukasoliekeerring nog helemaal goed afsluit en eventueel ook laten vervangen ...
Luc
V60CC B5 MY2023 Plus Bright Platinum Grey + Winter-, Light Pack. Verbruik volgens Spritmonitor :
ex V70 D3 GT MY13 Twilight Bronze Momentum + Winter-, Family-, Motion Pack. Verbruik volgens Spritmonitor :
ex V50 1,6D MY08 Flint Grey Momentum Mobility pack RTI
ex V40 1,9TD MY03 Silver Grey Luxury RTI HU1205
ex V40 1,9D MY98 Silver Grey
V60CC B5 MY2023 Plus Bright Platinum Grey + Winter-, Light Pack. Verbruik volgens Spritmonitor :

ex V70 D3 GT MY13 Twilight Bronze Momentum + Winter-, Family-, Motion Pack. Verbruik volgens Spritmonitor :

ex V50 1,6D MY08 Flint Grey Momentum Mobility pack RTI
ex V40 1,9TD MY03 Silver Grey Luxury RTI HU1205
ex V40 1,9D MY98 Silver Grey
-
- 2nd Gear member
Update 2: Vanavond de auto opgehaald. Ik woon in Rotterdam en de garage is in de onder Zaltbommel, dik 50 minuten rijden. Vol goede moed daarheen....
Maar op de terugweg constateerde ik dat het bokken weer aanwezig was. Mijn vriendin die achter me reed (het was donker) zag heel duidelijk dat onder alle omstandigheden de auto rookte/roette.
Morgen maar weer even de heren van de garage bellen. Wat te doen? Ik heb niet echt zin in constant heen en weer rijden, daarnaast heb ik tot volgende week dinsdag twee auto's dus kan dat dan ook niet meer...
Eigenlijk wil ik hem hier naar een volvo dealer brengen, en dat zij het dan oplossen - en onderling met die garage factureren/regelen. Iemand suggesties?
Beetje sjaggo nu
Maar op de terugweg constateerde ik dat het bokken weer aanwezig was. Mijn vriendin die achter me reed (het was donker) zag heel duidelijk dat onder alle omstandigheden de auto rookte/roette.
Morgen maar weer even de heren van de garage bellen. Wat te doen? Ik heb niet echt zin in constant heen en weer rijden, daarnaast heb ik tot volgende week dinsdag twee auto's dus kan dat dan ook niet meer...
Eigenlijk wil ik hem hier naar een volvo dealer brengen, en dat zij het dan oplossen - en onderling met die garage factureren/regelen. Iemand suggesties?
Beetje sjaggo nu

-
- 2nd Gear member
Update 3
Ik heb de heren van de garage een aantal dagen geleden gesproken over het roken en bokken. Hij gaf aan dat ik nog een week moest doorrijden met het roken/bokken en dat ik kans zou hebben dat het roken wat minder zou moeten zijn, en het bokken wellicht ook...
Ondertussen heel veel topics over EGR, LMM, scheuren in turboslangen/intercoolers etc gelezen en dat bracht me op het idee om het een en ander te controleren. Ik heb de motorkap open gehad en de LMM stekker eraf gehaald. Wat schets mijn verbazing: GEEN MELDING!
Dat kon in mijn optiek betekenen dat de LMM kapot was, maar dan zou ik "altijd" de melding moeten zien... Daarop heb ik besloten de zekeringen maar eens te checken (zekering 23 is voor ECC). Die zat er dus helemaal niet in! Toen maar een zekering erin gedaan, de LMM stekker aangesloten - geen melding... tot nu toe goed. Daarna de LMM stekker eraf gehaald - ja hoor; "Verminderd motorvermogen" melding.
Ik ben maar even gaan rijden met de LMM stekker erop, merk wel een klein verschil (hoop dat het echt zo is en geen placebo effect). Hij lijkt minder te roken maar het bokken is nog erg (alhoewel het alleen in zijn 4 en 5 is vanaf 1200 - 2200 toeren).
Binnenkort de auto naar de garage; wordt vervolgd!
Ik heb de heren van de garage een aantal dagen geleden gesproken over het roken en bokken. Hij gaf aan dat ik nog een week moest doorrijden met het roken/bokken en dat ik kans zou hebben dat het roken wat minder zou moeten zijn, en het bokken wellicht ook...
Ondertussen heel veel topics over EGR, LMM, scheuren in turboslangen/intercoolers etc gelezen en dat bracht me op het idee om het een en ander te controleren. Ik heb de motorkap open gehad en de LMM stekker eraf gehaald. Wat schets mijn verbazing: GEEN MELDING!
Dat kon in mijn optiek betekenen dat de LMM kapot was, maar dan zou ik "altijd" de melding moeten zien... Daarop heb ik besloten de zekeringen maar eens te checken (zekering 23 is voor ECC). Die zat er dus helemaal niet in! Toen maar een zekering erin gedaan, de LMM stekker aangesloten - geen melding... tot nu toe goed. Daarna de LMM stekker eraf gehaald - ja hoor; "Verminderd motorvermogen" melding.
Ik ben maar even gaan rijden met de LMM stekker erop, merk wel een klein verschil (hoop dat het echt zo is en geen placebo effect). Hij lijkt minder te roken maar het bokken is nog erg (alhoewel het alleen in zijn 4 en 5 is vanaf 1200 - 2200 toeren).
Binnenkort de auto naar de garage; wordt vervolgd!
- MauritsvdT
- 5th Gear member
- Contacteer:
Succes in ieder geval.
Wel slordig dat de zekering er niet in zat.
Ikzelf moet voor een garantiegevalletje 300km rijden naar de levernde dealer, die hebben hem toch liever zelf dan dat ik hem naar de dealer hier op de hoek breng, dus jouw 50 minuten vallen nog mee.
Wel slordig dat de zekering er niet in zat.
Ikzelf moet voor een garantiegevalletje 300km rijden naar de levernde dealer, die hebben hem toch liever zelf dan dat ik hem naar de dealer hier op de hoek breng, dus jouw 50 minuten vallen nog mee.

Update: MY06 V50 2.0D Momentum: Black Sapphire, 17"; Sculptor, Off Black leather, Xenon, led verlichting in/exterieur, HPS, navigatie, rondom getint, XC-grill, R-design remklauwen, mistlamp/koplampunits zwart, v o l v o kont, chip, K&N and still more to come ....
-
- 2nd Gear member
Update 4
Inmiddels staat de auto bij de garage. Ze hebben het inlaatspruitstuk schoongemaakt (veel zooi volgens de monteur) en de EGR nagekeken (die zou functioneren). Na weer een test is gebleken dat het probleem nog steeds bestaat.
Nu zijn de verstuivers eruit en gaan ze die 'doormeten'. Ik ben benieuwd, ik houd jullie op de hoogte.
Inmiddels staat de auto bij de garage. Ze hebben het inlaatspruitstuk schoongemaakt (veel zooi volgens de monteur) en de EGR nagekeken (die zou functioneren). Na weer een test is gebleken dat het probleem nog steeds bestaat.
Nu zijn de verstuivers eruit en gaan ze die 'doormeten'. Ik ben benieuwd, ik houd jullie op de hoogte.
- gnd
- 3rd Gear member
Hoi,
Je scrijft dat de auto uit de buurt van Zaltbommel komt.
Komt die bij Vos vandaan ?
De "ingereden" S40 van mijn ega komt bij Vos Veghel.
Ze vonden het goed dat het zusterbedrijf Vos Gorinchem de garantie reparaties deed. (Ennûh, ze = zowel Gorinchem als ook Veghel)
Ik vond ze best vel aardig en goed in Gorinchem en het is dichter bij Rotterdam.
Cheers,
GND
Je scrijft dat de auto uit de buurt van Zaltbommel komt.
Komt die bij Vos vandaan ?
De "ingereden" S40 van mijn ega komt bij Vos Veghel.
Ze vonden het goed dat het zusterbedrijf Vos Gorinchem de garantie reparaties deed. (Ennûh, ze = zowel Gorinchem als ook Veghel)
Ik vond ze best vel aardig en goed in Gorinchem en het is dichter bij Rotterdam.
Cheers,
GND
Zakelijk V50 2.0d en 1.8, V70 2.4i Geartronic, S60 2.4 D, een S60 2.0T PWS, een S60 T4 en V60 T3 PWS.
Privé Volvo 440 1.8i Fleet (2001-2009), Volvo S40 1.8i Nordic (2009-2015) Volvo S40 2.0 (2015-heden)
Privé Volvo 440 1.8i Fleet (2001-2009), Volvo S40 1.8i Nordic (2009-2015) Volvo S40 2.0 (2015-heden)