Volvo een 'winter' auto?

Rene68
4th Gear member

Volvo vrienden,

Ik heb sinds het koud is een nieuw probleem: als ik 's-ochtends instap dan sluit mijn deur niet meer! Van de week deed ik het laatste rondje met de hond en bedacht mij dat ik de standkachel vergeten was aan te zetten. Doe de deur open, stel de timer in en vervolgens wilde mijn deur niet meer sluiten! Vanochtend stapte ik in ging de deur weer niet dicht!

Iemand ervaring mee en tips? De rubbers zijn mooi zacht en de deur 'plakt' ook totaal niet. Het enige wat ik zie is dat er een heel klein beetje ijsafzetting op het 'kozijn' zit maar dat is niet noemenswaardig. Het lijkt wel of door de kou de deur kleiner wordt!
Na 4 jaar Mercedes weer terug naar Volvo! Volvo T6 Recharge Inscription.
945i
8th Gear member

Deurslot vastgevroren?
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Battlecruiser
8th Gear member

Inderdaad: invetten dus dat slot.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Rene68
4th Gear member

Nee hoor, slot gaat zo soepel als ik weet niet wat, niks mis met smering. En dan zou het veel vaker moeten gebeuren lijkt mij. Het is echt gerelateerd aan strenge (voor Nederlandse begrippen) vorst.
945i
8th Gear member

Als het gerelateerd is aan vorst, dan denk je toch aan bevriezing van bepaalde onderdelen van het slot.... :roll:
Alchemist
3rd Gear member

Rene68 schreef:Nee hoor, slot gaat zo soepel als ik weet niet wat, niks mis met smering. En dan zou het veel vaker moeten gebeuren lijkt mij. Het is echt gerelateerd aan strenge (voor Nederlandse begrippen) vorst.
Bij mij helaas ook... Moest met "geweld" de vastgevroren deur opentrekken, dan deed het slot het alleen niet meer. Na 1 of 2 minuten draaien met de motor werkte alles dan weer naar behoren.
Ook de deurgreep bleef overigens weer uitstaan. Alles weer ingevet, alles weer ok.
Deze V70's zijn gewoon vetarm.
V70 2.5T Summum, Glacier Blue, name it got it
Msuidgeest
Geartronic member
Contacteer:

Een Volvo is zeker een winter-auto maar niet in de zin zoals jij dat denkt.

Een Volvo is dusdanig gemaakt dat je er goed mee kunt rijden in de winter: ruime verwarming-mogelijkheden, stoelverwarming, grote pedalen en natuurlijk de knoppen in je auto en radio. Alles zo groot dat je met handschoenen aan alles kunt bedienen.
Mark

Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Battlecruiser
8th Gear member

Ik heb tot nu toe de ervaring dat er maar heeeel spaarzaam vet op sloten en deurvangers gedaan wordt door de fabriek. En bij beurten wordt er meestal niet naar omgekeken.

Als er sprake is van strenge vorst en/of stuifsneeuw (waardoor vocht diep doordringt) gaan de mechanische slotdelen vast zitten óf beperkt draaien (ijs houdt dan de maximale draaibeweging tegen). Dat zorgt dan voor een niet sluitend slot. Opengaan doet het slot in dat geval meestal wel, omdat je hand veel meer kracht heeft dan de veerkracht van het slot bij het sluiten kan doen.

Dus ik smeer in elke auto die ik berijdt de sloten ruim in met vet (kogellagervet) en dan heb ik jaren geen last van dit probleem.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
firespy
1st Gear member

Vorige week kon ik de klep van de tankopening niet open krijgen.....
Later nog een keer geprobeerd en toen lukte het wel. Heb daarna een heel klein beetje siliconenspray op de het plastic palletje gespoten.
Nu werkt het weer uitstekend. Gehoormatig is de klik van het ontgrendelen veel krachtiger geworden.
V70 III MY2008 3.2 Geartronic Summum Titanium Grijs
Rene68
4th Gear member

Het klinkt uiteraard aannemelijk maar als ik met mijn pink het slot kan bedienen dan lijkt dat toch soepel te gaan. Maar ik zal het slot eens invetten!
Fulaks
6th Gear member

Een slot heeft nog andere bewegende onderdelen dan enkel de klink binnen of buiten. Het is het stuk dat op de korte kant van de deur zit waar zich geoonlijk het probleem situeert.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Rene68
4th Gear member

Je bedoelt dus het daadwerkelijke slot? Aan de kopsekant zeg maar? Dat is het gedeelte waarvan ik schrijf dat het heel soepel gaat.
Battlecruiser
8th Gear member

Of vorst de boosdoener is kan je natuurlijk ook even testen door met een föhn het slot (het deel in de deur dus) te verwarmen. sluit het slot dan veel beter dan eerst dan is water in het slot de oorzaak. Dat water bevriest af en toe en zorgt ervoor dat de slotdelen niet voldoende draaien.
Is er met deze methode geen verandering dan zijn er waarschijnlijk slotdelen kapot of verbogen en zal het slot vervangen moeten worden.
Volvo Rules the Road
tuftuf
4th Gear member

Hier al 2 maanden tussen de -5 en -25 en geen probleem met de Volvo (en ook niet met de Opel....)

Vet, olie en siliconen in die Volvo (en de Opel) ;)
Rene68
4th Gear member

Ik heb het probleem niet meer gehad maar wel een ander probleem. Dan gaat de deur niet open als ik erin zit en moet ik er via de passagiersstoel uit!!!!!! Moet het slot toch echt even een likje vet geven.... stomme is dat ik er niet aan denk totdat de deur weer niet open gaat.......
Alchemist
3rd Gear member

Rene68 schreef:...Dan gaat de deur niet open als ik erin zit en moet ik er via de passagiersstoel uit!!!!!! Moet het slot toch echt even een likje vet geven.... stomme is dat ik er niet aan denk totdat de deur weer niet open gaat.......
Yep had ik ook al... Is bij de laatste stop bij de dealer weer weggevet. Het scharnier vd bestuurdersdeur piept nu (weer).
Kennelijk is vet erg duur?
V70 2.5T Summum, Glacier Blue, name it got it
Rene68
4th Gear member

Ik rij te weinig om vaak bij de garage te zijn. De bestuurdersstoel kreunt er ook weer vrolijk op los. Allemaal smeer wat er niet op zit. Je zou dan inderdaad zeggen dat het vet erg duur is....

Zo jammer dat mijn collega's zich dood lachen als ik er aan de bestuurderskant uitklauter.... en lachen of niet, het doet Volvo geen goed heb ik gemerkt bij mijn collega's.... Gelukkig rijden er twee van in een Prius dus laat die maar lachen..... ;-)
945i
8th Gear member

Stappen je collega's aan de bijrijders kant uit dan? :?
Bover
8th Gear member

Sorry hoor, maar je blijft toch niet via de bestuurderskant je volvo uit gaan?
:(
FF naar de garage. :?
Volvo staat niet te kijk, maar jij als je na een week nog steeds via de bestuurderskant uit stapt.... :lol:
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Rene68
4th Gear member

@945i: als ik aan kom rijden op kantoor dan zien mijn collega's dat en die zien mij vervolgens er aan de andere kant uitstappen.........

@Bover: dat was toen het 's-nachts nog behoorlijk vroor. Heb er wat vet ingespoten en het probleem heeft zich niet meer voorgedaan. Maar het heeft ook niet meer zo hard gevroren dus of het is opgelost?
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”