Vandaag heb ik m'n achterste schokdempers vervangen (100 euro, maar echt een heel verschil!) maar toen ik de wielen er af had zag ik dat die rubbers die zeg maar in je veren hangen helemaal kapot en uitgedroogd zijn, eentje is al voor de helft afgescheurd toen ik em vast pakte.. Maar hoe heten die dingen?? Volgens mij hebben ze als functie de klappen op te vangen als de veren volledig ingedrukt worden. Maar hoe vaak gebeurt dat nou helemaal, oftewel is het wel de moeite ze te vervangen?
Alvast bedankt!
Hoe heten de rubber bollen in je veren?
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
- Locatie: Kessel lb
Voor APK zijn ze niet nodig heb ik nagevraagd.
Ik heb een 89-er, daar zou het wel nodig zijn, rond 92 zijn ze stuggere veren gaan inbouwen.
Ik heb een 89-er, daar zou het wel nodig zijn, rond 92 zijn ze stuggere veren gaan inbouwen.
Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
- SchoutenCC
- 5th Gear member
- Berichten: 1167
- Lid geworden op: 22.08.2007 - 18:23
- Locatie: 's-Gravenhage
Ik neem aan je bedoelt niet de veerschotels van de onderzijde maar de rubbers aan de bovenzijde?
Ze heten geloof ik in de wandelgangen ook wel silent blocks, volgens vadis gewoon "Bump rubber". Artikelnummer bij de dealer 3458573 (chassisnr. > 266132). Ouder model bestaat uit drie delen: nummers 3417416, 3445927 en 3457708.
Het gebeurt misschien niet vaak dat je de auto belaadt tot maximale doorzakking, maar volgens mij gebeurt precies dezelfde klap als je een drempel neemt die net iets hoger is dan comfortabel. In dat geval heb je het toch vaker aan de hand. Je kunt ze zo laten natuurlijk (zoals gezegd geen APK-punt) maar als de kosten meevallen zou ik zeggen gewoon doen.
Ze heten geloof ik in de wandelgangen ook wel silent blocks, volgens vadis gewoon "Bump rubber". Artikelnummer bij de dealer 3458573 (chassisnr. > 266132). Ouder model bestaat uit drie delen: nummers 3417416, 3445927 en 3457708.
Het gebeurt misschien niet vaak dat je de auto belaadt tot maximale doorzakking, maar volgens mij gebeurt precies dezelfde klap als je een drempel neemt die net iets hoger is dan comfortabel. In dat geval heb je het toch vaker aan de hand. Je kunt ze zo laten natuurlijk (zoals gezegd geen APK-punt) maar als de kosten meevallen zou ik zeggen gewoon doen.
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Die rubbers ( overigens geen silent blocks, die zitten in bijv. de draagarmen en voorkomen geluidsoverdracht en trillingen van ophanging naar carrosserie) heten idd bump stops of doorslag rubbers. Als ze er niet zitten slaan de veren helemaal door bij een hoge drempel of gat in het wegdek. Je veren verliezen daardoor sneller hun veerkracht en het kan gevaarlijk zijn als het in een bocht gebeurt. De kont van de auto kan een onverwachte stap opzij zetten als het met volle belading gebeurt. Bovendien krijgen de schokbrekers ook veel meer te verduren als er geen bump stop is waardoor ze sneller zullen slijten.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 28
- Lid geworden op: 30.10.2009 - 23:14
Oke, bedankt voor de informatie! Handig ook met de artikelnummers er bij. Ze zijn toch wel nuttiger dan ik dacht, ik zal eens informeren bij de lokale dealer naar de prijs.