Bij mijn C70 zag ik laatst wat druppels olie op de grond liggen.
Eerst maar eens een krant eronder gelegd, en ook deze vertoonde dus oliesporen.
Auto gisteren op de brug, en aantal dingen nagelopen.
1. het rechthoekig gaatje tussen motor en versnellingsbak is droog, en vertoont ook geen oliesporen, vandaar dat ik een lekke oliekeerring wil uitsluiten.
2. aan de bovenzijde van motor/bak geen olielekkage kunnen ontdekken.
Alleen aan de onderzijde lekkage.
Aan de linkerzijde zitten 2 dekseltjes, 1 olieleiding (naar de oliekoeler) en een temperatuursensor. Hier zijn ook de meeste oliesporen te vinden.
Ik ga één dezer dagen de boel nog eens grondig schoonmaken met ontvetter, maar is er iemand op voorhand die dit al eens bij de hand heeft gehad?
Een goede tip wellicht om op te letten?
Laatste vraag: zijn de 2 dekseltjes te demonteren zonder de hele bak te demonteren?
In dat geval is het denk ik verstandig om de lekkage te combineren met het spoelen van de bak (voor demontage van de dekseltjes moet de olie er uit).
olielekkage C70 - automatische versnellingsbak
- volvo c70 t5
- 4th Gear member
Oliekoeler is wel een zwak punt,Heb ik zelf al een probleem mee gehad,Van wanneer is je auto en wat voor motor?
is een 1998 C70 2.4T
Bij mijn weten zit de oliekoeler bij de radiateur, daar kan ik echter geen lekkage ontdekken.
Bij mijn weten zit de oliekoeler bij de radiateur, daar kan ik echter geen lekkage ontdekken.
- volvo c70 t5
- 4th Gear member
Wat het ook kan zijn is je oliedop daar zit een rubberring op,Als die uitgedroogd is kan daar ook olie langslopen,Kan je het beste zien als je de bougie afdekplaat weg haal,Kan op de gekste plekken terecht komen
Goede tip, ga ik eens controleren, alhoewel ik op het motorblok niets kan zien.
Het is echter een kleine moeite om dit eens te controleren. Als het daar droog is, kan ik dat afstrepen.
Het is echter een kleine moeite om dit eens te controleren. Als het daar droog is, kan ik dat afstrepen.
- volvo c70 t5
- 4th Gear member
Meestal loop het dan langs het blok of achter je blok langs,En wat ook een kleine moeite is,is even kijken naar je olieleiding die van je turbo naar carterpan ga,Daar zit een pakking tussen.dbosker schreef:Goede tip, ga ik eens controleren, alhoewel ik op het motorblok niets kan zien.
Hier een paar foto's.
Ik heb zo niet gelijk een lekkage bij de turbo kunnen ontdekken.
Ik heb zo niet gelijk een lekkage bij de turbo kunnen ontdekken.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- volvo c70 t5
- 4th Gear member
Turbo is idd droog,Lijk wel of je bak lek,Is de olie een beetje rood wat die lek?
Dat is nou het vreemde. De olie die ik gevonden heb was goudkleurig, niet echt de bakolie-kleur dus.
Waar ik nog wel aan zat te denken, ik heb voor een poosje geleden de hoordremcilinder vervangen. Dan lekt er altijd een beetje remvloeistof.
Deze is echter dunner, en er is nou ook weer niet zoveel gelekt.
Ik denk dat het goed is om eerst de bak met ontvetter maar eens goed schoon te maken en dan verder te inspecteren.
Waar ik nog wel aan zat te denken, ik heb voor een poosje geleden de hoordremcilinder vervangen. Dan lekt er altijd een beetje remvloeistof.
Ik denk dat het goed is om eerst de bak met ontvetter maar eens goed schoon te maken en dan verder te inspecteren.
- volvo c70 t5
- 4th Gear member
Ja motorolie is altijd zwart,Ik denk dat je inderdaad eerst alles schoon moet maken en dan kijken waar het vandaan kom,Is je stuurhuis ook nog droog?anders ook ontvetten,En kijk het oliepeil daar ook van na.dbosker schreef:Dat is nou het vreemde. De olie die ik gevonden heb was goudkleurig, niet echt de bakolie-kleur dus.
[quote="volvo c70 t5"]
Ja motorolie is altijd zwart,[quote]
Is niet altijd zo - mijn motorolie is mooi goudkleurig (peilstok).
stuurolie is volgens mij ook meer rood, maar eveneens de moeite waard om na te lopen
Ja motorolie is altijd zwart,[quote]
stuurolie is volgens mij ook meer rood, maar eveneens de moeite waard om na te lopen
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Contacteer:
Motorolie hoeft niet zwart te zijn, meestal alleen bij diesels. Mijn motorolie is goudkleurig met een tintje bruin (motor is inmiddels 300000 km oud).
Remolie is bijna doorzichtig en automaat-olie is roze tot rood, net als stuur-olie.
Ik zou de onderkant schoon (laten) maken en dan met draaiende motor op een brug. Gewoon wachten en kijken waar het gaat lekken.
Remolie is bijna doorzichtig en automaat-olie is roze tot rood, net als stuur-olie.
Ik zou de onderkant schoon (laten) maken en dan met draaiende motor op een brug. Gewoon wachten en kijken waar het gaat lekken.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
[Installateurs gezocht:
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Contacteer:
2 hoofden, 1 gedachte ... dbosker
Mark
[Installateurs gezocht:
[Installateurs gezocht:
- volvo c70 t5
- 4th Gear member
dbosker schreef:volvo c70 t5 schreef:
Ja motorolie is altijd zwart,Ja op je peilstok wel is bij mij ook,Tot dat het ergens lek dan is er altijd een zwarte vlek te zien op de stoep
stuurolie is volgens mij ook meer rood, maar eveneens de moeite waard om na te lopenja stuurolie is het zelfde als van je versnellingsbak.
Eerst maar eens goed met de ontvetter en poetslappen bezig, dan maar eventjes weer kijken.
Mijn vermoeden: de afdichting van 1 (of misschien wel allebei) de dekseltjes. Aan de andere kant, had ik dan rode (transmissie) olie verwacht, dus dat is weer wat gek.
Mijn vermoeden: de afdichting van 1 (of misschien wel allebei) de dekseltjes. Aan de andere kant, had ik dan rode (transmissie) olie verwacht, dus dat is weer wat gek.
- edraket
- 7th Gear member
Als je redelijk wat olie verliest moet je dat kunnen vinden in het nivo van de stuurolie, bak en remolie. Motorolie is natuurlijk niet te controleren. Is er een reservoir wat je wel eens moet bijvullen?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 1st Gear member
Ik heb vorig jaar soortgelijk probleem gehad met mijn C70 2,4T. De olie zat precies onder olie filter. Deze eerst vervangen plus afdichting, probleem ws er nog steeds. Ook verder naar boven zaten er oliesporen. Uiteindelijk bleek het inderdaad de stuurbekrachtiging te zijn waarvan een van de slangklemmen niet goed meer afsloot.
Volvo V70 2.0d
Volvo C70 2.4t
Volvo 855 2.5-20V
Volvo V70XC 2.5T
Volvo C70 2.4t
Volvo 855 2.5-20V
Volvo V70XC 2.5T
Ik heb de hele boel schoon gemaakt, en een krant eronder gelegd.
Tot nu toe is de krant schoon.
Ik heb nog niet weer gereden, maar na het rijden zal ik e.e.a. nog een keer inspecteren.
Verder wil ik binnenkort de olie verversen, dan vervang ik het filter toch (alhoewel het filter redelijk droog leek). De stuurbekrachtiging zal ik eventjes nalopen op lekkage.
Bedankt voor de suggesties !
Tot nu toe is de krant schoon.
Ik heb nog niet weer gereden, maar na het rijden zal ik e.e.a. nog een keer inspecteren.
Verder wil ik binnenkort de olie verversen, dan vervang ik het filter toch (alhoewel het filter redelijk droog leek). De stuurbekrachtiging zal ik eventjes nalopen op lekkage.
Bedankt voor de suggesties !
Welke slangklem was dit precies cabriovan?cabriovan schreef:Ik heb vorig jaar soortgelijk probleem gehad met mijn C70 2,4T. De olie zat precies onder olie filter. Deze eerst vervangen plus afdichting, probleem ws er nog steeds. Ook verder naar boven zaten er oliesporen. Uiteindelijk bleek het inderdaad de stuurbekrachtiging te zijn waarvan een van de slangklemmen niet goed meer afsloot.