Hoi,
Heb een V50 2.0D sport, met 17 inch velgen.
Sport zegt niks over afveren volgens de dealer. Zojuist geweest.
Maar ik vind de auto erg stug.
Vervelend, want mijn vrouw heeft reuma.
De dealer geeft aan, dat de beste oplossing is om er 16 inch velgen onder te zetten. Dit moet schelen vanwege dikkere band.
Logisch, begrijp ik ook!
Mijn vraag...................scheelt het veel?
Minder stug en meer comfort is voor ons van groot belang!
Dank!
V50 Sport
-
- 3rd Gear member
ik vind het wel behoorlijk wat schelen, maar probeer het eens
de dealer heeft vast wel een setje 16 inch liggen, om te proberen
dennis
de dealer heeft vast wel een setje 16 inch liggen, om te proberen
dennis
-
- 5th Gear member
Of je nu 16 of 17 inch neemt maak niet zoveel uit het gaat om de bandhoogte verhouding.
Wel is de regel dat bij grotere inch maten over het algemeen de bandhoogte zal gaan verkleinen.
Zo heb ik eergisteren mijn winterbanden weer voor zomer geruild, 205x55xR16 voor 225x45xR18, dit voel ik duidelijk!
winterbanden waren op 2.4bar gevuld en de zomer staan op 2.8bar.
Advies van mij uit zou zijn, 16" met minimaal 50 als bandhoogte maar liever 55 wat ook de standaard is.
Daarnaast kan je nog naar het type band kijken, sportief of comfort.
Stoelen met stof dempen meer dan leren stoelen, houd daar ook rekening mee met de aanschaf!
Verder zou ik je hierbij niet kunnen helpen, ga ermee rijden en laat je overtuigen.
Wel is de regel dat bij grotere inch maten over het algemeen de bandhoogte zal gaan verkleinen.
Zo heb ik eergisteren mijn winterbanden weer voor zomer geruild, 205x55xR16 voor 225x45xR18, dit voel ik duidelijk!
Advies van mij uit zou zijn, 16" met minimaal 50 als bandhoogte maar liever 55 wat ook de standaard is.
Daarnaast kan je nog naar het type band kijken, sportief of comfort.
Stoelen met stof dempen meer dan leren stoelen, houd daar ook rekening mee met de aanschaf!
Verder zou ik je hierbij niet kunnen helpen, ga ermee rijden en laat je overtuigen.
(2006-02) V50 Geartronic Kinetic , Black Sapphire metallic, 18 inch Medusa, RTI, High performance sound.
Evenveel pk's als een gemiddelde manege.
(2006-03) S40 Geartronic Momentum, Black Sapphire metallic, 16inch, RTI, High performance sound.
(2006-03) S40 Geartronic Momentum, Black Sapphire metallic, 16inch, RTI, High performance sound.
- Fransosowitz
- 3rd Gear member
Tijdens het uitzoeken van mijn eerste V50 heb ik proefgereden met een exemplaar met 17 inch. Ik vond die toen ook al stug geveerd en twijfelde of ik wel een V50 wilde nemen. Toen nog eens proefgereden in een exemplaar met 16 inch, en daar was ik toen wel tevreden over.
Nu mijn tweede V50, Edition II: deze is op mijn verzoek uitgerust met 16 inch ipv de standaard 17 inch die bij een Edition II horen. Minder mooi, maar nog steeds comfortabeler vind ik. Ik kan je kritiek op de stugge vering dus prima voorstellen.
Nu mijn tweede V50, Edition II: deze is op mijn verzoek uitgerust met 16 inch ipv de standaard 17 inch die bij een Edition II horen. Minder mooi, maar nog steeds comfortabeler vind ik. Ik kan je kritiek op de stugge vering dus prima voorstellen.
Volvo V50 2.0D Edition II Plus line (januari 2008)
Volvo V50 2.0D Momentum High Performance Audio (november 2004)
Volvo V50 2.0D Momentum High Performance Audio (november 2004)
-
- 2nd Gear member
2.8 bar? Mijn 225/45/R18 staat voor op 2,2 bar en achter op 2,7; dit staat op de sticker in de binnenkant als aanbevolen druk voor als je meestal alleen zit of met 2 zonder (veel) bagage. Bij 4-5 man met volle bagage raden ze aan om voor ook 2,7 bar te doen, net zoals achter.asta schreef: Zo heb ik eergisteren mijn winterbanden weer voor zomer geruild, 205x55xR16 voor 225x45xR18, dit voel ik duidelijk!
Vul jij dus zelf naar 2,8 of is dat een advies van de dealer?
05-03-2009: V50 T5 R-Design Summum Geartronic 250pk/380nm Brilliant Blue Pearl, Season Line, Mobility Line, Vulcaflex Offblack/Creme, Achterspoiler, Elek. stoel, Keyless Drive, Dynaudio (Premium Audio MY2009), Parkeerverwarming, Bluetooth HF, SCM III, Sunblinds, Park Assist v/a, 18"; Midir Diamond Cut.
-
- 2nd Gear member
16" of 17" kan behoorlijk schelen in het comfort. Mijn 17" zijn net als de 16" 205 breed. Verschil hem in de hoogte van de wang en dat voel je.
Bandenkeuze kan veel uitmaken. De winterset is een stuk zachter dan de 17" Continental Sportcontact 3 banden en die laatste hebben ook een stuggere wang. Verschil qua prestaties is enorm, maar voor het comfort zou ik een zachtere band (zoals de Michelin Pilot Primacy) nemen en dan inderdaad gewoon in 16"
Bandenkeuze kan veel uitmaken. De winterset is een stuk zachter dan de 17" Continental Sportcontact 3 banden en die laatste hebben ook een stuggere wang. Verschil qua prestaties is enorm, maar voor het comfort zou ik een zachtere band (zoals de Michelin Pilot Primacy) nemen en dan inderdaad gewoon in 16"
-
- 5th Gear member
Soeski,
Ik heb dit meegekregen van de leverancier van de velgen/banden.
Een 18" band is platter dan de 16/17" en daardoor om de stevigheid van de band te houden heb je meer druk nodig in de band.
Als ik kijk naar de slijtage afgelopen seizoen dan heb ik er zowel voor als achter 1mm afgereden, echt te hard lijken ze mij dan ook niet.
Als ik mij aan de voorschriften van Volvo houd en dan kijk naar de aanwijzingen op de website van de bandenboeren dan wijkt dit nog wel eens af.
Ik hanteer dan liever het advies van de bandenboer gezien zij toch wel de kenners zijn van deze specifieke band (hoop ik dan).
Ik weet eigenlijk niet wat Volvo voor een 18" band voorschrijft, dit staat bij mij niet in de klep, deze geeft 16" & 17" aan.
En hoe gaat het trouwens met je V50, beetje aan gewend al?
Ik heb dit meegekregen van de leverancier van de velgen/banden.
Een 18" band is platter dan de 16/17" en daardoor om de stevigheid van de band te houden heb je meer druk nodig in de band.
Als ik kijk naar de slijtage afgelopen seizoen dan heb ik er zowel voor als achter 1mm afgereden, echt te hard lijken ze mij dan ook niet.
Als ik mij aan de voorschriften van Volvo houd en dan kijk naar de aanwijzingen op de website van de bandenboeren dan wijkt dit nog wel eens af.
Ik hanteer dan liever het advies van de bandenboer gezien zij toch wel de kenners zijn van deze specifieke band (hoop ik dan).
Ik weet eigenlijk niet wat Volvo voor een 18" band voorschrijft, dit staat bij mij niet in de klep, deze geeft 16" & 17" aan.
En hoe gaat het trouwens met je V50, beetje aan gewend al?
(2006-02) V50 Geartronic Kinetic , Black Sapphire metallic, 18 inch Medusa, RTI, High performance sound.
-
- 2nd Gear member
De sticker in mijn deurpost geeft aan wat ik zei, voor de bandenmaat die ik nu heb. Wat het advies van Pirelli is weet ik niet, misschien is dat ergens te vinden.
Verder ben ik zeker wel gewend aan de V50. Hij is nu 1 jaar oud met 20.000km op de teller. Geen gekke dingen meegemaakt eigenlijk, morgen zijn 1e beurtje
Verder ben ik zeker wel gewend aan de V50. Hij is nu 1 jaar oud met 20.000km op de teller. Geen gekke dingen meegemaakt eigenlijk, morgen zijn 1e beurtje

05-03-2009: V50 T5 R-Design Summum Geartronic 250pk/380nm Brilliant Blue Pearl, Season Line, Mobility Line, Vulcaflex Offblack/Creme, Achterspoiler, Elek. stoel, Keyless Drive, Dynaudio (Premium Audio MY2009), Parkeerverwarming, Bluetooth HF, SCM III, Sunblinds, Park Assist v/a, 18"; Midir Diamond Cut.
- Elveka
- 2nd Gear member
@Soeski
Bandendruk vooraan minder dan achteraan ?
Luc
V60CC B5 MY2023 Plus Bright Platinum Grey + Winter-, Light Pack. Verbruik volgens Spritmonitor :
ex V70 D3 GT MY13 Twilight Bronze Momentum + Winter-, Family-, Motion Pack. Verbruik volgens Spritmonitor :
ex V50 1,6D MY08 Flint Grey Momentum Mobility pack RTI
ex V40 1,9TD MY03 Silver Grey Luxury RTI HU1205
ex V40 1,9D MY98 Silver Grey
V60CC B5 MY2023 Plus Bright Platinum Grey + Winter-, Light Pack. Verbruik volgens Spritmonitor :

ex V70 D3 GT MY13 Twilight Bronze Momentum + Winter-, Family-, Motion Pack. Verbruik volgens Spritmonitor :

- lancer
- 6th Gear member
Om even terug te komen bij de vraag van de topicstarter. Ik de zomer staat m'n S40 op 17" en in de winter op 16". Het verschil is duidelijk merkbaar. Ik ben ook iedere keer blij als ik wissel. Op de winterbanden ben ik weer blij met het comfort en op de zomerbanden weer blij dat hij strakker stuurt.
-
- 5th Gear member
Dat zou kunnen Elveka, bij een trekgewicht zou dat voorgeschreven kunnen worden.Elveka schreef:@Soeski
-
- 2nd Gear member
@Elveka, ja dat staat duidelijk op de sticker. Voor 2,2 achter 2,7. En dat bij minimale belasting, dus zonder caravan of veel personen/bagage. Mogelijk omdat ik een voorwielaangedreven V50 heb?
- Elveka
- 2nd Gear member
Op een auto met achterliggende motor (Porsche) zou dat misschien kunnen, maar op een V50 vind ik dat wel erg vreemd. In mijn V50-instructieboekje staan de voorbanden altijd harder dan de achterbanden, voor alle bandenmaten en alle belastingen !
Als je van formules houdt lees dan even op http://board.carstyling.net/showthread.php?t=67492. Hier zie je duidelijk dat de bandendruk afhankelijk is van het gedragen gewicht en die is bij een weinig belaste V50 het hoogst op de vooras (motor en versnellingsbak) dacht ik !
Als je van formules houdt lees dan even op http://board.carstyling.net/showthread.php?t=67492. Hier zie je duidelijk dat de bandendruk afhankelijk is van het gedragen gewicht en die is bij een weinig belaste V50 het hoogst op de vooras (motor en versnellingsbak) dacht ik !
Luc

-
- 4th Gear member
- Contacteer:
Ik merk zelfs het verschil tussen mijn winter en zomerbanden en die zijn alletwee 15".lancer schreef:Om even terug te komen bij de vraag van de topicstarter. Ik de zomer staat m'n S40 op 17" en in de winter op 16". Het verschil is duidelijk merkbaar. Ik ben ook iedere keer blij als ik wissel. Op de winterbanden ben ik weer blij met het comfort en op de zomerbanden weer blij dat hij strakker stuurt.
De set winterbanden is een "sport"set, en de zomer is michelin energy. Zijn veel zachter, rijden comfortabeler en verbruik ligt een halve liter lager.
-
- 4th Gear member
- Contacteer:
Ik merk zelfs het verschil tussen mijn winter en zomerbanden en die zijn alletwee 15".lancer schreef:Om even terug te komen bij de vraag van de topicstarter. Ik de zomer staat m'n S40 op 17" en in de winter op 16". Het verschil is duidelijk merkbaar. Ik ben ook iedere keer blij als ik wissel. Op de winterbanden ben ik weer blij met het comfort en op de zomerbanden weer blij dat hij strakker stuurt.
De set winterbanden is een "sport"set, en de zomer is michelin energy. Zijn veel zachter, rijden comfortabeler en verbruik ligt een halve liter lager.
Ik doe toch veel snelweg, dus voor mij primeert het lagere verbruik en extra comfort tov strakker sturen. Je kan tegenwoordig toch bijna nietmeer gassen met al die "nieuwe" rijders...