Stationair dipje 960

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bartboos
1st Gear member
Berichten: 36
Lid geworden op: 11.07.2005 - 20:48
Locatie: Wemeldinge

Mijn 960 2.5 24V (1995) heeft af en toe last van een dipje in het stationair toerental, je ziet de toerenteller dan zakken van een goede 800 rpm naar ongeveer 400 rpm gedurende nog geen seconde (slaat nooit af). Omdat de automaat dan meestal in D staat (bijvoorbeeld wachten voor een stoplicht) voel je dan ook een schokje. Dit gebeurt zowel met koude als met warme motor. De auto is altijd dealer onderhouden en heeft 155.000 km aantoonbaar gereden (ben de 2e eigenaar).

Iemand een idee waardoor dit euvel veroorzaakt kan worden en hoe dit op te lossen? Alvast bedankt voor het meedenken!
Volvo 240 DL USA 1991 / Volvo 144 Grand Luxe 1974 / Volvo S80 2.5T 2011 / Volvo V40 T3 2019
VOLVO164
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 19.02.2010 - 15:16
Locatie: BELGIUM

Ik zit met een gelijkaardig probleem - zie mijn melding dd. 170310 - Volo 960 1995 LPG Vialle.
Gebruikersavatar
Bartboos
1st Gear member
Berichten: 36
Lid geworden op: 11.07.2005 - 20:48
Locatie: Wemeldinge

VOLVO164 schreef:Ik zit met een gelijkaardig probleem - zie mijn melding dd. 170310 - Volo 960 1995 LPG Vialle.
Er is toch een verschil: mijn 960 rijdt op benzine, hij schokt niet echt en het betreft een enkel dipje (dat zich bij stationair draaien eens per hooguit een minuut voordoet). Maakt ook niet uit of er een stuk gereden is of niet en stilvallen is (gelukkig) nog nooit gebeurd. Toch zou de oorzaak wel hetzelfde kunnen zijn natuurlijk.

Kortom echt erg / hinderlijk is het niet, maar toch stoor ik me er wel aan!
Volvo 240 DL USA 1991 / Volvo 144 Grand Luxe 1974 / Volvo S80 2.5T 2011 / Volvo V40 T3 2019
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21423
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Jouw motor heeft een stationair-regeling. Deze zorgt ervoor dat het toerental gelijk blijft bij veranderlijke motor-belasting. Bijvoorbeeld inschakelen van de automaat, maar ook de airco-compressor of koelwater-ventilator.

Maak die CIS-klep, want zo heet dat ding, maar eens schoon en ook de luchtregelklep bij de inlaatzijde van de motor mag wel eens gecontroleerd worden.

Even je geribbelde aanzuigbuis los nemen en je ziet wat ik bedoel. De CIS-klep is dat dikke dingetje onder de aanzuigbuis waar die elektrische connector aan vastzit.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”