Sinds juni van dit jaar rijd ik in een nieuwe v70 die af fabriek is uitgerust met Pirelli P7 banden. Deze heb ik voor de winter omgewisseld voor Pirelli Soto Zero winterbanden. Nu doet zich het verschijnsel voor dat ik op winterbanden zuiniger rijd dan op zomerbanden. Ik dacht het al te merken toen de winterbanden er net onder zaten en nu de auto weer op zomerschoeisel staat, merk ik het weer. Het scheelt behoorlijk. Ik sta nu 50 tot 100 km eerder aan de pomp.
Dit gaat een beetje tegen mijn gevoel in dat winterbanden iets minder zuinig zijn door het profiel en soort rubber. Inmiddels bandenspanning nog eens bekeken maar die was goed.
Ik vraag me af of er meer mensen zijn die dit verschijnsel (her-)kennen. Staan de P7's er misschien om bekend niet zo zuinig te zijn?
Pirelli P7 zuinig?
- Grimm
- 2nd Gear member
- Berichten: 220
- Lid geworden op: 30.06.2009 - 07:29
- Locatie: Oosterhout
2017 - v90 D3 Momentum MY 2018 - Intro line - Family line - Twilight Bronze
2015 - 2017 v70 D2 Momentum MY 2014 - Business pack pro - Roofrails - Sunblinds - Saville Grey
2009 - 2015 v70 LE 2.0D limited edition MY 2010 - Plus line - Sunblinds - Black stone
2005 - 2009 s40 2.0D Momentum MY 2006 - Titanium grey
2003 - 2005 Citroen Saxo 1.1 MY 1998 - Blauw
2015 - 2017 v70 D2 Momentum MY 2014 - Business pack pro - Roofrails - Sunblinds - Saville Grey
2009 - 2015 v70 LE 2.0D limited edition MY 2010 - Plus line - Sunblinds - Black stone
2005 - 2009 s40 2.0D Momentum MY 2006 - Titanium grey
2003 - 2005 Citroen Saxo 1.1 MY 1998 - Blauw
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21091
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Band breedte speelt ook mee.
Op mijn winterbanden (195/65/15) haal ik volgens bc 1/20 en met zomerbanden(225/45/17) 1/14
Op mijn winterbanden (195/65/15) haal ik volgens bc 1/20 en met zomerbanden(225/45/17) 1/14
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21091
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Yep, maar het oog wil ook wat hé.t5power schreef:Zo'n groot verschil!diesel01 schreef:Band breedte speelt ook mee.
Op mijn winterbanden (195/65/15) haal ik volgens bc 1/20 en met zomerbanden(225/45/17) 1/14
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- Grimm
- 2nd Gear member
- Berichten: 220
- Lid geworden op: 30.06.2009 - 07:29
- Locatie: Oosterhout
Dat is wel een flink verschil zeg! Bij mij kan dat overigens geen verschil maken. Ik heb zowel zomer als winter dezelfde bandenmaat (225/55/16).diesel01 schreef:Band breedte speelt ook mee.
Op mijn winterbanden (195/65/15) haal ik volgens bc 1/20 en met zomerbanden(225/45/17) 1/14
2017 - v90 D3 Momentum MY 2018 - Intro line - Family line - Twilight Bronze
2015 - 2017 v70 D2 Momentum MY 2014 - Business pack pro - Roofrails - Sunblinds - Saville Grey
2009 - 2015 v70 LE 2.0D limited edition MY 2010 - Plus line - Sunblinds - Black stone
2005 - 2009 s40 2.0D Momentum MY 2006 - Titanium grey
2003 - 2005 Citroen Saxo 1.1 MY 1998 - Blauw
2015 - 2017 v70 D2 Momentum MY 2014 - Business pack pro - Roofrails - Sunblinds - Saville Grey
2009 - 2015 v70 LE 2.0D limited edition MY 2010 - Plus line - Sunblinds - Black stone
2005 - 2009 s40 2.0D Momentum MY 2006 - Titanium grey
2003 - 2005 Citroen Saxo 1.1 MY 1998 - Blauw
- Cygnus
- 3rd Gear member
- Berichten: 272
- Lid geworden op: 03.03.2010 - 21:42
- Locatie: Groningen
Ik heb de zelfde bandenmaten voor zomer en winter als diesel1 en merk geen significant verschil in gebruik. (zomer Michelin pilt Sport, winter Conti 830) In beide gevallen overigens eerder 1/14 dan 1/20.
V70 D5 Ed2 2006 V70 D4 GT8 Polar+ 2016
DS3 1.2 So Chic 2014
986 S 3.2 2000 124 spider 2018
DS3 1.2 So Chic 2014
986 S 3.2 2000 124 spider 2018
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1557
- Lid geworden op: 02.02.2007 - 23:41
Wellicht dat de temperatuur en rubbersoort bijdragen aan een grotere rolweerstand.
In de winter is het kouder en zou een winterband de stijfheid krijgen van de gemiddelde zomerband is mij verteld.
Ik kan mij voorstellen dat een sportband die veel grip nodig heeft meer rolweerstand heeft door de zachtere rubber compount.
Ook ik constateer een hoger verbruik nu ik weer op zomerbanden rijd.
205 x 55 x r16 (winterbanden snowtrac II) 8.7 per 100km
215 x 45 x r18 (Zomerbanden Michelin pilot) 8.8/8.9 per 100km
De lucht is nu ook minder compact wat wellicht kan bijdragen aan minder zuurstof.
De regel: des te kouder het word des te minder de molekulen bewegen zorgt ervoor dat er per kuub lucht meer zuurstof in zit en je een betere verbranding hebt en dus efficienter omgaat met bandstof?
Of sla ik nu zo'n wartaal uit dat dit kant nog wal raakt?
In de winter is het kouder en zou een winterband de stijfheid krijgen van de gemiddelde zomerband is mij verteld.
Ik kan mij voorstellen dat een sportband die veel grip nodig heeft meer rolweerstand heeft door de zachtere rubber compount.
Ook ik constateer een hoger verbruik nu ik weer op zomerbanden rijd.
205 x 55 x r16 (winterbanden snowtrac II) 8.7 per 100km
215 x 45 x r18 (Zomerbanden Michelin pilot) 8.8/8.9 per 100km
De lucht is nu ook minder compact wat wellicht kan bijdragen aan minder zuurstof.
De regel: des te kouder het word des te minder de molekulen bewegen zorgt ervoor dat er per kuub lucht meer zuurstof in zit en je een betere verbranding hebt en dus efficienter omgaat met bandstof?
Of sla ik nu zo'n wartaal uit dat dit kant nog wal raakt?
(2006-02) V50 Geartronic Kinetic , Black Sapphire metallic, 18 inch Medusa, RTI, High performance sound.
Evenveel pk's als een gemiddelde manege.
(2006-03) S40 Geartronic Momentum, Black Sapphire metallic, 16inch, RTI, High performance sound.
Evenveel pk's als een gemiddelde manege.
(2006-03) S40 Geartronic Momentum, Black Sapphire metallic, 16inch, RTI, High performance sound.
- Geus
- 4th Gear member
- Berichten: 694
- Lid geworden op: 05.04.2007 - 21:16
Ik durf het niet met zekerheid te zeggen, maar volgens mij wel!asta schreef:De lucht is nu ook minder compact wat wellicht kan bijdragen aan minder zuurstof.
De regel: des te kouder het word des te minder de molekulen bewegen zorgt ervoor dat er per kuub lucht meer zuurstof in zit en je een betere verbranding hebt en dus efficienter omgaat met bandstof?
Of sla ik nu zo'n wartaal uit dat dit kant nog wal raakt?

Volvo 121 (Amazon), 2.0 , 1966, donkergroen
Volvo V70 Europa, 2.5 10v, 1997, Nautic blue pearl
Volvo S60 D (2.4, 126 pk), 2007, donkerblauw
Volvo V70 Europa, 2.5 10v, 1997, Nautic blue pearl
Volvo S60 D (2.4, 126 pk), 2007, donkerblauw
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1557
- Lid geworden op: 02.02.2007 - 23:41
Het zal denk ik een combinatie zijn van diverse factoren, de meeste invloed zal inderdaad de bandenmaat en rolweerstand zijn.
(2006-02) V50 Geartronic Kinetic , Black Sapphire metallic, 18 inch Medusa, RTI, High performance sound.
Evenveel pk's als een gemiddelde manege.
(2006-03) S40 Geartronic Momentum, Black Sapphire metallic, 16inch, RTI, High performance sound.
Evenveel pk's als een gemiddelde manege.
(2006-03) S40 Geartronic Momentum, Black Sapphire metallic, 16inch, RTI, High performance sound.
- Grimm
- 2nd Gear member
- Berichten: 220
- Lid geworden op: 30.06.2009 - 07:29
- Locatie: Oosterhout
Bedankt voor alle reacties! Voorlopig houd ik het er maar even op dat de rubbersamenstelling de belangrijkste oorzaak is. Bandenmaat en bandenspanning zijn immers vergelijkbaar.
De invloed van temperatuur op de moleculen laat ik maar even buiten beschouwing. Dat gaat mijn pet als simpele bedrijfseconoom te boven. Ik heb overigens een soortgelijk verhaal wel eens gehoord over F16's boven Alaska. Door de lagere temperatuur en de invloed daarvan op de samenstelling van de lucht, gedroeg die kist zich anders dan boven Irak... Maar ja, de laatste keer dat ik in mijn v70 met mach 2 de bocht om ging is ook alweer een tijdje geleden
De invloed van temperatuur op de moleculen laat ik maar even buiten beschouwing. Dat gaat mijn pet als simpele bedrijfseconoom te boven. Ik heb overigens een soortgelijk verhaal wel eens gehoord over F16's boven Alaska. Door de lagere temperatuur en de invloed daarvan op de samenstelling van de lucht, gedroeg die kist zich anders dan boven Irak... Maar ja, de laatste keer dat ik in mijn v70 met mach 2 de bocht om ging is ook alweer een tijdje geleden

2017 - v90 D3 Momentum MY 2018 - Intro line - Family line - Twilight Bronze
2015 - 2017 v70 D2 Momentum MY 2014 - Business pack pro - Roofrails - Sunblinds - Saville Grey
2009 - 2015 v70 LE 2.0D limited edition MY 2010 - Plus line - Sunblinds - Black stone
2005 - 2009 s40 2.0D Momentum MY 2006 - Titanium grey
2003 - 2005 Citroen Saxo 1.1 MY 1998 - Blauw
2015 - 2017 v70 D2 Momentum MY 2014 - Business pack pro - Roofrails - Sunblinds - Saville Grey
2009 - 2015 v70 LE 2.0D limited edition MY 2010 - Plus line - Sunblinds - Black stone
2005 - 2009 s40 2.0D Momentum MY 2006 - Titanium grey
2003 - 2005 Citroen Saxo 1.1 MY 1998 - Blauw