Veel rook en onregelmatig lopen bij koude start

Dit is de rubriek voor de 30, 40 en 50 series vanaf bouwjaar 2004.
Plaats reactie
Berpie
Starter

Hallo allemaal,

Onlangs ging bij mijn V50 de auto in "safe mode". Bij de garage bleek dat de EGR klep vervangen moest worden. Nu deze is vervangen rookt de auto echt enorm veel bij een koude start. Ook loopt de motor dan onregelmatig. Na +/- 500 meter rijden is het dan wel weer goed en ook als de motor warm is tijdens het starten lijkt er niks aan de hand te zijn.
Volgens de garage moet de "gloeiplugrelais" worden vervangen.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Alvast bedankt voor de reacties!
badboydonnie
Starter

ik zou hem uitlaten lezen door de garage dan weetje precies wat er vervangen moet worden en scheelt je tijd en geld en kopzorgen.
had namelijk het zelfde probleem alleen mijne liep onregelmatig wat bleek bougie kabel was kapot waardoor hij een cilinder minder liep.
v50 t5 230 pk
Berpie
Starter

Ik heb de auto ook uit laten lezen, toen werd er ook gezegd dat de gloeiplugrelais moest worden vervangen, maar dat het ook nog wel meer oorzaken kan hebben.
Ik krijg een beetje het idee dat ze blindelings vertrouwen op het resultaat van het uitlezen en dat er niet met het oog van de vakman naar word gekeken. Dus mocht het de gloeiplug niet zijn, dat ze dan de volgende oplossing in de lijst pakken enz. enz. terwijl het misschien iets simpels kan zijn.
Daarom eigenlijk ook mijn vraag of iemand dit eerder heeft meegemaakt en wat de oorzaak dan was.
Maar goed, donderdag moet de auto naar de garage, dus vrijdagmorgen maar kijken hoe hij dan start.
Ik zal het resultaat hier wel melden.
badboydonnie
Starter

oke ben benieuwd.
v50 t5 230 pk
Frederik Welvaert
5th Gear member

Welkom op het forum Berpie.

Kan je wat meer info geven? Uit je verhaal kan ik al opmaken dat het diesel is, maar is het een 1.6, 2.0 of D5?

@ badboydonnie: aangezien het een diesel is zal het probleem van de bougie kabel hier zeker niet van toepassing zijn.

Het verhaal van de gloeiplugrelais lijkt me aannemelijk. Kan zijn dat ie niet of niet genoeg voorgloeit waardoor het in het begin allemaal wat moeizamer gaat door slechte ontbranding, wat ook de rookvorming kan verklaren.
Wel vreemd dat ze direct zeggen dat het het relais is, kan evengoed zijn dat 1 of meerdere gloeibougies niet goed meer zijn.
Ook vreemd dat het gekomen is na het vervangen van de EGR klep...
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
Berpie
Starter

Wat meer info is inderdaad wel handig!
Het is een 2.0 diesel met enige ervaring (205.000 kilometer) die tot 4 weken terug probleemloos reed.
Als je de auto koud start en je laat hem stationair draaien, dan blijft hij roken en stotteren. Ga je dan rijden dan is het na een paar honderd meter zo goed als over.
Volgens mij is de rook eerst blauw/zwart-achtig en stinkt behoorlijk, daarna wordt het meer grijs/wit.
Tijdens het rijden mist er geen vermogen oid.

Ook ik vond het vreemd dat na het vervangen van de egr klep dit probleem ontstond.
Frederik Welvaert
5th Gear member

Heb je het probleem ook als je meerdere keren voorgloeit?
Dus even contact op II draaien totdat het lampje met het "spiraaltje" uit is op je dashboard, direct naar I en weer naar II, en dat een paar keer...
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
Berpie
Starter

Ik zal het eens proberen.
Maar vandaag (donderdag) gaat hij naar de garage. Ik hoop dat het dan over is, zoniet dan wordt het verder zoeken....
Berpie
Starter

Nadat ze bij de garage de gloeiplugrelais en een gloeiplug hebben vervangen, heb ik vanmorgen de auto geprobeerd. Er zit duidelijk verbetering in! Hij start meteen en loopt ook weer netjes stationair. Alleen vind ik dat hij nog wel behoorlijk rookt. Ik zal dit de komende dagen in de gaten houden.

Kan dit te maken hebben met de EGR klep?
Plaats reactie

Terug naar “De 30- 40 en 50 series vanaf MY 2004”