Je verhaal doet me denken aan de man die een lot kocht en na de trekking bij de sigarenzaak kwam klagen dat hem een slecht lot verkocht was. Immers er was geen prijs op het lot gevallen, dus het lot deugde niet.
Als je een auto koopt bij een doorschuiver zonder garantie en deze gaat later onverwacht, dan wel verwacht stuk, dan moet je gewoon je verlies nemen, dat hoort bij het spel dat je speelt.
Zelf koop ik altijd zonder garantie, soms win ik daar vele duizenden euro's mee – soms is het ook wat minder omdat er wat gerepareerd moet worden. Meestal is dat al voorzien bij de aankoop, maar soms ook niet. Het voordeel is wel dat ik zelf de beslissingen neem over welke reparaties er wel en niet uitgevoerd moeten worden, en zonder gesteggel met de garantie-verlener over wat er nu wel en niet onder de garantie valt.
Twee maanden geleden kocht ik een S60 D5 bj 2005 ex lease bij een doorschuiver voor de bodemprijs van 10k, ik wist dat de 160k beurt moest gebeuren inclusief de distributie riem, verder was de auto niet APK gekeurd. Tijdens de keuring bleek dat dat de draagarmrubbers plus de voorste remblokken vervangen moesten worden, verder koos ik er
zelf voor om de koppeling
preventief te laten vervangen omdat deze hoog aangreep. Totale kosten 2400 euro, ik heb de auto dus voor 12.5k totaal zoals ik hem hebben wil. Dat is nog steeds (ver) onder de prijs die een dealer gevraagd zou hebben voor deze auto, verder is het onwaarschijnlijk dat een dealer meegegaan zou zijn in het vervangen van de koppeling omdat deze niet echt defect was. Ik ben blij met mijn aankoop!
In jouw geval breekt er een tuimelaar en raakt de nokkenas beschadigd, vervelend maar lees maar eens hier op het forum, auto's gaan regelmatig stuk. Verder kies je er voor om in plaats van slechts de nokkenas en tuimelaar te vervangen, min of meer een totale cilinderkoprevisie te laten uitvoeren plus een distributieriem. Beide zijn
preventief en je
eigen keus, net als in mijn geval de koppeling.
De handelaar vertelde jouw dat hij jouw een goede auto ging leveren, maar zeg eens eerlijk, was daarmee bij jou de indruk gewekt dat hij je de enigste auto ter wereld zou gaan leveren welke nooit defect kan raken, dit ondanks dat er al 250k op de teller stond?
Verder je ruilt een auto in, ook zonder daar garantie op te verlenen neem ik aan. Mocht van deze auto binnen korte tijd b.v. de motor vastlopen, vind jij dan dat de handelaar bij jouw mag komen klagen en je vragen een paar duizend euro van de schade op je te nemen? (Of bij je werkgever natuurlijk).
Misschien volgende keer toch maar bij een dealer met garantie kopen dan! Evengoed heel veel plezier gewenst met je Volvo