Ik had al aardig wat gelezen over het verbruik van de D5 met 185 pk, dat dit nog wel eens wat wil tegenvallen. Althans bij sommigen, bij anderen is het verbruik juist goed te noemen. Tot nu toe kom ik uit op een matige 1 op 13 (zelf gemeten, bc gaf uiteraard gunstiger aan). Tot zover alles oke, maar het lijkt of er iets raars is met of de motor of de bc.
Als ik namelijk constant 120 rijd met de cruisecontrol aan kan het zijn dat de bc bijvoorbeeld 10 km lang zo'n 5.5 tot 6.5 liter per 100 km aangeeft en dan opeens een heel stuk 8 tot 9 liter per 100 km. Er is werkelijk geen enkel verschil te merken in de manier waarop de auto rijdt dan, bij beide verbruikswaarden rijdt hij precies hetzelfde en als ik gas bijgeef trekt hij hetzelfde op. Ook verder is er niks aan de auto te merken, hij heeft altijd vermogen te over en de motor is stil en heeft geen bijgeluiden.
Ik had even gezocht en zag dat het roetfilter af en toe wordt schoon gebrand, maar bij mij is het verbruik bijna op elke snelwegrit wel een keer echt hoger en het lijkt me raar dat hij dan elke keer de boel aan het schoon branden is? Of kan het iets anders zijn? Overigens rijd ik elke dag 2 x 30 km snelweg, bijna geen korte stukjes verder.
Hoor het graag van iemand, dan kan ik of actie ondernemen of lekker in m'n verwarmde stoel onderuit zakken

Bedankt!
Groeten Jeroen