Volvo RTI in Aston Martin

Over de RTI navigatiesystemen van Volvo
hansk
3rd Gear member

vrijdagavond Topgear uitzending bij Veronica werd een Aston Martin ,Lamborgini en een Ferrari getest in Roemenie , een van de opdrachten was met de GPS het voormalige paleis van de dictator te vinden .Jeremy , in de AM maakte toen de opmerking dat de geinstalleerde RTI van Volvo is , en bekend staat als de beroerdste !
Zijn er echt veel betere systemen geinstalleerd bij de concurentie ?
Zelf heb ik alleen ervaring met RTI van Volvo in mijn S60.Maar er zijn vast wel mensen die overgestapt zijn naar Volvo en er wellicht over kunnen oordelen
chris_zweden
3rd Gear member

Er zijn inderdaad betere. Ik ben vaak genoeg verkeerd gestuurd door een straat terwijl er parallel een rijksweg was. Ook is de file melding super irritant. Er wordt niet nagedacht dat 20km omrijden langer duurt dan 5 km file. Of dat de file tegen de tijd dat ik er ben misschien al weg is. Houdt links aan bij elke afslag is ook super irritant, je merkt gelijk voor welke leeftijdsgroep de RTI ontwikkeld is.

Als ik van Zweden naar Nederland ga is het helemaal een drama. Er is een nieuwe berekend 20km korter, ok prima. Wordt ik omgeleid voor de nachtboot naar Kiel! Je kunt ook niet een alternatieve route laten berekenen of zelfs niet het origineel opnieuw laten berekenen. Je kunt zelfs niet zien hoe snel je rijdt.

Het schermpje wat omhoog gaat is wel handig. Geen zichtbaar scherm in je dashboard. Ook de 2 kaarten zijn handig. De route wordt ook vrij snel berekend. Dat waren zo'n beetje de positieve punten.

Een tomtom kost amper honderd euro en kan wel alles.
Volvo S80 D5 Geartronic Summum MY07
security line, audio line, climate line, winter line, professional line, chrome pakket, standkachel, personal car communicator , geventileerd leder+verwarmbare voorstoelen, elektrisch verstelbare passagiersstoel, neerklapbare hoofdsteunen achter, verwarmbare achterbank, classic wood schakelpookknop, blind spot information system (BLIS), audioconsole achter, bluetooth, trekhaak, park assist camera, nivomat, enz.
Rica stage2
Johan
5th Gear member

....... en die stuurt je net zo gemakkelijk via een omweg.

(ervaringsdeskundige)

BMW 520D steptronic automaat, high executive, HiFi professional audio, sportstoelen etc. etc.
S60 2.5T Drivers Edition, Top line, Black Sapphire, Sportleder Light Sand, Premium Sound - IMIV, Geïntegr. Telefoon, Orpheus 17, MY2009.
S60 D5 Edition, black sapphire, nordborg light sand, electra 16, high performance audio MY2005.

Battlecruiser
8th Gear member

En zie maar eens op zo'n leuk modern touchscreen van een TomTom een adres in te typen op een weg die ook maar ietsjes hobbelig is.
Bij de RTI heb je een stabiele stuurbediening.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
chris_zweden
3rd Gear member

Je moet hem ook niet instellen tijdens het rijden ;) Goed, het is wel heel erg handig. Maar is vooral bedoeld om de RTI meldingen weg te klikken ;) Tomtom heeft ook een afstandsbediening meen ik.
Volvo S80 D5 Geartronic Summum MY07
security line, audio line, climate line, winter line, professional line, chrome pakket, standkachel, personal car communicator , geventileerd leder+verwarmbare voorstoelen, elektrisch verstelbare passagiersstoel, neerklapbare hoofdsteunen achter, verwarmbare achterbank, classic wood schakelpookknop, blind spot information system (BLIS), audioconsole achter, bluetooth, trekhaak, park assist camera, nivomat, enz.
Rica stage2
Paul
Geartronic member

Echt ik haat mijn Tomtom hoor, ding geeft dan hele tijd een route aan, ben je daar bendenkt hij dat er toch een makkelijkere weg is...
Over landwegen gaan terwijl er gewoon een N weg is....

RTI van Volvo, heeft bijna altijd ontvangst ipv de Tomtom die soms de weg kwijt is. Bediening vanaf het stuur is toch ideaal. Tsja, ik baal dat ik niet ook nog die RTI erin heb gestopt....
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Thamar
4th Gear member
Contacteer:

Bij TT mag je gewoon de optie "kortste route" NIET selecteren, en soms even eigenwijs zijn en niet naar dat ding luisteren. Ze zouden er ook beter de optie "makkelijkste" route insteken, want "snelste" is soms ook vodden.

Battlecruiser, ik roep gewoon even naar mijn tomtom :p

Paul, TT + externe antenne heeft ook altijd ontvangst.
marchelh
Starter

chris_zweden schreef:Er wordt niet nagedacht dat 20km omrijden langer duurt dan 5 km file. Of dat de file tegen de tijd dat ik er ben misschien al weg is.
Dit is iets waar niet alleen het RTI systeem problemen mee heeft.
Ook in de Opel (NAVTEC) waar ik op dit moment nog in rij :( gebruik ik het systeem alleen om file en weg informatie te krijgen. Je moet dus niet de navigatie gebruiken als je de weg weet omdat het bijna nooit de meest gunstige route is. Mijn navigatie staat altijd op stil ik noem hem dan ook de Stom Stom. Ik was dat gewauwel al na 1 dag zat.
Alleen als ik echt niet bekend ben in het gebied gebruik ik de route die aan gegeven wordt door het systeem.

P.S. Ik hoop een V50 DriveE Sport met RTI te krijgen in ongeveer 6-8 weken :P :lol: ik ben benieuwd wat de verschillen zullen zijn ten opzichte van de Opel.
pimp
2nd Gear member

Ik vind de RTI van Volvo redelijk karig systeem, gelukkig de laatste tijd goedkoper geworden.
Rij nu BMW met professional navigatie systeem en ik vind dit echt een geweldig syteem. Duidelijk kaarten (mooiere kaarten dan volvo. Hogere resolutie,met in de stad de belangrijke gebouwen erop (eiffeltoren, Damrak etc) groot scherm, route altijd goed en zeer duidelijk TMC meldingen. Daarnaast meldingen van slecht weer op de route etc. Op de professional zit ook een hard disk van 40 gb, enorm handig vol te proppen met muziek.
Moet wel zeggen dat de i-drive bediening voor mij heel gemakkelijk te bedienen is, maar voor de wat oudere generatie (lees mijn vader) is geen makkelijk systeem. Als je moeite hebt een computer te bedienen dan is het systeem een ramp. Dan is de bediening van volvo makkelijker.
Ouders: C70 convertible 2.4t automaat en V60 T5 summum powershift. Zelf: BMW 125i cabrio en MINI Countryman Cooper S All4
Gast

Diverse systemen gehad, ook TomTom.
Het instellen van de RTI blijf ik lastig vinden dan is de TT vele malen makkelijker.

Ik ben tevreden over mij RTI, het brengt mij overal en daar gaat het om.
sbv
6th Gear member

Ik ben door de jaren heen wel gewend geraakt aan de nukken van het RTI systeem. Het doet wat ik wil, van A naar B en niet meer.
Ja het is wat achterhaald allemaal en de updates van kaart mareriaal duurt erg lang, maar de TMC is wel weer handig en je hoeft niets uit de auto te halen

Ik heb voor de S70 nog een wat oudere TomTom liggen en die is een stuk sneller maar toch

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
Paul
Geartronic member

Wat hier goed gezegd wordt het brengt je van A naar B. Mijn TomTom doet dat toch echt niet altijd. Lang wachten op gps ontvangst... opeens rij ik naast de weg... in ieder geval allemaal gps problemen.

Maar mijn volgende C30, V50 of C70 heeft gewoon RTI met Harddisk :-)
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf

sbv
6th Gear member

Ik heb voor de V70 bewust gezocht naar versie met RTI. In de C30 zat ook het DVD systeem, maar die zag er wat moderner uit(en werkte wat sneller).
Het harddisk systeem heb ik geen ervaring mee. Dan blijft het nog steeds een goed en degelijk systeem om je van A naar B te brengen.
Ik hoef persoonlijk geen andere stemmen(geluid staat toch uit) en geen POI's zelf toevoegen om maar wat te noemen.

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
Paul
Geartronic member

Ja geluid staat hier ook uit. In de XC60 zit nu een nieuwe dame, dezelfde dame die de nummers omroept bij Simonis (de vishandel in scheveningen).

Johan
5th Gear member

Sinds ik na ~25 jaar dezelfde weg terug te hebben gereden vanuit de Côte en met het RTI systeem een kant werd opgestuurd waarvan ik dacht, ik heb geen haast laten we het maar volgen waarna ik na een half uur weer op de bekende weg terugkwam en opnieuw werd ingehaald door auto's die dat daarvoor ook al gedaan hadden, kan voor mij het systeem niet meer stuk.
Ook de nooit falende RTI meldingen die altijd exact klopten bijv. over stilstaande auto's op een rijstrook, iets wat vaker voorkomt dan je denkt op het stuk tussen Le Muy en Nice, zodat ik niet weet wat je eigenlijk nog meer zou wensen van een navigatiesysteem.

BMW 520D steptronic automaat, high executive, HiFi professional audio, sportstoelen etc. etc.
S60 2.5T Drivers Edition, Top line, Black Sapphire, Sportleder Light Sand, Premium Sound - IMIV, Geïntegr. Telefoon, Orpheus 17, MY2009.
S60 D5 Edition, black sapphire, nordborg light sand, electra 16, high performance audio MY2005.

marchelh
Starter

Johan schreef:Ook de nooit falende RTI meldingen die altijd exact klopten bijv. over stilstaande auto's op een rijstrook, iets wat vaker voorkomt dan je denkt op het stuk tussen Le Muy en Nice, zodat ik niet weet wat je eigenlijk nog meer zou wensen van een navigatiesysteem.
Maar daar zit ook een stuk van de verschillen in tussen de landen. Deze meldingen komen via TMC en in Nederland wordt TMC nou niet echt goed gebruikt/ge-update. De file meldingen zijn of te laat of blijven veel te lang staan terwijl de echte file al lang is opgelost. In het buitenland wordt dit (soms) veel beter gedaan waardoor het systeem veel beter werkt.

En ja soms verbaasd het systeem je door een route te kiezen die je op eerste hand niet zou nemen maar veel korter/sneller blijkt te zijn.
Fulaks
6th Gear member

Ik zweer bij mijn TomTom (een One Classic, zeg maar de oerversie van de One, maar wel met grotere geheugenkaart en heel West-Europa met recente kaartversie, echter zonder TMC en IQ Routes en al die nieuwe dingen). Is ook kwestie van gewoonte, je moet je GPS een beetje kennen.

Bij het heenrijden op wintersport reden we samen op met vrienden in een Passat met ingebouwd systeem en TMC. Nu kennen wij de weg redelijk goed, en weten dat de Fernpass altijd een beetje een probleem is. Dus evan aanschuiven nemen we voor lief, er zijn daar weinig alternatieven. Onze vrienden wilden echter niet aanschuiven en hun GPS volgen, die hen liet omrijden via Sankt-Anton en daar de berg over. Systeem wist blijkbaar niet dat die passen in de winter gesperd zijn... Resultaat : wij waren anderhalf uur vroeger ter bestemmeng (op een rit van Ulm naar Samnaun, dus geen 300 km).

Vorig jaar zijn we deze vrienden gevolgd n.a.v. filemelding op de autostrade in de buurt van Bad Aibling. Systeem stuurde ons de hort op, door besneeuwde landweggetjes en stille dorpjes. Liet ons grote omtrekkende bewegingen maken om steeds terug op dezelfde drukke landweg terecht te komen, waar het ook filerijden was door de dorpjes. Aanschuiven op de autostrade was zeker en vast sneller geweest.

Ons devies is dan ook : GPS + kaart bij de hand + verkeersinformatie + gezond verstand gebruiken. Vooral mijn vrouw is erg goed in gezond verstand (daarom is ze met mij getrouwd).
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Paul
Geartronic member

Ja maar dankzij de TomTom heb ik ook een keer van Solden naar huis wat langer gedaan omdat ik ook de pass niet wilde volgen. Maar de andere route die de TOmTom deed was ook niet fantastisch.

D-Funk
3rd Gear member

Ik ben tot nu toe erg tevreden over me RTI. Met de auto's van me pa ook nooit problemen met de RTI gehad.

TomTom heeft me echter wel vaak de verkeerde kant op gestuurd..
Facelift C30 Summum, Ice White, 18"; Midir, Verlaagd sportonderstel, Xenon, Verwarmde stoelen, RTI, Telefoon, Cranberry leder, Dynaudio, Onderpanelen Ice White gespoten etc..
Alchemist
3rd Gear member

Paul schreef:...Lang wachten op gps ontvangst...Maar mijn volgende C30, V50 of C70 heeft gewoon RTI met Harddisk :-)
Wintersport: 3 uur korter gereden door vreemde route RTI te volgen....
Losse apparaten: Idd lang wachten op de fix (behalve bij externe GPS ontvanger, ziet er weer niet uit) en ook bij tunnels problemen, waar RTI zonder signaal dankzij gyroscoop nog wel weet waar je bent.
Alle apparaten hebben voor- en nadelen, harddisk is natuurlijk ook niet ideaal in een auto.
Het wordt tijd dat er een systeem komt, met het beste uit 2 werelden:
- inbouw (geen gesleep)
- vlotte processor
- data op USB stick of SSD (geen bewegende delen, snel, klein, weinig warmte ontwikkeling, verwijderbaar)
- mogelijkheid om aan PC te hangen en te updaten/te delen via "Mapshare" en routes alvast te plannen buiten de auto.
- bediening a la RTI en/of spraak
- niet zo verd.... duur

Maar misschien wil ik teveel?
Alchemist
V70 2.5T Summum, Glacier Blue, name it got it
Plaats reactie

Terug naar “Navigatie van Volvo”