Hoe kan je met een ontmantelde motor de werking van de oliepomp en waterpomp controleren?
En is en zo ja hoe reviseer je wat aan zo'n pomp?
Controleren werking/revisie water en oliepomp
-
mightyspawn
- 5th Gear member
- Berichten: 2150
- Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45
Oliepomp, druk in het systeem meten. Ooit weleens gelezen in zo'n green manual. Maar die zullen het niet zo snel begeven. Die wordt meestal wel net zo oud als de motor zelf.
Waterpompen beginnen meestal te lekker als ze niet helemaal lekker meer zijn. En meestal alleen lekken als die in beweging is, hoe meer toeren de motor maakt hoe meer er lekt. Logisch. Gewoon volledig vervangen in dat geval. Revisie sets nog nooit van gehoord voor waterpompen, zoja is het volgens mij voordeliger om een nieuwe pomp te scoren.
Maar met ontmanteld bedoel je complete revisie van de motor?
Waterpompen beginnen meestal te lekker als ze niet helemaal lekker meer zijn. En meestal alleen lekken als die in beweging is, hoe meer toeren de motor maakt hoe meer er lekt. Logisch. Gewoon volledig vervangen in dat geval. Revisie sets nog nooit van gehoord voor waterpompen, zoja is het volgens mij voordeliger om een nieuwe pomp te scoren.
Maar met ontmanteld bedoel je complete revisie van de motor?
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
- Boele
- 4th Gear member
- Berichten: 611
- Lid geworden op: 14.02.2007 - 15:58
- Locatie: Zeist
Volgens mij bedoeld hij met ontmanteld '' de motor in gedemonteerde staat'' oftewel '' hoe kan ik de oliepomp testen die ik in mijn hand heb?''mightyspawn schreef:Oliepomp, druk in het systeem meten. Ooit weleens gelezen in zo'n green manual. Maar die zullen het niet zo snel begeven. Die wordt meestal wel net zo oud als de motor zelf.
Waterpompen beginnen meestal te lekker als ze niet helemaal lekker meer zijn. En meestal alleen lekken als die in beweging is, hoe meer toeren de motor maakt hoe meer er lekt. Logisch. Gewoon volledig vervangen in dat geval. Revisie sets nog nooit van gehoord voor waterpompen, zoja is het volgens mij voordeliger om een nieuwe pomp te scoren.
Maar met ontmanteld bedoel je complete revisie van de motor?
Weet overigens zelf ook de oplossing er niet van...
-
Grijze144
- 2nd Gear member
- Berichten: 237
- Lid geworden op: 01.10.2008 - 09:59
Drie meetbare dingen staan in het B18 en B20 handboek voor de oliepomp, end float 0,02-0,10 mm, radial clearance 0,08-0,14 mm, en tooth flank clearance 0,15-0,35 mm.
Da's allemaal erg ruim, zelfs de oliepomp uit een uitgewoonde B18B die voor mij erg los aanvoelde, was nog binnen deze specs.
De waterpomp moet gewoon strak in elkaar zitten, en het pasvlak moet vlak zijn, verder niks. Maar ook een pomp met speling doet het nog, behalve wat extra herrie en lekkage.
Da's allemaal erg ruim, zelfs de oliepomp uit een uitgewoonde B18B die voor mij erg los aanvoelde, was nog binnen deze specs.
De waterpomp moet gewoon strak in elkaar zitten, en het pasvlak moet vlak zijn, verder niks. Maar ook een pomp met speling doet het nog, behalve wat extra herrie en lekkage.
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Als je de boel toch los hebt zou ik de oliepomp en waterpomp vervangen, dan weet je zeker dat het in orde is.
Maar ik zou iig de rubber afdichtring vervangen van de oliepomp, die kan als hij oud wordt weleens voor oliedruk verlies zorgen. Doe dat ook met de rubbers van de waterpomp mocht je besluiten de oude weer te monteren.
Maar ik zou iig de rubber afdichtring vervangen van de oliepomp, die kan als hij oud wordt weleens voor oliedruk verlies zorgen. Doe dat ook met de rubbers van de waterpomp mocht je besluiten de oude weer te monteren.
-
B-lennium
- 4th Gear member
- Berichten: 729
- Lid geworden op: 05.01.2007 - 02:26
waterpomp kost geen drol, daar zou ik niet over na denken
over de olie-pomp staat idd een heel stuk in de haynes manual (164), zelfs de lenkte van het veertje staat erin! ik doe vaak een ringetje tussen het veertje en balletje in de olie-pomp, zo heb je een iets hogere oliedruk.
- v164
- 3rd Gear member
- Berichten: 349
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 23:36
Ach ja, de Haynes/Autobook etc, daar staat idd het eea in, toch eens vaker in kijken 
Maar 'probleem' met de pompen is de stilstand van en kleine 20 jaar, dus rubbers vervangen lijkt me wel het minste.
Maar 'probleem' met de pompen is de stilstand van en kleine 20 jaar, dus rubbers vervangen lijkt me wel het minste.
Volvo '71 164r / '73 164e / '95 945lpt / '98 945LE/ '01 xc70
2004 XC70R















