Project 144 B20.

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1655
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

Dan heb je nog steeds het probleem dat waarschijnlijk je achteras reductie kort is hoor! Misschien zit er een 145 as onder. Het zit niet in de bak. Mijn 144 draait 3700 toeren bij 120 en zo'n 800 minder met de overdrive.
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Of er zit een BW35-as onder. Misschien ooit omgebouwd door een vorige eigenaar naar manual?
Gebruikersavatar
AmazonWillem
2nd Gear member
Berichten: 173
Lid geworden op: 24.10.2006 - 00:29

Bedankt voor de tips en er zijn dus een paar mogelijkheden.

Ben een paar dagen weg van huis en de volvo, dus zaterdag zal ik eens een poging wagen om gewaar te worden wat er onder hangt.

Nog tips hoe ik het aan de buitenkant kan zien of zal ik maar domweg tandjes tellen met het achterste deksel van het diff af geschroefd?
Current Volvo's:

Volvo Amazon B20 1968
Volvo Amazon B18 1969
Volvo 144 B20 1970 Blauw
Volvo 144 B20 1972 Groen
Volvo 164 B30 1972 aut Goud
Gebruikersavatar
biadman
4th Gear member
Berichten: 862
Lid geworden op: 30.09.2007 - 23:09
Locatie: hilversum

volgens mij staat er een code op het diff.
Volvo 245 DL 1976
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
honda novio, pc50, ps50, c310

het forum voor honda 4 takt oldtimer brommers
Gebruikersavatar
AmazonWillem
2nd Gear member
Berichten: 173
Lid geworden op: 24.10.2006 - 00:29

biadman schreef:volgens mij staat er een code op het diff.
Het wordt volgende week voor ik weer onder de volvo duik, moet mijn cadillac rijdende maken voor de american sunday volgende week zondag, weinig tijd voor de volvo dus.
Achteras is ook 1 bonk vet, dus daar heb ik ook niet snel even een nummertje op gevonden.
Current Volvo's:

Volvo Amazon B20 1968
Volvo Amazon B18 1969
Volvo 144 B20 1970 Blauw
Volvo 144 B20 1972 Groen
Volvo 164 B30 1972 aut Goud
Gebruikersavatar
Boele
4th Gear member
Berichten: 611
Lid geworden op: 14.02.2007 - 15:58
Locatie: Zeist

Het nummer staat vaak op het smalle strookje aan de zijkant van het diff.
De letters staan min of meer horizontaal als het diff onder je auto gemonteerd zit.
Gebruikersavatar
AmazonWillem
2nd Gear member
Berichten: 173
Lid geworden op: 24.10.2006 - 00:29

Zonet even de volvo op de brug gehad tijdens mijn nachtdienst niks doen :roll:

Vond ik een heel mooi rot plaatje bedekt met een hoop tektiel.
Plaatje eraf gehaald, was er nog net niet uit zichzelf af gevallen, en maar even schoon gemaakt.
Kwam ook nog daadwerkelijk iets leesbaars onderuit en blijkt toch een ratio van 4:10 te zijn, origineel dus. Tenzij ze er al eens iets anders in gezet hebben, maar daar wil ik even niet vanuit gaan :P

Nog wel weer wat over de motor, rond de 3500 toeren trilt hij.
Beetje lastig te omschrijven, maar ik voel het in het gaspedaal, net alsof het trilalarm van je telefoon onder je voet af gaat. Even boven de 3500 ist goed, en daaronder ook. Voel het eigenlijk alleen als ik rij. Bij 4000 toeren gaat hij dan weer een ander geluid produceren, meer een zagend/zingend geluid, maar alleen als ik aan het optrekken ben of als hij een brug oid op moet. Ik vermoed zelf dat het uit de bak komt, maar misschien zijn er kenners die dit herkennen en kunnen linken aan het andere trillen... :-k

Om het verhaal nog maar wat langer te maken, ik heb de klepspeling voor in en uitlaat op 40 gezet om dat ik geen 45 had voor de uitlaatkleppen, kan dit kwaad? :oops:

Weer wat bevindingen dus, hopelijk worden jullie er nog niet flauw van.
Current Volvo's:

Volvo Amazon B20 1968
Volvo Amazon B18 1969
Volvo 144 B20 1970 Blauw
Volvo 144 B20 1972 Groen
Volvo 164 B30 1972 aut Goud
Gebruikersavatar
wepster850
3rd Gear member
Berichten: 325
Lid geworden op: 28.01.2006 - 19:18
Locatie: limboland

als je op lpg rijd kun je de klepspeling beter op 0.5 zetten dan is 0.4 namelijk erg aan de strakke kant en heb je kans op verbrande kleppen
dus gou even bij stellen :BIG:
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1655
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

En zorg dat je extra stelboutjes bij je hebt voordat je de kleppen gaat stellen: je zult niet de eerste zijn die niet meer weg kan doordat er één is afgebroken!
Kan dat trillen niet een kruiskoppeling zijn? En nogmaals: ik rijd de B20 tot maximaal 4000 toeren, en meestal met veel minder. Trekkracht heeft-ie onderin genoeg en boven de 3700 t/m wordt hij lawaaiig! 3700 is het toerental waarop de motor z'n maximale koppel levert, daarna stort het in.
Ik ga er dan vanuit dat er aan de motor geen modificaties zijn gedaan.

Ik laat bijvoorbeeld op dit ogenblik een onderblok boren, honen en van nieuwe zuigers voorzien. Het blok wordt opgebouwd met een speciale TT3 nokkenas (fast road) en de kop krijgt iets meer compressie en grotere kleppen. Als je hem dan voorziet van een beter inlaat- en uitlaattraject, grotere carb, harde klepvolgers en stoters en dubbele klepveren, dan wordt het wél nuttig (en mogelijk) om hogere toeren te draaien. Ik meen tot 6500-7000.

En oh, ja, ik wordt er niet flauw van hoor! Ga door!
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
admiral
5th Gear member
Berichten: 1545
Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49

AmazonWillem schreef:
Nog wel weer wat over de motor, rond de 3500 toeren trilt hij.
Beetje lastig te omschrijven, maar ik voel het in het gaspedaal, net alsof het trilalarm van je telefoon onder je voet af gaat. Even boven de 3500 ist goed, en daaronder ook. Voel het eigenlijk alleen als ik rij. Bij 4000 toeren gaat hij dan weer een ander geluid produceren, meer een zagend/zingend geluid, maar alleen als ik aan het optrekken ben of als hij een brug oid op moet. Ik vermoed zelf dat het uit de bak komt, maar misschien zijn er kenners die dit herkennen en kunnen linken aan het andere trillen... :-k





Weer wat bevindingen dus, hopelijk worden jullie er nog niet flauw van.
Die trilling in het gaspedaal had ik bij mijn amazon ook, ik hield het op versleten / uitgeharde rubbers motorsteun en versnellings bak.

Dat je een zagend of zingend geluid hoort bij wegrijden of accelaratie en bij het nemen van een brug of viaduct kan kloppen. Er wordt een extra belasting gevraagd aan de bak en de diff, als je een contstante snelheid rijd op een vlakke weg zal je het minder horen of merken. Is niets om je zorgen over te maken hoort bij het karakter van de auto en achterwiel aangedreven auto's, ook ouderdom speelt een rol. Als het geluid zich ook voordoet bij vlakke weg en een contstante snelheid dan is het zorgelijk.
Gebruikersavatar
Boele
4th Gear member
Berichten: 611
Lid geworden op: 14.02.2007 - 15:58
Locatie: Zeist

Ik zou even de kruiskoppelingen op speling checken. Trilt je pook ook een stuk heviger dan voorheen?

Anders kan je nog je cardanas laten balanceren (overigens zelf nooit gedaan en tot op heden geen hinder van gehad)
Gebruikersavatar
admiral
5th Gear member
Berichten: 1545
Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49

Boele schreef:Ik zou even de kruiskoppelingen op speling checken. Trilt je pook ook een stuk heviger dan voorheen?

Anders kan je nog je cardanas laten balanceren (overigens zelf nooit gedaan en tot op heden geen hinder van gehad)
Kan ook het lager zijn waar de cardan in hangt (groot rubber ding met lager) Dit heb ik nu bij mijn 245. Tot 100 km/h geen probleem maar tussen de 105 1n 110 een dreun in de auto en daarboven is het weg. Maar of dit ook resulteerd in een trillend pedaal, bij mij niet omdat ik een gaskabel heb en de B18 en 20 blokken een stangenstelsel. En elke beweging / trilling van het blok zet zich door naar het pedaal.
Gebruikersavatar
AmazonWillem
2nd Gear member
Berichten: 173
Lid geworden op: 24.10.2006 - 00:29

Wow, wat een reacties, bedankt voor het meedenken :)
wepster850 schreef:als je op lpg rijd kun je de klepspeling beter op 0.5 zetten dan is 0.4 namelijk erg aan de strakke kant en heb je kans op verbrande kleppen
dus gou even bij stellen :BIG:
Ben weer een nachtdienst aan het doen, zal wel even tijd voor zijn en heb het gereedschap bij me dus moet lukken.
whitehorsekart schreef:En zorg dat je extra stelboutjes bij je hebt voordat je de kleppen gaat stellen: je zult niet de eerste zijn die niet meer weg kan doordat er één is afgebroken!
Kan dat trillen niet een kruiskoppeling zijn? En nogmaals: ik rijd de B20 tot maximaal 4000 toeren, en meestal met veel minder. Trekkracht heeft-ie onderin genoeg en boven de 3700 t/m wordt hij lawaaiig! 3700 is het toerental waarop de motor z'n maximale koppel levert, daarna stort het in.
Ik ga er dan vanuit dat er aan de motor geen modificaties zijn gedaan.

Ik laat bijvoorbeeld op dit ogenblik een onderblok boren, honen en van nieuwe zuigers voorzien. Het blok wordt opgebouwd met een speciale TT3 nokkenas (fast road) en de kop krijgt iets meer compressie en grotere kleppen. Als je hem dan voorziet van een beter inlaat- en uitlaattraject, grotere carb, harde klepvolgers en stoters en dubbele klepveren, dan wordt het wél nuttig (en mogelijk) om hogere toeren te draaien. Ik meen tot 6500-7000.

En oh, ja, ik wordt er niet flauw van hoor! Ga door!
Ik heb de stelbouten laatst ook al los gehad, voorzie geen problemen in dat opzicht.
Motor is voor zover mij bekend origineel en wat het toereltal betreft, ik draai ook liever met minder, maar als ik de 4:10 achteras heb zal er niks anders op zitten dan ermee leven, langzamer rijden of overdrive/5-bak monteren. Op constante snelheid bij 4000 toeren klinkt hij best lekker, geen rare bijgeluiden bij dat toerental. Heb hem zonet nog doorgetrokken tot 4500 toeren, moest ff inhalen :oops: Toen liep die opzich best lekker, dan is het zingen/zagen ook over :P
admiral schreef:Die trilling in het gaspedaal had ik bij mijn amazon ook, ik hield het op versleten / uitgeharde rubbers motorsteun en versnellings bak.

Dat je een zagend of zingend geluid hoort bij wegrijden of accelaratie en bij het nemen van een brug of viaduct kan kloppen. Er wordt een extra belasting gevraagd aan de bak en de diff, als je een contstante snelheid rijd op een vlakke weg zal je het minder horen of merken. Is niets om je zorgen over te maken hoort bij het karakter van de auto en achterwiel aangedreven auto's, ook ouderdom speelt een rol. Als het geluid zich ook voordoet bij vlakke weg en een contstante snelheid dan is het zorgelijk.
Vannacht de bak en differentieel voorzien van nieuwe olie, ben benieuwd of hij er stiller van wordt. Ben opzich wel wat lawaai gewend, maar mijn vaders automaat had die herrie niet en de 144 is voor mij een 'nieuwe' auto dus we moeten elkaar even leren kennen.
Boele schreef:Ik zou even de kruiskoppelingen op speling checken. Trilt je pook ook een stuk heviger dan voorheen?

Anders kan je nog je cardanas laten balanceren (overigens zelf nooit gedaan en tot op heden geen hinder van gehad)
Pook trilt niet op het moment dat ik de trilling in de pedaal voel en de kruiskoppelingen had ik gister al gecontrolleerd. Enige opmerking die ik aan de aandrijving kan maken is dat hij bij de bak wat ruimte heeft op de uitgaande as. En dat hij tijdens het rijden jankt natuurlijk.
admiral schreef:Kan ook het lager zijn waar de cardan in hangt (groot rubber ding met lager) Dit heb ik nu bij mijn 245. Tot 100 km/h geen probleem maar tussen de 105 1n 110 een dreun in de auto en daarboven is het weg. Maar of dit ook resulteerd in een trillend pedaal, bij mij niet omdat ik een gaskabel heb en de B18 en 20 blokken een stangenstelsel. En elke beweging / trilling van het blok zet zich door naar het pedaal.
Dit had de auto van mijn vader ook, dat geluid ken ik, en dat is het niet :wink: De trilling hoop ik nog te ontdekken, dacht zelf aan onbalans in de motor, maar waarvan?
Current Volvo's:

Volvo Amazon B20 1968
Volvo Amazon B18 1969
Volvo 144 B20 1970 Blauw
Volvo 144 B20 1972 Groen
Volvo 164 B30 1972 aut Goud
Gebruikersavatar
ferdy
4th Gear member
Berichten: 820
Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08

Je kunt er ook een 164 achteras onder hangen, die hebben een lagere overbrengingsverhouding. :)
Gebruikersavatar
AmazonWillem
2nd Gear member
Berichten: 173
Lid geworden op: 24.10.2006 - 00:29

ferdy schreef:Je kunt er ook een 164 achteras onder hangen, die hebben een lagere overbrengingsverhouding. :)


Staat inderdaad 1 op marktplaats, past dat zomaar? (zo lijkt het wel...)

Nu ik toch weer aan het typen ben, zonet kleppen gesteld, dit keer wel op 40 en 45(andere voelermaat meegenomen).
Diff en versnellingsbakolie heb ik ook ververst, zag er schoon uit beiden. Diff had geen slijpsel aan de magneet, maar de bak daarentegen, leek wel alsof er staalsplinters op zaten :shock:

Aangezien beide olieën schoon waren lijkt het me dat het tegelijk en vrij recentelijk is vervangen, dus dat zou betekenen dat de bak niet in opperbeste staat is, wat het vermoeden ook al was.
Current Volvo's:

Volvo Amazon B20 1968
Volvo Amazon B18 1969
Volvo 144 B20 1970 Blauw
Volvo 144 B20 1972 Groen
Volvo 164 B30 1972 aut Goud
Gebruikersavatar
Boele
4th Gear member
Berichten: 611
Lid geworden op: 14.02.2007 - 15:58
Locatie: Zeist

Denk dat het dan toch tijd wordt voor een andere bak ;-)

Hoe zijn je motorblokrubbers er aan toe? Kan ook nog wat trillingen veroorzaken als ze uitgezakt zijn...
B-lennium
4th Gear member
Berichten: 729
Lid geworden op: 05.01.2007 - 02:26

een overdrive bak lijkt me een goede! of een conversie naar M47
Gebruikersavatar
AmazonWillem
2nd Gear member
Berichten: 173
Lid geworden op: 24.10.2006 - 00:29

M47 lokt me in dat geval het meest, maar wou dan meteen weer moeilijk doen en proberen de lange pook daarop te krijgen, geen idee of het kan, maar lijkt me leuk :P

Koppelingshuis wou ik anders aanpassen dan je normaal kunt kopen/maken. Maar weet ook niet of dat kan ;) Zie ik dan wel weer :)
Current Volvo's:

Volvo Amazon B20 1968
Volvo Amazon B18 1969
Volvo 144 B20 1970 Blauw
Volvo 144 B20 1972 Groen
Volvo 164 B30 1972 aut Goud
Gebruikersavatar
oudevolvo
3rd Gear member
Berichten: 408
Lid geworden op: 26.04.2007 - 20:12

Bij Volvo Klassiekers (Dries Bakkenes) stond onlangs een Amazon met 5-bak i.c.m. lange pook te koop.

Afbeelding
Afbeelding
Mooi gedaan!
Zie ook http://www.volvo-klassiekers.nl/html/amazon5469ej.htm

Verder is op mijn site wel het een en ander te vinden over M47 inbouw (staat ook op mijn to do lijst)
Zie http://www.oudevolvo.nl/volvo/handige-i ... gsbak.html

Groeten Lars
_________________
Lees meer over mijn Volvo's, Amazon cabrio foto's en tips op http://www.oudevolvo.nl/ of mijn weblog op http://www.oudevolvo.nl/blog
Gebruikersavatar
AmazonWillem
2nd Gear member
Berichten: 173
Lid geworden op: 24.10.2006 - 00:29

Mijn amazon b18 komt bij Dries vandaan :P
Een lange pook is dus eerder gedaan... Maar is de bak aangepast met de lange pook op het deksel, of is het een schakelmechanisme aanpassing? Misschien moet ik hem maar eens bellen. Bedankt.
Current Volvo's:

Volvo Amazon B20 1968
Volvo Amazon B18 1969
Volvo 144 B20 1970 Blauw
Volvo 144 B20 1972 Groen
Volvo 164 B30 1972 aut Goud
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”