3 maanden na de overstap zal ik ook een poging wagen.
V50: (nog steeds) mooie lijnen, strak sturen en voor alleen gebruik eigenlijk groot genoeg. Op rotondes kun je strak en snel rond (althans met mijn 17" 50 zomerserie er onder), zonder overhellen of protest. Ondanks redelijk stevig rijden blijft 't verbruik nog redelijk en 't gewicht (wegenbelasting) is ook nog te doen (speelt in Belgie natuurlijk een minder grote rol). De stoelen zijn m.i. super. Ze omvatten je op een goede manier en geven veel zijdelingse steun.... eigenlijk nog steeds een prima kar, alleen al 6 jaar op de markt en "men wil na bijna 6 jaar wel eens wat anders" immers je gaat weer voor een volgende periode van zeg es 5 jaar met je prive nieuwe auto, en dat is in feite te lang voor eenzelfde model.
V(XC)70: robuuste, ruime auto. Zeer stil en aangenaam koersvast op de snelweg, echt voor de lange afstand gebouwd, rustgevend maar daarbij ook minder uitdagend. Op rotondes / binnen de bebouwde kom doet de auto een stuk logger en minder "kwikzilverachtig" aan. Goede stoelen, echter met bredere, vlakkere zitting en daardoor minder zijdelingse steun. Aardig wat hoger gewicht, waardoor zwaardere motor nodig is voor gelijke prestaties met als bijkomend gevolg een toch wat hoger verbruik (alhoewel de 2.0D en/of 2,4 drivE handbak het nog heel aardig doen) Ideaal: de brede en diepe koffer ruimte (bijv. skies tot ruim 1,70 kunnen zo mee door middenluik: wintersport? gooi er maar in die rommel.... heerlijk!). De relatief hoge vloer snoept helaas nog wat potentiele liters weg (maar er blijft echt genoeg over).
Behalve de extra ruimte (ook in het interieur, en dat is wel prettig) en de looks (van een wat hogere klasse) heeft een V70 in feite niet eens zoveel meer te bieden tov een (goed aangeklede)V50.
Kortom: Tenzij je de ruimte echt nodig hebt, zou ik in jouw geval (met nog een jonge auto) denk ik nog even geduld hebben Nossy, en dan de V60 afwachten en daarin de D3 nemen. Dit lijkt me een geweldige combi als waardig opvolger van je V50. Waarschijnlijk iets ruimer, wel een lekkere 5 cilinder met goede prestaties, maar met aangenaam verbruik en naar verwachting een prima weggedrag.
... welke conclusie trek ik nu zelf als ik dit teruglees.....??

ja, ik heb weloverwogen een XC70 gekocht. 't Was al een jarenlang gekoesterde wens. (al vanaf de eerste 850 estates) Ik ben er best tevreden mee, in die zin dat het een heerlijk reismobiel is, en dat je ruimte zat hebt voor wintersport etc. maar qua rijden..... beter gezegd: sturen, dan merk je toch heel duidelijk de massa. In die zin heeft de V50 me vanaf dag 1 tot aan de laatste dag veel meer rijbeleving gegeven dan dat deze 70 ooit het geval zal zijn.
Begrijp me goed, ik wist al van deze spagaat sinds mijn eerste proefrit in de V70. Je hakt dan op zeker moment de knoop door, maar nog steeds ben ik niet uitgesproken overstag, omdat ik eigenlijk zoek naar misschien wel het onmogelijke, nl. het beste van deze twee auto's samen. Ik ben wat dat betreft dan ook erg benieuwd naar de eigenschappen van de nieuwe (S) V60. Al met al sorry, ik kan je dus ook niet echt verder helpen, 'k breng je mogelijk alleen maar meer aan het twijfelen.... :twisted:
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla