Vliegwiel van een turbo een NA-motor hetzelfde?

Alle technische onderwerpen die betrekking hebben over de Volvo 440 / 460
Plaats reactie
gvanminnen
4th Gear member
Berichten: 566
Lid geworden op: 06.06.2007 - 21:10

Is het vliegwiel van een 440 1.7 turbo hetzelfde als een niet turbo versie?

Moet ik alleen op de diameter letten of zijn er meer verschillen?
Ik heb in ieder geval een 215mm koppeling.
Volvo 480 turbo 1993 Boosted project / daily / opknapper /
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20924
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Mijn vraag is dan waarom je deze vraag stelt: heb je nieuwe onderdelen nodig om iets te repareren?
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
gvanminnen
4th Gear member
Berichten: 566
Lid geworden op: 06.06.2007 - 21:10

Wil het vliegwiel gaan verlichten en als de bak eraf gaat bij de garage moet gelijk de nieuwe eronder.

Staat er alleen een te koop van een niet turbo motor dus vandaar deze vraag.

Iemand die het weet?
Volvo 480 turbo 1993 Boosted project / daily / opknapper /
BooMBooM
1st Gear member
Berichten: 47
Lid geworden op: 05.05.2009 - 21:47

ik heb even in VADIS gekeken voor je en alleen de b20f dus de 2 liter motor heeft het zelfde vliegwiel, die had als enige het zelfde catalogus nummer.

Misschien heb je daar wat aan?

GrtZZzzz
Dream as if you'll live forever, live as if you'll die today
sleutelaar
3rd Gear member
Berichten: 375
Lid geworden op: 18.01.2009 - 00:23

waarom zou je het doen?

Het maakt alleen je motor nerveuzer. En hij zal minder mooi statonair lopen. Het zal niet of hooguit nauwelijks acceleratiewinst opleveren.
Test bovendien maar eens hoe snel de motor terugvalt naar stationair als je het gas los laat. Dat is al heel snel.

Voor acceleratie is de energie die in het "opladen" van het vliegwiel gaat zitten (door een toename van het aantal omwentelingen maal de massa) op zich nog in geen verhouding tot de energie die je nodig hebt om de massa van het voertuig zelf (1000kg) te versnellen. D.w.z. de energie die je motor daarvoor moet leveren om de auto te "versleuren" / "verslepen" zeg maar.
Tel hier nog eens je eigen gewicht bij op: 65 tot 110kg.

Kan je beter zelf wat afvallen! ;-)

Als je echt iets substantieels wil doen dan moet je aan de waste gate gaan rommelen en chip tunen.

Trouwens, als ik zelf een 460 turbo zou hebben (heb ik dus niet) dan zou ik alleen chip tunen en de waste gate flink afknijpen. Verder helemaal niet veranderen aan de auto, alleen naar wat luxe accesoires zoeken. Niets geen nerveuze vliegwielen, open einddempers, 17"rims, katvervangers, verlagingssets, vlamstickers, pantervellen, sideskirts e.d. Niks nie. Dat belooft alleen maar meer dan je waar kan maken.

Mijn credo is altijd: bescheiden stil, onopvallend, maar wel heel snel.
460 1.8 b18u donkergroen metallic
440 2.0 b20f aut4, blauw, RIP
440 2.0 b20f aut4 zilver metallic
Gebruikersavatar
Auk
6th Gear member
Berichten: 3524
Lid geworden op: 02.03.2007 - 12:34
Locatie: Randstad

Ik zou hier niet te veel mee gaan rommelen, je haalt er met deze motoren zo weinig verschil uit, en de kans dat het verslechterd is groter dan dat het verbeteren zal.

Niet aan beginnen dus.
Auke
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Volvo 400 techniek”