Ik vraag ook hier om advies.
Het volgende doet zich voor:
Bij de koude start wordt de motor vlot warm maar loopt op tot in het rode om daarna terug te gaan naar 70%, iets aan de warme kant dus. De temperatuur wil dan nog even schommelen tussen deze 70% en de 90% om daarna redelijk stabiel te blijven op 70%.
Het lijkt erop dat de eerst oploop van de temperatuur erger is geworden. Dus de temperatuur zakt steeds later en komt inmiddels in het rood uit na de koude start. Enige dagen geleden liep de temperatuur ook op na de koude start maar kwam niet in het rood. Voor dat het rood werd bereikt zakte deze al terug naar 70%.
Koelvloeistof op niveau en het gaat om een 240 estate 2.0ltr motor van 1993 op lpg. Geen verschil in patroon zichtbaar tussen lpg en benzine.
Termostaat stuk? dan komt de motor volgens mij juist niet op temperatuur of heb ik dit mis??
Sensor defect? Misschien een bekend gebrek
Zijn er mensen met vergelijkbare ervaringen of heeft iemand de technische kennis die mij een advies kan geven.
Advies gevraagd; motor wordt te warm na koude start
- MichielMaas
- 3rd Gear member
- Berichten: 356
- Lid geworden op: 26.12.2007 - 13:51
- Locatie: Beesd
- Contacteer:
- admiral
- 5th Gear member
- Berichten: 1545
- Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49
Ik zou beginnen met de simpelste oplossing en dat is de thermostaat vervangen, bied dit niet de oplossing dan de sensoren en als laatste de temperatuurmeter. Check ook even de fan, als het goed is hebben de 240'ers een zelfdenkende fan of misschien een viscosefan.
En anders wordt het tijd voor een andere auto,
nee hoor geintje
En anders wordt het tijd voor een andere auto,

- MichielMaas
- 3rd Gear member
- Berichten: 356
- Lid geworden op: 26.12.2007 - 13:51
- Locatie: Beesd
- Contacteer:
Ok, dank voor je snelle reactie.
We gaan ermee aan de slag en met de termostaat beginnen lijkt mij belangrijk.
We gaan ermee aan de slag en met de termostaat beginnen lijkt mij belangrijk.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 89
- Lid geworden op: 28.09.2008 - 13:02
- Locatie: Scharnegoutum
- Contacteer:
Hoi,
Ik heb niet veel ervaring met de 240, maar bij de 140 series zie je geregeld. Dan is meestal het regelaartje van de temperatuur meter die gek doet. Kan het bij de 240 ook zoiets zijn? M.a.w. alles werkt goed behalve de temperatuurmeter.
Groet,
Mathieu.
Ik heb niet veel ervaring met de 240, maar bij de 140 series zie je geregeld. Dan is meestal het regelaartje van de temperatuur meter die gek doet. Kan het bij de 240 ook zoiets zijn? M.a.w. alles werkt goed behalve de temperatuurmeter.
Groet,
Mathieu.
Volvo 142E 1971
Volvo 144 deluxe 1972
Volvo 144 GLe 1973
Volvo 142 deluxe 1973 KIA 2 januari 2010.
Volvo 144E automaat 1974 RIP maart 2010
Volvo 242 DL 1981
Citroen DS 21 injection
Volvo 144 deluxe 1972
Volvo 144 GLe 1973
Volvo 142 deluxe 1973 KIA 2 januari 2010.
Volvo 144E automaat 1974 RIP maart 2010
Volvo 242 DL 1981
Citroen DS 21 injection
- MichielMaas
- 3rd Gear member
- Berichten: 356
- Lid geworden op: 26.12.2007 - 13:51
- Locatie: Beesd
- Contacteer:
Ik ben geen monteur maar waar zou ik deze regelaar kunne vinden en hoe test ik deze, of is het gewoon vervangen?? Het zou inderdaad zomaar een electronisch probleempje kunne zijn. Verkeerde waarden die doorgegeven worden.Madman schreef:Hoi,
Ik heb niet veel ervaring met de 240, maar bij de 140 series zie je geregeld. Dan is meestal het regelaartje van de temperatuur meter die gek doet. Kan het bij de 240 ook zoiets zijn? M.a.w. alles werkt goed behalve de temperatuurmeter.
Groet,
Mathieu.
Was het bij jou ook zo dat nadat de temperatuur is gezakt de meter niet stabiel blijft staan maar fluctueert??? Alleen niet meer met zo'n eerst hoge piek.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 89
- Lid geworden op: 28.09.2008 - 13:02
- Locatie: Scharnegoutum
- Contacteer:
Hoi,
Dat fluctueerde gebeurde inderdaad ook. Bij de 140 serie zie dat regelaartje achter op het klokkenhuis, geen idee of dat bij de 240 ook zo is maar dat zal ik morgen even nakijken bij de volvosloop waar ik heen zal.
Groet,
Mathieu.
Dat fluctueerde gebeurde inderdaad ook. Bij de 140 serie zie dat regelaartje achter op het klokkenhuis, geen idee of dat bij de 240 ook zo is maar dat zal ik morgen even nakijken bij de volvosloop waar ik heen zal.
Groet,
Mathieu.
Volvo 142E 1971
Volvo 144 deluxe 1972
Volvo 144 GLe 1973
Volvo 142 deluxe 1973 KIA 2 januari 2010.
Volvo 144E automaat 1974 RIP maart 2010
Volvo 242 DL 1981
Citroen DS 21 injection
Volvo 144 deluxe 1972
Volvo 144 GLe 1973
Volvo 142 deluxe 1973 KIA 2 januari 2010.
Volvo 144E automaat 1974 RIP maart 2010
Volvo 242 DL 1981
Citroen DS 21 injection
- MichielMaas
- 3rd Gear member
- Berichten: 356
- Lid geworden op: 26.12.2007 - 13:51
- Locatie: Beesd
- Contacteer:
OK, ben benieuwd. Dank alvast.
- admiral
- 5th Gear member
- Berichten: 1545
- Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49
Kijk die was ik vergeten, dit kan ook de boosdoener zijn. Ik heb dit ook gehad met een opel admiral. wijzer kwam niet verder dan een paar mm van onder. bleek dus ook de spannings regelaar kaduuk te zijn. Ik kon dus nooit echt zien of ie goed warm was of dat ik een kokende motor zou krijgen.
- MichielMaas
- 3rd Gear member
- Berichten: 356
- Lid geworden op: 26.12.2007 - 13:51
- Locatie: Beesd
- Contacteer:
zijn er foto's op het forum van deze klus. regelaar.
???
???
- MichielMaas
- 3rd Gear member
- Berichten: 356
- Lid geworden op: 26.12.2007 - 13:51
- Locatie: Beesd
- Contacteer:
Dat doet ie ook als ik rijd op lpg. Dan is de meter erg onbetrouwbaar, op benzine lijkt ie wel te kloppen.
Zeg het maar.... ??
Zeg het maar.... ??
- MichielMaas
- 3rd Gear member
- Berichten: 356
- Lid geworden op: 26.12.2007 - 13:51
- Locatie: Beesd
- Contacteer:
En zoals ik op het andere forum ook gevraagd heb. Een niet goed sluitende dop van het expantievat? Dat maakt dat de koelvloeistof niet (goed)onder druk komt en eerder gaat koken en de hoge meterstand verklaard.
Klopt deze theorie??
Klopt deze theorie??
- whitehorsekart
- 5th Gear member
- Berichten: 1655
- Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
- Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530
Die dop-theorie klopt niet hoor! Water en koelvloeistof koken zoals bekend bij 100 graden Celsius. Onder druk verleg je het kookpunt naar ongeveer 107 graden celsius. Da's alles.
Maar 100 graden blijft 100 graden hoor!
Maar 100 graden blijft 100 graden hoor!
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
- MichielMaas
- 3rd Gear member
- Berichten: 356
- Lid geworden op: 26.12.2007 - 13:51
- Locatie: Beesd
- Contacteer:
yep, ... puntje voor jou
@Jordos,
Morgenvroeg aan de beurt
Vandaag de achterdemper laten vervangen en de pijp daarvoor, die was er ook aan. Wat een prutsters. Profile, het duurde 2.5 uur en op de terug weg zat ik nog in de herrie. Direct even gebeld en gezegd dat ik volgende week terugkom, kunnen ze het herstellen.
En als dan toch van alles stuk gaat kan de benzinepomp er ook nog wel bij.
Heeft iemand nog een werkende liggen???
Anders ga ik op zoek naar een nieuwe. Wat kost zo'n pomp eigenlijk?
@Jordos,
Morgenvroeg aan de beurt
Vandaag de achterdemper laten vervangen en de pijp daarvoor, die was er ook aan. Wat een prutsters. Profile, het duurde 2.5 uur en op de terug weg zat ik nog in de herrie. Direct even gebeld en gezegd dat ik volgende week terugkom, kunnen ze het herstellen.

En als dan toch van alles stuk gaat kan de benzinepomp er ook nog wel bij.
Heeft iemand nog een werkende liggen???
Anders ga ik op zoek naar een nieuwe. Wat kost zo'n pomp eigenlijk?
- MichielMaas
- 3rd Gear member
- Berichten: 356
- Lid geworden op: 26.12.2007 - 13:51
- Locatie: Beesd
- Contacteer:
Nog even over de prutsers die mijn uitlaat vervangen hebben.
Bij het van de brug rijden een backfire gehad met starten, luchtslang losgeschoten en daardoor niet meer goed starten en rijden. Reed niet meer op benzine.
De slang terug geplaatst en direct de stekker van de LMM schoon geborsteld en ontdaan van wat oxidatie. Auto rijdt nu weer goed, ook op benzine. Vandaag de thermostaat vervangen en hopelijk is daarmee mijn 'hoge temperatuurprobleem' opgelost.
Bij het van de brug rijden een backfire gehad met starten, luchtslang losgeschoten en daardoor niet meer goed starten en rijden. Reed niet meer op benzine.
De slang terug geplaatst en direct de stekker van de LMM schoon geborsteld en ontdaan van wat oxidatie. Auto rijdt nu weer goed, ook op benzine. Vandaag de thermostaat vervangen en hopelijk is daarmee mijn 'hoge temperatuurprobleem' opgelost.
- Stinky
- 6th Gear member
- Berichten: 3176
- Lid geworden op: 24.01.2008 - 18:41
- Locatie: Terheijden
- Contacteer:
Goed bezig! Ja met een 240 is er altijd wat 

- MichielMaas
- 3rd Gear member
- Berichten: 356
- Lid geworden op: 26.12.2007 - 13:51
- Locatie: Beesd
- Contacteer:
Vandaag ben ik al weer rustig en heb ik de luchtslang gevonden die los zat. Door deze probleempjes ben ik wel weer veel wijzer geworden op al de fora. Stekkertjes schoonmaken en zekeringen checken ed.
Het kan nog dat het een electronische storing is maar de thermostaat wordt zowiezo vervangen, kan geen kwaad.
Het kan nog dat het een electronische storing is maar de thermostaat wordt zowiezo vervangen, kan geen kwaad.