960 Ambassador koelvloeistof verbruik

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Plaats reactie
max960
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 12.04.2010 - 13:45

Mijn vader rijdt sinds kort een 960 Ambassador 3.0 en is er erg blij mee!

Hij rijdt voornamelijk korte ritjes en onlangs bemerkten we dat de auto aardig wat koelvloeistof verbruikt.
In eerste instantie bleek de afsluitdop een barst te hebben, maar na deze vervangen te hebben, blijft het verbruik aanzienlijk.

Bij de garage hebben ze een controle gedaan of er een lek is dmv het onder druk zetten van het koelvloesitof-systeem (excuses wanneer ik verkeerd omschrijf), er bleek geen lek te zijn.

Desondanks is het verbruik nog aanzienlijk.

Inmiddels rijdt hij met de automatische airco uit, maar ook dat mag niet baten. We weten ook niet of dat uberhaupt zin heeft.

Heeft iemand enig idee welke oorzaak er kan zijn voor dit hoge verbruik van de koelvloeistof??

Alvast bedankt.

Mvg
Michel
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24664
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

wellicht een lekke kachelradiator. Is het vochtig in de auto, ook bij de voeten van de passagier voorin?
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
Herke
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 23.04.2009 - 21:35

Hi Michel,

wat is aanzienlijk?

Ik heb zelf een V90. Die gebruikt ook wel meer koelvloeistof dan andere auto's die ik gehad heb. Maar het blijft beperkt tot een liter per 5000 kilometer.

Herke
V60 T5 automaat 02-2019, kleur 614 (Ice White Solid)
Eerder een V70 D3 Polar+ automaat 05-2016, kleur 467 (Magic Blue)
Een V90 Limited 132kW automaat 11-1997, kleur 417 (Nautic Blue Pearl), 253k, LPG.
En een 850 Estate 10v automaat in de geweldige kleur 416 (Light teal / Onyx Green metallic).
Gebruikersavatar
volvorider
5th Gear member
Berichten: 1921
Lid geworden op: 23.10.2004 - 12:25
Contacteer:

Blijft er druk op het systeem staan? Dus ook als het systeem is afgekoeld is?
www.everyoneweb.com/volvorider
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
max960
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 12.04.2010 - 13:45

Allen, dank voor reacties.

Had even nodig om te reageren, nl. mijn vader spreken hierover.

Hij was vanmiddag al inmiddels naar de Volvo garage gegaan, konden niets vinden en zeiden dat het niveau niet gedaald was.
Ze hebben het afgevuld tot de Max. en over en week moet hij weer terugkomen, ondertussen de km's bijhouden om de gereden afstand te meten.

Wellicht dat het toch gelegen kan hebben aan de kapotte dop. Kan hierdoor koelvloeistof weglekken? Wel eens gekeken of de directe omgeving van de dop nat was, maar dat was niet het geval.

VolvoMafia: nee de auto is niet vochtig, de vloer is droog en de ramen beslaan niet.

Herke: aanzienlijk is na een paar honderd km al een halve tot hele liter bijvullen. Hij rijd voornamelijk korte stukjes, en 5000 km duurt eerder een jaar voor hem.

volvorider: zoals eerder gezegd heeft Volvo het systeem "afgeperst" zoals dat volgens mij heet. Of bedoel je dat er een vacuum/onderdruk of juist een overdruk ontstaat? Of kun je mij aangeven hoe we die druk kunnen bemerken?

Bvd,
Michel
Gebruikersavatar
Michael Oud
5th Gear member
Berichten: 2228
Lid geworden op: 03.09.2005 - 20:00
Locatie: Amsterdam

Als je een stuk gereden hebt, totdat de motor warm is, bouwt het systeem druk op. Dat moet binnen een paar uur gedaald zijn. Als er een dag later nog druk op staat, je hoort gesis als je de koelvloeistof vuldop losdraait, bestaat er een kans dat de koppakking lek is. Dat kan trouwens ook de scheur in de vuldop veroorzaakt hebben. De scheur in de dop kan trouwens ook gewoon het verlies veroorzaakt hebben.
Volvo 940 SE
Gebruikersavatar
volvorider
5th Gear member
Berichten: 1921
Lid geworden op: 23.10.2004 - 12:25
Contacteer:

Michael Oud schreef:Als je een stuk gereden hebt, totdat de motor warm is, bouwt het systeem druk op. Dat moet binnen een paar uur gedaald zijn. Als er een dag later nog druk op staat, je hoort gesis als je de koelvloeistof vuldop losdraait, bestaat er een kans dat de koppakking lek is.
Precies! Je kan ook voordat je de dop eraf draait even aan de slangen voelen, doe mogen dan niet hard zijn.
www.everyoneweb.com/volvorider
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
Gebruikersavatar
Michael Oud
5th Gear member
Berichten: 2228
Lid geworden op: 03.09.2005 - 20:00
Locatie: Amsterdam

Alleen het harde slange ding is moeilijk te checken, als je niet eerst gevoeld hebt hoe zacht ze horen te zijn. :)
Volvo 940 SE
max960
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 12.04.2010 - 13:45

Ok, we zullen de proef op de som nemen.

Wanneer de dop los is geweest moet alle druk weg zijn, en dus de slangen zacht zijn. Misschien, na het openen en weer sluiten van de vuldop, de motor nog eens draaien om de druk uit de slangen te halen.

Vervolgens weer rijden tot de motor voldoende warm is om dan de volgende dag (of na een paar uur al) eerst te voelen of de slangen hard zijn en vervolgens te horen of bij het losdraaien van de vuldop er een sis-geluid hoorbaar is.

Wortd vervolgd.
Gebruikersavatar
v700r
5th Gear member
Berichten: 1127
Lid geworden op: 23.10.2006 - 09:48
Locatie: Alphen aan den Rijn

Volgens mij mag de bovenste slang zowiezo niet keihard zijn als je net gereden hebt, hoef je zeker niet te een paar uur te wachten.
Groeten van Frans.
max960
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 12.04.2010 - 13:45

Vooralsnog is het niveau van het koelvloeistof niet meer gedaald.
Naar alle waarschijnlijkheid zal het aan de kapotte dop gelegen hebben.

De slangen zijn gewoon zacht en eenvoudig in te knijpen.
Er is geen sissend geluid bij het openen van de dop.

Bedankt voor de reacties!
Michel
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”