EGR vragen

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
MauritsvdT
5th Gear member
Contacteer:

Sorry voor de vragen over een onderwerp wat al vaak voorbij gekomen is.
Maar als ik dus de klep laat dicht zetten door een tuner (icm met OBD), krijg ik geen storingen op de boordcomputer en voor de lange termijn maakt dit ook niet uit?

(Heb ik wel geen V70, maar een V50 2.0D)
Update: MY06 V50 2.0D Momentum: Black Sapphire, 17"; Sculptor, Off Black leather, Xenon, led verlichting in/exterieur, HPS, navigatie, rondom getint, XC-grill, R-design remklauwen, mistlamp/koplampunits zwart, v o l v o kont, chip, K&N and still more to come ....
ivoandriessen
5th Gear member

edraket schreef:Hangt uiteraard van het programma af. In mijn geval 63pk en 100Nm. Verbruik zal bij gelijke rijstijl iets zuiniger zijn. Gelijke rijstijl is echter moeilijk met de extra paardjes.
Eens, heb er 30pk en 80 Nm bij, nu na het schoonmaaken van die buis trket ie als een beer. Erg moeilijk dus om dezelfde rijstijl aan te houden.
Afbeelding

XC90 T8 Inscription MY2017 2022-
V60 PIH D6 Summum MY2014 2018-2022
XC90 D5 Summum MY2006 2015-2018
V70 D5 Summum aut MY2003 2009-2015
Thamar
4th Gear member
Contacteer:

EGR = Exhaust Gas Recirculation

Niks dat die extra lucht binnenlaat. Die zorgt ervoor dat de uitlaatgassen bij deellast gerecirculeerd worden om de uitstoot van nox te laten dalen.
Bij volgas staat die klep gewoon toe en komt er enkel lucht via de luchtfilter naar binnen.
Voor verbranding is zuurstof nodig, geen lucht. Het roeten is eerder de klep die blijft openstaan waardoor er onvoldoende zuurstof in het traject is om de diesel te verbranden.

EGR dichtzetten geeft geen schade aan de motor, afhankelijk van type auto is de truck met de duif anders. Sommige kan je gewoon de stekker uittrekken, anderen via obd foefelen of gewoon de klep 45 graden draaien (bij renaults bv).

Met afgesloten klep duurt het enkel iets langer eer de motor warm heeft.
Gast

edraket schreef:Klopt niet wat je zegt. De EGR is een klep die extra lucht toe laat in de inlaat. Er komen dus twee luchtstromen de motor in, via het luchtfilter en via de EGR. De laatste wordt geregeld door de EGR klep en is afhankelijk van o.a. gasklepstand en toerental. Deze luchtstromen gaan samen de motor in.
Als je de EGR doorlaat met een plaatje afdicht mis je dus lucht uit de EGR klep en kan de auto dus gaan roeten doordat het luchtoverschot minder wordt (een dieselmotor werkt altijd met een luchtoverschot itt een benzinemotor). Daarnaast zal het motormanagement de stress in gaan omdat er te weinig lucht in de motor komt. Hierdoor licht het motormanagement lampje op.
Je begrijpt al dat de lucht brandstof toevoer wordt verstoord als de EGR zomaar wordt dicht gezet zonder verdere maatregelen.

Als een tuner de klep dicht zet zorgt hij ervoor dat de regelunit een aangepaste hoeveelheid brandstof in spuit, rekening houdend met de verminderde hoeveelheid lucht die de motor in gaat. Uiteraard compenseert hij dat door een verhoogde turbodruk zodat er niet minder maar meer lucht in de motor komt zodat de prestaties niet af maar toenemen.
Mooi gesproken. :P
Wat gaat je dit kosten en wie heb je uit gekozen?
Gast

Thamar schreef: EGR dichtzetten geeft geen schade aan de motor, afhankelijk van type auto is de truck met de duif anders. Sommige kan je gewoon de stekker uittrekken, anderen via obd foefelen of gewoon de klep 45 graden draaien (bij renaults bv).
Wat is de truc bij onze Volvo's?
edraket
7th Gear member

AlexV70 schreef:
edraket schreef:Klopt niet wat je zegt. De EGR is een klep die extra lucht toe laat in de inlaat. Er komen dus twee luchtstromen de motor in, via het luchtfilter en via de EGR. De laatste wordt geregeld door de EGR klep en is afhankelijk van o.a. gasklepstand en toerental. Deze luchtstromen gaan samen de motor in.
Als je de EGR doorlaat met een plaatje afdicht mis je dus lucht uit de EGR klep en kan de auto dus gaan roeten doordat het luchtoverschot minder wordt (een dieselmotor werkt altijd met een luchtoverschot itt een benzinemotor). Daarnaast zal het motormanagement de stress in gaan omdat er te weinig lucht in de motor komt. Hierdoor licht het motormanagement lampje op.
Je begrijpt al dat de lucht brandstof toevoer wordt verstoord als de EGR zomaar wordt dicht gezet zonder verdere maatregelen.

Als een tuner de klep dicht zet zorgt hij ervoor dat de regelunit een aangepaste hoeveelheid brandstof in spuit, rekening houdend met de verminderde hoeveelheid lucht die de motor in gaat. Uiteraard compenseert hij dat door een verhoogde turbodruk zodat er niet minder maar meer lucht in de motor komt zodat de prestaties niet af maar toenemen.
Mooi gesproken. :P
Wat gaat je dit kosten en wie heb je uit gekozen?
Rica dit keer. Enige nadeel van Rica vind ik het hoge koppel. Daar ben ik niet zo dol op. Heb liever wat minder koppelen en langer doorgaan hoger in de toeren. Zo moet je ook aan dezelfde pk's kunnen komen. Is iets van 700 euro.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gast

Ik blijf het veel geld vinden.
Ik ben in principe tevreden met het koppel en vermogen (zou wel iets zuiniger mogen).
Maar om nu zoveel geld uit te geven voor het dicht zetten van de EGR, gaat me te ver.
edraket
7th Gear member

Je kunt ook alleen de EGR dicht laten zetten zonder tuning. Moet niet zo duur zijn. Is een fluitje van een cent.
Persoonlijk vind ik de tuning ook erg duur. 205 pk is 518 euro, 226 is 691 euro. Vind het verschil heel erg groot. Het voordeeel van de 226 pk is dat deze alleen bovenin langer door gaat en dat is fijn.
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
toppertje
6th Gear member

toen ik mijn auto heb laten tunen werd mij verteld dat
het in prijs niets uitmaakte.
bij softwarematig dichtzetten van de EGR worden dezelfde handelingen
verricht als bij tuning.
geen glans zonder wrijving
Gast

edraket schreef:Je kunt ook alleen de EGR dicht laten zetten zonder tuning. Moet niet zo duur zijn. Is een fluitje van een cent.
Je gaat toch heen, wil je eens informeren?
edraket
7th Gear member

Ja zal ik doen :)
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
edraket
7th Gear member

Net is de tuning erin gegaan. Heb gelijk even gevraagd wat de EGR kost. Alleen de EGR dicht zetten kost bij Rica 100 euro bij de D5, dus zonder tuning. Of dat voor latere bouwjaren ook nog het geval is (dus de laatste modellen) weet ik niet. Is voor een my2006 2.4D of D5.
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
toppertje
6th Gear member

en?
durf het bijna niet te vragen,maar hoe rijdt het? :P
geen glans zonder wrijving
MauritsvdT
5th Gear member
Contacteer:

Dat kun je hier lezen.
Ik was namelijk ook wel benieuwd.
Update: MY06 V50 2.0D Momentum: Black Sapphire, 17"; Sculptor, Off Black leather, Xenon, led verlichting in/exterieur, HPS, navigatie, rondom getint, XC-grill, R-design remklauwen, mistlamp/koplampunits zwart, v o l v o kont, chip, K&N and still more to come ....
chris_zweden
3rd Gear member

edraket schreef:Net is de tuning erin gegaan. Heb gelijk even gevraagd wat de EGR kost. Alleen de EGR dicht zetten kost bij Rica 100 euro bij de D5, dus zonder tuning. Of dat voor latere bouwjaren ook nog het geval is (dus de laatste modellen) weet ik niet. Is voor een my2006 2.4D of D5.
Is je EGR ook dichtgemaakt? Mijne is nog open maar als ik het zo lees kan deze net zo goed dicht. Zo ben je verzekerd van een blijvend vermogen.
Volvo S80 D5 Geartronic Summum MY07
security line, audio line, climate line, winter line, professional line, chrome pakket, standkachel, personal car communicator , geventileerd leder+verwarmbare voorstoelen, elektrisch verstelbare passagiersstoel, neerklapbare hoofdsteunen achter, verwarmbare achterbank, classic wood schakelpookknop, blind spot information system (BLIS), audioconsole achter, bluetooth, trekhaak, park assist camera, nivomat, enz.
Rica stage2
Hans oet Twent
8th Gear member

Dus EGR dichtzetten is voor de auto goed en voor de beurs een plezierige bijkomstigheid.
Maar bij de APK een lastige omdat de auto wellicht meer gaat roeten. DUs bij een roetmeting zou je door de mand kunnen vallen. Toch?
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
chris_zweden
3rd Gear member

In Zweden is er geen roetmeting omdat er een roetfilter op zit en het dan niet nodig was. Misschien is dat in Nederland ook zo?
Volvo S80 D5 Geartronic Summum MY07
security line, audio line, climate line, winter line, professional line, chrome pakket, standkachel, personal car communicator , geventileerd leder+verwarmbare voorstoelen, elektrisch verstelbare passagiersstoel, neerklapbare hoofdsteunen achter, verwarmbare achterbank, classic wood schakelpookknop, blind spot information system (BLIS), audioconsole achter, bluetooth, trekhaak, park assist camera, nivomat, enz.
Rica stage2
Thamar
4th Gear member
Contacteer:

Nee helemaal niet, EGR werkt niet op stationair draaien en al helemaal niet als ze even het gaspedaal induwen om een piekmeting te doen.
Frederik Welvaert
5th Gear member

Hans oet Twent schreef:Dus EGR dichtzetten is voor de auto goed en voor de beurs een plezierige bijkomstigheid.
Maar bij de APK een lastige omdat de auto wellicht meer gaat roeten. DUs bij een roetmeting zou je door de mand kunnen vallen. Toch?
De auto gaat juist minder roeten omdat ie minder vuile lucht binnenkrijgt en dus een betere ontbranding gaat hebben.
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
Gast

Ik moet ook even met de mijne aan de gang. Ik heb het idee dat ie wat "zwaarder" loopt.
Ook het verbruik is niet om over naar huis te schrijven.

Alles gelezen over het schoonmaken, maar niets gevonden over een pakking tussen de EGR klep en de inlaatbuis.
Wat zit er tussen als afdichting?
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”