Beste mede Volvorijders,
Ik liep tegen het volgende probleem aan bij het vervangen van mijn wiellagers voor:
Als ik bij mijn linker voorwiel de lagers vastzet zodat er geen speling meer opzit dan draait het lager te zwaar, waardoor ik hem hoor tijdens het rijden.
Als ik de moer slechts een tandje losser zet dan loopt het lager wel soepel, maar dan zit er een voelbare speling in. Getest met het wiel erop is het denk ik ongeveer 1mm.
Ik rijd nu met de laatste instelling omdat de eerste optie me al een set lagers heeft gekost. Mijn vraag is nu of dit erg is en waar het aan kan liggen. Ik zat al te denken aan een afgesleten borgring die achter de moer zit of dat het lagerhuis is uitgesleten.
Heeft iemand hier ervaring mee? Alvast bedankt!
Harry
Wiellager lastig af te stellen
-
Volvo 164E
- 1st Gear member
Ja dat moet ik dan binnenkort even bekijken. Ik was wel op de hoogte van de 6 openingen in de kasteelmoer. De splitpen door de ene opening gaf de situatie net te vast en een opening terug net te los. Maar ik wist niet dat er 4 openingen zaten in de as. Ik heb de splitpen er verticaal doorheen dus dat zou dan betekenen dat hij er ook horizontaal doorheen kan, dit moet ik dan over het hoofd hebben gezien.
-
jos245
- 3rd Gear member
De 164 heeft ,neem ik aan, losse wiellagers net als de 200 serie?
In dat geval is de procedure zoals ik hem ken : de moer vast aandraaien,vervolgens een kleine slag losser, een slinger aan het wiel geven en kijken of het goed ronddraait, dan de dichtsbijzijnde opening in de spie zoeken en de splitpen monteren.
Iets speling is normaal bij een los lager. Als je helemaal geen speling voelt dan zal het wiel waarschijnlijk ook te zwaar draaien wat op den duur leidt tot een stuk lopend of zelfs vastslaand wiellager.
In dat geval is de procedure zoals ik hem ken : de moer vast aandraaien,vervolgens een kleine slag losser, een slinger aan het wiel geven en kijken of het goed ronddraait, dan de dichtsbijzijnde opening in de spie zoeken en de splitpen monteren.
Iets speling is normaal bij een los lager. Als je helemaal geen speling voelt dan zal het wiel waarschijnlijk ook te zwaar draaien wat op den duur leidt tot een stuk lopend of zelfs vastslaand wiellager.
-
Volvo 164E
- 1st Gear member
Ja het gaat inderdaad om losse lagers. En ik heb het monteren precies zo gedaan zoals in bovenstaande twee reacties staat aangegeven. Dan hoort het waarschijnlijk zo dat er een beetje speling op zit.
De eerste zet lagers die ik had gemonteerd bij aankoop van de auto hadden het vier jaar en ongeveer 45000 km uitgehouden. Ik vond dit zelf vrij kort en dacht dat het misschien kwam door wat te veel speling. De lagers van het rechter voorwiel zijn nog steeds goed en vertonen ook nu nog minder speling dan de linkerkant.
De eerste zet lagers die ik had gemonteerd bij aankoop van de auto hadden het vier jaar en ongeveer 45000 km uitgehouden. Ik vond dit zelf vrij kort en dacht dat het misschien kwam door wat te veel speling. De lagers van het rechter voorwiel zijn nog steeds goed en vertonen ook nu nog minder speling dan de linkerkant.