Reinigen EGR klep

Dit is de rubriek voor de 30, 40 en 50 series vanaf bouwjaar 2004.
Gebruikersavatar
kawaman
5th Gear member
Berichten: 1078
Lid geworden op: 23.07.2008 - 15:32
Locatie: Apeldoorn

@leon Zelfde vraag als maurits en heb je meldingen op de boordcomputer of heb je softwarematig wat (laten) veranderen
Zo nee dan ga ik hier ook voor.
Erik

S60 T5 R-design
Gebruikersavatar
leonboersma
3rd Gear member
Berichten: 304
Lid geworden op: 16.01.2009 - 17:05
Locatie: Lelystad

ik heb af en toe een melding op mijn BC maar die druk ik dan gewoon weg, het schijnt dat als je dan ook de stekker eraf haalt dat je dan de melding niet hebt. maar dat heb ik niet gedaan. een foto heb ik er niet van maar als er veel vraag naar is wil ik best een stapel van deze plaatjes maken.

ik heb de mijne uit voorzorg dicht gezet, dus ik merk geen verschil alleen dat ik nog nooit mijn EGR schoon heb hoeven maken ;) rij er nu een half jaar mee.

Leon
History: Volvo 66 MY 79, Volvo s40 MY 00, Volvo V40 2.0T MY 01, Volvo v50 2.0D MY 05, Volvo s40 2.0D MY 05
Current: V70 2.4D MY 08
Gebruikersavatar
Frederik Welvaert
5th Gear member
Berichten: 1900
Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
Locatie: Maldegem

Ik ga eens de maat opmeten en in de nacht op het werk een van de techniekers aan het werk zetten denk ik :D Inox "afval" genoeg daar om plaatjes uit te maken.
Natuurlijk maakt het afdichten op zich geen verschil in motorperformance, op termijn voorkomt het wel dat de boel vuil wordt. Dus mijn plan is: de boel grondig reinigen en dan afdichten.
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
Thamar
4th Gear member
Berichten: 580
Lid geworden op: 09.03.2009 - 20:14
Locatie: Kortrijk
Contacteer:

Elveka schreef:Wie heeft ervaring met de EGR-reinigingskit van Bardahl ?
http://www.bardahl.nl/detail-pagina.63. ... 5d4ecc29b9
Is dit middel effectief ? Eventueel schadelijk voor de motor ?
Staat duidelijk dat je het moet combineren met een manuele reiniging. Dus zoveel mogelijk de klep en het traject reinigen. Zowiezo, als je het handmatig reinigt valt er ook wel wat rommel ergens in...
V50_2.0D
2nd Gear member
Berichten: 90
Lid geworden op: 17.01.2010 - 17:52

Ik ben nog steeds niet echt toegekomen aan het reinigen. Zelfs niet eens echt aan het schoonmaken van de auto. Beetje een combinatie van een nieuw huis in een nieuwe woonplaats en slecht weer als ik een vrije dag heb.

Om de meldingen om de boardcomputer tegen de gaan, kun je het beste een gaatje van 3mm boren in het afdekplaatje. Dat is net voldoende om de computer niet over de zeik te laten gaan, maar je houdt wel 90% van de rotzooi tegen. Enige waar je dan rekening mee moet houden, is een korte reiniging van het plaatje, zo om de 10.000km (als het gaatje van 3mm verstopt raakt, heb je natuurlijk weer net zo hard een melding op je boardcomputer.
Gebruikersavatar
kawaman
5th Gear member
Berichten: 1078
Lid geworden op: 23.07.2008 - 15:32
Locatie: Apeldoorn

@Leon: voor mij mag je wel zo'n plaatje maken, de kosten die er aan verbonden zijn, hoor ik wel van je.
Erik

S60 T5 R-design
Gebruikersavatar
Delta
4th Gear member
Berichten: 555
Lid geworden op: 02.04.2006 - 19:09
Locatie: N.H.

Leon voor mij graag ook 1 de eventuele kosten hoor ik graag even van je.
Pieter
Vorige auto: V50 2.0d summum automaat exit met 470.000 en nu V50 D3 geartronic
Gebruikersavatar
ivoandriessen
5th Gear member
Berichten: 1212
Lid geworden op: 15.04.2007 - 21:04
Locatie: Numansdorp

In dit topic heb ik aangegeven hoe de verbinding tussen de luchtinlaat en de EGR-koeler op mijn V70 schoongemaakt is.

Het verschil is zeer goed merkbaar, voor iedereen een aanrader, en gelukkig vrij snel en gemakkelijk te realiseren.
Afbeelding

XC90 T8 Inscription MY2017 2022-
V60 PIH D6 Summum MY2014 2018-2022
XC90 D5 Summum MY2006 2015-2018
V70 D5 Summum aut MY2003 2009-2015
Gebruikersavatar
kawaman
5th Gear member
Berichten: 1078
Lid geworden op: 23.07.2008 - 15:32
Locatie: Apeldoorn

Gisteren een plaatje gemaakt om de EGR-klep dicht te zetten, en inderdaad een foutmelding!
Straks eerst maar even de konnektor loshalen en als dat niets uithaalt een gaatje van 3 millimeter boren in het plaatje.
De buis over het motorblok bleek alleen aan de niet "EGR kant" wat aangekoekt te zijn.
Ik heb het idee dat ie met een afgesloten EGR soepeler loopt en makkelijker doortrekt in hogere toeren.
Wordt vervolgd.
Erik

S60 T5 R-design
Gebruikersavatar
MauritsvdT
5th Gear member
Berichten: 1612
Lid geworden op: 23.09.2009 - 16:58
Locatie: Zeeuws Vlaanderen
Contacteer:

Hmm, topic een beetje over het hoofd gezien blijkbaar.
Zo'n plaatje heb ik eventueel ook wel oren naar, maar zal dit ook eens bij de tuner voorleggen wat die voor me kunnen betekenen.
Schoonmaken (als het al nodig is) ben ik ook nog niet aan toegekomen.

Gelukkig wordt het weer langer licht, dan hou ik na het werk ook nog wat tijd over.
Update: MY06 V50 2.0D Momentum: Black Sapphire, 17"; Sculptor, Off Black leather, Xenon, led verlichting in/exterieur, HPS, navigatie, rondom getint, XC-grill, R-design remklauwen, mistlamp/koplampunits zwart, v o l v o kont, chip, K&N and still more to come ....
Gebruikersavatar
kawaman
5th Gear member
Berichten: 1078
Lid geworden op: 23.07.2008 - 15:32
Locatie: Apeldoorn

Vandaag stuk gereden met het plaatje zonder gaatje, maar wel de stekker van EGR-klep eraf.
Tot nu toe geen meldingen van de BC.
Mijn gevoel zegt nog steeds, dat ie makkelijker in hogere toeren loopt, vanaf pakweg 2000 toeren.
Zou dit kunnen? iemand die dit kan onderbouwen? of verbeeld ik het mij maar.
Erik

S60 T5 R-design
Gebruikersavatar
kawaman
5th Gear member
Berichten: 1078
Lid geworden op: 23.07.2008 - 15:32
Locatie: Apeldoorn

Nu een week verder nadat ik de EGR dicht gezet heb:
Motor loopt soepeler, stiller en geen foutmeldingen op de BC met de stekker losgekoppeld.
Bijkomend voordeel; Motor start altijd in één keer, ik heb/had met enige regelmaat last dat ie niet de eerste keer aan sloeg (is zelfs de Egr-klep voor vervangen geweest(onder garantie)).
Erik

S60 T5 R-design
Gebruikersavatar
Delta
4th Gear member
Berichten: 555
Lid geworden op: 02.04.2006 - 19:09
Locatie: N.H.

Erik,
Ik lees met je mee dus houd ons op de hoogte van je bevindingen.
Pieter
Vorige auto: V50 2.0d summum automaat exit met 470.000 en nu V50 D3 geartronic
Gebruikersavatar
kawaman
5th Gear member
Berichten: 1078
Lid geworden op: 23.07.2008 - 15:32
Locatie: Apeldoorn

@Delta
Zodra er veranderingen zijn laat ik het weten.
Geen nieuws, geen problemen. :)
Vragen staat vrij, natuurlijk.
Erik

S60 T5 R-design
Gebruikersavatar
Delta
4th Gear member
Berichten: 555
Lid geworden op: 02.04.2006 - 19:09
Locatie: N.H.

Nou die heb ik wel en dat is deze, voordat je aan dit EGR avontuur begon had je toen last van de EGR??
Maw wat mij tegenhoud is de oude regel "als het niet stuk is probeer het dan niet te maken".
Of zie je dit in dit geval meer als voorkomen??
Vorige auto: V50 2.0d summum automaat exit met 470.000 en nu V50 D3 geartronic
Gebruikersavatar
kawaman
5th Gear member
Berichten: 1078
Lid geworden op: 23.07.2008 - 15:32
Locatie: Apeldoorn

Nou, eigenlijk beide.
Het idee dat dat onverbrande gassen (lees roet en ander smerigs) weer via het inlaat kanaal terug de motor ingevoerd worden, kan voor het milieu wel goed zijn, maar mijn gevoel zegt, voor wat betreft het inlaat traject, wat anders.
Ik heb de foto's van de aangekoekte zooi hier op het forum ook gezien, dus echt goed kan het niet zijn.
Daarbij komt het soms slechte starten, wat toch wel regelmatig voorkwam, waarschijnlijk ook door de niet geheel feilloos werkend EGR-systeem.
Het kan toeval zijn, maar sinds ik de boel afgesloten heb, is het niet meer voorgekomen dat ik een tweede keer moest starten.
Wat dat betreft is dat voor mij al reden genoeg om het zo te laten.
En wat betreft "als het niet stuk is probeer het dan niet te maken", ook al is het niet stuk, het is altijd wel te verbeteren, toch?
Erik

S60 T5 R-design
BR-AM-50
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 29.09.2009 - 19:10
Locatie: Deventer

kan iemand misschien ook aangeven waar de ERG-klep zit, heb nl wel een vermoeden maar ben niet zo'n technische held.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
kawaman
5th Gear member
Berichten: 1078
Lid geworden op: 23.07.2008 - 15:32
Locatie: Apeldoorn

Volg de metalen buis, die over het motorblok loopt, naar achteren en daar zit de EGR-klep.
Zoek even op "EGR" en zult hier meer over kunnen lezen
Erik

S60 T5 R-design
V50_2.0D
2nd Gear member
Berichten: 90
Lid geworden op: 17.01.2010 - 17:52

Zie bijgevoegde afbeelding voor de EGR klep. Stekker zit als je naar de foto kijkt aan de rechterzijde.

Overigens zelf nog niet toegekomen aan het reinigen, dus in de tussentijd even de stekker er af.
BR-AM-50
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 29.09.2009 - 19:10
Locatie: Deventer

Bedankt voor de aanwijzingen! Ik ga morgen, als het een beetje droog blijft, maar eens proberen of ik het spul los kan krijgen

ik heb eigenlijk geen klachten over het rijgedrag van de auto, maar ben benieuwd of ik er nog iets van merk.
Plaats reactie

Terug naar “De 30- 40 en 50 series vanaf MY 2004”