er is mij een mooie 164 aangeboden uit 1973 30E op gas,de auto heeft een 4 bak met overdrive en net skai interieur .
maar...er zit wat werk aan,de ruitenwissers werken niet (kabel er af volgens de verkoper),wielranden achter zijn minder mooi,en wat mijn het meest zorgen baard de motor word te heet.
hij heeft de waterpomp en themostaat al vernieuwd en alles door gespoeld maar het probleem blijft.
ik gaan vorgende week kijken bij de auto,dus graag wat advies.
de auto moet 1250 euro kosten
aankoop volvo 164
-
Madman
- 2nd Gear member
- Berichten: 89
- Lid geworden op: 28.09.2008 - 13:02
- Locatie: Scharnegoutum
- Contacteer:
Hoi,
Voor 1250 euries kan je je geen buil vallen zou ik zeggen! En de motor wordt te warm? Kookt hij echt of kijkt men op de temperatuur meter in het dashboard? Lijkt mij toch sterk dat als alles goed gespoeld is, thermostaat goed is en pomp vervangen is dat de motor nog steeds te warm wordt. En de radiateur, zit die niet verstopt?
Groet,
Mathieu.
Voor 1250 euries kan je je geen buil vallen zou ik zeggen! En de motor wordt te warm? Kookt hij echt of kijkt men op de temperatuur meter in het dashboard? Lijkt mij toch sterk dat als alles goed gespoeld is, thermostaat goed is en pomp vervangen is dat de motor nog steeds te warm wordt. En de radiateur, zit die niet verstopt?
Groet,
Mathieu.
Volvo 142E 1971
Volvo 144 deluxe 1972
Volvo 144 GLe 1973
Volvo 142 deluxe 1973 KIA 2 januari 2010.
Volvo 144E automaat 1974 RIP maart 2010
Volvo 242 DL 1981
Citroen DS 21 injection
Volvo 144 deluxe 1972
Volvo 144 GLe 1973
Volvo 142 deluxe 1973 KIA 2 januari 2010.
Volvo 144E automaat 1974 RIP maart 2010
Volvo 242 DL 1981
Citroen DS 21 injection
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
De B30 heeft nogal eens problemen met oververhitting van de achterste, 6e cilinder. Kan gebeuren dat er een verstoppng is ontstaan in de koelkanalen van de kop. In dat geval moet de kop eraf en alle koelkanalen schoonmaken. Je kan eerst proberen of het lukt met schoonmaak azijn 1:1 verdunnen of een radiateur flush. Een paar 100km rijden en doorspoelen. Dat lost hopelijk de kalkaanslag op. Maar het kan natuurlijk ook aan de temp.meter zelf liggen als je geluk hebt.
- admiral
- 5th Gear member
- Berichten: 1545
- Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49
De amazon die ik had heeft eerst zijn eerste 40 jaar in amerika gereden en daar is alleen water als koelvloeistof gebruikt met als gevolg dat er heel kalk aanslag in zat. Ik heb hem tijdens de restauratie volgegooid met azijn (halen bij de supermarkt). Toen vervolgens een aantal maanden laten staan, ik had toch de tijd dit ivm de restauratie. toen ik bij de motor aan beland was de motor afgetapt weer gevuld met azijn en toen een paar 100 km gereden. Toen een aantal keer gespoeld met goedkope koelvloeistof, niet met water. Je zal zien wat een drap d'r uit komt. Vervolgens goede koelvloeistof d'rin met bijv tot -26 of -35.
Mijn amazon had in de zomer in de bergen of file nergens last van, de meter bleef netjes in het midden staan. Ook voor de zekerheid een thermometer in de radiateur gehangen en deze kwam in de volle zon op stationair toerental niet verder dan 75 tot 80 graden.
Moet ik er wel bij vermelden dat ik de radiateur wel heb vervangen, deze was nl lek.
En voor 1250 euro heb je een mooie auto, ik zou niet te lang wachten.
Mijn amazon had in de zomer in de bergen of file nergens last van, de meter bleef netjes in het midden staan. Ook voor de zekerheid een thermometer in de radiateur gehangen en deze kwam in de volle zon op stationair toerental niet verder dan 75 tot 80 graden.
Moet ik er wel bij vermelden dat ik de radiateur wel heb vervangen, deze was nl lek.
En voor 1250 euro heb je een mooie auto, ik zou niet te lang wachten.
- bart1111111112
- 2nd Gear member
- Berichten: 127
- Lid geworden op: 03.01.2008 - 17:33
bedank voor de info,ik gaan volgende week eerst maar even kijken,als de auto voor de rest helemaal strak is is het wel een mooi prijsje.
de info die ik nu heb komt van de verkoper,dus het kan tegenvallen natuurlijk.
zo als ik het in de reacties lees moet het dus wel goedkomen met het warmlopen van de motor..
is de kabel van de ruitenwisser is er zo weer op te leggen? of moet het hele dashsboard er uit?
de info die ik nu heb komt van de verkoper,dus het kan tegenvallen natuurlijk.
zo als ik het in de reacties lees moet het dus wel goedkomen met het warmlopen van de motor..
is de kabel van de ruitenwisser is er zo weer op te leggen? of moet het hele dashsboard er uit?
-
Madman
- 2nd Gear member
- Berichten: 89
- Lid geworden op: 28.09.2008 - 13:02
- Locatie: Scharnegoutum
- Contacteer:
Dashboard hoeft er niet uit, al is het wel een vervelend klusje, laatst de rechterkant van de 144 gedaan, via het luidspreker kapje midden boven op het dashboard.bart1111111112 schreef: is de kabel van de ruitenwisser is er zo weer op te leggen? of moet het hele dashsboard er uit?
Groet,
Mathieu.
Volvo 142E 1971
Volvo 144 deluxe 1972
Volvo 144 GLe 1973
Volvo 142 deluxe 1973 KIA 2 januari 2010.
Volvo 144E automaat 1974 RIP maart 2010
Volvo 242 DL 1981
Citroen DS 21 injection
Volvo 144 deluxe 1972
Volvo 144 GLe 1973
Volvo 142 deluxe 1973 KIA 2 januari 2010.
Volvo 144E automaat 1974 RIP maart 2010
Volvo 242 DL 1981
Citroen DS 21 injection
-
markwprins
- 2nd Gear member
- Berichten: 66
- Lid geworden op: 09.04.2008 - 10:02
- Locatie: Enschede
Ah, mooi dat ik dit lees. Ik heb naast m'n Volvo ook nog een Renault Saviem. Ik kreeg met gewoon spoelen de koelkanalen niet goed schoon. Ik ga het nu ook eens proberen met schoonmaakazijn. Goedkope oplossing lijkt me!
Volvo 164E - 1973, sinds 2003
- oudegroen
- 3rd Gear member
- Berichten: 486
- Lid geworden op: 25.01.2007 - 13:15
- Locatie: Soest
- Contacteer:
Niet doorvertellen op het Renaultforum heook nog een Renault Saviem
Joost
V40 1.9D 1999, 240.000km
V70 2.5D 2000, 170.000km
240 GL 1989, 275.000km
C70 2.4 2006, 45.000km
XC90 D5 2007, 200.000km
V70 2.5 1997, 300.000km
V90 T4 Polestar Egineered 2019, 35.000km
XC90 T8 Polestar Engineered 2017, 80.000km
240 GLE 1992, 400.000km
C40 2022, 500km
......... en voor de rally:
240 Turbo 1986, 0km
V40 1.9D 1999, 240.000km
V70 2.5D 2000, 170.000km
240 GL 1989, 275.000km
C70 2.4 2006, 45.000km
XC90 D5 2007, 200.000km
V70 2.5 1997, 300.000km
V90 T4 Polestar Egineered 2019, 35.000km
XC90 T8 Polestar Engineered 2017, 80.000km
240 GLE 1992, 400.000km
C40 2022, 500km
......... en voor de rally:
240 Turbo 1986, 0km
- admiral
- 5th Gear member
- Berichten: 1545
- Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49
Bij is het toen goed gelukt, en zeker als ik hoor dat veel amazon's voorzien zijn van een extra electrische fan om in de file of in de bergen voor extra koeling te zorgen.markwprins schreef:Ah, mooi dat ik dit lees. Ik heb naast m'n Volvo ook nog een Renault Saviem. Ik kreeg met gewoon spoelen de koelkanalen niet goed schoon. Ik ga het nu ook eens proberen met schoonmaakazijn. Goedkope oplossing lijkt me!
- Rubicon
- 1st Gear member
- Berichten: 41
- Lid geworden op: 16.01.2007 - 16:32
- Locatie: Gent
Voor dat bedrag zou ik die 164 niet laten staan hoor. De probleempjes die je vermeldt zijn allemaal wel op te lossen.
Kijk inderdaad eerst eens goed of de motor écht wel te warm loopt. Met andere woorden, zijn de temperatuursensor en de -meter nog wel goed? Test de sensor eerst, of vervang hem door een ander exemplaar waarvan je zeker weet dat die werkt. Idem met de meter/wijzer: eerst testen. Is de bedrading aan de sensor nog wel in orde (niet verstorven)?
Ik had zelf ook een hardnekkig koelprobleem in mijn 242. De radiator herhaaldelijk gespoeld, thermostaat vervangen enz, maar niets hielp. Uiteindelijk de radiator en de waterpomp (hoewel op het eerste zicht geen lekken, maar ik had nog een nieuwe liggen) ineens vervangen. Opgelost. Mogelijk zat er toch nog een verstopping in de radiator, of was het een combinatie van radiator en waterpomp.
Over ruitenwissers kan ik niets zinnigs vertellen, maar daar kom je vast wel uit. Kijk anders ook eens op volvolvo.nl. Succes!
Kijk inderdaad eerst eens goed of de motor écht wel te warm loopt. Met andere woorden, zijn de temperatuursensor en de -meter nog wel goed? Test de sensor eerst, of vervang hem door een ander exemplaar waarvan je zeker weet dat die werkt. Idem met de meter/wijzer: eerst testen. Is de bedrading aan de sensor nog wel in orde (niet verstorven)?
Ik had zelf ook een hardnekkig koelprobleem in mijn 242. De radiator herhaaldelijk gespoeld, thermostaat vervangen enz, maar niets hielp. Uiteindelijk de radiator en de waterpomp (hoewel op het eerste zicht geen lekken, maar ik had nog een nieuwe liggen) ineens vervangen. Opgelost. Mogelijk zat er toch nog een verstopping in de radiator, of was het een combinatie van radiator en waterpomp.
Over ruitenwissers kan ik niets zinnigs vertellen, maar daar kom je vast wel uit. Kijk anders ook eens op volvolvo.nl. Succes!
Volvo 240 GLE 2.3 estate 1992 - verkocht
Volvo 242 DL 1.9 1979
Volvo 242 DL 1.9 1979
-
B-lennium
- 4th Gear member
- Berichten: 729
- Lid geworden op: 05.01.2007 - 02:26
als de auto €1250,- moet kosten dan zal ik mij niet zo zorgen maken over de staat van de motor. alleen de m410 met overdrive is al 1000€ in goede staat! je moet wel erg geluk hebben met de auto als deze roestvrij is voor die prijs!
warm lopen is een combinatie van radiator, waterpomp thermostaat en idd de troep in het blok. allemaal dingen die goed op te lossen zijn.
het zou jammer zijn als de auto verborgen roest zou hebben. controleer de dorpels, wielranden, parravan (deel waar de voorruit in gemonteerd zit) ophanging van de stootrubbers achter. en ten slotte de wielbakken achter.
persoonlijk vind ik het niet erg om wat te lassen aan een auto, maar dat verschilt natuurlijk per persoon.
ik zou de auto kopen als deze roest vrij is, of als je het niet erg vind te lassen
warm lopen is een combinatie van radiator, waterpomp thermostaat en idd de troep in het blok. allemaal dingen die goed op te lossen zijn.
het zou jammer zijn als de auto verborgen roest zou hebben. controleer de dorpels, wielranden, parravan (deel waar de voorruit in gemonteerd zit) ophanging van de stootrubbers achter. en ten slotte de wielbakken achter.
persoonlijk vind ik het niet erg om wat te lassen aan een auto, maar dat verschilt natuurlijk per persoon.
ik zou de auto kopen als deze roest vrij is, of als je het niet erg vind te lassen
- biadman
- 4th Gear member
- Berichten: 862
- Lid geworden op: 30.09.2007 - 23:09
- Locatie: hilversum
misschien, anders had ik er waarschijnlijk al een gehad voor ombouw naar 165
Volvo 245 DL 1976
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
honda novio, pc50, ps50, c310
het forum voor honda 4 takt oldtimer brommers
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
honda novio, pc50, ps50, c310
het forum voor honda 4 takt oldtimer brommers
-
Madman
- 2nd Gear member
- Berichten: 89
- Lid geworden op: 28.09.2008 - 13:02
- Locatie: Scharnegoutum
- Contacteer:
Hoi,jos245 schreef:Ik ben niet zo thuis in de 100 serie, maar kun je voor 1250 euro een roestvrije 164 vinden dan? :shock:
Het bestaat! Niet bij bosjes natuurlijk, maar een maat van mij heeft een paar jaar geleden een 164 gekocht voor 250 Euro!! De eigenaar zat er een beetje mee in zijn maag, geen stalling etc. Waren heel veel kleine dingen stuk zoals schakelaars etc maar dat was met een paar dagen hobbieen verholpen en hij kwam zonder las werk de apk door!
Dus het is mogelijk
Volvo 142E 1971
Volvo 144 deluxe 1972
Volvo 144 GLe 1973
Volvo 142 deluxe 1973 KIA 2 januari 2010.
Volvo 144E automaat 1974 RIP maart 2010
Volvo 242 DL 1981
Citroen DS 21 injection
Volvo 144 deluxe 1972
Volvo 144 GLe 1973
Volvo 142 deluxe 1973 KIA 2 januari 2010.
Volvo 144E automaat 1974 RIP maart 2010
Volvo 242 DL 1981
Citroen DS 21 injection
-
Madman
- 2nd Gear member
- Berichten: 89
- Lid geworden op: 28.09.2008 - 13:02
- Locatie: Scharnegoutum
- Contacteer:
Hoi,
Klopt inderdaad dat apk zonder laswerk niet zegt dat de auto roest vrij is!
Maar die auto die mijn maat kocht had weinig roest, wat kleine plekjes die je ook op een 164 van 3 of 4000 euro tegenkomt. Overigens denk ik dat wat dat berteft er vrijwel geen roestvrije volvo's bestaan. Heb al heel wat "harde"volvo's voorbij zien komen die allemaal wel wat roestvorming in de kokerbalken hadden.
Groet,
Mathieu.
Klopt inderdaad dat apk zonder laswerk niet zegt dat de auto roest vrij is!
Maar die auto die mijn maat kocht had weinig roest, wat kleine plekjes die je ook op een 164 van 3 of 4000 euro tegenkomt. Overigens denk ik dat wat dat berteft er vrijwel geen roestvrije volvo's bestaan. Heb al heel wat "harde"volvo's voorbij zien komen die allemaal wel wat roestvorming in de kokerbalken hadden.
Groet,
Mathieu.
Volvo 142E 1971
Volvo 144 deluxe 1972
Volvo 144 GLe 1973
Volvo 142 deluxe 1973 KIA 2 januari 2010.
Volvo 144E automaat 1974 RIP maart 2010
Volvo 242 DL 1981
Citroen DS 21 injection
Volvo 144 deluxe 1972
Volvo 144 GLe 1973
Volvo 142 deluxe 1973 KIA 2 januari 2010.
Volvo 144E automaat 1974 RIP maart 2010
Volvo 242 DL 1981
Citroen DS 21 injection
- bart1111111112
- 2nd Gear member
- Berichten: 127
- Lid geworden op: 03.01.2008 - 17:33
vandaag wezen kijken naar de 164,stuk meer roest dan verwacht.
de achterwielranden waren slecht,deuren ook roest,achterraam rand roest,voorspatborden roest enz,enz,veel werk aan.
motorkap en dak was wel mooi(met dakraam).
motor liep goed en de overdrive werkte ook,er zat een mooie leren bekleding in met een los naatje hier en daar.
was van alle luxe voorzien elektrische ramen voor elektrische spiegels (orgineel?),stuurbekrachtiging nieuwe uitlaat.
na even twijfelen toch maar niet gekocht,aan onderdelen is hij het wel waard maar ik zoek geen onderdelen auto.
hij vertelde 1,5 jaar geleden 3750 euro er voor betaald te hebben.
als er intresse is hier op het forum kan ik wel bemiddelen.
de achterwielranden waren slecht,deuren ook roest,achterraam rand roest,voorspatborden roest enz,enz,veel werk aan.
motorkap en dak was wel mooi(met dakraam).
motor liep goed en de overdrive werkte ook,er zat een mooie leren bekleding in met een los naatje hier en daar.
was van alle luxe voorzien elektrische ramen voor elektrische spiegels (orgineel?),stuurbekrachtiging nieuwe uitlaat.
na even twijfelen toch maar niet gekocht,aan onderdelen is hij het wel waard maar ik zoek geen onderdelen auto.
hij vertelde 1,5 jaar geleden 3750 euro er voor betaald te hebben.
als er intresse is hier op het forum kan ik wel bemiddelen.















