Waar hoort dit slangetje onder de carburateur van mijn 164?

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Plaats reactie
niekos
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 08.03.2010 - 10:50

Er hangt een slangetje los onder de carburateur waar de vacuumvervroeger ook op zit aan de bovenkant, met een knoop erin.
Waar hoort dit en waar dient het voor?

Zie ook de foto:

Afbeelding

ben heel benieuwd! Het gaat dus om het dunne slangetje in dit geval.
Madman
2nd Gear member
Berichten: 89
Lid geworden op: 28.09.2008 - 13:02
Locatie: Scharnegoutum
Contacteer:

Hoi Niekos,

Het is dus een extra slangetje, maw er gaat al een naar de vervroeging op de stroomverdeler?

Groet,

Mathieu.
Volvo 142E 1971
Volvo 144 deluxe 1972
Volvo 144 GLe 1973
Volvo 142 deluxe 1973 KIA 2 januari 2010.
Volvo 144E automaat 1974 RIP maart 2010
Volvo 242 DL 1981
Citroen DS 21 injection
Gebruikersavatar
ferdy
4th Gear member
Berichten: 820
Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08

De oude stroomverdelers, hebben 2 aansluitingen voor de vaccuum vervroeging. Mischien hebben ze de verdeler vervangen voor een type welke een enkele aansluiting behoeft?
niekos
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 08.03.2010 - 10:50

Stroomverdeler bij de ontsteking bedoelen jullie? Of iets anders?
Gebruikersavatar
Jordos
3rd Gear member
Berichten: 414
Lid geworden op: 16.12.2007 - 19:56

Ja bij de ontsteking. Ik heb zo'n carburateur, maar die slangetjes zitten allebei aan de bovenkant. Lijkt me iets geknutseld. Lekker dicht laten zitten.
Volvo 164 1970, 4-bak, Benz + LPG
Volvo 340 1986, 4-bak, Benz
Gebruikersavatar
ferdy
4th Gear member
Berichten: 820
Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08

Volgens mij zit er een aansluiting voor de gasklep en na de gasklep, van wat ik me kan herinneren...
Gebruikersavatar
Jordos
3rd Gear member
Berichten: 414
Lid geworden op: 16.12.2007 - 19:56

Ah, ik zie dat ik er wel twee heb, maar diegene die achter de gasklep zit, zit eigenlijk op het spruitstuk, naast de slang van de rembekrachtiger. Degene die voor de gasklep zit, zit aan de bovenkant.

Foto;
Afbeelding

Het lijkt mij ook dat het bij jou om de voorste carburateur gaat en daar zit bij mij sowieso niets.
Volvo 164 1970, 4-bak, Benz + LPG
Volvo 340 1986, 4-bak, Benz
Gebruikersavatar
ferdy
4th Gear member
Berichten: 820
Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08

Ja in de jaren dat de auto bestaat is er waarschijnlijk het een en ander veranderd, ik zie ook dat jouw carterontluchting anders aangesloten zit. Normaal gaat een slang direct op de inlaat van het spruitstuk (tussen de carbs in) en een slang naar het luchtfilterhuis. Maargoed als t maar loopt :)
Gebruikersavatar
Jordos
3rd Gear member
Berichten: 414
Lid geworden op: 16.12.2007 - 19:56

Is daar die dikke slang die over het kleppendeksel loopt niet voor?

Afbeelding
Volvo 164 1970, 4-bak, Benz + LPG
Volvo 340 1986, 4-bak, Benz
Gebruikersavatar
ferdy
4th Gear member
Berichten: 820
Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08

aha klopt over het hoofd gezien ;) Oude type 164 motoren model 1969 hebben de aansluiting aan de zijkant van het blok niet. Maar wel een kleppendeksel met 2 aansluitingen. Je hebt dus een oud type kleppendeksel op een nieuwer type motor, maarja we dwalen beetje af nu :P
Gebruikersavatar
Jordos
3rd Gear member
Berichten: 414
Lid geworden op: 16.12.2007 - 19:56

Ah bedankt voor je toelichting. Leuk om te weten!
Volvo 164 1970, 4-bak, Benz + LPG
Volvo 340 1986, 4-bak, Benz
niekos
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 08.03.2010 - 10:50

Madman schreef:Hoi Niekos,

Het is dus een extra slangetje, maw er gaat al een naar de vervroeging op de stroomverdeler?

Groet,

Mathieu.
Ja, er gaat er al een van naar de stroomverdeler (een 123 ignition).
Gebruikersavatar
ferdy
4th Gear member
Berichten: 820
Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08

Aha, dan hoef je je nergens zorgen over te maken, de 123 gebruikt namelijk een MAP sensor ipv een pneumatisch cilindertje. Deze sensor heeft aan 1 aansluiting voldoende. Volgens de gebruikershandleiding mag het slangetje zowel voor als na de gasklep gemonteerd worden.
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”