Project 144 B20.

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Gebruikersavatar
oudevolvo
3rd Gear member
Berichten: 408
Lid geworden op: 26.04.2007 - 20:12

Nou zoals je kunt zien op de foto's op mijn site is er bij de M47 niet echt sprake van een deksel. Je zult dan dus echt de lange pook aan het stangenstelsel moeten frummelen.
_________________
Lees meer over mijn Volvo's, Amazon cabrio foto's en tips op http://www.oudevolvo.nl/ of mijn weblog op http://www.oudevolvo.nl/blog
Gebruikersavatar
AmazonWillem
2nd Gear member
Berichten: 173
Lid geworden op: 24.10.2006 - 00:29

Dat geval bovenop met 6 bouten, dat noem ik een deksel... Heeft een M40 ook, ben wel benieuwd of het daarbinnen er ook op lijkt en of de lange pook de 5de versnelling in kan schakelen. Maar zoals ik zei, ik ga de moeilijke weg weer bewandelen als ik een M47 koop.
Current Volvo's:

Volvo Amazon B20 1968
Volvo Amazon B18 1969
Volvo 144 B20 1970 Blauw
Volvo 144 B20 1972 Groen
Volvo 164 B30 1972 aut Goud
Grijze144
2nd Gear member
Berichten: 237
Lid geworden op: 01.10.2008 - 09:59

Ik heb geprobeerd een M46 onder mijn 144 uit 1970 te krijgen, eerst gekeken of de lange pook er zo in ging, maar binnenin de bak is het schakelmechaniek helemaal anders.
Daarna met een soort Frankenstein stangenstelsel, dat was wel te regelen maar onmogelijk om al die stangen in de oude tunnel te krijgen. En ik had geen zin om de tunnel te verbouwen, dus M40 ik weer vrolijk verder.
Gebruikersavatar
AmazonWillem
2nd Gear member
Berichten: 173
Lid geworden op: 24.10.2006 - 00:29

Als het niet kan met lange pook, dan maak ik er wel een korte van, maar leek me gewoon leuk om iets anders te proberen, tunnel verbouwen kan me niet zoveel schelen, lasapparaat is gewillig :P
Ik zie ut wel, eerst maar een bak vinden.
Current Volvo's:

Volvo Amazon B20 1968
Volvo Amazon B18 1969
Volvo 144 B20 1970 Blauw
Volvo 144 B20 1972 Groen
Volvo 164 B30 1972 aut Goud
Gebruikersavatar
Jambon
2nd Gear member
Berichten: 162
Lid geworden op: 31.12.2008 - 12:26
Locatie: Loon op zand

dit aantal toeren is voor een 4bak normaal, ik rijdt sinds "89 met 140's, allemaal 4200 bij 120, bij 140 met een 4bak nog veel meer toeren. Huidige auto met M46, bij 120 ongeveer 3400 tpm. Nikd bijzonders dus. Een 145 as is zelfs korter (of langer, hoe zit dat ook alweer..) maar maakt meer toeren. Wellicht is er een ander diff in je as gelepeld, past ook. Als je niks hoeft te slepen zijn lage toeren wel prettig, maar wen r maar aan dat ze geluid maken...
Afbeelding
Gebruikersavatar
ferdy
4th Gear member
Berichten: 820
Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08

En anders kun je altijd nog dat link knopje ronddraaien :DAfbeelding
Gebruikersavatar
Riemer Amazon
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 15.05.2009 - 10:27
Locatie: Sint Nicolaasga

Ik ben dit plaatje eens tegengekomen op het internet.
Afbeelding

Ik ben er zelf nog niet aan toegekomen dit na te maken, maar dat is wel mijn bedoeling. Ik heb de m47 bak al, alleen nog geen pook.

Mischien dat u hier wat mee kunt.
Gebruikersavatar
oudevolvo
3rd Gear member
Berichten: 408
Lid geworden op: 26.04.2007 - 20:12

Dat is supermooi gedaan!
Wat een idee, volgens mij klopt de orientatie van schakelen dan ook nog.
_________________
Lees meer over mijn Volvo's, Amazon cabrio foto's en tips op http://www.oudevolvo.nl/ of mijn weblog op http://www.oudevolvo.nl/blog
Gebruikersavatar
AmazonWillem
2nd Gear member
Berichten: 173
Lid geworden op: 24.10.2006 - 00:29

Dat is inderdaad een hele leuke oplossing, laswerk had wel iets netter gekund, of in ieder geval wat afslijpen :P De foto heb ik iig opgeslagen :)
Current Volvo's:

Volvo Amazon B20 1968
Volvo Amazon B18 1969
Volvo 144 B20 1970 Blauw
Volvo 144 B20 1972 Groen
Volvo 164 B30 1972 aut Goud
Grijze144
2nd Gear member
Berichten: 237
Lid geworden op: 01.10.2008 - 09:59

Mijn oplossing zag er ong. ook zo uit, de 1 blijft op de plek vd 1 en zelfs met mijn halfstrakke stangenwerk viel de speling nog best mee.

Dit is een oude M46 met hoger deksel, dus de hoogte klopt helemaal niet. Zelfs met de plattere, nieuwe versie komt je scharnierpunt hoger dan het originele M40 punt.
Alhoewel dat op die M47 op de foto wel mee lijkt te vallen. Misschien past het net onder het schakelpookrubber.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Grijze144
2nd Gear member
Berichten: 237
Lid geworden op: 01.10.2008 - 09:59

En nog één van de bakken ongeveer in lijn.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Grijze144
2nd Gear member
Berichten: 237
Lid geworden op: 01.10.2008 - 09:59

Het grote voordeel van de oude M46-47 is dat ze een tellerkabelaansluiting hebben.
Met de latere bakken verhuisde de sensor naar de achteras en werd de km/h teller elektronisch.
Gebruikersavatar
AmazonWillem
2nd Gear member
Berichten: 173
Lid geworden op: 24.10.2006 - 00:29

Heb vorige week niet zoveel gedaan aan de 144, heb mijn cadillac op lpg gebouwd om onderweg naar Zandvoort een paar euries te kunnen besparen.

Deze week ben ik wel met de 144 bezig geweest, maar dit brak me allemaal bij de klauwen af.
Raammechnisme zou ik fixen, raam kwam niet tot boven toe, maar bleek compleet uitgerammeld te zijn, ander mecahnisme gekocht.
Beugel onderop het raam brak af, dus moest er opnieuw aangelast worden waarvoor ik alle kit weg moest snijden ](*,)

Vanochtend het spul gemonteerd en het werkt weer, dus toen maar de rolgordels installeren, die vaste dingen zijn echt niks waard.
Daarvoor moest ik de bevestigingsbeugels verbouwen om het onderste deel van de riem op vast te zetten.

Ook zou ik er zo'n Hot-Spark ding in draaien, maar op maximale vervroeging stond hij nog op 10 graden na-ontsteking, dus dat ding moest verplaatst worden op zijn grondplaat. Loopt nu trouwens loepzuiver :)

Heeft ooit iemand deze dingen al eens gebruikt? Kan me namelijk niet voorstellen dat het werkt zonder de opnemer te verplaatsen.
Hieronder een afbeelding waarop te zien is hoeveel de opnemer is verplaatst.

Afbeelding

Al met al weer genoeg uurtjes in de volvo gezet, maar heb nu een werkend bestuurdersraam, rolgordels en ben van de contactpunten af, al met al toch een goede hobbyweek geweest tot nu toe 8)
Current Volvo's:

Volvo Amazon B20 1968
Volvo Amazon B18 1969
Volvo 144 B20 1970 Blauw
Volvo 144 B20 1972 Groen
Volvo 164 B30 1972 aut Goud
Gebruikersavatar
Boele
4th Gear member
Berichten: 611
Lid geworden op: 14.02.2007 - 15:58
Locatie: Zeist

mooi dat ie goed werkt! Bij de combi van mijn ouders heb ik er 1 in gezet. Liep als een krant! Was niet goed te krijgen, dag aan het kloten geweest, toen een setje nieuwe punten gekocht en rijdt nu perfect. Bleek overigens achteraf dat de hotspark niet goed was.. grrrr
Gebruikersavatar
AmazonWillem
2nd Gear member
Berichten: 173
Lid geworden op: 24.10.2006 - 00:29

Niet goed, of niet goed afstelbaar? Dat ding zit naar mijn idee ALTIJD verkeerd op z'n grondplaat, een volvo is gewoon niet in dat gebied af te stellen.
Current Volvo's:

Volvo Amazon B20 1968
Volvo Amazon B18 1969
Volvo 144 B20 1970 Blauw
Volvo 144 B20 1972 Groen
Volvo 164 B30 1972 aut Goud
Gebruikersavatar
AmazonWillem
2nd Gear member
Berichten: 173
Lid geworden op: 24.10.2006 - 00:29

Ergens deze week haal ik een M47 bak op, dus dan kan ik weer hobby'en :P

Vorige week zaterdag veerschotels gemaakt voor veren met grote ringen bovenin, zit er inmiddels onder, dus auto staat nu wat hoger achter.

Vandaag uitlijnen en ik heb al 2 velgen weg gebracht te verbreden naar 6,5J :)
Current Volvo's:

Volvo Amazon B20 1968
Volvo Amazon B18 1969
Volvo 144 B20 1970 Blauw
Volvo 144 B20 1972 Groen
Volvo 164 B30 1972 aut Goud
Gebruikersavatar
Boele
4th Gear member
Berichten: 611
Lid geworden op: 14.02.2007 - 15:58
Locatie: Zeist

AmazonWillem schreef:Niet goed, of niet goed afstelbaar? Dat ding zit naar mijn idee ALTIJD verkeerd op z'n grondplaat, een volvo is gewoon niet in dat gebied af te stellen.
Volgens mij valt er weinig af te stellen.. Je kan het schroefgat iets uitvijlen om de zender dichter bij de pickup te krijgen. Heb overigens een setje van Pertronix in de 1800 zitten, en dat rijdt wel verbluffend goed!

Ooit in de combi maar weer eens een (goedkopere) hotspark set monteren. Voorlopig ben ik er nog even van genezen;)
AmazonWillem schreef:Ergens deze week haal ik een M47 bak op, dus dan kan ik weer hobby'en

Vorige week zaterdag veerschotels gemaakt voor veren met grote ringen bovenin, zit er inmiddels onder, dus auto staat nu wat hoger achter.

Vandaag uitlijnen en ik heb al 2 velgen weg gebracht te verbreden naar 6,5J


Gaaf! Waar heb je de velgen laten verbreden? Zelf onlangs 144velgen gekocht om ze ook naar 6.5j te verbreden. Echter bleek het oude baasje die ze voor 20euro per velg verbreedde, er mee opgehouden te zijn!

Ben benieuwd naar de velgen!

Gr Boele
Gebruikersavatar
v700r
5th Gear member
Berichten: 1127
Lid geworden op: 23.10.2006 - 09:48
Locatie: Alphen aan den Rijn

Ja dat wil ik ook weten, waar laat jij dat doen, dat verbreden?
Groeten van Frans.
Gebruikersavatar
AmazonWillem
2nd Gear member
Berichten: 173
Lid geworden op: 24.10.2006 - 00:29

Als het goed is zijn ze eind deze week klaar, ik plaats even foto's als ik ze heb. Wat de hotspark betreft, ik heb gewoon 2 gaatjes van 2,5 mm geboord en draad in getapt, zodoende loopt die van mij ook goed ;)

Ik laat het in Wytgaard, Friesland doen. Kosten weet ik eigenlijk niet eens :oops:
Current Volvo's:

Volvo Amazon B20 1968
Volvo Amazon B18 1969
Volvo 144 B20 1970 Blauw
Volvo 144 B20 1972 Groen
Volvo 164 B30 1972 aut Goud
Gebruikersavatar
Boele
4th Gear member
Berichten: 611
Lid geworden op: 14.02.2007 - 15:58
Locatie: Zeist

Hoor graag van je wat de kosten zijn EN hoe het er dan natuurlijk uit ziet;)

Ben zelf regelmatig in fryslan te vinden
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”