Rondom het bekende carburateur probleem is is bij mijn wagen veel gedaan. Ook bijvoorbeeld benzinefilter en verdelerkap. Soms stottert hij nog een héél klein beetje.
Is er een soort eindconclusie rondom dit probleem?
Er is zelfs ooit een meeting geweest.
De eerste KM voel ik het een klein beetje bij constante snelheid in lagere toeren.
Carburateur en.....
- redrooster
- 3rd Gear member
- Contacteer:
De 460 GL carb van Frans
- redrooster
- 3rd Gear member
- Contacteer:
- Wat bij mij niet nieuw is zijn mijn bougieskabels. Ze zijn oud.
- Ook is er een goedkoop soort verdelerkap op gezet. De zwarte met gewone stalen legering puntjes in plaats van de duurdere versie met koperen puntjes.
Bij de 1700 blokken in de 300 serie was het vaak de vlotter maar deze carburateur is beter, heeft een dikkere voet.
Hier lees ik op het forum niets over.
- Ook is er een goedkoop soort verdelerkap op gezet. De zwarte met gewone stalen legering puntjes in plaats van de duurdere versie met koperen puntjes.
Bij de 1700 blokken in de 300 serie was het vaak de vlotter maar deze carburateur is beter, heeft een dikkere voet.
Hier lees ik op het forum niets over.
De 460 GL carb van Frans
-
- 2nd Gear member
Dag Frans,
Ik heb meerdere 340's gehad en ook een 340 met een 1700cc. Een hoop problemen gehad met de carburateur. Totale revisie incl. vlotter etc. Ik heb 'm nooit goed gekregen. Afstelling verliep heel regelmatig: drama!
Hij is uiteindelijk gesneuveld met een in de soep gereden versnellingsbak....
Toen ik overging naar een 440 heb ik juist een injectie uitgezocht om dit gesodemieter te voorkomen. (Ik dacht de 340 en 440 naast hetzelfde blok ook de zelfde carburateur had.)
WPee heeft ook een carburateur volgens mij, misschien kan hij je meer vertellen. (?)
Groetjes, Jan
Ik heb meerdere 340's gehad en ook een 340 met een 1700cc. Een hoop problemen gehad met de carburateur. Totale revisie incl. vlotter etc. Ik heb 'm nooit goed gekregen. Afstelling verliep heel regelmatig: drama!
Hij is uiteindelijk gesneuveld met een in de soep gereden versnellingsbak....
Toen ik overging naar een 440 heb ik juist een injectie uitgezocht om dit gesodemieter te voorkomen. (Ik dacht de 340 en 440 naast hetzelfde blok ook de zelfde carburateur had.)
WPee heeft ook een carburateur volgens mij, misschien kan hij je meer vertellen. (?)
Groetjes, Jan
Volvo V50 1.8 Edition I - 2008
- redrooster
- 3rd Gear member
- Contacteer:
De carb in de 400 is beter dan in de 300. De voet is dikker gemaakt en vlotter van beter materiaal.
1700 liefhebbers van de 340 zetten er juist de carb van de 400 in om problemen te voorkomen, en dat helpt.
Ik denk dat je als conclusie kan stellen dat het niet écht één aanwijzerbaar probleem is maar een fijnafstelling van meerdere componenten. Ik heb bijvoorbeeld alleen al bij het vernieuwen van verdelerkap problemen opgelost maar die vlieger gaat nu niet op.
Ik stel mij ook een beetje aan en ben een beetje obsessief op het gebied van een fijn lopend blok. Hij stottert nagenoeg niet.
1700 liefhebbers van de 340 zetten er juist de carb van de 400 in om problemen te voorkomen, en dat helpt.
Ik denk dat je als conclusie kan stellen dat het niet écht één aanwijzerbaar probleem is maar een fijnafstelling van meerdere componenten. Ik heb bijvoorbeeld alleen al bij het vernieuwen van verdelerkap problemen opgelost maar die vlieger gaat nu niet op.
Ik stel mij ook een beetje aan en ben een beetje obsessief op het gebied van een fijn lopend blok. Hij stottert nagenoeg niet.
De 460 GL carb van Frans
- redrooster
- 3rd Gear member
- Contacteer:
In denk dat ik er ben. Vanmiddag de bougiekabels omgeruild voor betere, geen nieuwe want dat zou betekenen dat hij alleen op nieuwe kabels goed zou functioneren en een flink aantal liters dure Texaco extra benzine er in.
Er zat een laagje flutbenzine in van bij het halen van de auto.
Motortje wordt dus wat schoner en rijden maar.
Heerlijk blok als hij het perfect doet.
Er zat een laagje flutbenzine in van bij het halen van de auto.
Motortje wordt dus wat schoner en rijden maar.
Heerlijk blok als hij het perfect doet.
De 460 GL carb van Frans
-
- 5th Gear member
nooit geen problemen gehad, wel paar keer gereinigd, laatste 2 keren vlak na elkaar, toen een benzinefilter gemonteerd. Tsja, de carb versie heeft geen benzine filter, raadzaam om er toch 1 te monteren. Gewoon slangfiltertje nemen, slan doorsnijden en met 2 slanklemmen ertussen zetten.
Doet het al 5 jaar zonder reinigen...
Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
- redrooster
- 3rd Gear member
- Contacteer:
Bij mij is er dus een gewone benzinefilter geplaatst. Hij is nog nieuw.wpee schreef:nooit geen problemen gehad, wel paar keer gereinigd, laatste 2 keren vlak na elkaar, toen een benzinefilter gemonteerd. Tsja, de carb versie heeft geen benzine filter, raadzaam om er toch 1 te monteren. Gewoon slangfiltertje nemen, slan doorsnijden en met 2 slanklemmen ertussen zetten.
Ik vraag bij af welke filter beter is.
De 460 GL carb van Frans
- redrooster
- 3rd Gear member
- Contacteer:
En ik heb dat benzinefiltertje weg gehaald. Het was ook zo'n groot formaat waar je de luchtbelletjes in zag opborrelen. Hij onderbrak de goede benzine toevoer.
Die hoort daar helemaal niet.
Ik merk het nu in de lagere toeren in het dorp.
Nu alleen nog de ruitensproeier maken. Dan is hij klaar.
Die hoort daar helemaal niet.
Ik merk het nu in de lagere toeren in het dorp.
Nu alleen nog de ruitensproeier maken. Dan is hij klaar.
De 460 GL carb van Frans
-
- 5th Gear member
Nieuw filter doet wonderen.redrooster schreef:Hij onderbrak de goede benzine toevoer.
Je kan uiteraard het oude benzine filter weghalen (groot of klein) dan is de doorgang weer goed. Maar als de doorgang eerste MET filter niet goed is, dan kan het natuurlijk ook zo zijn dat de filter compleet verstopt is... Een nieuw filter is meer open weer en dus laat het meer benzine door.
Belletjes is niet erg, gaan vanzelf weer weg normaal gesproken.
Wim
- redrooster
- 3rd Gear member
- Contacteer:
Het oude benzinefiltertje was zo'n groot model. Splinternieuw.
Bij de autohandel vertelde de man mij dat zo'n filter helemaal niet nodig was en voor valse lucht kon zorgen. Hij hoort ook niet bij model. Dit omdat de auto zelf al een filter heeft. Zo'n koektrommeltje, ergens, ik denk tegen het schot onder voorruit.
Toch denk ik te merken dat de auto beter loopt en zo zal ik er voor kiezen om zo'n klein filtertje te plaatsen, bijna net zo dik als de slang.
Bij de autohandel vertelde de man mij dat zo'n filter helemaal niet nodig was en voor valse lucht kon zorgen. Hij hoort ook niet bij model. Dit omdat de auto zelf al een filter heeft. Zo'n koektrommeltje, ergens, ik denk tegen het schot onder voorruit.
Toch denk ik te merken dat de auto beter loopt en zo zal ik er voor kiezen om zo'n klein filtertje te plaatsen, bijna net zo dik als de slang.
De 460 GL carb van Frans
-
- 5th Gear member
Hm, alles kan voor valse lucht zorgen... Kwestie van goed monteren.
Maar die man had er duidelijk geen verstand van, Het filter zit aan de drukzijde, dwz de benzine pomp drukt de benzine naar de carb toe. DAAR plaats je het filter. Niet aan de aanzuigzijde. Aan de drukzijde is overdruk dus lucht wordt niet naar binnen gezogen.
Bij een volvo 440 met carb is inderdaad nergens een benzinefilter gemonteerd. (volvo dealer info). dat klopte dus.
Koop inderdaad een gewoon slangfilter en monteer het tussen de opvoerpomp (tegen kleppendeksel) en carb. Gewoon slang stukje wegsnijden (4cm zoiets), filter ertussen en klemmen monteren natuurlijk.
De opvoerpomp bij een carb versie zit tegen kleppendeksel en wordt lekker ouderwets mechanisch aangedreven door de nokkenas.
Als je last krijgt van een lekkende benzinepomp (olie door ontluchtingsgaatjes) en bij hoge snelheden bergop dan begint je benzine pommp het te begeven. Been there done that. Pomp vervangen (55 euro). Dit merk je alleen als de auto langere tijd (minuten) meer benzine nodig heeft.
Maar die man had er duidelijk geen verstand van, Het filter zit aan de drukzijde, dwz de benzine pomp drukt de benzine naar de carb toe. DAAR plaats je het filter. Niet aan de aanzuigzijde. Aan de drukzijde is overdruk dus lucht wordt niet naar binnen gezogen.
Bij een volvo 440 met carb is inderdaad nergens een benzinefilter gemonteerd. (volvo dealer info). dat klopte dus.
Koop inderdaad een gewoon slangfilter en monteer het tussen de opvoerpomp (tegen kleppendeksel) en carb. Gewoon slang stukje wegsnijden (4cm zoiets), filter ertussen en klemmen monteren natuurlijk.
De opvoerpomp bij een carb versie zit tegen kleppendeksel en wordt lekker ouderwets mechanisch aangedreven door de nokkenas.
Als je last krijgt van een lekkende benzinepomp (olie door ontluchtingsgaatjes) en bij hoge snelheden bergop dan begint je benzine pommp het te begeven. Been there done that. Pomp vervangen (55 euro). Dit merk je alleen als de auto langere tijd (minuten) meer benzine nodig heeft.
Wim
- redrooster
- 3rd Gear member
- Contacteer:
Oké thanks voor deze uitleg. ]
Mijn verhaaltje klopt wel want de auto hikte alleen bij de eerste KM's. Verder liep en deed alles het goed.
Ik zal een filtertje op de manier zoals je hebt beschreven plaatsen.
Mijn verhaaltje klopt wel want de auto hikte alleen bij de eerste KM's. Verder liep en deed alles het goed.
Ik zal een filtertje op de manier zoals je hebt beschreven plaatsen.
De 460 GL carb van Frans
- redrooster
- 3rd Gear member
- Contacteer:
Maar hij hikt dus nog steeds bij de eerste KM's, niet veel maar wat.
Ik stop met deze oeverloze discussie en zal een tijdje rijden met die dure benzine en ik denk dat ik de shoke langer moet uitlaten.
Bij de 2 liter kon ik hem gelijk terugduwen en deze lijkt pas goed te lopen na 2 KM.
Ik kom er wel uit.
Ik stop met deze oeverloze discussie en zal een tijdje rijden met die dure benzine en ik denk dat ik de shoke langer moet uitlaten.
Bij de 2 liter kon ik hem gelijk terugduwen en deze lijkt pas goed te lopen na 2 KM.
Ik kom er wel uit.
De 460 GL carb van Frans
- redrooster
- 3rd Gear member
- Contacteer:
Ik heb de filter er weer af gehaald. Stekkertje achter de carburateur vervangen, andere stekkers en aansluiting van bougie kabels schoongemaakt en ingespoten met reinigingsmiddel, vacuüm slang goed vast en nog het een en ander.
Zelfs in de hoge versnelling in lage toeren hikt hij niet.
De 460 GL carb van Frans
- redrooster
- 3rd Gear member
- Contacteer:
redrooster schreef:Ik heb de filter er weer af gehaald. Stekkertje achter de carburateur vervangen, andere stekkers en aansluiting van bougiekabels schoongemaakt en ingespoten met reinigingsmiddel, vacuüm slang goed vast en nog het een en ander.
En tjonge jonge jonge jonge wat rijdt dat fijn!
Ik heb het toerental netjes gezet.
Wat een genot, een Renault blok wat lekker loopt. Ik weet nog te herinneren dat ik in de 1700 340 ook altijd genoot van het geluid van het blok.
Net een goed lopende naaimachine.
De 460 GL carb van Frans
- redrooster
- 3rd Gear member
- Contacteer:
De laatste handeling die ik deed wat mijn auto goed doed lopen want hij hikte zo nu en dan nog een heel klein beetje:
De kabel naar de nieuwe verdelerkap zat niet goed vast aan de verdelerkap.
Het rubber gedeelte was te lang waardoor hij er niet goed op aansloot.
Dit rubber gedeelte korter geknipt zodat hij er beter overheen sloot.
Ik ben nu een paar keer naar mijn werk gereden en hij hikt écht niet meer.
De kabel naar de nieuwe verdelerkap zat niet goed vast aan de verdelerkap.
Het rubber gedeelte was te lang waardoor hij er niet goed op aansloot.
Dit rubber gedeelte korter geknipt zodat hij er beter overheen sloot.
Ik ben nu een paar keer naar mijn werk gereden en hij hikt écht niet meer.
De 460 GL carb van Frans
- redrooster
- 3rd Gear member
- Contacteer:
Vanavond van mijn werk naar huis bedacht ik mij dat mijn 460 nog steeds, erg fijn, rijdt. Nog even en het is een jaar geleden.......
De carburateur zelf heb ik dus niet aangeraakt in al de tijd. Net als de vele conclusies; het zit hem vaak rondom de carb en niet ín de carb.
Ik ben benieuwd wat hij doet als ik straks nieuwe bougies en luchtfilter heb geplaatst.
De carburateur zelf heb ik dus niet aangeraakt in al de tijd. Net als de vele conclusies; het zit hem vaak rondom de carb en niet ín de carb.
Ik ben benieuwd wat hij doet als ik straks nieuwe bougies en luchtfilter heb geplaatst.
De 460 GL carb van Frans