V70 achter remklauw revisie

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
Gebruikersavatar
malle pietje
2nd Gear member
Berichten: 246
Lid geworden op: 28.10.2005 - 14:13
Locatie: Den Haag

Hallo allemaal,

de binnenste cylinder van de achterremklauw voor onze V70 uit 2000 links achter gaat niet meer helemaal terug in de klauw. Het nieuwe blokje past er dus niet tussen.

Wat ik heb gelezen is, twee opties;
1. gereviseerde klauw kopen. Waar kan ik dat het beste doen?
2. revisiesetje voor de cylinder kopen

Wat raden jullie aan?

En wat is de werkwijze bij revisie?
- klauw eraf halen
- cylinder naar buiten trekken
- alles goed schoon en gangbaar maken
- remklauw schoon maken
- nieuwe rubbers erop
- cylinder terug persen
- klauw monteren
- ontluchten
klaar?

Alvastd bedankt voor jullie reacties!
960 2.5l 24V 6cylinder ambassador 1994
v70 D5 2002 Black Sapphire automaat
Gebruikersavatar
240estate
2nd Gear member
Berichten: 108
Lid geworden op: 04.11.2006 - 22:10

Beter eerst met je rempedaal de zuigers er zover mogelijk uitpersen voor je de klauw er afhaalt. Dat bespaard een hoop geklooi bij de demontage. Dan alles goed schoonmaken en met een revisiesetje alles weer in elkaar zetten. Indien nodig de cilinders honen.

Vervang ook gelijk je remvloeistof en eventueel de schijven. Dan heb je alles weer voor heel lang netjes.
Ontluchten is een eitje met easybleed
Vriendelijke groet,

Bareld



V70N diesel´01
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3026
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

malle pietje schreef: Wat ik heb gelezen is, twee opties;
1. gereviseerde klauw kopen. Waar kan ik dat het beste doen?
2. revisiesetje voor de cylinder kopen
Fabrieks gerevisieerde klauwen kopen bij Scandcar is het verstandigste.
Kosten 75-80 euro per stuk. (altijd L+R vervangen)
Ben je er weer voor jaren vanaf.

Een revisiesetje kost al snel 40-45 euro per kant, en gegarandeerd ben je binnen een half jaar wéér aan de beurt.
Gebruikersavatar
malle pietje
2nd Gear member
Berichten: 246
Lid geworden op: 28.10.2005 - 14:13
Locatie: Den Haag

De auto heeft al dik 4 ton gelopen en zal waarschijnlijk nog een maandje of twee voor de deur staan. Ik zoek dus de goedkoopste maar veilige manier.

Is een gereviseerde remklauw toch nog 75euro?
960 2.5l 24V 6cylinder ambassador 1994
v70 D5 2002 Black Sapphire automaat
Gebruikersavatar
Drewster
2nd Gear member
Berichten: 111
Lid geworden op: 31.05.2008 - 22:12
Locatie: Nijmegen

Ludo schreef:
malle pietje schreef: Wat ik heb gelezen is, twee opties;
1. gereviseerde klauw kopen. Waar kan ik dat het beste doen?
2. revisiesetje voor de cylinder kopen
Fabrieks gerevisieerde klauwen kopen bij Scandcar is het verstandigste.
Kosten 75-80 euro per stuk. (altijd L+R vervangen)
Ben je er weer voor jaren vanaf.

Een revisiesetje kost al snel 40-45 euro per kant, en gegarandeerd ben je binnen een half jaar wéér aan de beurt.
nou, ik vind het prijsverschil zo verwaarloosbaar dat ik daar niet een middag (of langer) voor aan het klooien zou gaan. Remklauw reviseren is namelijk geen leuk klusje en in mijn ogen ook een beetje een lapmiddel, als je het zelf doet.
momenteel betaal ik wegenbelasting voor:
V70 D5 '03
245 2.3 automaat '84 (geen wegenbelasting... hehe)
Porsche 944 S2
V70 Classic '98 TDI
V40 1.8 16v
940 2.3 Estate
Gebruikersavatar
malle pietje
2nd Gear member
Berichten: 246
Lid geworden op: 28.10.2005 - 14:13
Locatie: Den Haag

Daar heb je helemaal gelijk in. Ik heb alleen revisiesetjes gevonden (welliswaar alleen de rubbers) voor 14 euro per kant. Dat tegenover 75 euro per kant voor een gereviseerde klauw, is toch een fors verschil.

In dit geval is het ook niet mijn auto, maar dat van een familie lid. Ik wil hem adivseren om beide kanten tegelijk te vervangen, maar met het oog op een inruil op korte termijn vind hij iedere euro zonde.....
960 2.5l 24V 6cylinder ambassador 1994
v70 D5 2002 Black Sapphire automaat
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3026
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

malle pietje schreef:met het oog op een inruil op korte termijn vind hij iedere euro zonde.....
Daar zal de nieuwe eigenaar vast heel blij mee zijn... #-o
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Je kunt ze prima zelf reviseren. Ik zou dan aanraden om de klauwen gewoon uit elkaar te daaien. Je kunt er dan ook een hoontje doorheen halen. De rubbers zijn waarschijnlijk gewoon nog goed, dus alleen alles schoonmaken, nieuw remmenvet in de klauwen op de rubbertjes en alles weer in elkaar. Is een leuk karweitje en bespaart een hoop centjes. Je hebt dan nog de originele remklauwen, en niet die imitatie bagger! Je weet niet wat je meemaakt bij de eerste keer weer remmen. Gaat echt weer veel beter.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3026
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

edraket schreef:Is een leuk karweitje en bespaart een hoop centjes. Je hebt dan nog de originele remklauwen, en niet die imitatie bagger!
Ik dacht dat je beter gelezen had op het 850 forum Ed.
Er zijn veel ervaringen dat het slechts uitstel van executie is.
Een fabrieksgereviseerde klauw is ook geen imitatie.

Maar je haalt wel een goed item aan, met remmen ga je niet lopen klooien.
Jammer dat door (de steeds wederkerende) verkeerde zuinigheid, veiligheid achterop word gesteld. :roll:
Gebruikersavatar
malle pietje
2nd Gear member
Berichten: 246
Lid geworden op: 28.10.2005 - 14:13
Locatie: Den Haag

Ludo,

dat is exact de afweging die ik nu maak. Ik wil niet bezuinigen op veiligheid, maar wil wel zeker weten dat zelf reviseren geen goede optie is.

De auto remt nu nog uitstekend met de oude blokken, maar de zuiger gaat niet ver genoeg naar binnen voor nieuwe blokken.

Bezuinigen op veiligheid is nooit goed, maar bezuinigen en veiligheid zijn beiden in verschillende vormen en maten te vinden ;)
960 2.5l 24V 6cylinder ambassador 1994
v70 D5 2002 Black Sapphire automaat
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Ondertussen zijn we 3 dagen verder en had je allang die klauwtjes weer gangbaar kunnen maken. Klusje van niks, veilig en goedkoop , noem maar op.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
malle pietje
2nd Gear member
Berichten: 246
Lid geworden op: 28.10.2005 - 14:13
Locatie: Den Haag

945i, heb je concrete tips over de werkwijze die jij zou toepassen?

Ik overweeg om gebruikte klauwen te kopen en die schoon en gangbaar te maken. Als dat goed gaat, zet ik ze er op. Anders koop ik een gereviseerde.

Ohja, er zullen nog wel 3 dagen overheen gaan hoor, voordat ik er tijd voor heb ;)
960 2.5l 24V 6cylinder ambassador 1994
v70 D5 2002 Black Sapphire automaat
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Zoals je zelf al schreef..

malle pietje schreef: - klauw eraf halen
- cylinder naar buiten trekken
- alles goed schoon en gangbaar maken
- remklauw schoon maken
- nieuwe rubbers erop
- cylinder terug persen
- klauw monteren
- ontluchten
klaar?

Alvastd bedankt voor jullie reacties!
Als je hier niet mee uit de voeten kan , dan zou ik het toch maar laten doen. ;)
ps. vergeet niet hier en daar wat vet achter te laten..
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Ludo schreef:
edraket schreef:Is een leuk karweitje en bespaart een hoop centjes. Je hebt dan nog de originele remklauwen, en niet die imitatie bagger!
Ik dacht dat je beter gelezen had op het 850 forum Ed.
Er zijn veel ervaringen dat het slechts uitstel van executie is.
Een fabrieksgereviseerde klauw is ook geen imitatie.

Maar je haalt wel een goed item aan, met remmen ga je niet lopen klooien.
Jammer dat door (de steeds wederkerende) verkeerde zuinigheid, veiligheid achterop word gesteld. :roll:
Niet met je eens Ludo. Ik denk alleen dat veel mensen onder revisie iets anders verstaan dan ik. Met revisie bedoel ik dan ook revisie, en haal de klauw helemaal uit elkaar. Ik deel hem ook om te kunnen honen, al is dat lang niet altijd nodig. Ik heb bij de 850 ook de klauwen gereviseerd en deze remt perfect, misschien nog wel beter dan mijn V70! Ik hb de klauw 2 jaar geleden gedaan, en de blokken zaren helemaal vast in de klauw zoveel roest zat erop. Maar door de goed stofhoesjes was de zuiger nog prima net als het cilindertje. Ik zeg nog steeds gewoon doen!
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3026
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

edraket schreef:
Niet met je eens Ludo.
Geen probleem, dat hoor ik wel vaker hoor. :lol:
Gebruikersavatar
malle pietje
2nd Gear member
Berichten: 246
Lid geworden op: 28.10.2005 - 14:13
Locatie: Den Haag

945i, daar kan ik zeker wel mee uit de voeten. Voldoende klus ervaring aanwezig aan deze kant van de computer....

Hopelijk kan ik op tijd (voor zaterdag) nog een tweedehands klauw vinden waar ik op kan oefenen, anders ga ik zaterdag direct met deze aan de slag.

De DHZ garage waar ik altijd heen ga heeft genoeg gereedschap voor het honen, dus dat komt helemaal goed!

bedankt voor de tips, en ik laat het resultaat hier even weten
960 2.5l 24V 6cylinder ambassador 1994
v70 D5 2002 Black Sapphire automaat
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”