aankoop tips 850

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
Jacco K.
2nd Gear member
Berichten: 118
Lid geworden op: 15.01.2010 - 15:49
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

Ik ben voornemens om een 850 aan te schaffen na verkoop van mijn Saab 9000 CSE.

Het moet dan wel een 5 cyl zijn.
Wie heeft er enige tips voor mij?
Het wordt wel een automaat.

Ik rijd nu een S80 aut en deze rijdt fantastisch.

Alvast bedankt.

Jacco.
Gebruikersavatar
blue nautic
3rd Gear member
Berichten: 351
Lid geworden op: 25.08.2007 - 15:06
Locatie: omgeving arnhem

ga eens neuzen op het 850 forum , daar kan je veel over je toekomstige auto vinden.
v50 2.4***** black sapphire metallic-off black dala*****17"; phorbus.--04

v40 desert wind pearl 1.8 2001 (exit) 60-gv-rh
v70 nautic blue metallic 2.5 1998 (exit) tl-rt-01
Gebruikersavatar
Wiebe
5th Gear member
Berichten: 1656
Lid geworden op: 02.03.2008 - 14:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Op letten bij aankoop:
Administratie
- Onderhoudshistorie aanwezig (onderhoud bij dealer of specialist tijdig uitgevoerd)
- Check het no-go topic
- Check de km stand via de Nationale AutoPas
- De km stand zou evt ook uitgelezen kunnen worden, hangt af van type
Algemeen
- Distributie bij de meeste 850's iedere 120.000 vervangen, behalve bij oudere types (MY91-93), die moeten iedere 75 a 80.000 (riem is 2mm dunner). Voor latere (x70) types kunnen weer andere waarden gelden.
- Bovenste motorsteun (kan zijn gescheurd, op zich niet duur, maar als er te lang mee is doorgereden kan het spruitstuk scheuren. Dit is te zien als ie onder het blok vandaan rookt bij koude motor)
- Opper in ieder geval een ANWB (of Dekra) keuring. De reactie van de verkoper spreekt boekdelen. Wil je zekerheid: laat de keuring ook uitvoeren
- Ivt: werkt de airco. Reparatie kan je zo 1000 euri achteruit zetten
- Hoge kilometerstanden hoeven geen probleem te zijn, (ook niet voor een automaat, zie onderstaande post) Check het hoge km standen topic
- Bij koude motor mogen de kleppen iets tikken, na uiterlijk 10 min moet dit weg zijn
- Rij in verschillende auto's een testritje, om het weggedrag te kunnen vergelijken
- Olieafscheider of vlamdover kan verstopt zitten. Herkenbaar aan olie in het luchtinlaattraject en leidt uiteindelijk tot een kapotte krukaskeerring (hoge carterdruk wat niet weg kan -> zwakste schakel eerst). Kapotte keerring is herkenbaar aan olielekkage tussen de versnellingsbak en motor. Droogvegen met een doekje en na een paar km rijden moet het gewoon droog blijven. De keerring kost 30 euro, de reparatie 600 euro. Omdat de bak los moet. Advies bij koppelingswissel (wellicht bij aankoop af te spreken) is dan ook altijd de keerring eveneens laten vervangen!
Specifiek Automaat
- Bij automaat: optrekken met 1500rpm, van 1 naar 2 mag licht schokken, de overige schakelingen niet!
Specifiek Diesel
- Bij diesels moeten elke 120.000 de distributie en waterpomp vervangen zijn.
- TDI's hebben een Audi motorblok en de naam weinig problemen te hebben. Ze roken, da's normaal en verbruiken weinig tot geen olie. Roken tijdens het starten kan duiden op een of meerdere slecht gloeispiralen (vervangen is kostbaar aangezien de pomp van de stuurbekrachting losmoet). Als je tijdens het starten geen voorgloeilampje ziet (bij koudere temperaturen) kan de gloeiweerstand (naast de vulopening van het ruitenwisserreservoir) geoxideerd zijn (schoonmaken helpt!). Verminderde acceleratie (gevoel alsof je geen Turbo meer hebt) kàn veroorzaakt worden door de EGR-klep (eenvoudig op te lossen door de vacuumleiding los te trekken en af te isoleren).

Welk type te kiezen?
- Een estate is doorgaans duurder dan een sedan, maar schrijft minder af
- Een 2.0 10V is krachtig genoeg om goed mee te komen, maar een 2.0 of 2.5 20V is vaak niet duurder, en geeft toch net iets meer rijplezier
- Een Turbo is het walhalla, maar dat moet je portemonnee wel aankunnen
- Het verbruik.... ligt vaak aan de bestuurder. Alle 850's (turbo of niet) gebruiken gemiddeld tussen de 1 op 8 en 1 op 11. Zuinigheidsridders met enkel snelwegverkeer kunnen nog zuiniger rijden, evenals dat rallyrijders met een zware rechtervoet onzuiniger kunnen rijden.
- Voor vragen over de uitrusting, zie de folders
- De smoke achterlichten van het latere type zijn in principe ook op het eerdere type te monteren. Hetzelfde geldt ook voor de lage koplampen.
- Hoge km standen betekenen niet automatisch ook dat de cilinderkoppen gereviseerd hoeven te worden bij rijden op lpg (zie onderstaande post)
- Een automaat hoeft niet perse minder lang mee te gaan, maar is wel gevoeliger voor (het niet tijdig krijgen van) onderhoud en goede olie

- Als de auto dealer onderhouden is , bel dan ook met dealer en vraag of er bijzondere reparatie's geweest zijn.
- Ook lees ik veel dat zo rond de 250 en 300dkm de draagarmen aan vervanging toe zijn. Of na ongeveer 10 jaar !!! Overigens dient de auto uitgelijnd te worden als de draagarm los is geweest. Daar was een echte merkdealer het een keer niet mee eens! (Garantiegeval dus kostte hem geld) Onzin natuurlijk; het moet beslist wel gebeuren!
-Wielen: de lichtmetalen R en T5R wielen zijn vrij zacht en vervormen dus vrij snel. Let hierop bij aankoop! Ze zijn nogal prijzig, maar vaak kan er nog wel wat aan gedaan worden als ze iets krom zijn.
Volvo 854 GLT 2.5i 20V '92 - Van alles erop! Polar White - 242.000KM
Volvo S40 1.8 16V '98 - Deimos velgen - Half leder - Airco - 200.000KM (Broer)
Volvo 440 GL 1.8 '93 - Pollux velgen - Vol leer - Airco - 230.000KM VERKOCHT

Always a pleasure to drive...
Jacco K.
2nd Gear member
Berichten: 118
Lid geworden op: 15.01.2010 - 15:49
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

Jongens,

Bedankt voor jullie info.

Groet,

Jacco.
XC90 2.5t AWD Automaat, bwjr 2003
Gebruikersavatar
The Volvoboy
7th Gear member
Berichten: 5716
Lid geworden op: 06.09.2008 - 09:33
Locatie: Sassenheim

Wij rijden een 2.5 10V en die verbruikt gemiddeld 1 op 11 in de winter en 1 op 12 in de zomer ;) Succes met je zoektocht!
Koen

'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red Metallic - 17'' Comets - 560.000km - Afbeelding
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 332.000km
'97 - Volvo V70 2.3 T5 aut. - Nautic Blue Pearl - 16" Perfo - 325.000km
'98 - Volvo V70 2.5T aut. - Black Stone solid - 16'' Perfo - 291.000 km

'97 - Volvo V70 2.5 10V - LPi - Midnight Blue - 16'' Perfo - 272.000 km
'11 - Kia Picanto 1.0 - Blue Metallic - 32.000 km
Gebruikersavatar
Wiebe
5th Gear member
Berichten: 1656
Lid geworden op: 02.03.2008 - 14:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Dan rij je wel heel rustig zeker of niet? :)
Volvo 854 GLT 2.5i 20V '92 - Van alles erop! Polar White - 242.000KM
Volvo S40 1.8 16V '98 - Deimos velgen - Half leder - Airco - 200.000KM (Broer)
Volvo 440 GL 1.8 '93 - Pollux velgen - Vol leer - Airco - 230.000KM VERKOCHT

Always a pleasure to drive...
Gebruikersavatar
The Volvoboy
7th Gear member
Berichten: 5716
Lid geworden op: 06.09.2008 - 09:33
Locatie: Sassenheim

Rustig warmrijden, rustig optrekken. Bij normaal optrekken niet hoger dan 2500 toeren, alleen met de snelweg oprijden doortrekken tot de 4000 toeren. Op de snelweg niet harder dan 120, meestal 100 (je schiet er toch niks mee op). We rijden er eigenlijk meestal mee in het dorp, maar in de zomer mag ie mee naar Frankrijk met een caravan achter z'n kont. Blikje van dat injectorreiniger erin, en dan gewoon in z'n 5 rijden (trekt ie makkelijk). Sommige bergen haalt ie gewoon in z'n 5, maar bij de meeste moet je terug naar z'n 4. Terug naar 3 is eigenlijk alleen nodig bij héle steile hellingen in de Ardennen ofzo. Afgelopen zomer met een actieradius van ongeveer 550 km toch nog 1 op 9 gereden met een caravan erachter van 1000 kg. Als je meer wilt weten, pm me dan gewoon ;) .

***En trouwens voor iedereen: een flesje injectorreiniger van Wynn's is echt een aanrader!! Het brandt je motor lekker schoon (vind je 't gek, 't is puur kerosine), je krijgt er meer pk's en koppel van (als je verlies had) en je hebt een gunstiger verbruik ;)
Koen

'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red Metallic - 17'' Comets - 560.000km - Afbeelding
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 332.000km
'97 - Volvo V70 2.3 T5 aut. - Nautic Blue Pearl - 16" Perfo - 325.000km
'98 - Volvo V70 2.5T aut. - Black Stone solid - 16'' Perfo - 291.000 km

'97 - Volvo V70 2.5 10V - LPi - Midnight Blue - 16'' Perfo - 272.000 km
'11 - Kia Picanto 1.0 - Blue Metallic - 32.000 km
Gebruikersavatar
Wiebe
5th Gear member
Berichten: 1656
Lid geworden op: 02.03.2008 - 14:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

In deze kou doe ik 1 op 7 xD
Volvo 854 GLT 2.5i 20V '92 - Van alles erop! Polar White - 242.000KM
Volvo S40 1.8 16V '98 - Deimos velgen - Half leder - Airco - 200.000KM (Broer)
Volvo 440 GL 1.8 '93 - Pollux velgen - Vol leer - Airco - 230.000KM VERKOCHT

Always a pleasure to drive...
jasp
1st Gear member
Berichten: 48
Lid geworden op: 17.02.2009 - 12:30
Locatie: edam

Ik heb ook een 2.5 10v maar 1 op 11 red ik zeker niet.Ben helemaal geen racer maar ik rijd ongeveer 1 op 8 , 1 op 9.
Jacco K.
2nd Gear member
Berichten: 118
Lid geworden op: 15.01.2010 - 15:49
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

Ik ben sinds gisteren in het bezit van een 850 estate 2.5 t. aut.
Voorzien van lederen bekleding en origineel Volvo schuif-kanteldak.
Hij is van bouwjaar 1997 en is toen ingevoerd uit Amerika naar Nederland.
Hij staat nu op 195000 miles.

Deze is dealeronderhouden en alle documentatie zit erbij.

Een heerlijke auto en hoop hier jaren plezier van te hebben.
XC90 2.5t AWD Automaat, bwjr 2003
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”