Volvo 440 1.7 GLT / 460 1.7i GLT

Alle technische onderwerpen die betrekking hebben over de Volvo 440 / 460
Plaats reactie
Gebruikersavatar
gsx750r
6th Gear member
Berichten: 2549
Lid geworden op: 02.01.2009 - 00:44
Locatie: Bij Christina
Contacteer:

Zoals in mijn onderschrift te zien hebben wij in Nederland een 460 1.8i CVT staan en hier in Portugal naast de S80 nog een Rover 414 Sli.

Helaas is deze laatste ernstig ziek ('hartkwaal') waarbij ik als 'autodokter' heb vastgesteld dat slechts euthanasie is overgebleven :twisted:

Nu heb ik hier twee auto's op het oog, echter door de motoraanduiding ben ik een beetje in verwarring geraakt.

De 'Nederlandse' 460 is een 1.8i van 1995 maar nu heb ik hier twee advertenties gevonden van resp.

1. Een 440 1.7 GLT (zónder i !!) van 1992. Als cilinderinhoud wordt 1700cc opgeven en als vermogen 110 pk. ; Km.stand 158.000

en

2. Een 460 1.7 I GLT (mét i !!) van 1995. Cilinderinhoud ook 1700cc maar vermogen 120 pk ; Km.stand 112.000

Ik weet dat niet in alle landen de uitvoeringen van bepaalde types gelijk zijn. Op de site van Autoweek heb ik in de autospecificaties zitten zoeken maar ik kon daar geen 1.7 / 1.7i vinden en voor de 1.8i wordt daar maar 90pk opgegeven.

Mijn vragen:

1. Bestaat er een 440/460 met carburateur motor ?

of

2. Is de 1.7 motor altijd een injectiemotor ?
3. Betreft het hier een Renault motor ?
4. Wat is het juiste vermogen, 110 of 120 pk ?
5. Waar moet ik, gelet op de km.standen, speciaal op letten bij beide auto's ?

O ja, roest in de wielkasten ................ roest daar doen we hier niet aan ! :P :P

Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
Gebruikersavatar
redrooster
3rd Gear member
Berichten: 301
Lid geworden op: 23.06.2009 - 02:13
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Ik heb een 1.7 carb. Ze zijn er maar in mindere mate dan de injectie.
Rondom de carb, vaak niet de carb zelf, zijn nog al eens wat probleempjes die zonder veel tot bijna geen kosten zijn te verhelpen. Schokkerig of inhouden. En dan rijdt je jaren fijn met een lage koppel. Ik weet niet hoeveel PK ik heb maar niet zo veel als jij daar noemt. Het zijn geen racekarretjes maar wel zuiniger dan de I. Altijd Renault blok.
Afbeelding
De 460 GL carb van Frans
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

1.7 carb 89pk al 268dkm bj 1989
Zijn er zat, maar niet zoveel dan injectie, komt door de ouderdom (nu) maar ook omdat er maar 1 model carb was, de rest was al injectie.
De 440"niks", 440DL en 440GL zijn in carb verkrijgbaar geweest
GLT GLI en TURBO waren inj.

Later is alles injectie geworden, door de milieuwetgeving ging het niet anders ivm uitstoot en 3-weg cat die nodig was.
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Gebruikersavatar
gsx750r
6th Gear member
Berichten: 2549
Lid geworden op: 02.01.2009 - 00:44
Locatie: Bij Christina
Contacteer:

@ redrooster en wpee

Bedankt voor jullie reacties.

V.w.b. de motoren is het me nu duidelijk.
Omdat ook de 440 in de advertentie wordt aangegeven als GLT zou dat dus óók een 1.7i moeten zijn.

De 1.7 Renault motor op zich ken ik wel want ik heb een Renault 11 gehad met hetzelfde blok er in.

Nu nog een antwoord op mijn vraag m.b.t. de aandachtspunten voor beide auto's :P

De 460 waar het om gaat is deze. Lijkt me in eerste instantie zoals dat heet 'niet verkeerd' voor € 1500 :D

Afbeelding

Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
Gebruikersavatar
redrooster
3rd Gear member
Berichten: 301
Lid geworden op: 23.06.2009 - 02:13
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

1. Een 440 1.7 GLT (zónder i !!) van 1992. Als cilinderinhoud wordt 1700cc opgeven en als vermogen 110 pk. ; Km.stand 158.000

Áls de auto goed is onderhouden door dealer, er netjes in is gereden, dan is deze KM stand een aanrader. Dan zijn de kinderziektes er uit.
Afbeelding
De 460 GL carb van Frans
Gebruikersavatar
VolvoRacing
2nd Gear member
Berichten: 90
Lid geworden op: 23.03.2005 - 22:39
Locatie: Rotterdam

1 en 2. Er zijn 440/460's met carb (de 1.7 GLT kan carb zijn, maar niet in 1992)
3. Alle blokken in 440/460/480 zijn van Renault, echter alleen het basisblok. Alles eromheen is niet van Renault. Je kan daar niet terecht voor onderhoud aldus de Renault dealer.
4. Het juiste vermogen van een '92er 440 1.7i GLT is 102 pk, 120 pk is de turbo versie en 110 pk is de 2.0i versie. De standaard 1.8i (meest voorkomend) is 90pk sterk. Een oudere 1.7 carb GLT heeft maar 87 pk.
5. Let bij het 92 model op de katalysator, als het nog de originele is heb je kans dat die snel aan vervanging toe is. Bij het 95er model opletten op de schokdempers, alarmlichtenknop (is zwak) en ook de bekende roestplekken (is helaas nooit opgelost dat constructie foutje).

Overigens bestaat er geen GLT in 1995 (ook geen DL,GL,GLE e.d.) Vanaf 94 hebben we de Sports, Dynamic, Luxury etc.

Ik zag ook dat je geschreven had in een reactie dat GLT een 1.7i moet zijn, het kan dus bij een oudere versie om een 1.7 carb gaan.

Ook even goed shoppen, mijn 1997 440 1.8i Polar Sports kostte slechts 900 euro. Met half lederen bekleding, airco, lm velgen, mistlampen etc. is het een zeer complete auto voor weinig. 1500 is gezien de leeftijd wel ietsje te veel, handelswaarde is lager.

groetjes, Chris
Volvo 440 1.8 GL E2 1992 Volvo S40 1.8 Europa 1998
Mini Cooper 1989 Volvo 440 Turbo 1989 Volvo C70 T5 introline automaat 1998
Volkswagen Golf VR6 1992 Volvo 440 1.8i Polar sports 1997
Volvo 480 GT Turbo 1995 Saab 9-5SE 1998
Volvo V40 2.0 1997 Volvo V40 T4 automaat 1998
Volvo S60 2.4 2001, Kawasaki GPZ 600R 1986, Kawasaki ZX-9R Ninja 1996
Gebruikersavatar
gsx750r
6th Gear member
Berichten: 2549
Lid geworden op: 02.01.2009 - 00:44
Locatie: Bij Christina
Contacteer:

Hallo Chris,

Bedankt voor je uitvoerige antwoord.

Maar kan het zijn dat je even uit het oog verloren was dat ik in Portugal woon want

"Overigens bestaat er geen GLT in 1995 (ook geen DL,GL,GLE e.d.)"

is in ieder geval voor Portugal niet juist. Er zijn hier genoeg '94 en '95ers te vinden met genoemde type aanduidingen.
Het aantal pk's i.c.m. de motoren die je in pt. 4 noemt wijkt ook af. Maar dat maakt verder niet uit, ik weet nu genoeg van de motoren op zich en zie vanzelf wel wat er voor motor in ligt.
Overigens wijkt mijn S80 (MY 00) v.w.b. de motorisering óók af van de Nederlandse versie. Het is een 2.0T met oorspronkelijk 'slechts' 163 pk.

Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
Gebruikersavatar
redrooster
3rd Gear member
Berichten: 301
Lid geworden op: 23.06.2009 - 02:13
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

MMMM, als ik mijn auto flink op poets, (153.000) dan ziet hij er ook zo mooi uit.
Ik betaalde 600 euro.
Afbeelding
De 460 GL carb van Frans
Gebruikersavatar
gsx750r
6th Gear member
Berichten: 2549
Lid geworden op: 02.01.2009 - 00:44
Locatie: Bij Christina
Contacteer:

@ Chris en redrooster.

Ik begrijp dat jullie de prijzen wat aan de hoge kant vinden maar daar leer je mee leven hier.

Gebruikte auto's zijn hier in het algemeen duurder dan in Nederland. In het begin schrok ik daar ook wel van maar nu weet ik niet beter meer.

Om een idee te krijgen moet jullie hier maar eens kijken :P

(voor de 2de pagina op Seguinte klikken)

Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Tja, die prijzen zijn redelijk ridículo.
Dan zou ik de NL 460 CVT naar Portugal halen en hier een andere kopen....
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
gsx750r
6th Gear member
Berichten: 2549
Lid geworden op: 02.01.2009 - 00:44
Locatie: Bij Christina
Contacteer:

945i schreef:Tja, die prijzen zijn redelijk ridículo.
Dan zou ik de NL 460 CVT naar Portugal halen en hier een andere kopen....
Ja dat zou inderdaad een optie geweest zijn maar ............... ook hier kent men BPM (ISV genaamd).
En helaas is de Portugese overheid zéér inventief bij het berekenen van de rest-BPM die ik bij invoer moet betalen n.l. ca. € 7000 voor die NL 460 van '95 ! :evil: :evil: :evil:

Niet invoeren, dus met NL kenteken blijven rijden, is geen optie omdat ik ingezetene ben van Portugal en daarom hier niet met een buitenlands gekentekende auto mag rijden !

Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
jef
3rd Gear member
Berichten: 260
Lid geworden op: 28.01.2006 - 18:19
Locatie: landgraaf
Contacteer:

Valt mij wel op dat er relatief weinig kilometers met die Volvo's zijn gereden.
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
redrooster
3rd Gear member
Berichten: 301
Lid geworden op: 23.06.2009 - 02:13
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Tja, de prijs aan de hoge kant.....
Op de Nederlandse markt zijn ze idioot laag, laat ik het zo zeggen.

Je hebt een mooie wagen voor jouw prijs.

En een echte Volvo, ik heb een echte Nederlandse Volvo.
Ik heb een tijd groter gereden. De 240 en 850. Maar na een paar maanden denk ik van "wat doe ik in godsnaam is zo'n grote bak".
Afbeelding
De 460 GL carb van Frans
Gebruikersavatar
redrooster
3rd Gear member
Berichten: 301
Lid geworden op: 23.06.2009 - 02:13
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Tja, de prijs aan de hoge kant.....
Op de Nederlandse markt zijn ze erg laag, laat ik het zo zeggen.

Je hebt een mooie wagen voor jouw prijs.

En een echte Volvo, ik heb een echte Nederlandse Volvo.
Ik heb een tijd groter gereden. De 240 en 850. Maar na een paar maanden denk ik van "wat doe ik in godsnaam is zo'n grote bak".
Afbeelding
De 460 GL carb van Frans
Gebruikersavatar
Gideon_XC90
5th Gear member
Berichten: 2081
Lid geworden op: 22.11.2006 - 13:40
Locatie: Berghem

Als ik het goed onthouden heb, betaal je in Portugal voor de cilinderinhoud. Boven de 2000cc wordt het een stuk duurder om de auto te berijden. Dit betekend dat de 740 nog een optie zou kunnen zijn, maar de 244 met 2400cc niet meer.

Rob correct me if i'm wrong.
Toyota Corolla 1.6 White my1984
Toyota Carina E 2.0XLD Dark Turquoise Metallic my1993
Mazda 626 Wagon 2.0DITD GLX Blue Metallic my1999
Volvo V70 2.4 Bifuel 140PK Black Sapphire my 2002

Austin Mini 850 de luxe Old English White my1967
XC90 2.4D5 Executive Lava Pearl my 2007
V70 2.0D3 Limited Edition my 2011

XC60 2.0T5 AWD Inscription my 2017
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24630
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

244 met 2400cc is alleen de diesel, de rest is 1.9, 2.0, 2.1 of 2.3
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Plaats reactie

Terug naar “Volvo 400 techniek”