volvo 850 motor in een 245
- admiral
- 5th Gear member
- Berichten: 1545
- Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49
Wie weet of dit kan, ikweet dat de motor dwars in een 850 ligt. Maar waar het om gaat is het te doen en past dit op een AW 71 automaat bak. Ik weet dat er volvo amazons zijn die ook zijn uitgevoerd met een 5 cill motor. Maar is dit wel is gedaan met een 245 of 240 estate. Lijkt me leuk om dit in de toekomst met mijn 245 te gaan doen.
- biadman
- 4th Gear member
- Berichten: 862
- Lid geworden op: 30.09.2007 - 23:09
- Locatie: hilversum
t5 blok?
Volvo 245 DL 1976
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
honda novio, pc50, ps50, c310
het forum voor honda 4 takt oldtimer brommers
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
honda novio, pc50, ps50, c310
het forum voor honda 4 takt oldtimer brommers
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24696
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
In SE zijn er zat die het gedaan hebben. Denk dan bv aan een bak van een 960, die is gemaakt voor lengterichting 
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
- admiral
- 5th Gear member
- Berichten: 1545
- Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49
Erik,
Da's ook mogelijk maar teveel werk ook qua remmerij e.d. Ik zoek iets wat niet weken of maanden moet duren. Zat ff naar een paar 960's op MP te kijken maar dit zijn toch 6 cill in lijn motoren of zit ik ernaast, dat zou nog net kunnen denk ik.
Da's ook mogelijk maar teveel werk ook qua remmerij e.d. Ik zoek iets wat niet weken of maanden moet duren. Zat ff naar een paar 960's op MP te kijken maar dit zijn toch 6 cill in lijn motoren of zit ik ernaast, dat zou nog net kunnen denk ik.
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24696
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
yep, dat zijn heerlijke 6-lijn motoren. Ik zou eens op bv turbo performance club in SE kijken, die hebben genoeg geexperimenteerd 
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
- biadman
- 4th Gear member
- Berichten: 862
- Lid geworden op: 30.09.2007 - 23:09
- Locatie: hilversum
is er meer info/filmpjes van de auto hierboven? ben wel benieuwd wat zo'n v8 doet...
Volvo 245 DL 1976
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
honda novio, pc50, ps50, c310
het forum voor honda 4 takt oldtimer brommers
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
honda novio, pc50, ps50, c310
het forum voor honda 4 takt oldtimer brommers
-
B-lennium
- 4th Gear member
- Berichten: 729
- Lid geworden op: 05.01.2007 - 02:26
Wat ik lees op turbobricks over de 6cil 'whiteblocks' is dat ze bijna allemaal scheurtjes hebben in het blok, voordat je daarmee gaat rommelen eerst het blok goed bekijken!
alle blokken uit de whiteblock serie (aluminium 4, 5 en 6 cilinder en zelfs de hierboven genoemde v8 blokken) hebben ongeveer het zelfde ontwerp. de enige handversnellingsbak voor achterwiel aandrijving is de M90 uit de 960.
de AW 30-40LE is de automaat die er achter past.
bij de ombouw komt veel kijken, motorsteunen bouwen versnellingsbak ophanging en andere cardanas. en volgens mij ook een herkeuring bij de RDW
als je het blok in je auto hebt hangen zul je ook een motormanagment systeem moeten zoeken, of de originele (met originele kabelboom) of een zelfbouw (Megasquirt, haltec, motec enz)
Gave kar! http://www.garaget.org/?car=4775
alle blokken uit de whiteblock serie (aluminium 4, 5 en 6 cilinder en zelfs de hierboven genoemde v8 blokken) hebben ongeveer het zelfde ontwerp. de enige handversnellingsbak voor achterwiel aandrijving is de M90 uit de 960.
de AW 30-40LE is de automaat die er achter past.
bij de ombouw komt veel kijken, motorsteunen bouwen versnellingsbak ophanging en andere cardanas. en volgens mij ook een herkeuring bij de RDW
als je het blok in je auto hebt hangen zul je ook een motormanagment systeem moeten zoeken, of de originele (met originele kabelboom) of een zelfbouw (Megasquirt, haltec, motec enz)
Gave kar! http://www.garaget.org/?car=4775
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24696
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
maf, heb toch genoeg zescilinders gezien en vaak ook met zeer respectabele kilometerstanden maar scheurtjes in het blok heb ik nog niet meegemaakt.
Overigens is die V8 van een totaal ander ontwerp hoor, heeft totaal niets met de alu Volvo blokken van doen.
Overigens is die V8 van een totaal ander ontwerp hoor, heeft totaal niets met de alu Volvo blokken van doen.
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
-
B-lennium
- 4th Gear member
- Berichten: 729
- Lid geworden op: 05.01.2007 - 02:26
zover ik heb begrepen zijn het vooral de T6 motoren die scheurtjes vertonen tussen de cilinders, de v8 heeft het zelfde bout patroon als de 6 5 of 4 cilinder. het blok zelf is idd geen volvo ontwerp yamaha heeft de v8 ontworpen.
- admiral
- 5th Gear member
- Berichten: 1545
- Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49
Valt een 5 cill blok van een 850 ook in de catogerie opletten (scheurtjes). Het hoeft voor mij geen race monster te worden maar het verschil tussen een 2,1 en 2,3 is relatief weinig, maar een 2,5 5 cill heeft zonder motor management aanpassing al veel meer dan een 2,1 injectie die ik nu heb. Dit is relatief goedkoper dan het opporren van mijn 2,1 injectie, ik hoef ook geen turbo want ik wil wel goed op gas kunnen rijden.B-lennium schreef:Wat ik lees op turbobricks over de 6cil 'whiteblocks' is dat ze bijna allemaal scheurtjes hebben in het blok, voordat je daarmee gaat rommelen eerst het blok goed bekijken!
alle blokken uit de whiteblock serie (aluminium 4, 5 en 6 cilinder en zelfs de hierboven genoemde v8 blokken) hebben ongeveer het zelfde ontwerp. de enige handversnellingsbak voor achterwiel aandrijving is de M90 uit de 960.
de AW 30-40LE is de automaat die er achter past.
bij de ombouw komt veel kijken, motorsteunen bouwen versnellingsbak ophanging en andere cardanas. en volgens mij ook een herkeuring bij de RDW
als je het blok in je auto hebt hangen zul je ook een motormanagment systeem moeten zoeken, of de originele (met originele kabelboom) of een zelfbouw (Megasquirt, haltec, motec enz)
Gave kar! http://www.garaget.org/?car=4775
Daarbij wil ik een complete 850 kopen waar de motor nog in zit zodat alles wat maar met de motor te maken heeft (electra, comp e.d.) overgezet kan worden in mijn 245. Dan hoef ik ook niets te zoeken enzo.
Nu is het me alleen nog niet duidelijk welke bak erachter past, dus al iemand dit weet? het liefst een 4 traps automaat en anders een 5 bak handgeschakeld.
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24696
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
De twee bakken die B-lennium noemt worden veel gebruikt. Zijn de achterwielaandrijvings-versie van de bak in de 850 en volgens mij passen die 1-op-1 op een vijfcilinder. je zal alleen de steunen ed moeten maken.
De non-turbo's zijn sowieso blokken die gewoon goed zijn. advies is wel om te kijken naar een motor die niet zo veel heeft gereden en daar een nieuwe gasinstallatie in te zetten. Dan zit je op zeker
Succes
De non-turbo's zijn sowieso blokken die gewoon goed zijn. advies is wel om te kijken naar een motor die niet zo veel heeft gereden en daar een nieuwe gasinstallatie in te zetten. Dan zit je op zeker
Succes
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
- Erik_M
- 2nd Gear member
- Berichten: 161
- Lid geworden op: 20.12.2006 - 17:59
- Locatie: Wassenaar
Een 850 Turbo doet het op gas overigens ook goed, kijk maar eens op het 850 Forum hoeveel Tubo's er op gas lopen en ook zeer respectabele kilometerstanden halen.admiral schreef:......... het opporren van mijn 2,1 injectie, ik hoef ook geen turbo want ik wil wel goed op gas kunnen rijden.
gRoet,
eRik
1967 Amazon + 1996 855 R Olive Green
- admiral
- 5th Gear member
- Berichten: 1545
- Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49
Dus als ik het goed begrijp 850 blok in de lengte richting in de motorruimte plaatsen en d'r een handversnellingsbak M90 uit de 960 of een AW 30-40LE automaat plaatsen. En dan natuurlijk de kleine randzaken zoals diverse steunen en aanpassing aan de cardanas??VolvoMafia schreef:De twee bakken die B-lennium noemt worden veel gebruikt. Zijn de achterwielaandrijvings-versie van de bak in de 850 en volgens mij passen die 1-op-1 op een vijfcilinder. je zal alleen de steunen ed moeten maken.
-
B-lennium
- 4th Gear member
- Berichten: 729
- Lid geworden op: 05.01.2007 - 02:26
ja idd. wat nog een probleem kan zijn is de plek van de versnellings-pook en de ruimte in de versnellingsbaktunnel (dubbele woordwaarde!). vaak zie je dat men de oude tunnel uit de auto slijpt, motor + bak plaatst en er dan een nieuwe tunnel overheen last.
de carterpan kan een probleem veroorzaken met de vooras.
probeer de motor zo vermogenlijk naar achteren in de auto te verplaatsen, komt de wegligging ten goede.
de motorsteunen moeten sterk genoeg zijn, maar ook niet te! bij een aanrijding breekt de motor uit de originele motorophanging, dit om letsel te voorkomen (al betwijfel ik of daar bij onze type auto's ook over nagedacht is)
de carterpan kan een probleem veroorzaken met de vooras.
probeer de motor zo vermogenlijk naar achteren in de auto te verplaatsen, komt de wegligging ten goede.
de motorsteunen moeten sterk genoeg zijn, maar ook niet te! bij een aanrijding breekt de motor uit de originele motorophanging, dit om letsel te voorkomen (al betwijfel ik of daar bij onze type auto's ook over nagedacht is)
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Die afscheurende motorsteunen zitten al in de Ama, dus Volvo heeft daar allang geleden in voorzien. Het is per slot een Volvo he!de motorsteunen moeten sterk genoeg zijn, maar ook niet te! bij een aanrijding breekt de motor uit de originele motorophanging, dit om letsel te voorkomen (al betwijfel ik of daar bij onze type auto's ook over nagedacht is)
- admiral
- 5th Gear member
- Berichten: 1545
- Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49
B-lennium schreef:ja idd. wat nog een probleem kan zijn is de plek van de versnellings-pook en de ruimte in de versnellingsbaktunnel (dubbele woordwaarde!). vaak zie je dat men de oude tunnel uit de auto slijpt, motor + bak plaatst en er dan een nieuwe tunnel overheen last.
de carterpan kan een probleem veroorzaken met de vooras.
probeer de motor zo vermogenlijk naar achteren in de auto te verplaatsen, komt de wegligging ten goede.
de motorsteunen moeten sterk genoeg zijn, maar ook niet te! bij een aanrijding breekt de motor uit de originele motorophanging, dit om letsel te voorkomen (al betwijfel ik of daar bij onze type auto's ook over nagedacht is)
Qua maat tunnel is het een kwestie van opmeten hoe breed en lang de handversnellingsbak M90 uit de 960 of een AW 30-40LE automaat is van een 5 cill 20V is en dit verglijken met de huidige situatie, en dan als het past idd proberen het nieuwe geheel zo ver mogelijk naar achteren te plaatsen. Dus ik hoop dat mijn oude tunnel groot genoeg is.
Carterpan is te vermaken als deze van staal is, is deze van alu dan wordt het lastig qua lassen. dit zal uitbesteedt moeten worden.
- admiral
- 5th Gear member
- Berichten: 1545
- Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49
Klopt dit zijn de computer gestuurde gas installatie's maar een 2,1 of oudere 2,3 geven veelal problemen als je een turbo hebt en op gas wilt gaan rijden. Ik heb daar bij ABK in Heerhugowaard geinformeerd en die rade mij het sterk af om een volvo 2,1 of 2,3 met turbo te kopen en deze op gas telaten zetten. En zij kunnen het weten want hun specialisme is volvo en de ervaring is dat de oudere injectie motoren met turbo d'r niet lekker op willen lopen. Als je hem goed hebt en je zet hem uit en je sart weer kan ie zo weer rommelig en slecht lopen. Hij begint er liever niet aan.Erik_M schreef:Een 850 Turbo doet het op gas overigens ook goed, kijk maar eens op het 850 Forum hoeveel Tubo's er op gas lopen en ook zeer respectabele kilometerstanden halen.admiral schreef:......... het opporren van mijn 2,1 injectie, ik hoef ook geen turbo want ik wil wel goed op gas kunnen rijden.
gRoet,
eRik
















