Brandblusser
-
- 5th Gear member
In Juni start onze roundtrip door Europa, daarbij komen wij waarschijnlijk in verschillende landen waar een brandblusser verplicht is o.a. Rusland, Polen, Bulgarije, Griekenland en Belgie. Nu vraag ik mij af of er ook eisen zijn waar die blusser aan moet voldoen. Ik ben wat dat betreft ook benieuwd naar eisen voor de verbandtrommel, gevarendriehoek en veiligheidsvesten.
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Contacteer:
Je kunt alle drie de veiligheidsmiddelen meenemen. Maar realiseer je dat je met een verbandtrommel niet verder komt dan, jawel, eerste hulp en dat er met de gemiddelde blusser met goed fatsoen geen sigaar is uit te krijgen.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
[Installateurs gezocht:
-
- 4th Gear member
- Contacteer:
Zelfs eerste hulp kan je er niet met doen, op zijn best een splinter mee uithalen
Soit dat tot daar aan toe, is gewoon verplicht dusja.
Voor België zeggen ze dat het binnen handbereik moet zitten, die definitie is heel breed. In mijn vorige auto's en die van mijn ouders zit die aan de voeten van de bijrijder, in de volvo in de koffer op de zijkant. Zo geplaatst door volvo dusja. Verbandkoffertje zorg gewoon dat je het weet zitten.
De veiligheidsvesten moeten ook binnen handbereik zitten, zitten bij mij ook gewoon in de koffer. Zolang je die maar direct neemt als je problemen hebt is't wel OK. Politie heeft wel wat beters te doen dan die dingen te controleren.
Als je bij een autozaak een verbandsetje en blusser haalt zullen ze wel aan de nodige eisen voldoen. En desnoods vraag je één van volvo, dan zit je zeker safe.

Voor België zeggen ze dat het binnen handbereik moet zitten, die definitie is heel breed. In mijn vorige auto's en die van mijn ouders zit die aan de voeten van de bijrijder, in de volvo in de koffer op de zijkant. Zo geplaatst door volvo dusja. Verbandkoffertje zorg gewoon dat je het weet zitten.
De veiligheidsvesten moeten ook binnen handbereik zitten, zitten bij mij ook gewoon in de koffer. Zolang je die maar direct neemt als je problemen hebt is't wel OK. Politie heeft wel wat beters te doen dan die dingen te controleren.
Als je bij een autozaak een verbandsetje en blusser haalt zullen ze wel aan de nodige eisen voldoen. En desnoods vraag je één van volvo, dan zit je zeker safe.
-
- 2nd Gear member
Kijk of je een schuimblusser kunt vinden ipv een poederblusser: het poeder tast de boel flink aan onder de motorkap, waardoor de schade van het blussen zelf aanzienlijk zal zijn. Met een schuimblusser heb je daar geen/minder last van.
V70 2.4T MY2001
-
- 5th Gear member
Het gaat me er vooral om of er wettelijke eisen zijn voor de blussers e.d. Als het dan ook nog werkt is het mooi meegenomen, maar het is niet mijn primaire zorg, de trip gaat met een S60 D5 en diesel brand helemaal niet zo 1, 2, 3. Ik lees overal dat poederblussers veel schade maken, maar schuimblussers zijn wel duurder, speciaal de vorstbestendige uitvoeringen en poeder schijnt ook nog iets effectiever te zijn bij een autobrand.
Ik vond deze blusser http://www.blussersonline.nl/poederblus ... -p-34.html lijkt goedkoop maar ik ken het merk niet.
@ Thamar
Zo'n Volvo blusser is vast heel duur en ik wil toch het liefst zoveel mogelijk van het budget beschikbaar houden voor de trip zelf.
Omdat je in oost Europa bij de meeste tankstations bediend word ben ik trouwens ook nog op zoek naar een ORANJE STICKER die op de tankdop past en waar zo groot mogelijk DIESEL op staat.
Ik vond deze blusser http://www.blussersonline.nl/poederblus ... -p-34.html lijkt goedkoop maar ik ken het merk niet.
@ Thamar
Zo'n Volvo blusser is vast heel duur en ik wil toch het liefst zoveel mogelijk van het budget beschikbaar houden voor de trip zelf.
Omdat je in oost Europa bij de meeste tankstations bediend word ben ik trouwens ook nog op zoek naar een ORANJE STICKER die op de tankdop past en waar zo groot mogelijk DIESEL op staat.
als jij van plan bent om een (beginnende) brand met een poederblusser te blussen, dan kan ik je aanraden om vooral niet te blussen en de auto gewoon uit te laten branden (vooral mensen met een poederblusser bij de auto weg houden).
De nevenschade met een poederblusser is namelijk enorm. Heb je hem geblust, kun je hem alsnog afschrijven. Alles, maar werkelijk ook alles gaat oxideren. Het poeder kruipt overal tussen en is gebaseerd op zout.
Je kunt je voorstellen wat dat gaat doen met je elektrische installatie.
De nevenschade met een poederblusser is namelijk enorm. Heb je hem geblust, kun je hem alsnog afschrijven. Alles, maar werkelijk ook alles gaat oxideren. Het poeder kruipt overal tussen en is gebaseerd op zout.
Je kunt je voorstellen wat dat gaat doen met je elektrische installatie.
-
- 5th Gear member
De blusser is verplicht in een aantal landen waar in in Juni heen ga, dat is de reden dat ik er een moet kopen, van de capaciteiten van zo'n ding heb ik zelf niet al te hoge verwachtingen en het middel zal in veel gevallen inderdaad wel eens erger dan de kwaal kunnen zijn
Ik ben nog steeds op zoek trouwens, dus als iemand een vorstbestendige schuimblusser weet voor een redelijke prijs dan hoor ik het graag. Anders ga ik voor een goedkope poederblusser.
Ik ben nog steeds op zoek trouwens, dus als iemand een vorstbestendige schuimblusser weet voor een redelijke prijs dan hoor ik het graag. Anders ga ik voor een goedkope poederblusser.
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Contacteer:
Ik zal ook iets zinnigs zeggen want mijn eerste reactie was meer lacherig dan serieus bedoeld: informeer eens bij de lokale brandweer. Ik neem aan dat die weten wat verstandig is en welke blusser je zou moeten kopen.
Mark
[Installateurs gezocht:
[Installateurs gezocht:
- Pé Daelemmer
- 2nd Gear member
In verschillende landen moet je voor alle inzittenden een fluo vest hebben en als je als bestuurder een bril draagt, in het bezit zijn van een reservebril.Edwin@Amsterdam schreef:In Juni start onze roundtrip door Europa, daarbij komen wij waarschijnlijk in verschillende landen waar een brandblusser verplicht is o.a. Rusland, Polen, Bulgarije, Griekenland en Belgie. Nu vraag ik mij af of er ook eisen zijn waar die blusser aan moet voldoen. Ik ben wat dat betreft ook benieuwd naar eisen voor de verbandtrommel, gevarendriehoek en veiligheidsvesten.
- Chemzy
- 4th Gear member
Voor een goed begrip: een handblusser heeft een debiet van 1 kg per seconde. In een autoblusser zit ... 1 kg product. Met een beetje tegenslag heb je een blusser die alles in 1 keer er door jaagt in plaats van te kunnen pulserend blussen.
Veel blusgenot...
Veel blusgenot...
Volvo 440 1.9 TD 1995
Volvo V50 2.0 D Business Line MY08
Volvo V50 2.0 D Business Line MY08
-
- 5th Gear member
Ja, die vestjes ben ik ook naar op zoek. Inmiddels bij een internet shop gezien voor 4,25 euro p/s + verzendkosten - maar ik zal even kijken of ze ook gewoon in de winkel liggen.Pé Daelemmer schreef:
In verschillende landen moet je voor alle inzittenden een fluo vest hebben en als je als bestuurder een bril draagt, in het bezit zijn van een reservebril.
Inmiddels ook een aantal gebruikte 6 kg schuimblussers gevonden voor 40 Euro p/s. Zijn recent bekeurt claimt de verkoper. Misschien morgen eens kijken, het is vlak bij mijn huis.
- casper
- 5th Gear member
In Belgie moet de blusser voldoen aan volgende wetgeving:
http://brandveilig.be/wp-content/reglem ... tuigen.doc
http://brandveilig.be/wp-content/reglem ... tuigen.doc
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
voor een Belg ja, maar niet voor een buitenlander (daarmee de toegevoegde waarde van een brandblusser aan boord niet ontkennende!)
Volvo for life
-
- 5th Gear member
Mogelijk gelden voor andere landen soortgelijke voorschriften als voor Belgie. Ik zie trouwens net op de site van Ajax brandblussers dat die 6 kg schuimblussers waar ik het eerder over had niet vorstbestendig zijn, dus die vallen af.
- casper
- 5th Gear member
Toch wel, ook verplicht voor buitenlanders.bart simpson schreef:voor een Belg ja, maar niet voor een buitenlander (daarmee de toegevoegde waarde van een brandblusser aan boord niet ontkennende!)
Hier het overzicht voor Europa:
België
- Gevarendriehoek verplicht
- EHBO doos verplicht
- Brandblusser verplicht
- Veiligheidsvest verplicht (per 1 februari 2007)
Duitsland
- EHBO doos verplicht
- Reservelampen verplicht
- Winterbanden aanbevolen*
- Ruitensproeierreservoir voldoende gevuld met antivries
- Sneeuwkettingen verplicht (indien aangegeven, onafhankelijk van het type banden, ook voor 4WD)
Engeland
- Gevarendriehoek verplicht (gebruik op autosnelweg verboden)
- EHBO doos aanbevolen
Frankrijk
- Veiligheidsvest verplicht
- Reservelampen aanbevolen
- Winterbanden verplicht indien aangegeven*
- Sneeuwkettingen verplicht (indien aangegeven, onafhankelijk van het type banden, ook voor 4WD)
Oostenrijk
- Winterbanden verplicht, LET OP, de winterbanden moeten minimaal 4mm profiel hebben, anders worden ze gezien als zomerbanden!
Zwitserland
- Winterbanden aanbevolen *
Italië
- Reservelampen aanbevolen
- Winterbanden verplicht, indien ter plaatse aangegeven.*
Luxemburg
Nederland
Polen
- EHBO doos verplicht
- Brandblusser verplicht
Portugal
- Brandblusser verplicht voor taxi's
Spanje
- gevarendriehoeken verplicht, LET OP 2 indien u een caravan of aanhanger mee heeft!
- Reservelampen verplicht
Tsjechië
- Bril in dashbordkastje indien nodig
Denemarken
Zweden
Noorwegen
- Winterbanden verplicht, wanneer de weersomstandigheden dat vereisen
Finland
- Winterbanden verplicht van 1 december tot 1 maart
* Alleen in het seizoen.
-
- 5th Gear member
Nou als de E.U. ooit nog iets goeds voort wil brengen ligt hier de kans. Universele regelgeving op dit vlak, misschien zelfs standaard meeleveren met een nieuwe auto lijkt mij geen slecht idee.
Edit: De lijst is trouwens niet compleet voor alle E.U. landen, zo mis in o.a. Bulgarije en de Baltische staten. Ik weet van Bulgarije dat een brandblusser daar verplicht is.
Edit: De lijst is trouwens niet compleet voor alle E.U. landen, zo mis in o.a. Bulgarije en de Baltische staten. Ik weet van Bulgarije dat een brandblusser daar verplicht is.
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
@ casper, doe eens een bron voor deze verplichtingen
Volvo for life
-
- 4th Gear member
- Contacteer:
Als ik mij niet vergis kostte de wettelijke kit bij Volvo een €50. Daar zit alles in.