Hans oet Twent schreef:@Edraket,
Kun je me jouw betoog wat verduidelijken? Snelheid heb ik niet nodig. Auto voldoet daarin prima. Het aantal NM is volgens mij bepalend voor de trekkracht toch? Het aantal PK's is daarin niet het aller belangrijkste toch?
Afijn hoe kan je dan het bereik waarin het maximaal koppel er is vergroten/verruimen? Dat betekent dus de parameters in de bak aanpassen of vergis ik me daarin?
Hans,
Een diesel heeft van nature zijn maximum koppel bij zeer laag toerental, ongeveer 1800 toeren. Dat koppel valt bij een dieselmotor normaal gesproken daarna ook weer langzaam weg, laten we zeggen al vanaf 2100 toeren. Het standaard koppel verloopt bij een D5 verloopt ook echt zo. Door de komst van de turbo en allerlei regelingen er omheen is het echter mogelijk om het koppel wat langer aan te houden. Zoals Rippie stelde is het juist dat vermogen=koppel*toerental. Je ziet dus dat het mogelijk is door het maximum koppel niet te verhogen toch het vermogen bij iets hogere toerentallen te verhogen door te zorgen dat het koppel niet wegval bij 2100 toeren, maar gelijk zou blijven. Het koppel stort niet in, maar blijft mooi doorlopen en daardoor kun je al een behoorlijke vermogenswinst behalen.
Dus ook in de praktijk is het echt mogelijk om het vermogen te verhogen zonder het maximum koppel te verhogen.
Maar waarom dan niet simpelweg het koppel verhogen in plaats van het vermogen? Koppel is toch immers trekkracht en dat wil je toch hebben om een caravan de berg op te sleuren?
Ja dat is waar, alleen wat de meesten vergeten dat het niet gaat om het maximum koppel die de motor levert (dat is wat de fabrikant opgeeft) maar om het koppel aan de wielen. Uiteraard spelen meer factoren een rol (bijvoorbeeld het verlies in de aandrijving/2WD/4WD/geartronic enz) maar het gaat even om het principe. De belangrijkste factor voor het koppel aan de wielen is namelijk de versnellingsbak. Dus het standaard koppel van 340 Nm van de motor is in de 1e versnelling bijvoorbeeld heel veel hoger aan de wielen dan in de 4e versnelling. Daarom kun je bijvoorbeeld wel een steile helling pakken in zijn 2e, maar als je overschakelt naar de 3e versnelling en het toerental valt terug van 3500 naar 2200 toeren wil het niet meer. Ik kan je verzekeren dat het koppel bij 2200 toeren een stuk hoger ligt dan bij 3500 toeren. Maar dit heeft puur met de overbrenging van de bak te maken en dus het uiteindelijke koppel aan de wielen. Stel je maar voor dat je het koppel van 340Nm zou kunnen aanhouden tot 10.000 toeren. Je zou dan de berg opvliegen met een snelheid die bijna 3 keer zo hoog ligt als bij 3500 toeren. Nog steeds met 340 Nm maar dat zou wel iets van 500pk opleveren!
Dit is ook de reden dat een benzine auto met een hoger vermogen dan een vergelijkbare diesel maar lager koppel toch sneller zal zijn. Ook de berg op met een caravan erachter. En dat is simpelweg weer door die versnellingsbak en trekkracht aan de wielen.
Daarnaast is het zo dat veel koppel zorgt voor heel veel slijtage aan verschillende onderdelen. Je koppeling/versnellingsbak/aandrijfassen/banden krijgen allemaal behoorlijk op hun donder en het is niet ondenkbaar dat je er problemen mee krijgt als je het koppel flink zou verhogen. Getuige de problemen die ik met de S60 koppeling heb gehad. Maar zeker een automaatbak zou ik ontzien en niet teveel koppel laten verwerken. Daar kunnen ze nu eenmaal erg slecht tegen.
Hoe kun je nu zorgen dat je toch harder omhoog kunt zonder dat alles zwaarder belast wordt? Als je het voor elkaar krijgt om het koppel langer vast te houden (en dus het vermogen verhoogt) zonder dat het instort blijft de trekkracht aan de wielen behouden en wil de auto met caravan beter omhoog.
Dit is natuurlijk een theoretisch verhaal. In de praktijk is het niet zo zwart wit. Het heeft niet zoveel zin om alleen maar het vermogen te verhogen zonder dat het koppel omhoog gaat. Dus zal in de praktijk ook het koppel iets verhoogd worden. Daarnaast is het natuurlijk niet fijn rijden als je bij 3500 toeren nog eens 800 toeren verder kunt met een diesel. Het moet ook comfortabel blijven natuurlijk. Maar de kern van de zaak is dat je meer hebt aan meer vermogen dan aan veel koppel.
Een goede tuner kan dat afstemmen op de wensen en situatie van de klant en daarnaast dus zorgen dat de mechanica er niet onder te leiden heeft.