Volvo 164

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Plaats reactie
ferdy
4th Gear member

Inderdaad tijdelijk heb ik de 123 ignition en die 5 graden later gezet. Maar ik hoef maar 1 kabeltje om te wisselen en hij draait op megaquirt ;) Spark tables heb ik wel oren naar!
AmazonWillem
2nd Gear member

Zelf geschreven op basis van enkele berekeningen hier en daar op het internet. Output file is een .vex file welke handmatig nog enkele spatie aanpassingen moet hebben.
Current Volvo's:

Volvo Amazon B20 1968
Volvo Amazon B18 1969
Volvo 144 B20 1970 Blauw
Volvo 144 B20 1972 Groen
Volvo 164 B30 1972 aut Goud
AmazonWillem
2nd Gear member

Owja, schaalverdeling even aanleveren zowel voor de MAP waarden en voor de toeren.
De tabel die wordt gegenereerd zal voor het stationair deel handmatig ook nog afgesteld moeten worden.
Verder naar gelang je meer data verzameld de tabel opnieuw genereren en stationair weer zelf afstellen.

Laatste keer dat ik em aanpastte was toen de motor wat bokte en toen ik dat handmatig opgelost had op 2 en 3000 toeren, toen heb ik daar een tabel op gemaakt die precies die 2 punten raakte en de gegevens die ik had van mijn testbanksessie.
Toen de auto hiermee draaide liep die echt als vergif :)
ferdy
4th Gear member

Bas heb je de nieuwe functie van Tunerstudio al gebruikt? VE live, een soort autotune als in megatune maar dan goed werkend :D
B-lennium
4th Gear member

ik heb er nog niet mee gespeeld maar ik gebruik wel tunerstudio, ik ben eigenlijk erg blij met mn afstelling nu. 1:7 in de stad en 1:9 op de snelweg, niet verkeerd denk ik voor een NA blok met 1:8.7 compressie!

ben een beetje met mn ontsteking aan het spelen geweest rond de 'cruise' snelheden. maximale vervroeging ongeveer 36graden in die gebieden. er valt vast nog meer te behalen, maar ik heb geen knock sensor dus vind het eigenlijk wel best zo :P

als je de vervroeging toevoegt dan zie je de WBO2 teruglopen, dus kan er weer minder benzine in. bij vollast een mooi recht lijntje van ongeveer 1:13AFR hij trekt als een beest :P

verder geen last van hikjes enz, mn gaskleppositiesensor (TPS :) ) gaf wat ruis dus ik draai nu volledige MAPdot acceleratie verrijking werkt perfect!
B-lennium
4th Gear member

Vandaag was weer een klus dagje,

Mn kachelkraan lekte water.... (geen perfomance upgrade hier :P )
de nieuwe 240 kraan werkt perfect!

Afbeelding
Zie dat verschil!

Afbeelding
dit pakketje ziet er mooi uit!, zie ook de rvs gevlochten remslangen

de achterdempers heb ik nog niet gedaan, de bouten zaten zo te vast en de tijd was om. volgende keer de brander mee nemen :P
ferdy
4th Gear member

Wat voor verschil merk je in rijgedrag?
B-lennium
4th Gear member

na de verlaging + 17inch velg + lage banden was de auto met originele dempers zeer strak, hij stuurde goed en helde niet meer zo vreemd over op een rotonde/oprit of afrit. zeker een verbetering! MAAR!!!!

het vervelende was dat je op de snelweg elke hobbel, randje of putje voelde!
op een stukje betonnen snelweg kon je zeer duidelijk de voegranden voelen!
bij het drempels rijden stoten ik bijna mn kop tegen het dak! klinkerweggetje was ook een drama!

de originele dempers konden de strakkere veren niet onder controle krijgen.

De bilsteins (de sport B6 versie) zijn ontworpen voor verlaagde auto's de dempers kunnen de kleinste beweging opvangen en zijn veel steviger, ze kunnen een strakke veer ook dempen.

de resultaten zijn geweldig! alle goede eigenschappen zijn gebleven, en de slechte zijn weg! drempels kan ik niet met 50 nemen, maar dat is in een moderne auto ook geen pretje! lekker sportief rijden zonder het zeepkist verhaal!

Doordat ik alleen de voor dempers heb gewisseld kan ik op de snelweg goed merken wanneer de achterwielen over een voegrand rijden, voor voel ik een stuk minder.

Als achter ook gedaan is verwacht ik dat de auto nog veel beter gaat rijden, ik merk dat de achterkant veel meer stuitert als voor.

Al met al een grote aanrader! heb je het geld er voor? ik zeg doen!

Als de dempers achter ook gemonteerd zijn dan ga ik een extra anti roll bar voor monteren. De dikke idp vind ik veeeeeel te duur voor een stukje ijzer, 2 originelen onder elkaar gemonteerd levert het zelfde resultaat!
Voor achter heb ik een 240 stang, ook die komt er nog op en dan naar de eland-run!

@ferdy, ga jij nog wat aan de wegligging doen met al dat vermogen straks? en remmen?
ferdy
4th Gear member

Ik heb momenteel de complete set stabilisator stangen van IPD eronder zitten, de grootste diameter voor en een flinke op de achteras. Dit merkte ik echt zeer goed, alleen mijn auto staat nogal hoog op zijn wielen. Voorveren zijn volgens mij van een 164 amerikaan en achter heb ik verzwaarde veren + load adjusters (schokdempers + veren).
Ik ben niet van plan hard met de 164 te rijden, dus een verbetering van remschijven heb ik nog niet nodig gehad :P Wat kost een set verlagingsveren+ bilsteins?
B-lennium
4th Gear member

veren ongeveer 180€, bilsteins 400€

wat voor verschil merk jij aan de extra stabilisatoren?
Boele
4th Gear member

Ik heb meerdere verhalen over een stabi-stang aan de achterkant gehoord:
De auto neigt véél meer tot overstuur! Voor het ''spelen'' is dit natuurlijk leuk, maar niet tijdens gewoon dagelijks verkeer op een gladde rotonde oid.

een dubbele stabilisatorstang aan de voorzijde moet zeker helpen! Je kan ze alleen niet aan elkaar lassen vanwege het torsie-effect.
Met slangenklemmen vastzetten en op de stabi-stokjes gewoon vastzetten zoals ze normaal zitten, lijkt mij prima werken!

Ben benieuwd!
ferdy
4th Gear member

Het teveel aan overstuur heb ik absoluut geen last van. Mijn volvo staat natuurlijk wel redelijk hoog op zijn wielen.. Het verschil tussen de standaard en 28 (?) mm stabilisator stang waren fenominaal. De auto was totaal niet terug te herkennen :D De neus blijft strak op het wegdek liggen tijdens scherpe bochten.
B-lennium
4th Gear member

achter monteer ik een redelijk dunne as, te veel overstuur is niet cool nee!

ik heb ooit een foto gezien waar de stang met de originele rubbers in een beugel bevestigt zat, kan hem zo even niet vinden.
v164
3rd Gear member

Je merkt opeens dat niet alle rubbers in de ophanging meer optimaal zijn :-)

Volvo '71 164r / '73 164e / '95 945lpt / '98 945LE/ '01 xc70

2004 XC70R
B-lennium
4th Gear member

tot nu toe nog geen last van eigenlijk, maar als er iets vervangen moet worden... dan wordt het wel PU :P
v164
3rd Gear member

Ik wel :-) Heb de Bilsteins nu dan toch vervangen door iets comfortabelere KaYaBa's die er 10j geleden ook al onder zaten en niet voor niks dus

2004 XC70R
B-lennium
4th Gear member

afgelopen week ben ik eens aan het stoeien gegaan met de nieuwe autotune functie in tunerstudio.... WAUW! het werkt verbazend goed!

ik heb een nieuwe ontstekingsmap gemaakt (geleidelijke opbouw en 36graden maximale vervroeging) doordat ik een nieuwe onsteking had reageerde mijn AFR daar natuurlijk op. het opnieuw / aanpassen maken van de VE tabel stond hoog op mijn lijst.

omdat ik eigenlijk weinig deed met autotune of O2correction had ik geen goede AFR-target tabel. die heb ik eerst gemaakt en ben toen begonnen met autotune.
mooi rijk in het vollast deel, armer in het cruse/nullast deel.

Doormiddel van het filter kun je instellen waar in je VE-map autotune aanpassingen mag doen en hoe veel, denk aan min/max MAP en min/max rpm temperatuur enz.

Autotune gaat vervolgens tijdens het rijden het mengsel zo aanpassen dat deze het meest op de AFR-target map lijkt. in het programma kun je zien of je voldoende tijd in een veld hebt gereden (kleurt groen).
hij stuurt realtime de berekende waarden naar de controller.

ik heb op een rustige weg (industrie terrein rond 21:00) mijn map afgesteld. eerst rustig door de versnellingen en dan steeds iets harder. ik heb extra aandacht besteed aan 50km/h en 80km/h. op de snelweg heb ik 90, 100, 120, 140 en 150 km/h afgesteld. iedere snelheid heb ik even aangehouden zodat Autotune zn instellingen kon maken.

het resultaat is een (naar mijn gevoel) erg goede afstelling! de auto rijd heerlijk rustig als het moet, maar gaat als de brandweer als ik er op trap!
de extra vervroeging merk ik goed tijdens het accelereren. Eerder had ik een beetje last van 'hunting' laag in de toeren (manoeuvreren door een drukke woonwijk bv) de auto kwam schokkend vooruit. nu kan ik zonder gas geven op puur het stationair toerental opschakelen tot aan de 4e versnelling zonder schokken (vergt wat koppel werk :P)

AUTOTUNE FTW! :P
B-lennium
4th Gear member

Bah.... ik ga binnenkort een remklauw reviseren... als ik stevig rem (stevig=alles vliegt door de auto :P ) dan trekt tie aardig aan mn stuur......

stom werk.
v164
3rd Gear member

(Achter)klauwen staan erg voordelig op eBay, voor €80 heb je er twee in huis, maar het zal een klauw voor zijn.

2004 XC70R
B-lennium
4th Gear member

idd klauw linksvoor... een revisiset is zo besteld, ik vind het werk niet leuk :P
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”