Verzwaarde achterveren? S80 uit 99

Plaats reactie
t5power
5th Gear member

Vandaag kwamen mijn ouders langs, ze rijden een volvo s80 uit 1999 (170 pk met LPI mesman ringtank inbouw). In totaal zaten er 4 volwassenen in de auto. De auto vond ik behoorlijk laag hangen, ook toen iedereen eruit was gekomen. Ze rijden ook vaak met caravan, is het mogelijk om extra stugge of sterke achterveren te gebruiken? Leek wel alsof de auto wat verlaagd was!
Ludo
6th Gear member

Een volledige lpg installatie, weegt gemiddeld 50 kilo.
Dat kan nooit een doorslag geven voor doorhangen van de achterkant.
Wellicht zijn de schokdempers aan vervanging toe, die hebben immers geen eeuwig leven.
t5power
5th Gear member

Ludo schreef:Een volledige lpg installatie, weegt gemiddeld 50 kilo.
Dat kan nooit een doorslag geven voor doorhangen van de achterkant.
Wellicht zijn de schokdempers aan vervanging toe, die hebben immers geen eeuwig leven.
Idd, want toen de auto leek vrij diep in de veren te hangen zelfs toen hij onbeladen was. Is het een goed idee om sterkere/stuggere veren te nemen, vanwege de caravan ritjes?
Rene2322
2nd Gear member

Goedemiddag,

ook ik heb hier wat last van. Wanneer ik van m'n oprit kom met m'n pa achterin slaat ie soms met de trekhaak op de grond. Nu kan ik pa laten afvallen, maar heb toch het idee dat de combinatie van volle benzinetank, volle gastank en een kleine 100kg op de achterbank toch teveel is voor de vering/schokdempers.

Vraag is alleen... schokdempers of vering...

Ik zit zelf namelijk te denken dat ik met zwaardere vering (of gewoon nieuwe) het probleem oplos. Wanneer ik even op de trekhaak stap en de kont in beweging gooi staat ie in no-time weer stil. Geen schokbrekers zou ik zeggen, of kan het nog...?
Waarom ook niet...
Volkswagen Golf 1.8 (1991)
Opel Astra 2.0 Dti-16v GL (2000)
Ford Focus 1.8 TDCi Collection (2004)
-->Volvo S80 2.4 170pk (2001) + Vialle LPi<--
Ludo
6th Gear member

Rene2322 schreef:Wanneer ik even op de trekhaak stap en de kont in beweging gooi staat ie in no-time weer stil.
Dat wil niks over de staat van de schokdempers zeggen hoor.
Je mag er gerust vanuit gaan, dat een gewone schokdemper die 100-120.000km achter de kiezen heeft, dat daar het beste écht wel af is.
Rene2322
2nd Gear member

Hmm... ik heb de auto met 140k op de teller gekocht. Inmiddels staat ie bijna op de 180k. Ken de geschiedenis niet (tenminste niet in de zin van het wel of niet al vervangen zijn van dit soort onderdelen.)

Dan begrijp ik dat ik mogelijk dus mag overwegen om de schokdempers te vervangen. Is hier een testje voor (bij de garage ofzo).

Is er wel wat te zeggen over de mogelijke oorzaak van het ver inveren...? (dempers of vering)
Waarom ook niet...
toppertje
6th Gear member

normaal gesproken(tenzij je nivomat hebt)hoort in onbelaste
toestand de veren de auto op hoogte te houden.
je schokdemper is hier niet verantwoordelijk voor.
geen glans zonder wrijving
Ludo
6th Gear member

Rene2322 schreef:Is er wel wat te zeggen over de mogelijke oorzaak van het ver inveren...? (dempers of vering)
Zoals toppertje schrijft, de veren als je gewone dempers hebt.
Maar als dempers 180.000km afgelegd hebben, zou ik die ook mee vervangen, zullen wel op een fietspomp lijken als je ze eronder vandaan haalt. :lol:
Met een nieuwe gewone demper en verzwaarde veer, zal je het verschil wel snel waarnemen.
Niet alleen in doorhangen, ook in rij en remgedrag.
Rene2322
2nd Gear member

Hmm, hij kan idd wel een beetje gek bewegen wanneer ik licht stuur tijdens een forse remactie (enthousiast de afrit nemen en een minder enthousiaste auto achterop komen). Heb dit altijd afgedaan met bewering dat het geen race-auto is (duidelijk gekozen voor comfort) en dat ie wat aan de zware kant is.

Maar dan zal ik tzt de combi vervangen.

Dank voor reactie,
René
Waarom ook niet...
streetie
5th Gear member
Locatie: Beuningen, lieflijk dorpje onder de rook van de ARN (afvalverwerker, nijmegen)

let op er zitten ook rubber blokken naast de schokbrekers achter deze zorgen voor het doorslaan van de veren. Bij mij waren ze alletwee weg.
Overigens mijn schokbrekers hebben er 300.000km op gezeten. Bij ca 270.000km nog getest op de testbank en oke bevonden maar bij 300.000km gaven ze de geest. Na vervanging merk je pas dat ze echt slecht waren.
Geniet van het leven en van elkaar.
maar ook van een Volvo s80 D5 summum.
Theo Oberndorff
1st Gear member

Omdat ik bij het achteruitrijden vanaf de oprit ook vaak met de trekhaak het wegdek raakte en de auto bij zware belasting vervelend achterover hing, heb ik de standaarddempers vervangen door nivomat-dempers. Gebruikt gekocht bij Aurorima. Ik ben er heel tevreden over. De auto staat in onbelaste staat wel wat hoger op de poten, maar dat neem ik graag voor lief.
t5power
5th Gear member

Theo Oberndorff schreef:Omdat ik bij het achteruitrijden vanaf de oprit ook vaak met de trekhaak het wegdek raakte en de auto bij zware belasting vervelend achterover hing, heb ik de standaarddempers vervangen door nivomat-dempers. Gebruikt gekocht bij Aurorima. Ik ben er heel tevreden over. De auto staat in onbelaste staat wel wat hoger op de poten, maar dat neem ik graag voor lief.
Kun je zomaar standaard schokdempers vervangen door nivomats? Hoort daar geen software update bij o.i.d.?

Vader belde net dat achter 1 van de schokdempers niet goed meer was, mooi moment om daar nu goede voor te regelen. Maar nu besef ik ook dat tegen het doorhangen waarschijnlijk een combi van zware veren en/of nivomats noodzakelijk is? Iemand daar idee over? Of zou het doorhangen kunnen door een slechte schokdemper?
toppertje
6th Gear member

bij nivomats horen slappere veren.
de gewone schokdemper is wel te vervangen door nivomats,en daar komt
geen elektronica aan te pas.
dus een software aanpassing is niet van toepassing.
geen glans zonder wrijving
t5power
5th Gear member

toppertje schreef:bij nivomats horen slappere veren.
de gewone schokdemper is wel te vervangen door nivomats,en daar komt
geen elektronica aan te pas.
dus een software aanpassing is niet van toepassing.
Dus in geval van mijn vader zou hij alleen de standaard schokdempers kunnen vervangen door nivomats en de oude veren houden (die zijn slap genoeg?).
Neem aan dat je voor niet nivomats moet als je die achter neemt?
Plaats reactie

Terug naar “S80”