(Te) koude airco-lucht

Plaats reactie
RobBob
2nd Gear member

Herkent iemand volgende probleem-omschrijving ?
Ik moet mezelf onmiddellijk corrigeren, het is zeker niet echt een probleem, het valt me nu pas op na 2 jaar Volvo V70 gebruik.
Ik heb de laatste dagen regelmatig last van een koude wind in de wagen ter hoogte van het hoofd. Dit zowel aan de bestuurderskant als de passagierskant.
Ik zal proberen zo goed mogelijk de situatie te omschrijven.
Buitentemperatuur is boven de 6 graden, de laatste dagen als ik in de Volvo zit is dat zo rond 8 à 9 graden. Buiten is het steeds bewolkt, regenachtig en 's morgens zelfs pikdonker. De airco staat aan en ik vraag 24 graden (aan beide kanten). De 1ste 10 à 15 minuten verloopt alles prima ... overal warme lucht uit alle ventilatie-monden. Maar vanaf dan beginnen die 2 smalle ventilatie-openingen, bovenaan het dashboard (dewelke niet te regelen zijn, uiterst links en uiterst rechts, vooraan de wagen) echt koude lucht te blazen ... terwijl al de andere ventilatie-openingen nog steeds lekker warme lucht blazen. Ik mag dan zelfs de temperatuur opschroeven naar 28 graden ... de lucht uit de regelbare (open en toe kunnen doen) ventilatiemonden wordt wel degelijk warmer, maar die 2 smalle dingetjes bovenop het dashboard blijven frisse lucht geven.
Iemand die dit herkent ?
22/02/2008:
Volvo V70 2.4D 166kw/Summum/Oyster Grey/mobility pack/Odysseus
eriksc
2nd Gear member

Ik herken dit wel, maar bij mij gaat de blower pas na 30 minuten (te) koude lucht blazen. Dan moet ik de temperatuur echt verhogen naar 28 C.
Een software update heeft wel iets geholpen, maar ideaal is het nog niet.
V60 D6 AWD PIH MY14
V70 2.4D Kinetic MY08 man-6
S60 2.4 intro edition MY01
P130 122S 2.0 MY69
Msuidgeest
Geartronic member
Contacteer:

Zeker de ECC op automatisch ingesteld? Gebruik eens de ventilatie-knop om zelf te bepalen waar de lucht uitkomt.
Mark

Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
RobBob
2nd Gear member

@Msuidgeest.
Yep, als de airco aanstaat en op automatisch heb ik er het meest/vlugst (?) last van. Als ik zelf begin te spelen met de zones (hoofd, midden, benen) dan heb ik het langer warm in de wagen.
Alle ventilatiemonden doen wat ik verwacht (warme lucht bij 24 graden bijvoorbeeld). Het zijn enkel die 2 smalle spleetjes uiterst links en rechts bovenop het dashboard waar koude lucht uit blijft komen (behalve bij 28 graden dan).
Ik heb wel gemerkt dat het samenhangt met hoe 'open' de ventilatieroosters staan. Ik had de middenste 2 (in de sierstrip boven de radio en onder de RTI) op 'half-open' staan. Vanaf het moment dat ik deze volledig open had staan kwam er duidelijk minder koude lucht uit die 2 smalle. Nu is het dus een pak beter geworden ... maar er blijft toch nog wat koude lucht uit die 2 smalle komen. Alvast bedankt voor het meedenken !
22/02/2008:
piotrV70
5th Gear member

Msuidgeest schreef:Zeker de ECC op automatisch ingesteld? Gebruik eens de ventilatie-knop om zelf te bepalen waar de lucht uitkomt.
Waarvoor heb je dan een ECC ? De ECC van Volvo is blijkbaar nog steeds een lomp ding. Het enige dat me zwaar tegenvalt. Ze zouden eens bij VAG moeten kijken hoe het moet.
V70 2.5T Geartronic MY04 Dynamic Comfortline - Estateline
Afbeelding
C30 1.6D Basis MY07
Afbeelding
Fulaks
6th Gear member

Vreemd verhaal en waanzinnige temperaturen ! Bij mij staat de ECC steeds op 21 °C en op auto, en nergens last van.

Enkel als ik in de winter na het mountainbiken verkleumd in de auto stap gaat de stoel op standje 3 en de ECC op HI en dan wordt het snel te warm.

Het is ook niet zo dat ik niet gevoelig zou zijn voor tocht, want ik heb de ventilatieroosters afgesteld zoals ik het wil, en niemand mag daar aankomen.

Bij mij staan de ventilatieroosters in de B-stijl (naar de achterbank toe dus) ook steeds open.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Walter deRoche Bruene
1st Gear member

Tja, ik heb het zelfde probleem. Ik heb 3 verschillende oorzaken gehoord: de temperatuursensor in het middenconsole raakt door de war door de warmte die de radio afgeeft als die een half uurtje of zo heeft aangestaan (klinkt logisch). De tweede is dat de linker spiegel 2 temperatuuursensoren heeft voor de buitenlucht; de ene voor de ECC en de andere voor de temperatuur aanduiding op het dashboard en als je een keer iets geraakt hebt met je buitenspiegel dan zou er een van kapot gaat (?) en de derde is om je hand over de kleine uitstroom opening te leggen en die zo een seconde of 15 dicht te houden waarna de temperatuur zich weer hersteld (die werkt bij mij regelmatig maar zeker niet altijd).
RobBob
2nd Gear member

Thnx Walter, ...

Met deze info passeer ik toch eens even bij de garage !
22/02/2008:
Msuidgeest
Geartronic member
Contacteer:

Wat betekent ECC?

Electronic Climat Control.

De elektronica regelt zelf de temperatuur en luchtstroom in je auto. In de zomer kun je het koeldeel erbij schakelen zodat het ook kouder kan worden, als je dat zou willen.

Inhakend op piotrV70's opmerking: je kiest voor ECC omdat het een prettige optie is. Maar vergeet niet dat de fabrikant bepaald heeft wanneer er hoeveel lucht uit welke opening komt, met welke snelheid. Jammer genoeg is de keuze van de fabrikant niet altijd mijn keuze dus ik stel een en ander in zoals ik dat prettig vind.
Mark

Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
firespy
1st Gear member

Die van mij werkt perfect, ik heb alle ventilatie openingen in de auto maximaal open staan en de ECC links en rechts 's winters op 18-19 graden met de stoelverwarming op 1.

Wat opvalt is dat de meeste luchtstroming via de voorruit de auto binnenkomt waardoor je niet het gevoel hebt in de wind te zitten ...
V70 III MY2008 3.2 Geartronic Summum Titanium Grijs
lemmer
4th Gear member

De zij openingen dienen volgens mij voor het ontwasemen van de zijruiten. Zou het zo kunnen zijn dat ze enkel afgekoelde aircolucht langs deze ruiten sturen? doordat deze lucht weinig vocht heeft door de airco gaat het ontwasemen veel sneller.

Voorbeeld nemen aan VAG???? heb een paar passats gehad, verwarmen is goed, maar airco in erg warme landen is gewoonweg slecht!!!
BMW535D Touring X-drive
SAAB 9-3 aero cabrio 2006, stage 3 tuned maptune, full options
Bover
8th Gear member

Je kunt bij de dealer op het scherm de luchtstromen inregelen :o
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”