Schokbrekers vervangen

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
Wooter
1st Gear member

Hallo,

Ben nieuw op dit forum. Hier een technische vraag.

Mijn garage heeft de achter schokbrekers vervangen. Het is een V70 uit 1997. Nu staat de auto laag op de achteras. Wat kan hier aan de hand zijn?

Groeten
Wooter
sbv
6th Gear member

Zijn het enkel de schokbrekers die vervangen zijn ?
Kan het zijn dat men per ongelukt ipv nivomats normale schokbrekers geplaatst heeft.

Wat bedoel je trouwens precies met de auto staat laag op de achteras ?

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
Wooter
1st Gear member

Hallo SVB,

Dank voor je reactie.

Ik heb het vermoeden dat er inderdaad geen Nivomats onder gezet zijn. Ik heb gisteren naar de schokbrekers gekeken. Kon alleen zien dat het Monroe schokbrekers zijn. Nou zag ik op internet dat Monroe ook een Nivomat systeem heeft, echter of die eronder gezet is weet ik niet. Kan ik niet beoordelen aan de hand van wat ik gezien heb.

Zag ook andere onderwerpen op Volvo-forum over vering en schokbrekers. Daaruit bleek dat als je de Nivomats vervangt door normal schokbrekers de auto laag op de weg komt te staan. Ik vermoed dus inderdaad dat dit ook het geval is bij mijn auto. Morgen kan ik de garage weer bellen en vragen welk systeem eronder gezet is.
JosW
5th Gear member

Wooter schreef:Hallo SVB,

Dank voor je reactie.

Ik heb het vermoeden dat er inderdaad geen Nivomats onder gezet zijn. Ik heb gisteren naar de schokbrekers gekeken. Kon alleen zien dat het Monroe schokbrekers zijn. Nou zag ik op internet dat Monroe ook een Nivomat systeem heeft, echter of die eronder gezet is weet ik niet. Kan ik niet beoordelen aan de hand van wat ik gezien heb.

Zag ook andere onderwerpen op Volvo-forum over vering en schokbrekers. Daaruit bleek dat als je de Nivomats vervangt door normal schokbrekers de auto laag op de weg komt te staan. Ik vermoed dus inderdaad dat dit ook het geval is bij mijn auto. Morgen kan ik de garage weer bellen en vragen welk systeem eronder gezet is.
Heb je geen rekening gekregen? Zo niet, wat heb je betaald? Nivomats zijn beduidend duurder dan gewone schokbrekers.
Trouwens, een auto wordt door de veren horizontaal gehouden, niet door de schokbrekers.
Ludo
6th Gear member

JosW schreef: Trouwens, een auto wordt door de veren horizontaal gehouden, niet door de schokbrekers.
Dat geld enkel als je gewone schokbrekers hebt.
Heb je nivomat, word de auto op hoogte gehouden door de schokbreker.

Dat is vaak de reden waarom het "chassis op de banden" ligt als je nivomat vervangt door gewone dempers en de nivomat veren laat zitten.
Die veren zijn te slap voor gewone dempers.

De Monroe ride leveler is idd een soort nivomat systeem, maar hier word gebruik gemaakt van een compressortje voor luchtdruk.
Deze demper is ook dubbel zo dik.
http://www.eu.tenneco-automotive.com/mo ... d_comp.htm
Wooter
1st Gear member

Rekening heb ik nog niet. Dit omdat de garage het erg druk had om die op te stellen. Wordt nog naar mij toe gestuurd.

Er zit geen pompje of iets dergelijks op mijn auto en zover ik kon zien lijken de nieuwe schokbrekers niet op de plaatjes die JosW stuurt. Dank trouwens daarvoor.

Ik kan helaas niet goed onder de auto kijken. Heb thuis geen brug of garage krik. Anders had ik een fotootje van de nieuwe schokbrekers kunnen maken.

Andere berichten in dit forum duiden er inderdaad op dat er normale schokbrekers onder gezet zijn ipv Nivomats. Morgen zal ik dit aan de garage voorleggen. Ik weet nu in ieder geval waar ik op moet letten.

Groeten,
Wouter
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”