Prijs S90 uit 1998
- v700r
- 5th Gear member
- Berichten: 1127
- Lid geworden op: 23.10.2006 - 09:48
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Bijna 6000 euro voor bijna 4 ton op de teller! Het is dan wel een top Volvo maar het betekent ook dat álles bijna 4 ton heeft gelopen en niet alléén het torretje. Ja Volvo's gaan ook kapot zelfs de S90!
Groeten van Frans.
- +++t blijft behelpen+++
- 6th Gear member
- Berichten: 2796
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 21:20
- Locatie: Oz
- Contacteer:
7500?!?!? 3 max maar dan ook echt max.
Weet je wat je allemaal kunt kopen voor 7500 euro?
Daar hoort dit echt niet bij.
Weet je wat je allemaal kunt kopen voor 7500 euro?
Daar hoort dit echt niet bij.
'90 740 Turbo+ intercooler estate 192 BHP 290NM
'17 V60 D2 Nordic(+) 120pk 6-traps Geartronic PowerBlue
'89 740 Turbo intercooler sedan 5 bak 200 PK MBC
'84 244 DL Sedan 4 bak B200K bijna geen PK's, restauratie object'
'04 C70 2.0T 20V 165 PK Cabriolet Titanium Grey
'88 740 Turbo intercooler estate automaat 165 PK
'95 850 2.5 20V Sedan Automaat Alter 2 595.000 km
'93 850 GLE 2.5 10 V Sedan Automaat 479.000 km Alter 1
'86 780 V6 coupe 170 PK beige metallic
'17 V60 D2 Nordic(+) 120pk 6-traps Geartronic PowerBlue
'89 740 Turbo intercooler sedan 5 bak 200 PK MBC
'84 244 DL Sedan 4 bak B200K bijna geen PK's, restauratie object'
'04 C70 2.0T 20V 165 PK Cabriolet Titanium Grey
'88 740 Turbo intercooler estate automaat 165 PK
'95 850 2.5 20V Sedan Automaat Alter 2 595.000 km
'93 850 GLE 2.5 10 V Sedan Automaat 479.000 km Alter 1
'86 780 V6 coupe 170 PK beige metallic
- Battlecruiser
- 8th Gear member
- Berichten: 17696
- Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
- Locatie: Deventer
Inderdaad, ja!
Je kunt natuurlijk nét die gek zijn die het er voor geeft (7500,-), maar realiseer je toch dat de échte waarde veel lager is.
Als je jezelf niet voor de gek wil houden, dan doe je net of je 'm wil inruilen: dan krijg je de echte waarde te zien. En dat is bedroevend laag.
Voor 4 à 5 mille kun je immers ook al veel mooiere Mercedessen, Audi's en BMW's krijgen en die zitten nou eenmaal in dezelfde prijsklasse, 2e hands gezien.
Je kunt natuurlijk nét die gek zijn die het er voor geeft (7500,-), maar realiseer je toch dat de échte waarde veel lager is.
Als je jezelf niet voor de gek wil houden, dan doe je net of je 'm wil inruilen: dan krijg je de echte waarde te zien. En dat is bedroevend laag.
Voor 4 à 5 mille kun je immers ook al veel mooiere Mercedessen, Audi's en BMW's krijgen en die zitten nou eenmaal in dezelfde prijsklasse, 2e hands gezien.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
- gsx750r
- 6th Gear member
- Berichten: 2549
- Lid geworden op: 02.01.2009 - 00:44
- Locatie: Bij Christina
- Contacteer:
Aha, dat is dus de definitie van de 'echte waarde' , de inruilprijs ! Waarom wordt er dan altijd over onderhandeld of is misschien de 'echte waarde' die de klant in zijn gedachten heeft een ándere 'echte waarde' dan die van de verkoper ?Battlecruiser schreef:Inderdaad, ja!
Je kunt natuurlijk nét die gek zijn die het er voor geeft (7500,-), maar realiseer je toch dat de échte waarde veel lager is.
Als je jezelf niet voor de gek wil houden, dan doe je net of je 'm wil inruilen: dan krijg je de echte waarde te zien. En dat is bedroevend laag.
Voor 4 à 5 mille kun je immers ook al veel mooiere Mercedessen, Audi's en BMW's krijgen en die zitten nou eenmaal in dezelfde prijsklasse, 2e hands gezien.
Of zouden er misschien wel meer 'echte waardes' kunnen zijn ?
En waarom zou iemand 'die gek die het er voor geeft' zijn als hij iets graag wil hebben en helemaal gelukkig is dat hij het voor die prijs heeft kunnen kopen ?
Tja voor 4 á 5 mille 'veel mooiere Mercedessen, Audi'd en BMW's' ? Nou ik vind Mercedessen, Audi's en BMW's helemáál niet mooi, laat staan dat ik er ook maar een cent aan uit zou geven. Voor een gebruikte MB,Audi of BMW 4 á 5 mille betalen nou dan moet je wel gestoord zijn zeg !
OK, wil ik Battlecruiser met het bovenstaande nu voor schut zetten ? Nee, natuurlijk niet !
Maar in de vrije markt werkt werkelijk alles heel simpel: vraag en aanbod.
Iemand heeft een product te koop en een ander wil dat graag hebben. Als beide nu tot overeenstemming komen dan is de koop rond en zijn beide partijen gelukkig ! Je kunt niet voor een ander bepalen of iets te duur is, je kunt alleen voor jezelf bepalen of jij het te duur vindt.
Hoe vaak gebeurt het niet dat vrienden of bekenden vol trots hun nieuwe aanwinst (wat dan ook) laten zien en als ze dan vertellen wat het heeft gekost dat je dan denkt of misschien wel zegt 'je lijkt wel gek' of 'nou dat zou ik er niet voor over hebben'.
Met autoprijzen is het echt niet anders, wat de een te duur vindt voor het gebodene kan voor de ander wel een 'weggeefprijs' zijn !
"Hé hoe vind je mijn S90, gave bak hè ? "
"Zeker zeg, hij ziet er uit als nieuw, en alles erop en eraan en bijna niks gedraaid joh"
"Ja en weet je wat die gekost heeft ? € Maar 7500. ik lach me kapot !"
En dit alles met een smile van oor tot oor en ..............................dan gaan we hem vertellen dat je voor 4 á 5 mille een veel mooiere MB, Audi of BMW kunt kopen ? Nee toch...... ?
Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
- Battlecruiser
- 8th Gear member
- Berichten: 17696
- Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
- Locatie: Deventer
Of je MB en BMW's mooi of lelijk vind doet voor de handelswaarde van een auto niet ter zake.
Zo te zien wordt het waardegevoel van sommige klanten meer bepaald door het gevoel dan het verstand. En daar zit hem nou net de crux: de informele (gevoels-)waarde is vaak hoger dan de rationele waarde.
Daarom zetten velen op Volvo-Plaza (of op Marktplaats) hun auto te koop voor irrationele prijzen. Voor die te hoge prijzen verkopen ze zo'n auto nooit. Meestal moeten ze een paar duizend zakken totdat er eens een serieuze koper komt.
Toch is de inruilwaarde de betere indicatie: dat geeft (met een kleine schommeling) iedereen er voor. En handelaars die geven alleen maar rationele prijzen; die doen niks met gevoel.
Wat er bovenop komt is lucht. Het kan nuttige lucht zijn zoals garantie, maar het blijft een aangekocht stukje non-waarde.
Verzekeringstechnisch gesproken kun je het beste kijken naar de inruilwaarde. Laat anders zo'n S90 maar eens taxeren (door een onafhankelijke taxateur). Zal je bitter tegenvallen.
Als je met een nieuwe auto de showroom verlaat, dan koopt toch niemand hem meer van je over voor dat bedrag? Dat weet iedereen. Op dat moment is de waarde al een mille of 5 gezakt. Dat geldt óók voor een oudere auto.
Zo te zien wordt het waardegevoel van sommige klanten meer bepaald door het gevoel dan het verstand. En daar zit hem nou net de crux: de informele (gevoels-)waarde is vaak hoger dan de rationele waarde.
Daarom zetten velen op Volvo-Plaza (of op Marktplaats) hun auto te koop voor irrationele prijzen. Voor die te hoge prijzen verkopen ze zo'n auto nooit. Meestal moeten ze een paar duizend zakken totdat er eens een serieuze koper komt.
Toch is de inruilwaarde de betere indicatie: dat geeft (met een kleine schommeling) iedereen er voor. En handelaars die geven alleen maar rationele prijzen; die doen niks met gevoel.
Wat er bovenop komt is lucht. Het kan nuttige lucht zijn zoals garantie, maar het blijft een aangekocht stukje non-waarde.
Verzekeringstechnisch gesproken kun je het beste kijken naar de inruilwaarde. Laat anders zo'n S90 maar eens taxeren (door een onafhankelijke taxateur). Zal je bitter tegenvallen.
Als je met een nieuwe auto de showroom verlaat, dan koopt toch niemand hem meer van je over voor dat bedrag? Dat weet iedereen. Op dat moment is de waarde al een mille of 5 gezakt. Dat geldt óók voor een oudere auto.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 269
- Lid geworden op: 17.01.2005 - 21:29
Battlecruiser,
wat heet tegenvallen.
Mijn s90 verkeert in topstaat en is net de 2 ton gepasseerd. Nu weet ik best dat taxatiewaarde geen handelswaarde is maar de laatste 2 keer dat ik de auto heb laten taxeren door twee verschillende , bij de federatie TMV aangesloten, taxateurs was de vastgestelde waarde niet gering.
3 jaar geleden met 186000 km op de teller werd de waarde vastgesteld op € 17.500,= en de laatste keer met net geen 2 ton op de klok een waarde van € 15.000,=.
Voor deze bedragen is de auto dus ook door de verzekering geaccepteerd en ik kan je vertellen dat in het uitzonderlijke geval verkoop een item zou worden, onder de € 10000,= er niet te praten valt. En in 2007 ( ten tijde van het eerste taxatierapport) heb ik een serieus bod gehad van € 13000,=. Gelukkig had ik toen net mijn 740 uit 1991 verkocht ( het was de ene of de andere, welke het eerste een koper had, vanwege plaatsgebrek).
Dus roep niet te hard, het is het wel of niet waard. Ik heb een hang naar perfectie, mijn auto's worden ook naar die standaard in orde gehouden.
En de echte liefhebbers en deskundigen hebben daar gelukkig wel oog voor. Waarmee ik niet bedoel dat jij dat niet bent. Je hebt het over voor een echte topper of niet. En daar is iedereen vrij in. Maar eenvoudigweg roepen dat zulke auto's niet meer dan hooguit 3 of 4 duizend waard zijn is te kort door de bocht. Hoewel van de aangeboden kwaliteit 960's en s/v90's het gros werkhokken zijn met een hoop achterstallig onderhoud .
En uiteindelijk is een topper goedkoper dan een werkhok. Restaureren is nooit zo goed als origineel en ik ben al sinds 1992 actief in de oldtimer hobby. Ik ga uitsluitend voor de toppers en heb nog nooit, nee echt nog nooit, een dergelijke auto later met verlies verkocht. Nee, altijd met een leuke winst waardoor ik in de loop der jaren nu een leuke verzameling heb opgebouwd. En nee, ik ben geen autohandelaar van beroep.
De markt van vraag en aanbod bepaalt de prijs, zo simpel is het. En voor topauto's is in alle tijden een markt. De mindere vind je op elke hoek van de straat, de toppers niet.
En naast de Volvo's vind ik ook de oude sterren leuk. Ik heb zelfs net zo'n oude petroleumstoker als jij, in dezelfde kleur tarwegeel. 1982 met 49000 km op de teller :wink:
Groeten, Jan.
wat heet tegenvallen.
Mijn s90 verkeert in topstaat en is net de 2 ton gepasseerd. Nu weet ik best dat taxatiewaarde geen handelswaarde is maar de laatste 2 keer dat ik de auto heb laten taxeren door twee verschillende , bij de federatie TMV aangesloten, taxateurs was de vastgestelde waarde niet gering.
3 jaar geleden met 186000 km op de teller werd de waarde vastgesteld op € 17.500,= en de laatste keer met net geen 2 ton op de klok een waarde van € 15.000,=.
Voor deze bedragen is de auto dus ook door de verzekering geaccepteerd en ik kan je vertellen dat in het uitzonderlijke geval verkoop een item zou worden, onder de € 10000,= er niet te praten valt. En in 2007 ( ten tijde van het eerste taxatierapport) heb ik een serieus bod gehad van € 13000,=. Gelukkig had ik toen net mijn 740 uit 1991 verkocht ( het was de ene of de andere, welke het eerste een koper had, vanwege plaatsgebrek).
Dus roep niet te hard, het is het wel of niet waard. Ik heb een hang naar perfectie, mijn auto's worden ook naar die standaard in orde gehouden.
En de echte liefhebbers en deskundigen hebben daar gelukkig wel oog voor. Waarmee ik niet bedoel dat jij dat niet bent. Je hebt het over voor een echte topper of niet. En daar is iedereen vrij in. Maar eenvoudigweg roepen dat zulke auto's niet meer dan hooguit 3 of 4 duizend waard zijn is te kort door de bocht. Hoewel van de aangeboden kwaliteit 960's en s/v90's het gros werkhokken zijn met een hoop achterstallig onderhoud .
En uiteindelijk is een topper goedkoper dan een werkhok. Restaureren is nooit zo goed als origineel en ik ben al sinds 1992 actief in de oldtimer hobby. Ik ga uitsluitend voor de toppers en heb nog nooit, nee echt nog nooit, een dergelijke auto later met verlies verkocht. Nee, altijd met een leuke winst waardoor ik in de loop der jaren nu een leuke verzameling heb opgebouwd. En nee, ik ben geen autohandelaar van beroep.
De markt van vraag en aanbod bepaalt de prijs, zo simpel is het. En voor topauto's is in alle tijden een markt. De mindere vind je op elke hoek van de straat, de toppers niet.
En naast de Volvo's vind ik ook de oude sterren leuk. Ik heb zelfs net zo'n oude petroleumstoker als jij, in dezelfde kleur tarwegeel. 1982 met 49000 km op de teller :wink:
Groeten, Jan.
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 21416
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Mooi gesproken Jan.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
- volvorider
- 5th Gear member
- Berichten: 1921
- Lid geworden op: 23.10.2004 - 12:25
- Contacteer:
Ik sluit graag bij Jan aan, Dat is nog precies de reden waarom mijn 960 ook voor een hoge prijs weggaat. Nogmaals moet je een auto op zijn merites beoordelen en niet alles over een kam scheren.
Ik zie dit ook terug bij de 200 serie, veel rommel is nog te koop en daardoor roept men al gauw "voor nog geen € 2000,-- er je al een goede" hleaas al te vaak is goedkoop duurkoop....
Ik zie dit ook terug bij de 200 serie, veel rommel is nog te koop en daardoor roept men al gauw "voor nog geen € 2000,-- er je al een goede" hleaas al te vaak is goedkoop duurkoop....
www.everyoneweb.com/volvorider
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
- +++t blijft behelpen+++
- 6th Gear member
- Berichten: 2796
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 21:20
- Locatie: Oz
- Contacteer:
Het blijft toch wat de "gek"(liefhebber) er voor geeft.
Helaas is prijs alleen niet het criterium, ook voor veel geld wordt er rommel verkocht.
Mede doordat mensen de prijzen van de goeie zien en dan een gouden waas voor ogen krijgen in de handel.
Wat ik zie links en rechts is dat de handel in grote oude auto's echt zo goed als dood is. Voor veruit de meeste mensen is een 940 960 S90 Sedan alleen maar een grote dure oude auto. waar je ook nog maar eens de helft in kwijt kunt van een station (en geef ze rationeel gezien, eens ongelijk). De handel weet wel dat ze niet stuk gaan, en het is een Volvo maar dat is het dan ook wel.
Inruil bij de handel ?
Ik gok max de slooppremie, dus 1750 euro.
Dat is lullig. Weet ik, maar ik ben bang dat het toch de realiteit is.
Hij moet wel HEEL heel goed zijn wil je daarbovenuit komen.
Dus 7500 betalen als je een veel betere S klasseuit 98 99 (mooi niet mooi daar laat ik me niet over uit)voor dat geld kunt kopen?
Dan hou je heel erg van dat model Volvo.
Bij Hennes zijn ze wel ok verder trouwens alleen de auto's die daar staan mankeren altijd wel iets. Dat kan wel opgelost worden trouwens, maar toch voor 2 x de prijs mag er dan ook helemaal niets, nog geen krasje mis mee zijn.
op autoscout staan ze vanaf 1500 euro
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=l13sf1zyx11l
(ST-BV-xx)kenteken
kan je voor 6 mille aan verspijkeren
deze is iets duurder lijkt wel ok
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=l2vnby2uuwws
Helaas is prijs alleen niet het criterium, ook voor veel geld wordt er rommel verkocht.
Mede doordat mensen de prijzen van de goeie zien en dan een gouden waas voor ogen krijgen in de handel.
Wat ik zie links en rechts is dat de handel in grote oude auto's echt zo goed als dood is. Voor veruit de meeste mensen is een 940 960 S90 Sedan alleen maar een grote dure oude auto. waar je ook nog maar eens de helft in kwijt kunt van een station (en geef ze rationeel gezien, eens ongelijk). De handel weet wel dat ze niet stuk gaan, en het is een Volvo maar dat is het dan ook wel.
Inruil bij de handel ?
Ik gok max de slooppremie, dus 1750 euro.
Dat is lullig. Weet ik, maar ik ben bang dat het toch de realiteit is.
Hij moet wel HEEL heel goed zijn wil je daarbovenuit komen.
Dus 7500 betalen als je een veel betere S klasseuit 98 99 (mooi niet mooi daar laat ik me niet over uit)voor dat geld kunt kopen?
Dan hou je heel erg van dat model Volvo.
Bij Hennes zijn ze wel ok verder trouwens alleen de auto's die daar staan mankeren altijd wel iets. Dat kan wel opgelost worden trouwens, maar toch voor 2 x de prijs mag er dan ook helemaal niets, nog geen krasje mis mee zijn.
op autoscout staan ze vanaf 1500 euro
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=l13sf1zyx11l
(ST-BV-xx)kenteken
kan je voor 6 mille aan verspijkeren
deze is iets duurder lijkt wel ok
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=l2vnby2uuwws
'90 740 Turbo+ intercooler estate 192 BHP 290NM
'17 V60 D2 Nordic(+) 120pk 6-traps Geartronic PowerBlue
'89 740 Turbo intercooler sedan 5 bak 200 PK MBC
'84 244 DL Sedan 4 bak B200K bijna geen PK's, restauratie object'
'04 C70 2.0T 20V 165 PK Cabriolet Titanium Grey
'88 740 Turbo intercooler estate automaat 165 PK
'95 850 2.5 20V Sedan Automaat Alter 2 595.000 km
'93 850 GLE 2.5 10 V Sedan Automaat 479.000 km Alter 1
'86 780 V6 coupe 170 PK beige metallic
'17 V60 D2 Nordic(+) 120pk 6-traps Geartronic PowerBlue
'89 740 Turbo intercooler sedan 5 bak 200 PK MBC
'84 244 DL Sedan 4 bak B200K bijna geen PK's, restauratie object'
'04 C70 2.0T 20V 165 PK Cabriolet Titanium Grey
'88 740 Turbo intercooler estate automaat 165 PK
'95 850 2.5 20V Sedan Automaat Alter 2 595.000 km
'93 850 GLE 2.5 10 V Sedan Automaat 479.000 km Alter 1
'86 780 V6 coupe 170 PK beige metallic
- gsx750r
- 6th Gear member
- Berichten: 2549
- Lid geworden op: 02.01.2009 - 00:44
- Locatie: Bij Christina
- Contacteer:
@ Battlecruiser"
Of je MB en BMW's mooi of lelijk vind doet voor de handelswaarde van een auto niet ter zake.
Dat heb ik ook niet beweerd (ga ik zo trouwens wél doen), ik gaf slechts aan dat een MB, Audi of BMW voor mij geen cent waard zijn. M.a.w. ik vind ze altijd te duur !
Maar 'mooi of lelijk' maakt wel degelijk iets uit ! Inderdaad niet het feit dat slechts ik alleen ze niet mooi zou vinden maar we hebben allemaal wel eens gehoord van een zgn. incourante auto. Bij inruil krijg je dat nog wel eens te horen. Waarom incourant ? Bijv. niet mooi en als nu maar genoeg mensen dat vinden is dat zeker bepalend voor de handelswaarde !
'Met een witte blijf je zitten'
Zo te zien wordt het waardegevoel van sommige klanten meer bepaald door het gevoel dan het verstand. En daar zit hem nou net de crux: de informele (gevoels-)waarde is vaak hoger dan de rationele waarde.
Ja en dat verbaast mij in ieder geval niet. Lees nou eens op dit forum bijvoorbeeld. Hoe vaak wordt Volvo niet de 'hemel ingeprezen' ? Hoe zijn vaak de reacties op mensen die enorm teleurgesteld zijn in Volvo of specifiek in hun Volvo of deze volkomen afkraken ?
'Volvo for Life' .......toch ? 365.000 km op de klok ? Net ingereden....toch ?
Rationeel ? Nou echt niet, puur emotie, gevoel !
Een rationele benadering bij het kopen van een auto, ja bij mensen die hem zakelijk rijden (afschrijving !) maar particulieren (hoeveel geld heb ik en wat voor moois kan ik daar voor kopen) én de superrijken (nee géén Ferrari die heeft iedereen al, een exclusieve Bugatti Veyron) die kiezen een auto puur op emotionele gronden.
En wat te denken van mensen die een echte old-timer kopen ? Een Trabant GTXLI V9 bouwjaar 1929 bijv. vraagprijs € 1.250.00 ........ en die waarde zou op rationele argumenten tot stand zijn gekomen ? Misschien toch emoties, gevoelens dan ? "Liefde voor het merk" , "Dit moet voor het nageslacht bewaard blijven"
Daarom zetten velen op Volvo-Plaza (of op Marktplaats) hun auto te koop voor irrationele prijzen. Voor die te hoge prijzen verkopen ze zo'n auto nooit. Meestal moeten ze een paar duizend zakken totdat er eens een serieuze koper komt.
Ja dat zou ik óók doen............ je zult maar net die ene gek tegen komen die het er voor geeft .......... :twisted:
En een handelaar ? Die gaat toch ook niet aan de ondergrens zitten met zijn prijs !
Toch is de inruilwaarde de betere indicatie: dat geeft (met een kleine schommeling) iedereen er voor. En handelaars die geven alleen maar rationele prijzen; die doen niks met gevoel.
Het enige dat je kunt weten is de gemiddelde/gangbare inruilwaarde zoals weergegeven in bijv. de Autotelex en de ANWB Koerslijst. Maar wat de betreffende auto aan inruilprijs heeft opgeleverd weet je niet. En wat jij 'kleine schommelingen' noemt.....er wordt vaak genoeg op autoforums en in tijdschriften geschreven over extreme verschillen bij inruilprijzen.
Inruilprijzen zijn, zoals je ongetwijfeld weet, mede afhankelijk van wat je voor andere/nieuwe auto wilt aanschaffen en ook in welk deel van het land je bent.
En wat is in dit geval dan de rationele prijs ? Rationeel betekent toch met gebruik van je verstand, logisch redeneren.......nou dat doen inderdaad alle handelaren maar dan wel toegespitst op hún situatie !
Voor elke handelaar is zijn inruilprijs de juiste, die geeft zijn 'rationele waarde' weer.
Wat er bovenop komt is lucht. Het kan nuttige lucht zijn zoals garantie, maar het blijft een aangekocht stukje non-waarde.
Hier begrijp ik niet echt wat je bedoelt. Garantie is 'nuttige lucht' maar tegelijkertijd ook weer niet ? :roll:
Verzekeringstechnisch gesproken kun je het beste kijken naar de inruilwaarde. Laat anders zo'n S90 maar eens taxeren (door een onafhankelijke taxateur). Zal je bitter tegenvallen.
Dat klopt. Indien we spreken over de dagwaarde bij total-loss dan is de aanschafprijs inderdaad bepalend voor het bedrag dat je 'kwijt' bent.
De vraag is hoeveel mensen daar bij de aanschaf van een gebruikte auto rekening mee houden ? Emotioneel vs. rationeel !
Als je met een nieuwe auto de showroom verlaat, dan koopt toch niemand hem meer van je over voor dat bedrag? Dat weet iedereen. Op dat moment is de waarde al een mille of 5 gezakt. Dat geldt óók voor een oudere auto
Helaas is me niet duidelijk wat je met deze vergelijking wilt zeggen :oops:
Echter hoe het ook zij, ik lees uit veel reacties dat men helemaal vanuit zichzelf redeneert. Al staat het er niet letterlijk maar allen die de vraagprijs van deze S90 te hoog vinden zeggen eigenlijk niets anders dan ik vind hem te hoog ,ik zou het er nooit voor uitgeven , ik zou voor dat bedrag een andere auto kopen enz.
En ik ............. ik ben blij dolblij dat ik mijn auto's kan kopen op basis van emotionele argumenten want autorijden is emotie !
Ik baal er stevig van dat ik hier voor die prijs niet zo'n mooie S90 met zo weinig kilometers heb kunnen vinden !
Rob
Of je MB en BMW's mooi of lelijk vind doet voor de handelswaarde van een auto niet ter zake.
Dat heb ik ook niet beweerd (ga ik zo trouwens wél doen), ik gaf slechts aan dat een MB, Audi of BMW voor mij geen cent waard zijn. M.a.w. ik vind ze altijd te duur !
Maar 'mooi of lelijk' maakt wel degelijk iets uit ! Inderdaad niet het feit dat slechts ik alleen ze niet mooi zou vinden maar we hebben allemaal wel eens gehoord van een zgn. incourante auto. Bij inruil krijg je dat nog wel eens te horen. Waarom incourant ? Bijv. niet mooi en als nu maar genoeg mensen dat vinden is dat zeker bepalend voor de handelswaarde !
'Met een witte blijf je zitten'

Zo te zien wordt het waardegevoel van sommige klanten meer bepaald door het gevoel dan het verstand. En daar zit hem nou net de crux: de informele (gevoels-)waarde is vaak hoger dan de rationele waarde.
Ja en dat verbaast mij in ieder geval niet. Lees nou eens op dit forum bijvoorbeeld. Hoe vaak wordt Volvo niet de 'hemel ingeprezen' ? Hoe zijn vaak de reacties op mensen die enorm teleurgesteld zijn in Volvo of specifiek in hun Volvo of deze volkomen afkraken ?
'Volvo for Life' .......toch ? 365.000 km op de klok ? Net ingereden....toch ?
Rationeel ? Nou echt niet, puur emotie, gevoel !
Een rationele benadering bij het kopen van een auto, ja bij mensen die hem zakelijk rijden (afschrijving !) maar particulieren (hoeveel geld heb ik en wat voor moois kan ik daar voor kopen) én de superrijken (nee géén Ferrari die heeft iedereen al, een exclusieve Bugatti Veyron) die kiezen een auto puur op emotionele gronden.
En wat te denken van mensen die een echte old-timer kopen ? Een Trabant GTXLI V9 bouwjaar 1929 bijv. vraagprijs € 1.250.00 ........ en die waarde zou op rationele argumenten tot stand zijn gekomen ? Misschien toch emoties, gevoelens dan ? "Liefde voor het merk" , "Dit moet voor het nageslacht bewaard blijven"
Daarom zetten velen op Volvo-Plaza (of op Marktplaats) hun auto te koop voor irrationele prijzen. Voor die te hoge prijzen verkopen ze zo'n auto nooit. Meestal moeten ze een paar duizend zakken totdat er eens een serieuze koper komt.
Ja dat zou ik óók doen............ je zult maar net die ene gek tegen komen die het er voor geeft .......... :twisted:
En een handelaar ? Die gaat toch ook niet aan de ondergrens zitten met zijn prijs !
Toch is de inruilwaarde de betere indicatie: dat geeft (met een kleine schommeling) iedereen er voor. En handelaars die geven alleen maar rationele prijzen; die doen niks met gevoel.
Het enige dat je kunt weten is de gemiddelde/gangbare inruilwaarde zoals weergegeven in bijv. de Autotelex en de ANWB Koerslijst. Maar wat de betreffende auto aan inruilprijs heeft opgeleverd weet je niet. En wat jij 'kleine schommelingen' noemt.....er wordt vaak genoeg op autoforums en in tijdschriften geschreven over extreme verschillen bij inruilprijzen.
Inruilprijzen zijn, zoals je ongetwijfeld weet, mede afhankelijk van wat je voor andere/nieuwe auto wilt aanschaffen en ook in welk deel van het land je bent.
En wat is in dit geval dan de rationele prijs ? Rationeel betekent toch met gebruik van je verstand, logisch redeneren.......nou dat doen inderdaad alle handelaren maar dan wel toegespitst op hún situatie !
Voor elke handelaar is zijn inruilprijs de juiste, die geeft zijn 'rationele waarde' weer.
Wat er bovenop komt is lucht. Het kan nuttige lucht zijn zoals garantie, maar het blijft een aangekocht stukje non-waarde.
Hier begrijp ik niet echt wat je bedoelt. Garantie is 'nuttige lucht' maar tegelijkertijd ook weer niet ? :roll:
Verzekeringstechnisch gesproken kun je het beste kijken naar de inruilwaarde. Laat anders zo'n S90 maar eens taxeren (door een onafhankelijke taxateur). Zal je bitter tegenvallen.
Dat klopt. Indien we spreken over de dagwaarde bij total-loss dan is de aanschafprijs inderdaad bepalend voor het bedrag dat je 'kwijt' bent.
De vraag is hoeveel mensen daar bij de aanschaf van een gebruikte auto rekening mee houden ? Emotioneel vs. rationeel !
Als je met een nieuwe auto de showroom verlaat, dan koopt toch niemand hem meer van je over voor dat bedrag? Dat weet iedereen. Op dat moment is de waarde al een mille of 5 gezakt. Dat geldt óók voor een oudere auto
Helaas is me niet duidelijk wat je met deze vergelijking wilt zeggen :oops:
Echter hoe het ook zij, ik lees uit veel reacties dat men helemaal vanuit zichzelf redeneert. Al staat het er niet letterlijk maar allen die de vraagprijs van deze S90 te hoog vinden zeggen eigenlijk niets anders dan ik vind hem te hoog ,ik zou het er nooit voor uitgeven , ik zou voor dat bedrag een andere auto kopen enz.
En ik ............. ik ben blij dolblij dat ik mijn auto's kan kopen op basis van emotionele argumenten want autorijden is emotie !



Ik baal er stevig van dat ik hier voor die prijs niet zo'n mooie S90 met zo weinig kilometers heb kunnen vinden !
Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
- Battlecruiser
- 8th Gear member
- Berichten: 17696
- Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
- Locatie: Deventer
Ik heb proberen duidelijk te maken dat er een groot gevoel zit tussen de gevoelswaarde(prijs) en de échte handelswaarde van een auto. Dat is inderdaad voor veel mensen niet te snappen.
Nou, kopen dan die auto!
En iedereen laten denken dat je in een auto van 1500,- rijd...
Broker: leuk dat die taxateur dat deed, maar probeer hem maar eens te verkopen voor die prijs. trek daar maar een jaar of vijf voor uit...
Nou, kopen dan die auto!
En iedereen laten denken dat je in een auto van 1500,- rijd...
Broker: leuk dat die taxateur dat deed, maar probeer hem maar eens te verkopen voor die prijs. trek daar maar een jaar of vijf voor uit...
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 269
- Lid geworden op: 17.01.2005 - 21:29
Dat bod van 13000 euro was serieus. Ik heb hem toen (gelukkig) niet verkocht. En wat een ander denkt over de waarde van mijn auto zal me een worst zijn. Mijn auto zit er uit als een plaatje en menig s80 zal niet het geld opbrengen wat een werkelijk mooie s90 opbrengt. Er zijn nog steeds bedrijven die met de handel in dit soort auto's in het topsegment een goede boterham kunnen verdienen, dus er zijn toch meer gekken zoals ik. Schmidt in Gemert kan ze niet aangesleept krijgen en daar gaan de s90's voor niet minder dan 13000 euro de deur uit en de v90's brengen daar zelfs over de 20000 euro op. Maar goed, iedereen heeft zijn eigen beleving. Maar even roepen dat zulke auto's 1500 euro waard zijn, is in mijn ogen toch niet de werkelijke situatie. Ja, de verwaarloosde hokken die rijp voor de sloop zijn.
Groeten, Jan.
Groeten, Jan.
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
toch verkoopt hij best veel...
Volvo for life
- volvorider
- 5th Gear member
- Berichten: 1921
- Lid geworden op: 23.10.2004 - 12:25
- Contacteer:
Inderdaad, ik heb zelf twee Volvo's bij Carlo gekocht en werkelijk in showroom staat EN met perfecte service. In "the long run" ben je goedkoper uit dan bij menig ander.
Maar de discussie zal er altijd blijven of je een auto duur vindt of niet. Maar dat heb je met een nieuwe auto ook.
Maar de discussie zal er altijd blijven of je een auto duur vindt of niet. Maar dat heb je met een nieuwe auto ook.
www.everyoneweb.com/volvorider
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
menigeen is alleen niet bij machte zover te willen kijken
Volvo for life