Ik zit me af te vragen;
Stel je accelereerd, de turbo bouwt druk op. Maar je moet ineens van het gas af. Waar laat een diesel (turbo) zijn overtollige lucht?
Bij benzinemotoren is het recirculerend, of maakt men gebruik van een dumpvalve (wat op een diesel niet kan vanwege het gebrek aan vacuum).
Hoe doet de diesel van Volvo dit?
Turbo-druk
- FrankS60
- 5th Gear member
- Berichten: 1838
- Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
- Locatie: Gelderland
Er bestaan wel degelijk dumpvalves die niet uitgaan van het vacuum om te openen, maar dat blijft behelpen. Ik durf je niet met zekerheid te zeggen wat een diesel doet maar ik zou gokken op recirculatie.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1868
- Lid geworden op: 15.05.2007 - 07:26
Jah, maar dat zijn van die elctronisch gestuurde speelgoedprulletjes die je vind in een VW Golf TDI welke, door toevoeging van een raamband, 400pk heeft 

- FrankS60
- 5th Gear member
- Berichten: 1838
- Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
- Locatie: Gelderland
Haha lol, inderdaad ja! Daarom zei ik al; dat blijft behelpen
Als je geen duidelijk afblaasgeluid hoort bij het schakelen dan kun je er bijna zeker van zijn dat het recirculeert. Anders had je het wel gehoord!
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1868
- Lid geworden op: 15.05.2007 - 07:26
Ja maar dat is het nou juist... Ik hoor wel een afblaasgeluid, en dat kan ik niet plaatsen! 

- DeNNiS_
- 4th Gear member
- Berichten: 717
- Lid geworden op: 25.08.2006 - 23:30
- Locatie: Zeeuws-vlaanderen
een diesel blaas zijn turbo lucht niet af
omdat een diesel geen gas klep heeft
Dus hij voert de turbo druk af via de motor
omdat een diesel geen gas klep heeft
Dus hij voert de turbo druk af via de motor
Volvo S40 1.9D Ph2
Volvo S60 T5 LPG-G3
Ford Focus ST- Milltek 3" 200cpi - Mountune airbox - Dreamscience tuning mod-X - RS look.
Volvo S60 T5 LPG-G3
Ford Focus ST- Milltek 3" 200cpi - Mountune airbox - Dreamscience tuning mod-X - RS look.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1868
- Lid geworden op: 15.05.2007 - 07:26
Pff, nogmaals;
Ik weet dat een diesel geen gasklep heeft
Ik weet dat een diesel niet met vacuum werkt
Wat ik niet weet is, hoe gaat een diesel overweg met een overtollige turbodruk?! Waar laat hij deze? Hoe word dat bepaald / gekanaliseerd
Ik weet dat een diesel geen gasklep heeft
Ik weet dat een diesel niet met vacuum werkt
Wat ik niet weet is, hoe gaat een diesel overweg met een overtollige turbodruk?! Waar laat hij deze? Hoe word dat bepaald / gekanaliseerd
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1429
- Lid geworden op: 19.11.2006 - 16:35
- Locatie: venhuizen
overtollige turbodruk gaat denk ik gewoon in het motorblok en worden gewoon weer naar buiten gepompt. als jij wat hoort blazen bij gas loslaten dan zijn er misschien slangen lek in het motorruim.... succes met zoeken
volvo 480ES
volvo 440 1.9 TD
volvo V40 1.9D 115PK(getuned naar 144pk)
Skoda octavia 1.6D greenline businessline 2014
volvo 440 1.9 TD
volvo V40 1.9D 115PK(getuned naar 144pk)
Skoda octavia 1.6D greenline businessline 2014
- herbie5251
- 2nd Gear member
- Berichten: 141
- Lid geworden op: 15.04.2007 - 01:35
- Locatie: borculo
of via d wastegate,of heeft een diesel die niet
- herbie5251
- 2nd Gear member
- Berichten: 141
- Lid geworden op: 15.04.2007 - 01:35
- Locatie: borculo
dan weet ik t ook niet meer,maar als je wat hoort bij gas los laten,is dat terugslaande lucht in t luchtfilter,stal heet dat bij turbines
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1868
- Lid geworden op: 15.05.2007 - 07:26
En waar zit die dumpvalve, en wat stuurt 'm aan? Vacuum of electronisch?
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 156
- Lid geworden op: 26.07.2007 - 12:44
Dumpvalve wordt naar mijn weten electronisch aangestuurd.
Wanneer de druk in de turbo te hoog wordt gaat de klep open en worden de uitlaatgassen zonder eerst door de turbine te gaan direct de uitlaat in gestuurd.
Lijkt een beetje op een wastegate alleen dan voor de uitlaatgassen.
Wanneer de druk in de turbo te hoog wordt gaat de klep open en worden de uitlaatgassen zonder eerst door de turbine te gaan direct de uitlaat in gestuurd.
Lijkt een beetje op een wastegate alleen dan voor de uitlaatgassen.
V40 Europa Nordic 1.9D 115 pk 2003
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1868
- Lid geworden op: 15.05.2007 - 07:26
Maar als het zou zijn zoals jij beschrijft, dan zou je mogen verwachten dat je er haast niets van hoort, als de wastegate opent.
Stal klinkt aannemelijk, maar ik hoor het ook 'blazen' (niet fluiten), tijdens het opbouwen van boost.
Stal klinkt aannemelijk, maar ik hoor het ook 'blazen' (niet fluiten), tijdens het opbouwen van boost.
- volvo c70 t5
- 4th Gear member
- Berichten: 578
- Lid geworden op: 25.07.2009 - 12:19
Als de wastegate opent hoor je dat wel hoor,En zeker als de motor koud is,Een turbo diesel hoor je meer als een benzine,Maar wat is jou probleem nu eigenlijk?
http://caboturbo.com/webpages/nl/HOE%20 ... 0TURBO.htm
http://caboturbo.com/webpages/nl/HOE%20 ... 0TURBO.htm
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1868
- Lid geworden op: 15.05.2007 - 07:26
Andersom dus.eouwehand schreef:Diesel heeft een wel dumpvalve maar geen wastegate.herbie5251 schreef:of via d wastegate,of heeft een diesel die niet
Anyway ik wil gewoon weten hoe het werkt. De werking van een turbo weet ik wel, maar ik wil weten waar de overtollige boost / lucht blijft bij een Volvo. Op jou link overigens word puur de turbo beschreven, niet de acuator etc., waar het mij nu juist om gaat.
Btw een dumpvalve heeft een diesel niet, althans Volvo zowieso niet. Maar het is me duidelijk denk ik. Overtollige lucht word electronisch gemeten, hetgeen een signaal uitzet naar dat apparaatje op het schutbord (vacuumpotje), welke op haar beurt de wastegate opent.
De primaire reden dat ik hier benieuwd naar ben, is dat ik zowel met genereren van boost (optrekken) , als ineens deacceleren een luchtstroom hoor afblazen onder de kap. En dat kan ik niet plaatsen, omdat de lucht IN de uitlaatzijde van de turbo word gekanaliseerd naar de downpipe en verdwijnt in de atmosfeer.
- volvo c70 t5
- 4th Gear member
- Berichten: 578
- Lid geworden op: 25.07.2009 - 12:19
Wat ik wel een beetje vreemd vindt is,Dat ik niks terug lees over vermogensverlies,En dat mag je denk ik wel vervachten als je turbo afblaas bij optrekken.eouwehand schreef:Je hebt gelijk Bart de turbo's in de V40's hebben een interne wastegate en geen dumpvalve. Het afblazen wat jij hoort lijkt mij gewoon een lekke leiding oid.
- volvo c70 t5
- 4th Gear member
- Berichten: 578
- Lid geworden op: 25.07.2009 - 12:19
Ik weet niet hoe lang je de auto heb? Maar als je hem net heb zou ik is kijken naar je gaspedaal,Als daar een draad heen loopt dan heb misschien de vorge eigenaar er een dumpvalve opgezet.Bart Giesen schreef:Ja maar dat is het nou juist... Ik hoor wel een afblaasgeluid, en dat kan ik niet plaatsen!