Onstabiel weggedrag bij afremmen op hogere snelheid

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
DirkT4
2nd Gear member
Contacteer:

De afgelopen 4 dagen heb ik er een kleine 2400 kilometer (vnml autobahn) op de teller bijgezet, de wagen heeft zich keurig gedragen (0.4 liter olie bijgevuld) maar ik had wel een "probleem" .

Waar het mogelijk was heb ik lekker door kunnen rijden (180 190 km/h) en wat merkte ik op bij heftig afremmen, de wagen kreeg
een wat onstabiele wegligging, hij ging voor mijn gevoel wat slingeren (de kont en voorkant voelde je duidelijk bewegen). Dit gaf mij een onzeker gevoel, waardoor ik zeker ook niet verder het gaspedaal in ging trappen.
Nu ga ik redelijk vaak met de auto richting Oostenrijk en maak ik heel wat kilometers op de Duitse autobahn met vergelijkbare of hogere snelheid maar dit heb ik nog nooit gehad.

Hoe kan dit??

Even wat gegevens:
- 2 weken geleden keurig uitgelijnd bij de Volvo dealer na montage nieuwe verzwaarde veren achter en wiellager LA.
- nieuwe remvloeistogf en ontlucht
- aan de voorkant gevlochten goodridge remslangen op de bestaande blokken/schijven.
- achter nieuwe blokken / schijven met de bestaande normale remslangen
- nieuwe pirelli sotozerro winterbanden in de maat 205 45 R16 H
";Op electriciteit moet je koken en op gas moet je rijden";
- Volvo V40 T4 '98 LPi (daily driver)
- VW Golf Mk 1 '76 (daily summer driver)
Walter
Geartronic member
Contacteer:

hoe was de auto beladen? Dat kan heel veel effect hebben.
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
DirkT4
2nd Gear member
Contacteer:

De auto was voor een vakantie redelijk leeg...

Twee personen voorin en op de achterbank één weekendtas met kleding en in de kofferbak twee paar skies/schoenen/jerrycan benzine/extra koelvloeistof/olie en ruitenwisservloeistof (maar dat ligt er normaal ook in)

Op de achterbank verder twee wintersportjassen en de rugzak met eten/drinken voor onderweg. Alles zat dusdanig vast dat het niet ging bewegen bij uitwijk of remacties.
Walter
Geartronic member
Contacteer:

dat mag dan geen invloed hebben... sorry, mijn kaarten liggen op tafel. Kan je verder niet helpen
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
MDA
5th Gear member

Een paar extra opties:

Een lekke demper: als de dempers links en rechts niet gelijk zijn kun je zoiets krijgen. Dus als er een demper stuk is, wil ie wel eens onstabiel remmen.

Banden anders afgesleten links en rechts (maar ik zie dat jij net nieuwe banden had gemonteerd, dus dat kan het niet zijn).

... verder kan ik het ook niet zo bedenken.
V40 phI 2.0 16v, vol leder, airco, VDO nav, Roofrails en bekrast door een stuk tuig!
DirkT4
2nd Gear member
Contacteer:

@ VolvoMafia: bedankt voor de hulp.

@ MDA: dat zou wel kunnen ik heb rondom wel nieuwe veren maar alleen achter nieuwe dempers gemonteerd. Ik zal hem binnenkort eens op de testbank zetten met de voordempers.

Ik heb zelf ook nog even na zitten denken:

- alleen voor gevlochten remslangen en achter de originele, kan dit een probleem zijn, remdruk oid?

- Voor intrax verlagingsveren -3 cm en achter carsupport PERmanent versterkte veren eveneen - 3 cm op de originele hoogte?

- kromme remschijven of remmen die bijna op zijn?
MDA
5th Gear member

Kromme schijven geven een sterk getril in het stuur bij het remmen, maar niet het gedrag wat jij beschrijft. Dus dat klinkt niet erg aannemelijk...

Het verschil in remdruk voor / achter zou inderdaad misschien een antwoord kunnen zijn. Als je achter echt te weinig remt (vooral als je stevig remt) zou ervoor kunnen zorgen dat de achterkant de voorkant in zou willen halen, met als gevolg inderdaad een zwaberend gevoel... Het is niet een oorzaak dat ik ergens anders al eerder heb gezien of gehoord, maar het is mogelijk.

Die verlagingsveren zou eigenlijk geen invloed moeten hebben, zolang je dempers maar goed zijn. Vooral omdat ze beiden dezelfde verlaging hebben. Met veeeel zachtere achterveren dan voor zou je ook ziets kunnen veroorzaken, maar dat is bij jou niet het geval als ik het goed begrijp.
V40 phI 2.0 16v, vol leder, airco, VDO nav, Roofrails en bekrast door een stuk tuig!
Iroll
6th Gear member

Ik denk dat idd de rembalans voor/achter is verstoord door alleen voor gevlochten remleidingen te monteren. De voorremmen grijpen nu veel eerder aan terwijl de achterremmen nog als vanouds werken zeg maar niet meer werken. Of de remkrachtbegrenzer achter opnieuw afstellen zodat de achterremmen eerder aangrijpen of achter ook gevlochten leidingen monteren is ws de oplossing.
945i
8th Gear member

Ik denk dat je de oorzaak moet zoeken bij het zachte compound van de nieuwe winterbanden. Moet je ook geen 190 mee rijden..
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
eouwehand
2nd Gear member

945i schreef:Ik denk dat je de oorzaak moet zoeken bij het zachte compound van de nieuwe winterbanden. Moet je ook geen 190 mee rijden..
Dat was ook mijn eerste gedachte.
V40 Europa Nordic 1.9D 115 pk 2003
DirkT4
2nd Gear member
Contacteer:

Volgende week gaan de zomervelgen en zomerbanden er weer onder, zal eens kijken of het daar aan ligt. Dat zou de goedkoopste oplossing zijn.
En 190km/h moet kunnen anders had ik net zo goed banden met een lagere snelheidsindicatie kunnen kopen...

Die gevlochten slangen komen er ook onder.

Bij mijn vorige Pirelli en Michelin winterbanden had ik hier geen last van.
Maar die waren ook wat ouder en dus waarschijnlijk minder zacht rubber.

Ik laat het wel weten als de oplossing gevonden is voor dit probleem. (maar in NL valt het een beetje moeilijk uit te testen)
MDA
5th Gear member

945i schreef:Ik denk dat je de oorzaak moet zoeken bij het zachte compound van de nieuwe winterbanden.
Dat kan ik mij niet voorstellen... Ik rijd al jaaaaaren op winterbanden in de winter, ook 190 op de autobahn soms, en ik heb dit fenomeen nog nooit gehad of gehoord. Je merkt soms op andere momenten dat je met een zachtere compound rijdt, maar niet als een zwaberend gevoel bij het remmen.
945i schreef: Moet je ook geen 190 mee rijden..

Waarom niet??? die dingen hebben toch netjes een snelheidslabel. Als je een goed A merk hebt met een H of een V snelheidslabel (of zelfs W) dan kun je prima 190 rijden op die banden.

-edit- Ik zie dat de topic starter het hier heeft over een H label. Dus niks aan de hand met 190.
Elveka
2nd Gear member

Heeft een V40 T MY98 origineel geen andere bandenmaat ?
Luc

V60CC B5 MY2023 Plus Bright Platinum Grey + Winter-, Light Pack. Verbruik volgens Spritmonitor : Afbeelding
ex V70 D3 GT MY13 Twilight Bronze Momentum + Winter-, Family-, Motion Pack. Verbruik volgens Spritmonitor : Afbeelding
ex V50 1,6D MY08 Flint Grey Momentum Mobility pack RTI
ex V40 1,9TD MY03 Silver Grey Luxury RTI HU1205
ex V40 1,9D MY98 Silver Grey
DirkT4
2nd Gear member
Contacteer:

Ja 205 50 R16,
Maar dan heb je erg weinig ruimte over voor een sneeuwketting... dus vandaar dat mijn wintersetup een wat plattere band is geworden 205 45 R16
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”