Stuurhuis 240 -> 140
-
B-lennium
- 4th Gear member
- Berichten: 729
- Lid geworden op: 05.01.2007 - 02:26
ik heb er geen ervaring mee, wel ken ik een topic op een ander forum waar er mee geexpirimenteerd wordt http://forums.turbobricks.com/showthrea ... t=rack+140
- Jambon
- 2nd Gear member
- Berichten: 162
- Lid geworden op: 31.12.2008 - 12:26
- Locatie: Loon op zand
Ik heb ook een MGB staan, die hebben ltijd een tandheugel gehad, ik weet niet of ze zwaar genoeg zijn uitgevoerd (alhoewel er behoorlijk mee geboenderd wordt) De auti is niet al te breed en voorzover ik op Turbobricks heb kunnen lezen gaat het um vooral om de lenget van het middelste deel, het eigenlijke stuurhuis. Als dat feitelijk binnen de lengte van de spoorstang valt zou het qua maatvoering moeten kunnen.
Op TB staan behoorlijke verhandelingen zonder echt resultaat, behalve 1 engelse auto waarbij de voorasbalk geheel vervallen is en een totaal ander exemplaar gemaakt is om een 240 stuurhuis heen, inclusief doorvoeren in de body, lijkt me overdreven omslachtig.
Op TB staan behoorlijke verhandelingen zonder echt resultaat, behalve 1 engelse auto waarbij de voorasbalk geheel vervallen is en een totaal ander exemplaar gemaakt is om een 240 stuurhuis heen, inclusief doorvoeren in de body, lijkt me overdreven omslachtig.
-
B-lennium
- 4th Gear member
- Berichten: 729
- Lid geworden op: 05.01.2007 - 02:26
ik heb me nog niet zo verdiept in het stuurgedrag van de volvo's maar volgens mij is het een heel gepruts om een auto te krijgen die goed stuurt, hoogte van de ophanging, lengte stuurstang enz..
de Turbobricker's doen meestal niet zo moeilijk, maar je hebt er vreemde figuren bij zitten
op Savarturbo (Zweeds via google vertaald) trouwens ook 
de Turbobricker's doen meestal niet zo moeilijk, maar je hebt er vreemde figuren bij zitten
- Jambon
- 2nd Gear member
- Berichten: 162
- Lid geworden op: 31.12.2008 - 12:26
- Locatie: Loon op zand
Ik heb gisteren gereageerd op een aanpassing, gedaan door Bob Fottz, P1800 register US, krijg net dit mailtje terug (toch leuk dat r gereageerd wordt..!)
"Raymond:
Yes, that in an 1966 1800.
Don't know if what I did would be of much help with a 144.
I used a 1979 242 manual rack with 4 inches cut from the middle.
I think the 144 has a wider track so that dimension may not hold.
That was done so the steering column shaft would clear the upper A arm pivot.
I hope the pictures help some.
By the way that's a B21 engine.
Bob"
en de plaatjes..
http://thumb2.webshots.net/t/96/196/2/9 ... GKV_th.jpg
http://thumb2.webshots.net/t/96/196/6/2 ... Pih_th.jpg
"Raymond:
Yes, that in an 1966 1800.
Don't know if what I did would be of much help with a 144.
I used a 1979 242 manual rack with 4 inches cut from the middle.
I think the 144 has a wider track so that dimension may not hold.
That was done so the steering column shaft would clear the upper A arm pivot.
I hope the pictures help some.
By the way that's a B21 engine.
Bob"
en de plaatjes..
http://thumb2.webshots.net/t/96/196/2/9 ... GKV_th.jpg
http://thumb2.webshots.net/t/96/196/6/2 ... Pih_th.jpg
- Jambon
- 2nd Gear member
- Berichten: 162
- Lid geworden op: 31.12.2008 - 12:26
- Locatie: Loon op zand
nog een poging....


en inmiddels een 2e reactie...
Ray:
The word is Ackerman effect for the steering geometry.
Unfortunately with the 1800 it is the reverse of what it should be.
I have a solution to minimize it by replacing the pieces that the tie rod ends attach to on the spindle, by making new ones (not yet mounted).
Fortunately these are bolted on in the 122 and 1800 and I had to ream out the holes from the other side for the bigger 240 tie rod end.
That's one thing you don't have to do as they should fit on the 140 spindle.
It's been a while but I did look at 140 cross member and may even have the dimensions somewhere, what is the center to center distance of the lower A arm pivots?
Bob
Ik ga hem een tekeningetje mailen zodat we het technisch engels kunnen omzeilen...
en inmiddels een 2e reactie...
Ray:
The word is Ackerman effect for the steering geometry.
Unfortunately with the 1800 it is the reverse of what it should be.
I have a solution to minimize it by replacing the pieces that the tie rod ends attach to on the spindle, by making new ones (not yet mounted).
Fortunately these are bolted on in the 122 and 1800 and I had to ream out the holes from the other side for the bigger 240 tie rod end.
That's one thing you don't have to do as they should fit on the 140 spindle.
It's been a while but I did look at 140 cross member and may even have the dimensions somewhere, what is the center to center distance of the lower A arm pivots?
Bob
Ik ga hem een tekeningetje mailen zodat we het technisch engels kunnen omzeilen...
- Jambon
- 2nd Gear member
- Berichten: 162
- Lid geworden op: 31.12.2008 - 12:26
- Locatie: Loon op zand
- Jambon
- 2nd Gear member
- Berichten: 162
- Lid geworden op: 31.12.2008 - 12:26
- Locatie: Loon op zand
inmiddels de schets met maten opgestuurd en reactie terug ontvangen, ze slapen daar niet volgens mij...
Ray:
If I'm reading the number right, the distance between the A arm pivots is 40,5 cm
This is good as the distance between the mounting bolts on the 240 rack is around 30 cm
On the 1800 it turned out that the mounting width before cutting out the 4 inches of the rack, was wider than the distance between the A arm pivots.
After cutting the rack down the mounting holes turned out to be almost the same as the location of the A arm pivots, which made it difficult to mount.
If that 40,5 cm measurement is correct then the steering column shaft is around 10 cm towards the center of the car, hopefully that will clear the suspension and frame of the car.
I was looking into putting vented 240 rotors on the 1800 and picked up 140 spindles and found the length of the arm that the tie rod end connects to is longer than the 1800. This may enable you to get the 240 rack so that the rack is behind those arms or at least closer to then on my 1800.
The distance between the centers of the outer tie rod ends where they connect to the spindles is around 130 cm so the rack may connect without any modifications, such as shortening the inner tie rods.
On the 1800 I found the 240 manual rack gear ratio was nice, in that it made the 1800 easier to steer. If you don't have to modify the rack its self you may even be able to use a power rack!
Good luck, keep me informed on how this is going.
Bob
Ray:
If I'm reading the number right, the distance between the A arm pivots is 40,5 cm
This is good as the distance between the mounting bolts on the 240 rack is around 30 cm
On the 1800 it turned out that the mounting width before cutting out the 4 inches of the rack, was wider than the distance between the A arm pivots.
After cutting the rack down the mounting holes turned out to be almost the same as the location of the A arm pivots, which made it difficult to mount.
If that 40,5 cm measurement is correct then the steering column shaft is around 10 cm towards the center of the car, hopefully that will clear the suspension and frame of the car.
I was looking into putting vented 240 rotors on the 1800 and picked up 140 spindles and found the length of the arm that the tie rod end connects to is longer than the 1800. This may enable you to get the 240 rack so that the rack is behind those arms or at least closer to then on my 1800.
The distance between the centers of the outer tie rod ends where they connect to the spindles is around 130 cm so the rack may connect without any modifications, such as shortening the inner tie rods.
On the 1800 I found the 240 manual rack gear ratio was nice, in that it made the 1800 easier to steer. If you don't have to modify the rack its self you may even be able to use a power rack!
Good luck, keep me informed on how this is going.
Bob
- Jambon
- 2nd Gear member
- Berichten: 162
- Lid geworden op: 31.12.2008 - 12:26
- Locatie: Loon op zand
Als het past op een 140 moet het ook lukken op een 160. Let wel, het moet ook geometrisch (is dat het woord?) uitkomen anders creeer je en gevaarlijke auto.
De platsing van de spoor en stuurstangen en de lengtes van de stuurhuis- en hulpstuurhuisarm maken wat de huidige stuurinrichtting is.
Het is logisch dat je niet zomaar kunt denken dat een tandheugelstuurhuis (rack) niet zondermeer de verschillende functies kan overnemen. Gaat er dus om of dat wel kan en wat er voor nodig is om eea eventueel aan te passen.
De P1800 waarop dit geprobeert is is er dus ook nog niet...!
De platsing van de spoor en stuurstangen en de lengtes van de stuurhuis- en hulpstuurhuisarm maken wat de huidige stuurinrichtting is.
Het is logisch dat je niet zomaar kunt denken dat een tandheugelstuurhuis (rack) niet zondermeer de verschillende functies kan overnemen. Gaat er dus om of dat wel kan en wat er voor nodig is om eea eventueel aan te passen.
De P1800 waarop dit geprobeert is is er dus ook nog niet...!















