Inhouden Diesel

Dit is de rubriek voor de 30, 40 en 50 series vanaf bouwjaar 2004.
Plaats reactie
Pepping
Starter

Ik heb een 1.6D(2005 V50) met een retro-fit roetfilter. Als ik over grotere afstand zuinig rijd: zo'n 2000tpm in de vijf, dan houdt de motor elke keer in bij ietsje gas los en dan iets erbij. Dit gebeurt wel elke vijf kilometer. Een af-fabriek filter gooit electronisch gestuurd het filter af en toe leeg(elke 200-300km?). Dit is dus veel vaker. Alleen door even flink te gassen(een pluim te trekken) lost het zich weer even op. Zit het retro-fit filter dan elke keer alweer vol na zo'n vijf of tien km?? Maar met 2000tpm kun je toch niet zeggen dat je motor echt te lui draait? Ik had hiervoor een Xantia HDI en die liep bijna drie ton als een zonnetje.
Het "nieuwe rijden" en de zuinige diesel staan zo wel op gespannen voet met de moderne techniek lijkt het haast wel.
Zou het ook iets anders kunnen zijn bv de ERG klep die blijft hangen. Hij start en trekt verder wel goed. Wie?
Lex
2nd Gear member

Ik herken het probleem niet en rijd regelmatig lange tijd omstreeks 2.000 t/pm.
Volvo V50 1.6D Edition 1 (2007-2013)
Walter
Geartronic member
Contacteer:

[quote="Pepping"]Het "nieuwe rijden" en de zuinige diesel staan zo wel op gespannen voet met de moderne techniek lijkt het haast wel.
quote]

het nieuwe rijden sloopt ook automatische versnellingsbakken in de bergen... Mijn 850 kon destijds ook niet overweg met "het nieuwe rijden", ging alleen maar meer verbruiken omdat de toeren te laag waren.
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Delta
4th Gear member

De tip die ik je kan geven is om een paar keer achter elkaat Shell fuelsave te tanken. Doordat mijn werkplek is verplaatst kwam ik plots ook langs de Shell en nadat ik daar een paar keer hed getankt is mijn motor juist rond de 2000toeren in V veel beter gaan lopen.
En ja ik heb dit ook weer even vergeleken door bij mijn "oude" Esso station te tanken, en het "bokkige" kwam toen weer terug.
Tango, Tinq etc etc heb ik slechte ervaringen mee en zou ik zeker niet adviseren dus probeer het eens.
Vorige auto: V50 2.0d summum automaat exit met 470.000 en nu V50 D3 geartronic
Pepping
Starter

Van het rijden met een automaat snap ik wel. Had gisteren een Skoda Octavia te leen met automaat. In D-stand constant 1500 tpm, dat voelde wel moeizaam, met name ook in heuvelland en dan snap ik wel dat ie vervuilt.

Over het retro-filter hou ik zo m'n bedenkingen. Het filter schoon rijden door extra sportief te gaan rijden is toch niet de echte oplossing. Ik rijd naar mijn idee toch wel zo'n 5% onzuiniger sinds die eronder zit.

De tip van Fuelsave zal ik in ieder geval eens proberen.
Thamar
4th Gear member
Contacteer:

Kan uw EGR-klep ook zijn die beetje vervuild zit en wat te lang in de open stand blijft staan.
Pepping
Starter

Wat is dan het advies: klep schoonmaken of afsluiten?
Pepping
Starter

Inmiddels er eens naar laten kijken. Bleken twee brandstofleidingen naar de injectoren te lekken. Die zijn vervangen en bij eerste rit is het inhouden niet meer te merken.
Pepping
Starter

De link met het Retro-fit roetfilter klopte dus ook niet. Het inhouden is weg en ook is het brandstofverbruik met zo'n 5% gedaald. Ook roet hij veel minder bij optrekken. Lijkt allemaal veroorzaakt door lekkende brandstofleidingen. Neem aan, oa door valse lucht etc., dat inspuiting in de war raakte.
Probleem lijkt dus opgelost; bedankt voor reacties
V50 1.6D Kinetic 2005
Plaats reactie

Terug naar “De 30- 40 en 50 series vanaf MY 2004”