Wat mij al niet meer opviel maar passagiers nog wel: bij een koude start (met verwarming vol naar rechts en blower aan) is een benzinelucht te ruiken in de auto. De lucht lijkt uit de blazers in het dashboard te komen en dus uit de motorruimte (oftewel niet bij de achterbank vandaan). Wanneer de auto op temperatuur is lijkt de lucht minder te worden (of het valt minder op).
Mijn eerste ingeving is een poreuze of zelfs lekke slang in het motorruim. Eventueel geholpen door extra brandstof-inspuiting (injector?) bij koude start. Maar welke slang is in jullie ervaring dan de eerste verdachte? Waar begin ik wat te vervangen?
Bezinelucht uit de blazers B18U bij koude start
- SchoutenCC
- 5th Gear member
- Berichten: 1167
- Lid geworden op: 22.08.2007 - 18:23
- Locatie: 's-Gravenhage
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
- Locatie: Kessel lb
Benzineslang of een pakking.
Ik zou even kijken op het moment dat je de auto op contact zet (iemand anders laten doen), dan wordt de druk opgebouwd.
Je moet wel goed kijken, benzine verdampt relatief snel, dan is het weer droog.
Ik zou even kijken op het moment dat je de auto op contact zet (iemand anders laten doen), dan wordt de druk opgebouwd.
Je moet wel goed kijken, benzine verdampt relatief snel, dan is het weer droog.
Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
- kvdb
- 2nd Gear member
- Berichten: 101
- Lid geworden op: 18.11.2009 - 14:35
- Locatie: 't Noord-oosten.
- Contacteer:
En bij een 1.7 uit 90? Zelfde verhaal?
- v50 d2 sport MY 2011. Voorbumper, achterbumper, nog meer onderdelen er tussenin -
- Touran 2006 -
- Ka MY98 -
- de rest begin ik niet aan
-
- Touran 2006 -
- Ka MY98 -
- de rest begin ik niet aan

-
- 5th Gear member
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
- Locatie: Kessel lb
Ligt eraan, als je een benzinepomp hemt die op de nokkenas aangedreven is (soort vliegen schoteltje op zijn kant) dan niet. Carburateurmotoren werden bij mijn weten enkel met mechanische benzinepomp gebouwd.
Dan moet je de motor laten lopen en goed kijken naar lekkages.
Dan moet je de motor laten lopen en goed kijken naar lekkages.
Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
- kvdb
- 2nd Gear member
- Berichten: 101
- Lid geworden op: 18.11.2009 - 14:35
- Locatie: 't Noord-oosten.
- Contacteer:
Dankjewel voor de tip. Met name bij de slangen, begrijp ik?
Heb het zelf overigens nog niet ondervonden. M'n ega (dagelijks bestuurster van de wagen) kwam vrijdag met de klacht.
Heb het zelf overigens nog niet ondervonden. M'n ega (dagelijks bestuurster van de wagen) kwam vrijdag met de klacht.
- v50 d2 sport MY 2011. Voorbumper, achterbumper, nog meer onderdelen er tussenin -
- Touran 2006 -
- Ka MY98 -
- de rest begin ik niet aan
-
- Touran 2006 -
- Ka MY98 -
- de rest begin ik niet aan

-
- 5th Gear member
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
- Locatie: Kessel lb
Ja met name bij de slangen waar de koppelingen zitten of slangklemmen.
Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
- Schilder
- 3rd Gear member
- Berichten: 404
- Lid geworden op: 14.09.2008 - 01:38
- Locatie: Omg. Arnhem
Dat kan kloppen wat wim zegt, toen ik m`n waterpomp vervangen had van mijn 460 moest ik onluchten, en die ventiel zit net achter de injector, zo lomp ik was hing ik natuurlijk op die 2 benzineslangen, en tot m`n verbazing spoot daar een ieniemienie dun straaltje benzine uit.wpee schreef:Ja met name bij de slangen waar de koppelingen zitten of slangklemmen.
Ik kon de slangetjes letterlijk en figuurlijk rond zijn as draaien, en die heb ik later even verder aangeknepen met een vlechttang en het was weer goed.
Of is het al opgelost Zark3?
Liever niet dan wel sleutelen
Opel Kadett B
Volkswagen Kever 6 volt 1969
Opel Kadett D 1980
Mitsubishi Galant 1980
Opel Kadett E 1986 1,6 special
Volkswagen transporter 1980
Fiat Regata weekend
Ford Escort bestel 1989 1.6
Mazda 323F
Renault 460 B18U 1993
Opel Kadett B
Volkswagen Kever 6 volt 1969
Opel Kadett D 1980
Mitsubishi Galant 1980
Opel Kadett E 1986 1,6 special
Volkswagen transporter 1980
Fiat Regata weekend
Ford Escort bestel 1989 1.6
Mazda 323F
Renault 460 B18U 1993
- SchoutenCC
- 5th Gear member
- Berichten: 1167
- Lid geworden op: 22.08.2007 - 18:23
- Locatie: 's-Gravenhage
<schaam>Ik heb, mede door de kou, nog geen tijd/zin gehad/gemaakt om er iets aan te doen...</schaam>Schilder schreef:Of is het al opgelost Zark3?
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)
- Schilder
- 3rd Gear member
- Berichten: 404
- Lid geworden op: 14.09.2008 - 01:38
- Locatie: Omg. Arnhem
hahaha,
Heb je ook een openlucht garage hahaha
Heb je ook een openlucht garage hahaha
Liever niet dan wel sleutelen
Opel Kadett B
Volkswagen Kever 6 volt 1969
Opel Kadett D 1980
Mitsubishi Galant 1980
Opel Kadett E 1986 1,6 special
Volkswagen transporter 1980
Fiat Regata weekend
Ford Escort bestel 1989 1.6
Mazda 323F
Renault 460 B18U 1993
Opel Kadett B
Volkswagen Kever 6 volt 1969
Opel Kadett D 1980
Mitsubishi Galant 1980
Opel Kadett E 1986 1,6 special
Volkswagen transporter 1980
Fiat Regata weekend
Ford Escort bestel 1989 1.6
Mazda 323F
Renault 460 B18U 1993
-
- 1st Gear member
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 12.10.2009 - 19:01
- Locatie: groningen
heb je al wat gevonden?, want ruik het bij die van mij ook een klein beetje (ook B18U) maar heb van het weekend nog een retourtje denemarken achter de rug en dat heeft ie ook overleeft.
ik ga van het weekend hem even op bokje zetten met een dikke lamp erbij, kijken of er wat te zien/ ruiken valt.
ik ga van het weekend hem even op bokje zetten met een dikke lamp erbij, kijken of er wat te zien/ ruiken valt.
- herbie5251
- 2nd Gear member
- Berichten: 141
- Lid geworden op: 15.04.2007 - 01:35
- Locatie: borculo
ist een 440,domme vraag misschien,maar had mn vader ook,aan t luchfilter gaat een slang t chassis of net niet,weet ik niet meer,is jaren geleden,deze was net te kort of te lang,hij heeft t verandert,toen was t weg,t was een 440 dl,1.8 een renault motor dus,de dealer wist t ook niet
- SchoutenCC
- 5th Gear member
- Berichten: 1167
- Lid geworden op: 22.08.2007 - 18:23
- Locatie: 's-Gravenhage
Vandaag eindelijk een momentje gehad om te kijken en inderdaad, de aansluiting (soort mof) van de voorste slang aan het injectorhuis was nat, rook naar benzine en een testpapiertje eronder werd nat van de benzine.
Dader gevonden dus
Voorlopig maar even de slangklem strakker vastgezet, maar iets vervangen lijkt me wel op zijn plaats...
Nu nog de vraag: wat te vervangen? Kan ik volstaan met de mof te vervangen? Moet ik de (hele?) slang vervangen? Zit het in het injectorhuis?
Dader gevonden dus

Nu nog de vraag: wat te vervangen? Kan ik volstaan met de mof te vervangen? Moet ik de (hele?) slang vervangen? Zit het in het injectorhuis?
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
- Locatie: Kessel lb
Als het dicht is is het dicht. De krimpklemmen heb ik ondertussen wel vervangen door schroefklemmen. die kunje ook weer los als jer ergens anders bij moet.
Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
- SchoutenCC
- 5th Gear member
- Berichten: 1167
- Lid geworden op: 22.08.2007 - 18:23
- Locatie: 's-Gravenhage
@klaas440, het is (bij mij dus) van de twee dezelfde slangen die samen geleid worden de voorste, op dit plaatje dus de linker. De aansluiting op het injectorhuis was daar vochtig.
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)
-
- 1st Gear member
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 12.10.2009 - 19:01
- Locatie: groningen
oke, ik ruik de laatste tijd niet echt meer wat dus weet niet echt wat het nu was, wacht eerst wel even af, hij doet het nog goed en alles lijkt droog.Zark3 schreef:@klaas440, het is (bij mij dus) van de twee dezelfde slangen die samen geleid worden de voorste, op dit plaatje dus de linker. De aansluiting op het injectorhuis was daar vochtig.
- Schilder
- 3rd Gear member
- Berichten: 404
- Lid geworden op: 14.09.2008 - 01:38
- Locatie: Omg. Arnhem
Als je de benzinedop eraf draait, met het tanken ( vooral zomerse temperaturen ) wil het nog weleens pssssssst laten horen, in de meeste gevallen werkt de tank-ontluchting niet meer goed, en wil het behoorlijk naar benzine ruiken in de auto.
@Zark3 kon je de mof ook rond z`n as draaien?
@Zark3 kon je de mof ook rond z`n as draaien?
Liever niet dan wel sleutelen
Opel Kadett B
Volkswagen Kever 6 volt 1969
Opel Kadett D 1980
Mitsubishi Galant 1980
Opel Kadett E 1986 1,6 special
Volkswagen transporter 1980
Fiat Regata weekend
Ford Escort bestel 1989 1.6
Mazda 323F
Renault 460 B18U 1993
Opel Kadett B
Volkswagen Kever 6 volt 1969
Opel Kadett D 1980
Mitsubishi Galant 1980
Opel Kadett E 1986 1,6 special
Volkswagen transporter 1980
Fiat Regata weekend
Ford Escort bestel 1989 1.6
Mazda 323F
Renault 460 B18U 1993
- SchoutenCC
- 5th Gear member
- Berichten: 1167
- Lid geworden op: 22.08.2007 - 18:23
- Locatie: 's-Gravenhage
Ronddraaien heb ik niet geprobeerd - zodra ik merkte dat hij nat was heb ik het schroefje van de slangklem wat strakker aangespannen.
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)
- SchoutenCC
- 5th Gear member
- Berichten: 1167
- Lid geworden op: 22.08.2007 - 18:23
- Locatie: 's-Gravenhage
Eindelijk even naar gekeken 
De mofjes (verbinding tussen benzineslang vanuit tank en monopoint) heb ik vervangen door een vers stukje slang met aan beide zijden een slangklem. Foto is halverwege (links dus wel vervangen, rechts nog niet).

Ik post tzt of ik ook iets merk in mijn benzineverbruik. Met de warmere temperaturen merkte ik sowieso al bijna geen benzinelucht meer, maar het zou natuurlijk wel een slok op een borrel kunnen schelen qua verbruik...

De mofjes (verbinding tussen benzineslang vanuit tank en monopoint) heb ik vervangen door een vers stukje slang met aan beide zijden een slangklem. Foto is halverwege (links dus wel vervangen, rechts nog niet).

Ik post tzt of ik ook iets merk in mijn benzineverbruik. Met de warmere temperaturen merkte ik sowieso al bijna geen benzinelucht meer, maar het zou natuurlijk wel een slok op een borrel kunnen schelen qua verbruik...
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)