Rekening houdende met het maximale leasebedrag per maand zou dat een wat meer aangeklede V70 kunnen worden of een redelijk standaard XC60.
Niet onbelangrijk: de gezinssituatie is Pa, Ma en drie tieners (15, en 2x 13 jaar)
Gisteren een proefrit gemaakt in een XC60 en een V70.
Als eerste was de XC60 aan de beurt. Het was een D5 Geartronic Momentum met alle veiligheidssnufjes die voor de XC60 verkrijgbaar zijn.
De auto rijdt prima maar het viel me wel direct op dat het behoorlijk meer deint dan mijn huidige Ford S-Max. Vooral bij fel optrekken en remmen duikt de auto naar voor en achter.
Daarnaast vind ik de Geartronic niet prettig schakelen. Ik rijd ook wel eens in een Audi A6 Multitronic en die bak schakelt veel beter dan deze van Volvo. Maar goed, mijn leasewagen wordt geen GT dus dat is niet écht een punt.
Thuis bleken de tieners prima op de achterbank te passen. de ruimte in de breedte was voldoende, de afstand tot de voorstoelen ook, waarbij ik opmerk dat mijn vrouw en ik niet al te lang zijn waardoor de voorstoelen niet ver naar achter staan. Ook onze kinderen zijn (nog?) niet al te groot. Ik kan me voorstellen dat bij een lange bestuurder en volgroeide tieners die ruimte achterin wel een punt kan zijn.
De bagageruimte stelde wel teleur. Een erg hoge tildrempel en gewoon niet zo diep vergeleken met mijn huidige S-Max. Daarbij is de XC60 best redelijk hoog waardoor het opleggen van een dakkoffer niet heel eenvoudig zal zijn en de totale hoogte van de auto nóg hoger maakt.
De veiligheidssystemen zijn leuk speelgoed tijdens zo'n proefrit maar ik vraag me echt af of het bij dagelijks gebruik niet gaat irriteren.
Daarna was de V70 aan de beurt. Het was een 2.0D Momentum.
Deze V70 is verrassend stil en soepel; ik heb exact dezelfde motor in mijn S-Max maar daarin is deze veel rauwer en maakt meer geluid.
De wegligging van de V70 vind ik heerlijk. Het "busjes-gedrag" van de S-Max en XC60 is natuurlijk volledig afwezig en dat voelt toch wel erg lekker!
De familie vond goed zijn plek in de V70. Hoewel mijn vrouw (rugpatient) wel de hoge instap mist van de S-Max is deze toch niet zo laag als van bijv. een Audi A6. De stoelen van de V70 staan wat hoger waardoor het nog goed te doen is. De achterbank is net wat breder dan die van de XC60 en de beenruimte ook net wat meer, maar veel scheelt dat allemaal niet. Dat telt wel voor de kofferbak; die is toch echt wel belangrijk groter dan de XC60.
Kortom, hoewel de XC60 de mooiere van de twee is (mijn mening
Als alle MY2011 specs voorhanden zijn gaan we de offerte compleet maken. Wel wist de dealer me te vertellen dat de actie voor het "professional pakket gratis" voortgezet is t/m 30 juni, dus dat is alvast mooi meegenomen!