Ben nieuw op dit forum, maar lees al een tijdje mee als Volvo-fan.
Mijn 460 1.8i uit '96 start sinds een paar dagen anders dan normaal. Na een koude start lijkt de motor soms iets in te houden en zakt het toerental terug naar ca 400rpm om hierna weer naar de normale 900 terug te komen. Als de motor eenmaal warm is schommelt het toerental tussen de 1000 en 1800 toeren, pulserend als het ware en soms even een seconde hangend op 1800. Na even snel navragen en zelf analyseren lijkt het me dat het wellicht de stappenmotor is die de geest heeft gelaten.
Iemand die dit probleem herkent of andere suggesties heeft in welke hoek ik dit probleem kan zoeken.
Mocht het de stappenmotor zijn, is dit makkelijk zelf te vervangen?
Gr.
Floris
Onregelmatig stationair lopen
-
- 5th Gear member
Controleer eerst of alle slangen nog goed zijn, niet lek of verstopt. (let op er kunnen wel restricties in zitten.
Daarna kun je nog de stationairklep schoonmaken of vervangen (ook wel stappenmotor genoemd onterecht)
Even zoekfunctie gebruiken, forum staat er vol mee.
gr Wim
Daarna kun je nog de stationairklep schoonmaken of vervangen (ook wel stappenmotor genoemd onterecht)
Even zoekfunctie gebruiken, forum staat er vol mee.
gr Wim
Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
-
- 1st Gear member
Probleem gevonden denk ik. De rubberen stukjes waarmee de twee vacuumslangetjes aangesloten zitten waren beiden volledig ingedroogd en gescheurd. Klopt het dat hier een soort ventieltje inzit, of is dit makkelijk op te lossen met een nieuw stukje slang waar beide kanten (vacuumslang en aansluiting) op passen?
Motor loopt met de vacuumslangetjes los in elk geval weer normaal stationair en rijdt ook normaal, op het gepruttel en inhouden na omdat de slang losgekoppeld is. Vanmiddag dus maar even kijken of het op te lossen is.
Motor loopt met de vacuumslangetjes los in elk geval weer normaal stationair en rijdt ook normaal, op het gepruttel en inhouden na omdat de slang losgekoppeld is. Vanmiddag dus maar even kijken of het op te lossen is.
-
- 1st Gear member
Slangetjes zijn vervangen, motor draaide weer prima!
Toen even een stukje gaan rijden om te testen. Alles goed tot het moment dat de motor warm is, dan begint het pulserende gasgeven weer. Moet haast wel de stationairklep zijn, want bij op de motor uit laten rollen voel je dat de auto bij ca. 1500 toeren niet meer afremt maar op dezelfde snelheid doorrolt. Morgen de klep er maar even afhalen en schoonmaken, en mocht dat niet werken vervangen. Iemand nog ander advies?
Toen even een stukje gaan rijden om te testen. Alles goed tot het moment dat de motor warm is, dan begint het pulserende gasgeven weer. Moet haast wel de stationairklep zijn, want bij op de motor uit laten rollen voel je dat de auto bij ca. 1500 toeren niet meer afremt maar op dezelfde snelheid doorrolt. Morgen de klep er maar even afhalen en schoonmaken, en mocht dat niet werken vervangen. Iemand nog ander advies?
-
- 5th Gear member
De luchtmassa / luchttemperatuur sensor die in de inlaat zit even poetsen. Zit in de rubber slang tussen luchtfilter en spruitstuk.
Wim
- SchoutenCC
- 5th Gear member
Als de TS zegt "460 1.8i uit '96" vermoed ik een B18U-motor (@fmeinster: zit er een zwarte luchtinlaat bovenop je motor die uit 1 deel bestaat en waar niet groot Volvo injection op geschreven staat?)
Van een B18U kun je de stappenmotor niet schoonmaken, die kun je alleen vervangen. Ook heeft de B18U geen sensor in de inlaatslang.
Als mijn vermoeden klopt dus even verder kijken.
Van een B18U kun je de stappenmotor niet schoonmaken, die kun je alleen vervangen. Ook heeft de B18U geen sensor in de inlaatslang.
Als mijn vermoeden klopt dus even verder kijken.
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)
- erik-hakkers
- 2nd Gear member
Zet de volvo eens aan een rookmachinne.
Dit doe je door aan de luchtfilterslang, wel loshalen van het luchtfilterhuis, en aan de slang een rookmachinne te plaatsen.
Komt er ergens rook uit dan heb je een lek.(misschien gasklephuis?)
Dit doe je door aan de luchtfilterslang, wel loshalen van het luchtfilterhuis, en aan de slang een rookmachinne te plaatsen.
Komt er ergens rook uit dan heb je een lek.(misschien gasklephuis?)
volvo 480 forum
volvo 480 1.7 es 1987 kleurcode 305
volvo s70 2.5 10v 1998
volvo 480 1.7 es 1987 kleurcode 305
volvo s70 2.5 10v 1998
-
- 1st Gear member
Net ff aan de slag geweest.
Is inderdaad een B18U, er zit hier in de inlaatslang echter wel vlak voor het inlaatspruitstuk en de gasklep een sensor en een vacuumslang in, een centimeter of 5 hiervoor. Dit even schoon gemaakt, nog een ander slangetje ook goed vastgezet en de motor lijkt het weer prima te doen, waar deze vanochtend eerder nog met 1300 toeren door bleef draaien, zelfs bij warme motor. Zo ff een stukje rijden, mochten zich weer problemen voordoen komt het mooi uit dat er daar ook een vriend van me is die veel verstand heeft van Volvo's.
Is inderdaad een B18U, er zit hier in de inlaatslang echter wel vlak voor het inlaatspruitstuk en de gasklep een sensor en een vacuumslang in, een centimeter of 5 hiervoor. Dit even schoon gemaakt, nog een ander slangetje ook goed vastgezet en de motor lijkt het weer prima te doen, waar deze vanochtend eerder nog met 1300 toeren door bleef draaien, zelfs bij warme motor. Zo ff een stukje rijden, mochten zich weer problemen voordoen komt het mooi uit dat er daar ook een vriend van me is die veel verstand heeft van Volvo's.
- Iroll
- 6th Gear member
De stappen motor (in de B18U zit een echte) is waarschijnlijk defect. Deze zit in het gasklephuis. Het is een el. motortje die de gasklep iets opend of sluit naar gelang de input van de sensoren om het stationair toerental aftestellen.
In dit manual kan je een tekening en beschrijving van de B18U stappenmotor vinden.
In dit manual kan je een tekening en beschrijving van de B18U stappenmotor vinden.
-
- 1st Gear member
Het was inderdaad de stappenmotor.
Via onderdelenlijn.nl een oproep gedaan en een stappenmotor gekocht bij Auto Rima, 30 euro incl verzending. Vanochtend even ingebouwd, en het werkt weer perfect.
Alle vacuumaansluitingen had ik vorige week al gedaan, dus de auto loopt heerlijk soepel stationair nu.
Via onderdelenlijn.nl een oproep gedaan en een stappenmotor gekocht bij Auto Rima, 30 euro incl verzending. Vanochtend even ingebouwd, en het werkt weer perfect.
Alle vacuumaansluitingen had ik vorige week al gedaan, dus de auto loopt heerlijk soepel stationair nu.