verkeerde brandstof..

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
vrolijkje
2nd Gear member

grrr, zit in de hoek waar de (volvo) klappen vallen de laatste weken?
(zie bijv. het topic over mijn recente schade).

Sta ik vanmiddag fluitend(slapend?) met de zon op mijn bolletje Euro95 te tanken in de D5....

Ik reed op reserve het tankstation binnen en werd na zo'n 30+ liter Euro 95 wakker.. OEPS .. wat een raar groen vulpistool eigenlijk.. nee, dit gebeurt niet echt.. Aaargh ...*&^&**R%$%@

Heb VOLVO assistance gebeld en de auto is vervolgens door een sleepwagen afgevoerd richting lokale dealer (gelukkig Broekhuis Harderwijk; vh mijn dealer).

Wie heeft er ervaring met een dergelijke actie en wat kun je eigenlijk zelf doen in zo'n geval?? (behalve uiteraard niet starten en wegrijden)

Ik had voor mezelf het idee als je er na zeg een liter of vijf achter komt en vervolgens de rest vult met diesel .. geen probleem...?! toch?! vroeger deed je dat standaard tegen het 'vlokken' in de winter met diesel.
Of anders een slang erin, zuigen -> "leeg" hevelen en daarna voltanken met de juiste brandstof.. maar dat schijnt niet meer te mogen.
C30 Sport 2009 full ops
V70 D5 2001 Generation II
945i
8th Gear member

als je niet gereden of de auto gestart hebt, kan gewoon de tank leeggehaald worden.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
vrolijkje
2nd Gear member

945i schreef:als je niet gereden of de auto gestart hebt, kan gewoon de tank leeggehaald worden.
leeghalen als in 'hevelen/ pompen'? of leeghalen als in "uitbouwen en leeg laten lopen en monteren met € 7,50 aan 'klein materiaal' a € 38,50 /uur"?
C30 Sport 2009 full ops
945i
8th Gear member

+ afsleepkosten waarschijnlijk.
vrolijkje
2nd Gear member

@ 945i : maar bedoel je nu leeghalen of demonteren?

afslepen is gedekt door de assistance; evenals het vervangend vervoer naar Den Haag en retour. KLIK

Krijg alleen wel de km's >100 voor eigen rekening a 0,18/km en ben natuurlijk mijn €55 aan Euro 95 al kwijt. :(
C30 Sport 2009 full ops
945i
8th Gear member

Nee gewoon op de brug tank aftappen, volgens mij hoeft hij er niet onderuit.
benzine is misschien wat voor in de grasmaaier :)
Gast

Dit was dan wel wat voor jou geweest: www.solodiesel.eu :wink: Kan als nog....

Leuk als cadeau van je wederhelft? :P
vrolijkje
2nd Gear member

AlexV70 schreef:Dit was dan wel wat voor jou geweest: www.solodiesel.eu :wink: Kan als nog....

Leuk als cadeau van je wederhelft? :P
grinnik, had net wat oude forum berichten gevonden waarin dit bij de dealer als aanbieding was geweest.. Was idd geen slechte investering geweest voor 50 euries..

Maar hoe was het ook al weer met dat verhaal van dat kalf en die put?
C30 Sport 2009 full ops
paulh
4th Gear member

haha!
Dertig liter is inderdaad misschien wel een beetje veel, maar ik heb me ook wel eens laten vertellen dat het niet zoveel kwaad kan als je per ongeluk een paar litertjes benzine hebt getankt - in tegenstelling tot diesel in een benzinemotor, dan is je motor total-loss al je gaat rijden zegt dezelfde bron -

wie weet hoe dat zit?
'15 Volvo XC90 D5 Momentum
'12 Volvo V60 D5 Summum
'03 Volvo XC90 D5 Geartronic, Navi, Premium sound
Gevarieerd palet van andere aanbieders
eirikur
1st Gear member

zeven liter op een volle tank heb ik drie weken geleden gehad, ook i k kende nog het verhaal dat dat in de winter zowieso moest om het vlokken tegen te gaan (wel bij extreme kou), ben dus maar gewoon gaan rijden...............en dat ging prima, niets gemerkt. moest alleen iets meer afrekenen dan normaal.
V70 MY 2007 2.4D sport edition
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Een commonrail gaat van die paar liter ook naar de kloten, tank demonteren, filters schoonmaken en echt alles aftappen is vandaag de dag de oplossing
Volvo for life
vrolijkje
2nd Gear member

nu zijn de reacties van eirikur en bart simpson wel precies het tegenovergestelde. :agrue:

Maar een sterk argument van Eirikur is dat ie al drie weken rijdt met een 10% verdunning sindsdien. En nog wel met een 2007 model dus meest 'sophisticated' motormanagement en dergelijke.

Nu is het volgens mij wel zo dat benzine 'lichter' is als diesel en zolang de tank dus redelijk gevuld blijft zou dan in theorie minder benzine delen en dus vooral diesel worden doorgevoertd ri. filters, motor etc. ervanuitgaande dat de zwaartekracht de factor is en de uitgang onderaan zit.

Zou dat kunnen verklaren waarom de 2.4D van eirikur nog rijdt? Of 'klotst' het volslagen door elkaar in de tank tijdens het rijden en is deze theorie onzin?
C30 Sport 2009 full ops
945i
8th Gear member

Ik zou het gewoon niet proberen, dan gaat het je zeker meer kosten dan nu..
Moderne dieselbrandstoffen vlokken niet meer door de samenstelling in de winter.
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Het doorrijden (en een gevolgschade daardoor) zijn iig altijd voor rekening van de eigenaar, wat die gokt moet hij natuurlijk altijd zelf weten, een gok nemen op basis van verhalen uit het verleden is vandaag de dag dag niet echt heel snugger.
(een leasemaatschappij verhaald het iig 100% zeker op de berijder)
Volvo for life
360Degreez
5th Gear member

Hahahahahaa!!! Sorry, ik heb precies hetzelfde meegemaakt de dag voordat ik op vakantie ging. Even voor het inpakken de auto volgooien.

Die avond ging ik met mijn zwager (die zo tof was mij een tank brandstof te geven) naar de Shell, en de V50 werd volgeplempt met V-power diesel zo dacht ik. Pas nadat 'ie nokkie, nokkie, nokkie vol was en ik de spuit wilde terughangen drong het door..... he?...

We hebben de wagen niet gestart en al grinnikend de auto weg geduwd. Bij de pomp waren ze al formulieren aan het invullen omdat ze dachten dat ik zonder te betalen was weg ger...lopen.

ANWB gebeld, leeg gezogen, Diesel erin en rijden maar.

Het leegpompen was bij de V50 wel lastiger omdat deze een zwenkende dompelpomp in de tank heeft, maar alles is gelukt.

Ik was de benzine kwijt, en €35 armer voor het afvoeren van de brandstof.
Volgens mij gaat die brandstof rechtstreeks naar een depot van de ANWB voor eigen gebruik ;-)

Verder niets van gemerkt, behalve de financiële klapper dan.
chris_zweden
3rd Gear member

Diesel loopt toch op alles? Probleem is dat je dieselpomp niet start en in injectoren verstopt raken. 60/40 diesel/benzine moet lukken. (nee ik probeer het niet!)
Volvo S80 D5 Geartronic Summum MY07
security line, audio line, climate line, winter line, professional line, chrome pakket, standkachel, personal car communicator , geventileerd leder+verwarmbare voorstoelen, elektrisch verstelbare passagiersstoel, neerklapbare hoofdsteunen achter, verwarmbare achterbank, classic wood schakelpookknop, blind spot information system (BLIS), audioconsole achter, bluetooth, trekhaak, park assist camera, nivomat, enz.
Rica stage2
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

chris_zweden schreef:Diesel loopt toch op alles? Probleem is dat je dieselpomp niet start en in injectoren verstopt raken. 60/40 diesel/benzine moet lukken. (nee ik probeer het niet!)
wat een onzin, een common rail is met zo'n verhouding echt overleden, slechts een paar liter benzine kan al desastreuze gevolgen hebben.\
Jammer dat niemand het onderkent, mooi dat we straks ervaringsdeskundigen hebben (vergeet daarbij vooral niet dat een leasemaatschappij iedere euro aan de berijder doorbelast)
Volvo for life
toppertje
6th Gear member

Het is de gok niet waard.
lees hier maar eens.

Eigenlijk moet je zeggen: bij geen enkele dieselauto met een bouwjaar na 1996 mag er gereden worden met benzine in de dieselolie. Vanaf ongeveer die tijd is de inspuitdruk aanzienlijk verhoogd. Daardoor is met name de hogedrukpomp kwetsbaarder. Om precies te zijn: de smeerfilm wordt door de benzine te dun om metaal op metaal contact te voorkomen. De eerste common-rail systemen werkten met 1350 bar als hoogste druk, deze druk werd onder alle condities opgewekt. De nieuwe CR- systemen hebben een veel hogere druk (tot 1800 bar) maar deze druk wordt alleen bereikt onder bepaalde omstandigheden. Toch is het absoluut af te raden een motor te laten draaien met benzine in de dieselolie. Het brandstofsysteem moet afgetapt, gespoeld en voorzien worden van een nieuw brandstoffilter. Hoe meer benzine er bij de dieselolie is getankt en hoe langer de motor heeft gedraaid, des te nuttiger is het advies om na ongeveer 1000 km het brandstoffilter te vervangen. Het oude filter moet worden opengemaakt om na te gaan of er extreem fijn magnetisch materiaal in zit. Dat is dan afkomstig van de hogedrukpomp en wijst op ernstige slijtage. Tijdig vervangen voorkomt veel problemen. Neem het fouttanken serieus.
De van benzine voorziene dieselolie moet terug naar de raffinaderij, er kan niets aan worden toegevoegd om de brandstof weer geschikt te maken. Motorolie bevat teveel additieven die de verstuiver en de verbrandingskamer vervuilen. Bovendien kan de motor gaan roken. Eenvoudigweg gezegd voldoet de brandstof niet meer aan de EN 590 norm en is dus niet meer geschikt voor gebruik in dieselmotoren.
geen glans zonder wrijving
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Dat de motor van eirikur na toevoeging van 7 liter benzine nog steeds normaal draait is dus meer een soort wonder dan een normale situatie.
Volvo for life
vrolijkje
2nd Gear member

vandaag de V70 weer gehaald, de auto is via de motorruimte(?) leeggezogen (zag ik). Van 10 tot 15 uur bezig geweest. Er is een nieuw brandstoffilter geplaatst, een slangenklem en wat klein materiaal (= standaard verhoging*)

De rekening bedroeg maar liefst 155 arbeid, 2,20 sl. klem, 41 brandstoffilter en 7,75 kl. mat.
Bij elkaar dus 216 zonder BTW maakt 257 incl ... SLIK ..... En dan de 55 euro voor de euro 95 die erin zat en de extra km's voor de huurauto (200 a 0,18 cent) maken dit hele avontuur zo'n 400 euro.

Dat is dus een heel dure vergissing geweest; heb dus gelijk nog maar 49,90 ex. geïnvesteerd in een SOLO dop. Dit wil ik niet nog eens meemaken. Vanmiddag in de zon op een terrasje geprobeerd een beetje bij te komen van de schrik... maar is nog niet helemaal gelukt. :?

(* anders zouden 's heren wegen toch vol moeten liggen met boutjes en moertjes; als er van elke auto elke 10.000 km voor 8 euro aan klein materiaal zou vallen :roll: )
C30 Sport 2009 full ops
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”