Zelf vervangen distributieriem, spanner en waterpomp

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
Gebruikersavatar
rkr
3rd Gear member
Berichten: 428
Lid geworden op: 28.08.2006 - 10:39
Locatie: Zuid-Limburg

Heren,

Ik heb via VADIS het vervangen van de distributieriem op mijn S70 uit 98 bestudeerd. Nu ben ik wel behoorlijk handig in het uitvoeren van reparaties (vervangen stofhoezen aandrijfassen, repareren ABS-controller, vervangen wiellager voren, remvloeistof vervangen met zelfgemaakt overdrukvat) maar bij de distributie vraag ik mij af of dit ook kan zonder speciaal Volvo-gereedschap, bijv. voor het vaststellen van de nokkenastandwielen. Zijn zaken bekend waar het nogal eens fout gaat bij deze reparatie? Moet ik op sommige dingen extra letten? Graag jullie reacties.
Gebruikersavatar
volvo c70 t5
4th Gear member
Berichten: 578
Lid geworden op: 25.07.2009 - 12:19

Kijk is op het 850 forum staat er vol mee.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Je hebt geen speciaal gereedschap nodig buiten een bankschroef voor de hydraulische spanner. Als ik zo zie wat je allemaal hebt gedaan is het een fluitje van een cent. Het is in een uurtje uit te voeren.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
volvo c70 t5
4th Gear member
Berichten: 578
Lid geworden op: 25.07.2009 - 12:19

edraket schreef:Je hebt geen speciaal gereedschap nodig buiten een bankschroef voor de hydraulische spanner. Als ik zo zie wat je allemaal hebt gedaan is het een fluitje van een cent. Het is in een uurtje uit te voeren.
Ik heb het zelf nooit gedaan,en ik zou het zelf ook niet doen,stel het gaat fout draai heel je blok in elkaar,en bij een dealer heb je garantie :wink: als je het zelf durf ga je gang.
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24664
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

ehh volgens mij is de 't' stuk op jouw toetsenbord...
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
rkr
3rd Gear member
Berichten: 428
Lid geworden op: 28.08.2006 - 10:39
Locatie: Zuid-Limburg

edraket schreef:Je hebt geen speciaal gereedschap nodig buiten een bankschroef voor de hydraulische spanner. Als ik zo zie wat je allemaal hebt gedaan is het een fluitje van een cent. Het is in een uurtje uit te voeren.
Misschien kun je wat meer vertellen over de spanner die via een bankschroef moet worden ingedrukt. Ben benieuwd. Hoe zet ik hem, in de ingedrukte stand, vast?
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Met een boortje die er precies in past (uit mijn hoofd 2,5 mm). Na montage van de nieuwe riem en checken of deze op tijd staat kun je het boortje eruit trekken waarna de spanner naar buiten komt.

Nog 2 tips:
1. Draai de spanner heel langzaam naar binnen. Een halve slag met de bankschroef en dan een minuut wachten zodat de druk weg kan lopen, dan weer een slag enz. anders wordt de druk in de spanner te hoog en gaat deze stuk.
2. Voordat je begint met draaien check eerst of het gaatje in de pen gelijk zit met het gaatje in de behuizing, anders kun je weer opnieuw beginnen met spannen. als je bezig gaat zie je direct wat ik bedoel.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
rkr
3rd Gear member
Berichten: 428
Lid geworden op: 28.08.2006 - 10:39
Locatie: Zuid-Limburg

edraket schreef:Met een boortje die er precies in past (uit mijn hoofd 2,5 mm). Na montage van de nieuwe riem en checken of deze op tijd staat kun je het boortje eruit trekken waarna de spanner naar buiten komt.

Nog 2 tips:
1. Draai de spanner heel langzaam naar binnen. Een halve slag met de bankschroef en dan een minuut wachten zodat de druk weg kan lopen, dan weer een slag enz. anders wordt de druk in de spanner te hoog en gaat deze stuk.
2. Voordat je begint met draaien check eerst of het gaatje in de pen gelijk zit met het gaatje in de behuizing, anders kun je weer opnieuw beginnen met spannen. als je bezig gaat zie je direct wat ik bedoel.
Hartelijk dank! Hier heb ik wat aan. Als alles goed gemonteerd is (ik krijg nu al klamme handjes als ik eraan denk dat één tand verkeerd al een koprevisie kan kosten), hoe weet ik dan dat de spanning van de spanner goed is? Ik heb eens een Volvo-tool gezien waarmee de riemspanning gecontroleerd kan worden. heb ik dat niet nodig?
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

De spanner is een hydraulisch type. Er zit een veer in die de spanner naar buiten drukt en een terugslag klepje met een heel klein gaatje die ervoor zorgt dat de spanner slechts heel langzaam terug kan. Zolang de spanner naar buiten gedrukt wordt door de veer en je merkt dat hij echt met veel weerstand naar binnen wil is hij ok. Deze spanners gaan daarnaast eigenlijk nooit stuk.

Zet de distributie eerst op tijd bij de nokkenassen. Als het goed is moeten de streepjes op de nokkenas tandwielen overeenkomen met de inkepingen in de zwarte kap. Kijk dan bij het krukastandwiel of het merkteken daar ook op tijd staat. Deze is wat lastger te zien, maar er staat een streepje op het carter. Als dit goed staat kun je alles demonteren. De riem past net onder de poelie door als je de onderste steun demonteert en desnoods het blok met een krik een cm omhoog krikt.

Succes en laat even weten of het allemaal gelukt is.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”