Wat is jullie ervaring met de gevoeligheid voor ruitschade?
Sinds 3,5 jaar rij ik S60 en ik ben op 1 ding na tevreden, ruitschade...
Ben intussen aan mijn 4e ruit toe en ik zit een beetje met mij handen in het haar. Tussendoor nog een keer van auto gewisseld, de oorzaak ligt dus niet in een schadeauto.
Voor mijn Volvo tijdperk heb ik nooit een kapotte ruit gehad.
Nu is het regelmatig prijs, 2 keer vrijwel onmiddellijk na steenslag (zelfde dag) scheurde de ruit vanuit de beschadiging verder. De 3e keer was er geen duidelijke aanleiding en de 4e scheur ontdekte ik bij het verwijderen van de sneeuw nadat mijn auto een week had stilgestaan.
De ruitenboer zegt relatief veel Volvo's te zien maar kon niets ontdekken aan de sponning of iets anders en heeft extra zijn best gedaan.
Wel eens gesproken met rijkswaterstaat:" 1 ruitschade per jaar is heel normaal" ........
S60 30.000km/pj
bj2002
bj2005
S60 gevoelig voor ruitschade?
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20781
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Tja, toevallig moet ik er nu ook aan geloven, maar dit is voor mij de eerste keer met de S60 in 3 jaar tijd.
Met de vorige Volvo's heb ik nooit ruitschade gehad.
Met de vorige Volvo's heb ik nooit ruitschade gehad.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
- Paul
- Geartronic member
- Berichten: 33124
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
Volgens mij ligt het meer aan Zoab en de afstand die je hebt op je voorligger.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
- Chiel
- 2nd Gear member
- Berichten: 162
- Lid geworden op: 16.09.2009 - 17:34
- Locatie: Ermelo
Bij mij was het deze winter al 2 x raak met kleine ruitschades door die steentjes op de weg. Het bleef gewoon bij 2 putjes in de ruit en beide keren keurig gerepareerd door carglass. Veel stukken asfalt zijn afgelopen winter behoorlijk slecht geworden, ze hadden het ook behoorlijk druk bij carglass.
V70 2.4D Edition Geartronic 2006
V60 D4 Momentum 2014
V60 D4 Momentum 2014
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 41050
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
De afgelopen weken een paar keer een behoorlijk knal op m'n voorruit maar ik heb geen krasjes of putjes kunnen ontdekken.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- chris_zweden
- 3rd Gear member
- Berichten: 481
- Lid geworden op: 01.11.2009 - 16:25
- Locatie: Karlstad
Al eens gedacht om gelaagd glas te plaatsen? Is toch even wat sterker
Geen idee of een B bedrijf als carglass dat ook plaatst...

Volvo S80 D5 Geartronic Summum MY07
security line, audio line, climate line, winter line, professional line, chrome pakket, standkachel, personal car communicator , geventileerd leder+verwarmbare voorstoelen, elektrisch verstelbare passagiersstoel, neerklapbare hoofdsteunen achter, verwarmbare achterbank, classic wood schakelpookknop, blind spot information system (BLIS), audioconsole achter, bluetooth, trekhaak, park assist camera, nivomat, enz.
Rica stage2
security line, audio line, climate line, winter line, professional line, chrome pakket, standkachel, personal car communicator , geventileerd leder+verwarmbare voorstoelen, elektrisch verstelbare passagiersstoel, neerklapbare hoofdsteunen achter, verwarmbare achterbank, classic wood schakelpookknop, blind spot information system (BLIS), audioconsole achter, bluetooth, trekhaak, park assist camera, nivomat, enz.
Rica stage2
- Harige Harry
- 2nd Gear member
- Berichten: 247
- Lid geworden op: 28.02.2010 - 20:42
Ik heb juist het tegenovergesteld! Diverse keren flinke tikken op het raam maar geen schade of sterretje te bekennen! Bij mijn voorgaande auto's is dat wel eens anders geweest, voor alle duidelijkheid, dit waren geen volvo's.
S60 T5 geartronic, cosmos bleu metalic, zwart leder, 2000. verkocht...
- Rick H
- 3rd Gear member
- Berichten: 454
- Lid geworden op: 15.07.2009 - 21:42
- Locatie: Almere
hier hetzelfde gehad, 2 maanden na aankoop was het al raak, (scheur) ik heb hem meteen laten vervangen door een origineel exemplaar bij een volvo dealer. ik merk wel regelmatig dat er een steentje op de voorruit klapt (ik houd mijn hart dan vast)
Mijn vader rijdt nu al zo'n 7 jaar (gecombineerd) V70 en heeft nog nooit
ruitschade ondervonden. of het dus een typisch S60/V70 probleem is durf ik niet te zeggen.
ik gooi het een beetje op geluk, afstand tot tegenliger en staat van het wegdek...
grt
Rick
Mijn vader rijdt nu al zo'n 7 jaar (gecombineerd) V70 en heeft nog nooit
ruitschade ondervonden. of het dus een typisch S60/V70 probleem is durf ik niet te zeggen.
ik gooi het een beetje op geluk, afstand tot tegenliger en staat van het wegdek...
grt
Rick
MY07 Volvo S80 4.4 V8 AWD Geartronic
Black Sapphire metallic - Summum - Off Black Leder - 18” Zubra - Premium sound - RTI -
Keyless drive - PDC V+A - BLIS - Adaptieve Bi-Xenon - etc...
MY06 Volvo S60 2.0T Aut.
Sports-Edition - Silver - Off Black Leder - Bodykit - 18” Eudora (zomer) - 17” Otrera (winter) - HU850 Premium sound - RTI - PDC - etc...
Black Sapphire metallic - Summum - Off Black Leder - 18” Zubra - Premium sound - RTI -
Keyless drive - PDC V+A - BLIS - Adaptieve Bi-Xenon - etc...
MY06 Volvo S60 2.0T Aut.
Sports-Edition - Silver - Off Black Leder - Bodykit - 18” Eudora (zomer) - 17” Otrera (winter) - HU850 Premium sound - RTI - PDC - etc...
- olav
- 3rd Gear member
- Berichten: 408
- Lid geworden op: 19.02.2007 - 18:58
- Locatie: Midden Brabant
Had in de eerste paar weken twee scheuren en dus een nieuwe ruit te pakken, daarna al drie jaar met slechts hier en daar een putje en een knal op de ruit (inmiddels ruim 90.000 km gereden).
Man van de ruiten meldde me destijds ook dat een ruit gemiddeld 100.000 km meeging, dus dan ben je met 30.000 km per jaar statistisch gezien regelmatig het haasje.
Afstand tot je voorganger was volgens hem niet de voornaamste oorzaak, hij meldde dat het vaak kwam door tegenliggers die een steentje opzij laten springen. Sindsdien rijd ik alleen nog maar op de rechter weghelft
Man van de ruiten meldde me destijds ook dat een ruit gemiddeld 100.000 km meeging, dus dan ben je met 30.000 km per jaar statistisch gezien regelmatig het haasje.
Afstand tot je voorganger was volgens hem niet de voornaamste oorzaak, hij meldde dat het vaak kwam door tegenliggers die een steentje opzij laten springen. Sindsdien rijd ik alleen nog maar op de rechter weghelft
Volvo XC70 2.4D drive handbak uit 2010. Aankoop febr. 2017: 158.195km - huidig 292.000+km (streven: minstens zoveel als zijn illustere voorganger)
Volvo V70 D5 handbak uit 2002. Aankoop febr. 2007: 161.253km, ingeruild febr. 2017: 417.879km. Geëxporteerd.
Volvo 144 handbak uit 1970. Aankoop ergens in 1995, verkoop ergens in 1996. Niet meer op de weg.
Volvo V70 D5 handbak uit 2002. Aankoop febr. 2007: 161.253km, ingeruild febr. 2017: 417.879km. Geëxporteerd.
Volvo 144 handbak uit 1970. Aankoop ergens in 1995, verkoop ergens in 1996. Niet meer op de weg.
- Paul
- Geartronic member
- Berichten: 33124
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
Wij hebben de originele ruit in de XC70 na een jaar vervangen omdat een wasjongen met een schuurspons over de voorruit was gegaan.
Verder geen problemen met 150.000km (of meer geen idee waar hij nu op staat).
T5 hiervoor had geen problemen, 2.4T daarvoor had wel een nieuwe ruit in de eerste 5000km van zijn leven.
C'est ça.
Verder geen problemen met 150.000km (of meer geen idee waar hij nu op staat).
T5 hiervoor had geen problemen, 2.4T daarvoor had wel een nieuwe ruit in de eerste 5000km van zijn leven.
C'est ça.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
- Paul
- Geartronic member
- Berichten: 33124
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
Zijn het dan originele ruiten wat hij terug plaatst?S60-D5 schreef:De ruitenboer zegt relatief veel Volvo's te zien maar kon niets ontdekken aan de sponning of iets anders en heeft extra zijn best gedaan.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
- Jor
- 5th Gear member
- Berichten: 1803
- Lid geworden op: 20.06.2005 - 20:42
- Locatie: Bergen op Zoom
Bij aanschaf van de S60 zat er een diepe put in de voorruit, na 6 maanden tijdens het wassen is de voorruit gescheurd. Deze toen laten vervangen door de Volvo-dealer.
Nog geeneens een jaar later opnieuw een put in de voorruit, precies op dezelfde plek. Dit steentje was afkomstig van een voorligger...Ik hield nog wel voldoende afstand een seconde of 4...
Putje is opgevuld door carglass. Ik ben er al 2 keer mee teruggeweest omdat het putje weer zichtbaar was. Nu heb ik zoiets van laat maar lekker zitten.
Nog geeneens een jaar later opnieuw een put in de voorruit, precies op dezelfde plek. Dit steentje was afkomstig van een voorligger...Ik hield nog wel voldoende afstand een seconde of 4...
Putje is opgevuld door carglass. Ik ben er al 2 keer mee teruggeweest omdat het putje weer zichtbaar was. Nu heb ik zoiets van laat maar lekker zitten.
Renault Megane Classic 1.6 '99
Mercedes 350 SLC '77
Volvo S40 2.0T '01
VW Polo, 1.4 TDI, '04
Volvo S60, T5, '03
Peugeot 107, 2007
Volvo V70, 2.4 LPG, 2002 te koop
Volvo V70, 2.5T, 2005
Audi A2, 2000
Mercedes 350 SLC '77
Volvo S40 2.0T '01
VW Polo, 1.4 TDI, '04
Volvo S60, T5, '03
Peugeot 107, 2007
Volvo V70, 2.4 LPG, 2002 te koop
Volvo V70, 2.5T, 2005
Audi A2, 2000
-
- 4th Gear member
- Berichten: 575
- Lid geworden op: 31.03.2009 - 15:14
- Locatie: Prinsenbeek
Ik heb een aantal jaren geleden duidelijk vastgesteld dat er behoorlijk verschil in kwaliteit is tussen de Volvo ruiten en bijvoorbeeld die van Carglass. Voor mij voortaan (hopelijk niet te vaak) alleen maar Volvo ruiten ( Carglass mag wel de putjes vullen natuurlijk)
Ries van Lomwel
945 LPT estate MY1998 olive green metallic
945 LPT estate MY1998 silver metallic
945 LPT estate MY1998 olive green metallic
945 LPT estate MY1998 silver metallic
- mehrzahl
- 3rd Gear member
- Berichten: 313
- Lid geworden op: 04.03.2006 - 12:29
- Locatie: Etten-Leur
Ik heb ook de ervaring dat de voorruit snel(ler) scheurt. Ik heb de laatste 3 jaar 3x een nieuwe voorruit laten plaatsen. De originele ruit zat er de eerste keer nog in, die scheurde toen de auto in de zon stond (thermische breuk, loodrecht op de sponning). De ruit erna sneuvelde door een steentje dat meteen een horizontale scheur veroorzaakte; de laatste waar ik nog steeds mee rondrijd, heeft inmiddels een scheurtje van 10 cm (oorzaak onbekend), ook horizontaal.
Ik moet er wel bijzeggen dat deze ruiten van Autotaalglas komen, niet origineel Volvo.
Afstand tot voorligger e.d. is niet relevant, omdat mijn andere auto (Audi A3) geen enkele scheur in de ruit gehad heeft in dezelfde periode (ongeveer 50% van de tijd in gereden).
Ik moet er wel bijzeggen dat deze ruiten van Autotaalglas komen, niet origineel Volvo.
Afstand tot voorligger e.d. is niet relevant, omdat mijn andere auto (Audi A3) geen enkele scheur in de ruit gehad heeft in dezelfde periode (ongeveer 50% van de tijd in gereden).
Volvo 66 - Renault 18- Renault Fuego - Citroën AX - Audi 90 - Chrysler PT Cruiser - Seat Toledo
Volvo S60 D5 - 2002
Volvo V70 2.4D Edition Sport 2007
Volvo V70 D3 Limited Edition 2011
https://www.spritmonitor.de/de/detailan ... 20129.html
Volvo S60 D5 - 2002
Volvo V70 2.4D Edition Sport 2007
Volvo V70 D3 Limited Edition 2011
https://www.spritmonitor.de/de/detailan ... 20129.html
-
- 1st Gear member
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 06.02.2007 - 11:29
Bedankt voor alle reacties.
Bij mij zijn er originele en niet originele ruiten teruggeplaatst, dat zou verschil kunnen uitmaken.
Ook mijn ww-verkeer langs Rotterdam over de ring Zuid doet er vast geen goed aan. De afstand tot de voorliggers hou ik wel in de gaten maar het zijn meestal de vrachtwagens die de nodige stenen opwerpen. Die laatste zijn op de ring zeker bij het in en uitvoegen niet te vermijden.
Rijkswaterstaat heeft al het e.e.a gerepareerd maar af en toe lijkt het wel een grindbak, van mij mogen ze vaker vegen. Ik herinner me wel dat er deze winter een signaal is afgegeven door de verzekeraars dat het met ruitschades de spuigaten uit begon te lopen.
We zullen het maar op domme pech houden...
Bij mij zijn er originele en niet originele ruiten teruggeplaatst, dat zou verschil kunnen uitmaken.
Ook mijn ww-verkeer langs Rotterdam over de ring Zuid doet er vast geen goed aan. De afstand tot de voorliggers hou ik wel in de gaten maar het zijn meestal de vrachtwagens die de nodige stenen opwerpen. Die laatste zijn op de ring zeker bij het in en uitvoegen niet te vermijden.
Rijkswaterstaat heeft al het e.e.a gerepareerd maar af en toe lijkt het wel een grindbak, van mij mogen ze vaker vegen. Ik herinner me wel dat er deze winter een signaal is afgegeven door de verzekeraars dat het met ruitschades de spuigaten uit begon te lopen.
We zullen het maar op domme pech houden...
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 126
- Lid geworden op: 13.02.2006 - 12:25
- Locatie: Mûnein
Kan het toch niet laten..... Vertel eens; wat voor soorten glas worden er dan allemaal sinds de jaren 80 als voorruit gebruikt......? :?:chris_zweden schreef:Al eens gedacht om gelaagd glas te plaatsen? Is toch even wat sterkerGeen idee of een B bedrijf als carglass dat ook plaatst...
340,360,340,360,340,850,740,850,740,360,325,850,S60, V70NN, S60
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
gehard en gehard?
Volvo for life
- sjors86
- 2nd Gear member
- Berichten: 148
- Lid geworden op: 31.08.2009 - 20:06
@ S60-D5
deze winter heb ik ook heel veel steentjes tegen mijn ruit gehad, gelukkig geen ster. Maar veeel meer dan vorige winters is mijn ervaring. Miscchien ook omdat er veel gestrooid is en er dan meer rotzooi op de weg ligt??
deze winter heb ik ook heel veel steentjes tegen mijn ruit gehad, gelukkig geen ster. Maar veeel meer dan vorige winters is mijn ervaring. Miscchien ook omdat er veel gestrooid is en er dan meer rotzooi op de weg ligt??
S60 2001 T5|18'' Pegasus, zomer|17'' Tethys, winter|
|BSR opti-flow intake|IPD HD ignition coils|IPD transmission mount|Powerflex-bussen|
S60 2000 2.4|16'' Mimas, zomer|16'' Staal, winter|
|Custom 2,5'' exhaust|IPD endlinks|EBC 16'' (yellowstuff)|Powerflex-bussen|Klapsleutel|Sunblinds|
|BSR opti-flow intake|IPD HD ignition coils|IPD transmission mount|Powerflex-bussen|
S60 2000 2.4|16'' Mimas, zomer|16'' Staal, winter|
|Custom 2,5'' exhaust|IPD endlinks|EBC 16'' (yellowstuff)|Powerflex-bussen|Klapsleutel|Sunblinds|
Zat ik ook aan te denken.Paul schreef:Zijn het dan originele ruiten wat hij terug plaatst?S60-D5 schreef:De ruitenboer zegt relatief veel Volvo's te zien maar kon niets ontdekken aan de sponning of iets anders en heeft extra zijn best gedaan.
Ik heb begrepen (nog geen bewijzen gezien) dat originele Volvo ruiten een fractie dikker zijn.
- Paul
- Geartronic member
- Berichten: 33124
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
Zag vanmiddag een XC70 (bijna dezelfde voorruit) met een sticker van Zwitserland van 02 erop zitten. Had dus 8 jaar dezelfde ruit. Dus soms gaan ze wel wat langer mee 

MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra