Gister op mijn S 80 mijn winterbanden vervangen, althans dat dacht ik. De eerste twee gingen zonder problemen, maar bij de volgende gaf de sleutel van de slotbouten de geesten. Vier moeren kon ik gewoon losdraaien, maar de "slotbout" van de andere twee waren met geen mogelijkheid meer los te krijgen. De bouten draaiden gewoon mee. Bij inspectie bleek dat de kartel van de sleutel (speciale) beschadigd was. Vanochtend naar een dealer geweest. Daar werd gezegd dat dit vaak voor kwam. Zij hadden nog een speciale sleutel in voorraad, daarmee ging het derde wiel los. Bij het vierde wiel gebeurde weer hetzelfde, weer een beschadiging. Uitieindelijk (met een beitel losslaan lukte ook niet) heeft de moneur de sleutel vastgelast aan de bout en kon zo de moer losdraaien.
Hij heeft direct een nieuwe sleutel besteld om zo ook nog de twee andere slotbouten te kunnen verwijderen. Hij vertelde nog dat it vaak voorkwam en zij adviseerden om deze dingen te verwijderen en gewone bouten te laten plaatsen.
wielmoerbouten
- Oceanracer
- Geartronic member
Er is hier op het forum al meerdere keren gewaarschuwd voor de inferieure kwaliteit van de slotbouten van Volvo. Sommigen bagatelliseren het probleem en menen het op te kunnen lossen met een beetje kruipolie. Er is echter maar 1 remedie en die gaf jouw dealer dus ook al aan: De slotbouten vervangen voor normale wielbouten. Een gewaarschuwd mens...
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- VolvoRob
- 5th Gear member
Levert toch een belangrijke tip op voor diegenen die toch met slotbouten blijven rijden: altijd beginnen met de slotbout, als je het wiel los wilt draaien. Als die niet los gaat hoef je de rest er niet eerst weer terug in te draaien voordat je naar de dealer rijdt....
S80 D3 Momentum met Professional line - 2012
Chevrolet Suburban - 1985
Harley Davidson Electraglide Ultra Classic 2001
RadExpress 255 - 1955
Chevrolet Suburban - 1985
Harley Davidson Electraglide Ultra Classic 2001
RadExpress 255 - 1955
- chris_zweden
- 3rd Gear member
Ik had dit ook (4x per jaar wisselen!!) en heb nu enkel nog normale bouten. Tegenwoordig heeft bijna elke auto lichtmetalen velgen en stock velgen zullen ze niet zo snel stelen. Goed, met BBS velgen zou ik ook slotbouten nemen.
Volvo S80 D5 Geartronic Summum MY07
security line, audio line, climate line, winter line, professional line, chrome pakket, standkachel, personal car communicator , geventileerd leder+verwarmbare voorstoelen, elektrisch verstelbare passagiersstoel, neerklapbare hoofdsteunen achter, verwarmbare achterbank, classic wood schakelpookknop, blind spot information system (BLIS), audioconsole achter, bluetooth, trekhaak, park assist camera, nivomat, enz.
Rica stage2
security line, audio line, climate line, winter line, professional line, chrome pakket, standkachel, personal car communicator , geventileerd leder+verwarmbare voorstoelen, elektrisch verstelbare passagiersstoel, neerklapbare hoofdsteunen achter, verwarmbare achterbank, classic wood schakelpookknop, blind spot information system (BLIS), audioconsole achter, bluetooth, trekhaak, park assist camera, nivomat, enz.
Rica stage2
-
- 2nd Gear member
Zelfde probleem aan de hand gehad en nu ook gelijk gewone bouten erop laten zetten, maar ik weet wat bij elke andere auto velgen kosten, maar bij mij waren 2 stuks (na een gat in de weg te hebben meegenomen) 1600 euro incl de bandjes...
Gelukkig woon ik aan een weg waar je wordt doodgereden als je probeert de velgen te verwijderen dus dat zal wel loslopen.
Maar ik moet er niet aan denken dat ik een lekker band heb en die slotbout niet loskrijg..
Trouwens, de oorzaak ligt volgens mij bij de dealer, toen ik daar was om ze voor de nieuwe te laten wisselen zetten ze direct de luchttol op de slotbout en die hoeft dan maar 1 keer door te slaan om hem om zeep te helpen (wat dus ook direct het geval was)
Gelukkig woon ik aan een weg waar je wordt doodgereden als je probeert de velgen te verwijderen dus dat zal wel loslopen.
Maar ik moet er niet aan denken dat ik een lekker band heb en die slotbout niet loskrijg..
Trouwens, de oorzaak ligt volgens mij bij de dealer, toen ik daar was om ze voor de nieuwe te laten wisselen zetten ze direct de luchttol op de slotbout en die hoeft dan maar 1 keer door te slaan om hem om zeep te helpen (wat dus ook direct het geval was)
Volvo s80 t6 Gtr exclusive mobility 2003
Toyota Aygo 3drs 2006
Volvo 440 dl 1.6 1994 Gesloopt
http://goo.gl/maps/JKNgC
Toyota Aygo 3drs 2006
Volvo 440 dl 1.6 1994 Gesloopt
http://goo.gl/maps/JKNgC
-
- 1st Gear member
Een tip is om op de draad van de bouten van een beetje kopervet (copaslib) te smeren. Hierdoor gaat bij het wisselen van de banden, ook met die slotbouten, gemakkelijker. Is als kleine tube te krijgen bij autoshops.
- Battlecruiser
- 8th Gear member
Het ene probleem houdt verband met het andere probleem.
Als de bouten,
1)te vast gedraaid zijn met de luchtsleutel
2) niet ingevet zijn (veel monteurs weten niet dat dat eigenlijk moet). Velen denken foutief dat het vet voor een minder vaste verbinding zorgt, hetgeen kolder is.
...dan is de kans zeer groot dat de slotboutdop overslaat en dus het verbindingspatroon beschadigt. Bij slotbouten die elk jaar een paar keer gebruikt worden (winterbandengebruik) is na een paar jaar het kritische moment al bereikt, omdat bij elke keer gebruik het verbindingspatroon zal slijten.
Als de bouten,
1)te vast gedraaid zijn met de luchtsleutel
2) niet ingevet zijn (veel monteurs weten niet dat dat eigenlijk moet). Velen denken foutief dat het vet voor een minder vaste verbinding zorgt, hetgeen kolder is.
...dan is de kans zeer groot dat de slotboutdop overslaat en dus het verbindingspatroon beschadigt. Bij slotbouten die elk jaar een paar keer gebruikt worden (winterbandengebruik) is na een paar jaar het kritische moment al bereikt, omdat bij elke keer gebruik het verbindingspatroon zal slijten.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Contacteer:
Toch hoor ik van anderen dat ze juist geen vet aan de bouten willen vanwege los trillen (of zo iets).
Ik doe er altijd een ietsiepietsie vet of 80W90 aan om het los- en vastdraaien makkelijker te maken. En nog nooit is een wiel er rijdend afgevallen.
Ik doe er altijd een ietsiepietsie vet of 80W90 aan om het los- en vastdraaien makkelijker te maken. En nog nooit is een wiel er rijdend afgevallen.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
- Battlecruiser
- 8th Gear member
Een bout zal nooit, maar dan ook nooit lostrillen omdat er vet op de schroefdraad zit. Als de bout dan lostrilt, dan was dat ook gebeurd met een droge draad.
Volvo Rules the Road
Juist.Msuidgeest schreef:Toch hoor ik van anderen dat ze juist geen vet aan de bouten willen vanwege los trillen (of zo iets).
Op het draad zou nog kunnen, maar meestal zit het dan ook op conische gedeelte en dat moet je niet willen.