Aloha,
Ik ben de trotse bezitter van een knal groene 245 met b21 blok uit 74. Ik ben helemaal verzot op die auto. Echter het benzine en olie verbruik staan me niet geheel aan. Verder loopt het blok de laatste tijd wat minder. Zo kon ik eerst nog prima op gas starten, maar dat gaat nu ook niet meer.
Als oplossing dacht ik een ander blok in te gaan bouwen. Ik had al van meerdere mensen begrepen dat de blokken uit de 700 en 900 serie in de modellen passen met een b21 blok.
Nu heb ik een 940 gl 2.3i gevonden. waarvan ik het blok in wil bouwen. Echter heb ik lpg aangesloten op mn carburateur en om het zo makkelijk mogelijk te maken (het overbouwen) vroeg ik me af of het spruitstuk van de b21 ook op de b230 of b234 past. (ik neem aan dat de 940 2.3i gl een b230 0f b234 is).
Past het spruitstuk van een b21 op een b230 of b234 blok?
Verder vroeg ik me af, of iemand er ervaring mee heeft om lpg van een caburateur blok, over te bouwen op een injectie blok?
Zijn hier nog veel extra onderdelen voor nodig?
thanks alvast!! ik zal binnenkort wat fotos van de auto plaatsen!
Ayo, Jelke
245 1974 inbouwen blok 940 gl 2.3i zonder de injectie
- admiral
- 5th Gear member
alles is natuurlijk pas te maken, maar tot hoe ver wil je gaan. Als jij een 245 hebt van 74 dan is dit 1 van de eerste serie's en heeft deze als het goed is een hoop mee gekregen van 145 serie qua voor ophanging e.d. en mogelijk zelfs geen stuurbekrachtiging tenminste niet zoals die van mij die is van 1982. Mijn motor staat ook schuin en die van jou kan nog wel is rechtop staan en dan heb je probleem 1 al te pakken. Zo niet dan is de kans groter dat het wel past.trettrettret schreef:Aloha,
Ik ben de trotse bezitter van een knal groene 245 met b21 blok uit 74. Ik ben helemaal verzot op die auto. Echter het benzine en olie verbruik staan me niet geheel aan. Verder loopt het blok de laatste tijd wat minder. Zo kon ik eerst nog prima op gas starten, maar dat gaat nu ook niet meer.
Als oplossing dacht ik een ander blok in te gaan bouwen. Ik had al van meerdere mensen begrepen dat de blokken uit de 700 en 900 serie in de modellen passen met een b21 blok.
Nu heb ik een 940 gl 2.3i gevonden. waarvan ik het blok in wil bouwen. Echter heb ik lpg aangesloten op mn carburateur en om het zo makkelijk mogelijk te maken (het overbouwen) vroeg ik me af of het spruitstuk van de b21 ook op de b230 of b234 past. (ik neem aan dat de 940 2.3i gl een b230 0f b234 is).
Past het spruitstuk van een b21 op een b230 of b234 blok?
Verder vroeg ik me af, of iemand er ervaring mee heeft om lpg van een caburateur blok, over te bouwen op een injectie blok?
Zijn hier nog veel extra onderdelen voor nodig?
thanks alvast!! ik zal binnenkort wat fotos van de auto plaatsen!
Ayo, Jelke
Ik zou, als je de conversie doet gaan voor een motor met injectie en dit kan een 7 of een 9 serie zijn, hou wel rekening met je bak ik weet niet of die past. Maar dan zou ik direct overstappen op een M47 bak (echte 5 versnell.) niet de 4 bak met OD, daar zit weer een stukje techniek in wat kapot kan gaan.
Dan zit je nog met je kilometer teller die zal electronisch moeten worden aangestuurd.
Cardan as zal moeten worden ingekort.
Versnellingsbak steun vervangen cq verplaatsen ivm de 5 bak (langer)
Mogelijk motorsteunen vermaken
-
- Starter
Inderdaad, ik heb geen stuurbekrachtiging.
Echter staat mijn blok wel schuin. Zoals ik al zei, er zit een b21 blok in.
Verder zijn het echt goeie tips die je geeft mbt de aanpassingen. Weet ik een beetje wat ik moet verwachten.
Nog 1 vraag. Ik heb nu LPG er in. Die zou ik dan ook op de injectie aan willen sluiten. Echter kan lpg die op een carburateur zit, neem ik aan niet zo maar over gebouwd worden op injectie.. Ervaring hiermee?
Echter staat mijn blok wel schuin. Zoals ik al zei, er zit een b21 blok in.
Verder zijn het echt goeie tips die je geeft mbt de aanpassingen. Weet ik een beetje wat ik moet verwachten.
Nog 1 vraag. Ik heb nu LPG er in. Die zou ik dan ook op de injectie aan willen sluiten. Echter kan lpg die op een carburateur zit, neem ik aan niet zo maar over gebouwd worden op injectie.. Ervaring hiermee?
-
- 4th Gear member
op een injectie motor kun je best LPG draaien met een standaard verdamper, je zult alleen de injectie moeten uitschakelen tijdens het rijden op gas (draad onderbreken ergens) ik zou het inlaat spruitstuk van de B230 gebruiken.
wat voor een versnellingsbak heb je nu? volgens mij past het nieuwe blok er zo voor! geen aanpassingen aan steunen enz.
heb je enkel een kaal blok, of heb je ook de draadboom + computers?
@admiral om het snelheidsmeter probleem op te lossen kun je denk ik beter een M46 monteren zo ver ik weet zijn deze bakken sterker als de M47. welk onderdeel doel jij op? overdrive actuator? (nieuw goedkoper als conversie kit elektronische kilometer teller)
wat voor een versnellingsbak heb je nu? volgens mij past het nieuwe blok er zo voor! geen aanpassingen aan steunen enz.
heb je enkel een kaal blok, of heb je ook de draadboom + computers?
@admiral om het snelheidsmeter probleem op te lossen kun je denk ik beter een M46 monteren zo ver ik weet zijn deze bakken sterker als de M47. welk onderdeel doel jij op? overdrive actuator? (nieuw goedkoper als conversie kit elektronische kilometer teller)
-
- 2nd Gear member
Kan allemaal, paar dingetjes. De verdeler bij de 940 zit achterop en in de 240 is daarvoor geen plek. Je kan daarvoor de tussenas overzetten. De B234 is een 16V blok, past niet zo 123, niet aan te raden.
Het overzetten vd hele injectiedoeda is veel te ingewikkeld (computers, kabelboom, pompen, leidingen), je maakt gewoon een B230A van het blok oftewel je pakt alleen het kale blok en je zet de inlaat+carb over, de benzinepomp en de ontsteking (en de tussenas) en rijden maar.
Kijk eens op volvolvo.nl, dit soort operaties zijn vaker gedaan.
Met vier versnellingen kom ik voorlopig nog prima vooruit, kan altijd nog.
Het overzetten vd hele injectiedoeda is veel te ingewikkeld (computers, kabelboom, pompen, leidingen), je maakt gewoon een B230A van het blok oftewel je pakt alleen het kale blok en je zet de inlaat+carb over, de benzinepomp en de ontsteking (en de tussenas) en rijden maar.
Kijk eens op volvolvo.nl, dit soort operaties zijn vaker gedaan.
Met vier versnellingen kom ik voorlopig nog prima vooruit, kan altijd nog.
-
- 3rd Gear member
Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?
Vergeet die 940 en bouw er een B230F van een jongere 240 in. Die past er zo in.
Als je zuiniger wilt rijden zul je toch de injectie op dat B230F blok moeten laten zitten.Als je je carburateur op de B230F zet zul je weing zuiniger rijden.
Het aanpassen ,computer inbouwen,lpg van injectie etc kost vrij veel tijd maar hoeft niet duur te zijn. Je kunt het lpg spul tweedehands aanschaffen samen met de motor.

Vergeet die 940 en bouw er een B230F van een jongere 240 in. Die past er zo in.
Als je zuiniger wilt rijden zul je toch de injectie op dat B230F blok moeten laten zitten.Als je je carburateur op de B230F zet zul je weing zuiniger rijden.
Het aanpassen ,computer inbouwen,lpg van injectie etc kost vrij veel tijd maar hoeft niet duur te zijn. Je kunt het lpg spul tweedehands aanschaffen samen met de motor.
-
- Starter
Over zuiniger rijden,
Ik heb nu een 4bak. Ik denk dat het al veel scheelt in verbruik als ik er een 5bak inzet. Of niet soms?
En idd, ik zat er ook al aan te denken om gewoon de injectie er af te bonjouren en de carb er op te zetten. Maar goed, wist niet of dat paste, maar nu wel dus!!
Weet iemand of er ergens een overzicht is van welke versnellingsbakken er op welke motorblokkenpassen?
En verder, of ik al een blok, met of versnellingsbak heb. Momenteel heb ik nog helemaal geen ander blok. Ik ben hiervoor nog opzoek, dus als iemand nog ergens iets weet liggen...
Ik heb nu een 4bak. Ik denk dat het al veel scheelt in verbruik als ik er een 5bak inzet. Of niet soms?
En idd, ik zat er ook al aan te denken om gewoon de injectie er af te bonjouren en de carb er op te zetten. Maar goed, wist niet of dat paste, maar nu wel dus!!
Weet iemand of er ergens een overzicht is van welke versnellingsbakken er op welke motorblokkenpassen?
En verder, of ik al een blok, met of versnellingsbak heb. Momenteel heb ik nog helemaal geen ander blok. Ik ben hiervoor nog opzoek, dus als iemand nog ergens iets weet liggen...
-
- 2nd Gear member
Als je 150 wilt rijden door Noord Frankrijk maakt een vijf wel uit (vooral minder herrie), als je 100-120 door NL tuft maakt het echt niet zo veel uit. Een 240 is gewoon een vierkante zware auto, die wel wat verbruikt ja.
Ik heb een LPG 144 met B20A en 4 bak, rijdt normaal 1:8 en 1:9 op de snelweg, en dan maakt-ie echt wel toeren. Mijn LPG 240 met met B230F en 5 bak rijdt ook gem. 1:8, wat beschaafder allemaal.
Alle versnellingsbakken uit 4 cil. benzines zijn uitwisselbaar qua boutgaten, bediening etc, aandrijfaslengtes verschillen, sommige hebben andere vliegwielen en kopp. platen en idd de telleraandrijving heb je nodig.
Er zijn trouwens ook maar 3 bakken, M45, 46, 47, resp. 4, 4+OD, 5.
Ik heb een LPG 144 met B20A en 4 bak, rijdt normaal 1:8 en 1:9 op de snelweg, en dan maakt-ie echt wel toeren. Mijn LPG 240 met met B230F en 5 bak rijdt ook gem. 1:8, wat beschaafder allemaal.
Alle versnellingsbakken uit 4 cil. benzines zijn uitwisselbaar qua boutgaten, bediening etc, aandrijfaslengtes verschillen, sommige hebben andere vliegwielen en kopp. platen en idd de telleraandrijving heb je nodig.
Er zijn trouwens ook maar 3 bakken, M45, 46, 47, resp. 4, 4+OD, 5.
- admiral
- 5th Gear member
Ik heb nog een blok 2,3 injectie van een polar uit 1994 liggen, deze zat bij de aankoop van mijn 245 B21. Het is een motorblok waar een automaat aan hoort, maar een vliegwiel voor schakelbak is er ook op te zetten. D'r zit geen startmotor, dynamo en ontsteking bij. Wel de comp en ander rand apperatuur. Hoe de staat van het blok is weet ik niet, het enige wat ik weet is dat ie tussen de 2 en de 2,5 ton heeft gelopen en dat de vorige eigenaar van mijn 245 een donor polar had gekocht voor de 4 traps automaat en niet voor de motor. Deze heeft hij gewoon als backup gehouden. de motor ligt nu een kleine anderhalf jaar naast de auto waarvan 3 maanden bij mij in de werkplaats. Voor 100 euro mag ie weg.trettrettret schreef:Over zuiniger rijden,