Ik heb sinds kort het volgende probleem:
het gaat om een 440 turbo
de moter start slecht, de startmoter draait wel maar het duurt lang voordat ie aanslaat.
als de moter koud is loopt ie 600 toeren, zodra de moter op temperatuur is loopt ie normaal iets onder de 1000 toeren.
en soms blijft na het gas los laten de moter hangen op 1400 toeren.
verder onder het rijden merk je er niks van, trekt gewoon goed.
waar zou het aan kunnen liggen.
heb half jaar geleden stappenmotor vervangen.
slangen gecontroleerd op lekkage.
weet iemand misschien wat het probleem zou kunnen zijn.
groeten
stationair probleem
- darksideT4
- 2nd Gear member
- Berichten: 75
- Lid geworden op: 15.07.2008 - 21:58
- Contacteer:
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Geef hem eerst een grote beurt als dat nog niet is gebeurt. Vervang bougies, rotor, distr.kap, bougiekabels, luchtfilter, olie en oliefilter. De basis moet goed zijn, als hij dan nog problemen geeft kan je verder kijken.
- darksideT4
- 2nd Gear member
- Berichten: 75
- Lid geworden op: 15.07.2008 - 21:58
- Contacteer:
heb grote beurt gedaan maar probleem is er nog steeds.
stappenmotor schoongemaakt maar geen verandering.
lijkt net of ie koud te weinig lucht krijgt en warm teveel.
zou het aan de LMM kunnen liggen?
stappenmotor schoongemaakt maar geen verandering.
lijkt net of ie koud te weinig lucht krijgt en warm teveel.
zou het aan de LMM kunnen liggen?
Volvo 440 Turbo bleedvalve(0,8bar)
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 114
- Lid geworden op: 14.03.2006 - 18:44
- Locatie: Zutphen
Het klinkt alsof de stappenmotor niet aangestuurd wordt en dicht blijft staan. Daardoor krijgt de motor dusdanig weinig lucht dat met koude motor maar 600 toeren gedraaid kan worden. Hoe warmer de motor, hoe meer toeren de motor kan draaien met dezelfde hoeveelheid lucht.
Dit kan twee oorzaken hebben. De meest voor de hand liggende is dat de stekker voor het afstellen van het stationair toerental is aangesloten. Hierdoor blijft de stappenmotor dicht, ongeacht wat de ECU zegt. Deze stekker zit in de buurt van de oliepeilstok. Het zijn twee draden die aan elkaar kunnen worden aangesloten. Ze horen bij normaal gebruik dus los te hangen.
De andere oorzaak is de gasklepsensor. Deze hoort, bij een turbo motor, te klikken wanneer de gasklep sluit. Bij iets openen hoort er weer een klik hoorbaar te zijn. Is dit niet zo, dan krijgt de ECU geen signaal dat de gasklep dicht is en er stationair moet worden gedraaid, en zal de stappenmotor ook niet aangestuurd worden. Is dit klikgeluid niet hoorbaar, dan kan het zijn dat: De gasklep niet helemaal sluit, door foutieve afstelling. Of de sensor niet goed afgesteld is. Of dat de sensor defect is. Probeer met de hand de gasklep te openen en te sluiten en goed te luisteren voor het klikgeluid.
Is één van de bovenstaande dingen de oorzaak van het verkeerde aantal toeren bij stationair, en is daarna het toerental bij koude motor weer goed? Waarschijnlijk zal de motor dan warm nog te hard stationair lopen omdat er met gesloten stappenmotor nog steeds genoeg lucht wordt toegevoerd. Om dat op te lossen moet je het stationair toerental opnieuw afstellen. Maar, eerst maar eens kijken of het één van de mogelijke oorzaken is
Dit kan twee oorzaken hebben. De meest voor de hand liggende is dat de stekker voor het afstellen van het stationair toerental is aangesloten. Hierdoor blijft de stappenmotor dicht, ongeacht wat de ECU zegt. Deze stekker zit in de buurt van de oliepeilstok. Het zijn twee draden die aan elkaar kunnen worden aangesloten. Ze horen bij normaal gebruik dus los te hangen.
De andere oorzaak is de gasklepsensor. Deze hoort, bij een turbo motor, te klikken wanneer de gasklep sluit. Bij iets openen hoort er weer een klik hoorbaar te zijn. Is dit niet zo, dan krijgt de ECU geen signaal dat de gasklep dicht is en er stationair moet worden gedraaid, en zal de stappenmotor ook niet aangestuurd worden. Is dit klikgeluid niet hoorbaar, dan kan het zijn dat: De gasklep niet helemaal sluit, door foutieve afstelling. Of de sensor niet goed afgesteld is. Of dat de sensor defect is. Probeer met de hand de gasklep te openen en te sluiten en goed te luisteren voor het klikgeluid.
Is één van de bovenstaande dingen de oorzaak van het verkeerde aantal toeren bij stationair, en is daarna het toerental bij koude motor weer goed? Waarschijnlijk zal de motor dan warm nog te hard stationair lopen omdat er met gesloten stappenmotor nog steeds genoeg lucht wordt toegevoerd. Om dat op te lossen moet je het stationair toerental opnieuw afstellen. Maar, eerst maar eens kijken of het één van de mogelijke oorzaken is

- darksideT4
- 2nd Gear member
- Berichten: 75
- Lid geworden op: 15.07.2008 - 21:58
- Contacteer:
oke bedankt ik ga het controleren. bedankt voor je tip
Volvo 440 Turbo bleedvalve(0,8bar)
- darksideT4
- 2nd Gear member
- Berichten: 75
- Lid geworden op: 15.07.2008 - 21:58
- Contacteer:
het probleem is opgelost, zal iets met de kou geweest zijn.
ergens wat vocht ofzo, nu loopt het weer als het zonnetje.
ergens wat vocht ofzo, nu loopt het weer als het zonnetje.
Volvo 440 Turbo bleedvalve(0,8bar)