Hallo mensen,
Mijn V70 heeft af en toe een tok bij het rijden, het lijkt ergens uit de afdeling aandrijflijn / voorwielophaning te komen.
Het lukt me niet om het de reproduceren bij het schakelen: het lijkt eigenlijk vooral bij stilstaan -> gaan rijden op te treden en ik kom er net achter dat het ook komt als je stopt, de auto in achteruit zet en gaat rijden. Als je hem dan weer in 1 zet en gaat rijden weer een tok, en dan weer naar achteruit weer een tok etc etc.
Het voelt en klinkt niet echt als speling op een aandrijfas of zo, je voelt het ook niet in het stuur of in de auto. Maar irritant is het wel.
Iemand een idee ?
Gr,
Misha
af en toe tok bij optrekken en vooruit->achteruit
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21236
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Een beetje lock-tite doet wonderen.
Ik heb(en met mij velen) dit ook gehad en als je met deze klacht naar je dealer gaat haalt hij de naafkapjes eraf, draait de naaf los, smeert een beetje lock-tite op de naaf en draait hem weer vast.
Ik gok erop dat men het kosteloos voor je doet, als je tenminste je auto laat onderhouden bij de dealer.
Als je de zoekfunctie gebruikt zullen de techneuten een uitgebreide uitleg doen.
Ik heb(en met mij velen) dit ook gehad en als je met deze klacht naar je dealer gaat haalt hij de naafkapjes eraf, draait de naaf los, smeert een beetje lock-tite op de naaf en draait hem weer vast.
Ik gok erop dat men het kosteloos voor je doet, als je tenminste je auto laat onderhouden bij de dealer.
Als je de zoekfunctie gebruikt zullen de techneuten een uitgebreide uitleg doen.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- Misha
- 3rd Gear member
- Berichten: 308
- Lid geworden op: 21.11.2006 - 17:48
- Locatie: Midden NL
Mmmm.. dat was inderdaad ook het eerste wat de dealer noemde. Na inspectie door de beste man bleek echter dat dit al was gedaan.diesel01 schreef:Een beetje lock-tite doet wonderen.
Ik heb(en met mij velen) dit ook gehad en als je met deze klacht naar je dealer gaat haalt hij de naafkapjes eraf, draait de naaf los, smeert een beetje lock-tite op de naaf en draait hem weer vast.
Ik gok erop dat men het kosteloos voor je doet, als je tenminste je auto laat onderhouden bij de dealer.
Als je de zoekfunctie gebruikt zullen de techneuten een uitgebreide uitleg doen.
C70 convertible 2.0T AT8 - Mystic Silver
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21236
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Oke, dan zijn er mss mensen hier die je verder kunnen helpen.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- aertssenhjc
- 5th Gear member
- Berichten: 1611
- Lid geworden op: 20.12.2007 - 22:43
- Locatie: omg. Bergen op Zoom
Ik heb hetzelfde. wil je niet ontmoedigen, maar dit is te wijten aan de schakelbak. Bij mij komt er een nieuwe onder. dan is het opgelost verzekerd men.
Volvo V60 T3 Momentum 2012.
Citroën 2CV6 Club Blue Celeste.1986
Citroën 2CV6 Spécial Rouge Vallelunga. 1986
Kia EV6 Air 2022
Volvo V40 1.8 Europa Sports 2003.
Volvo S60 2.4T 2001 BSR Stage II.
Volvo 240 DL 1987
Citroën 2CV6 Club Blue Celeste.1986
Citroën 2CV6 Spécial Rouge Vallelunga. 1986
Kia EV6 Air 2022
Volvo V40 1.8 Europa Sports 2003.
Volvo S60 2.4T 2001 BSR Stage II.
Volvo 240 DL 1987
- Misha
- 3rd Gear member
- Berichten: 308
- Lid geworden op: 21.11.2006 - 17:48
- Locatie: Midden NL
Dat was mijn idee ook in eerste instantie.aertssenhjc schreef:Ik heb hetzelfde. wil je niet ontmoedigen, maar dit is te wijten aan de schakelbak. Bij mij komt er een nieuwe onder. dan is het opgelost verzekerd men.
Ontmoedigen doe je me niet hoor ! Ding zit nog in garantie en we hebben duidelijk afgesproken dat dat tokje eruit moet bij de koop.
Ik vind ook dat de 4 af en toe wat hakerig inschakelt.
Waar heb jij die diagnose laten stellen ?
C70 convertible 2.0T AT8 - Mystic Silver
- aertssenhjc
- 5th Gear member
- Berichten: 1611
- Lid geworden op: 20.12.2007 - 22:43
- Locatie: omg. Bergen op Zoom
Heel de lijn van 1 t/m 5 schakelt stroef. Behalve met warme motor. dan gaat ie super soepel!Misha schreef:Dat was mijn idee ook in eerste instantie.aertssenhjc schreef:Ik heb hetzelfde. wil je niet ontmoedigen, maar dit is te wijten aan de schakelbak. Bij mij komt er een nieuwe onder. dan is het opgelost verzekerd men.
Ontmoedigen doe je me niet hoor ! Ding zit nog in garantie en we hebben duidelijk afgesproken dat dat tokje eruit moet bij de koop.
Ik vind ook dat de 4 af en toe wat hakerig inschakelt.
Waar heb jij die diagnose laten stellen ?
Ik heb die diagnose zelf gedaan. Ik wil sowieso deze auto ( als het mee zit) houden. Als er een nieuwe komt ga ik deze als "klassieker" rijden, dus met dat in ogenschouw houdend, is een nieuwe bak wel de moeite waard! Buiten dit alles is mijn auto ook getuned en een T5 bak kan de vermogenstoename wat makkelijker hebben.
nog even over die"tok". deze kun je goed horen als je je voorkant opkrikt, de versnelling erin zet en het wiel links en rechts laat "wippen" je hoort dan duidelijk dat die tok uit de bak komt. ( aanhechting waar de aandrijfas de bak "ingaat"
Probeer het maar eens.
Suc6 igg met het oplossen!
Volvo V60 T3 Momentum 2012.
Citroën 2CV6 Club Blue Celeste.1986
Citroën 2CV6 Spécial Rouge Vallelunga. 1986
Kia EV6 Air 2022
Volvo V40 1.8 Europa Sports 2003.
Volvo S60 2.4T 2001 BSR Stage II.
Volvo 240 DL 1987
Citroën 2CV6 Club Blue Celeste.1986
Citroën 2CV6 Spécial Rouge Vallelunga. 1986
Kia EV6 Air 2022
Volvo V40 1.8 Europa Sports 2003.
Volvo S60 2.4T 2001 BSR Stage II.
Volvo 240 DL 1987
- Carfreak
- 7th Gear member
- Berichten: 5224
- Lid geworden op: 03.11.2007 - 17:26
- Locatie: Twente
Die tok kan ook uit de voorwielophanging komen. De rubbers zijn dan aan vervanging toe. Zelf ook gehad en nadien geen getok meer.
Volvo V70 2.4/ 140pk Black Sapphire Edition MY04
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
- volvo c70 t5
- 4th Gear member
- Berichten: 578
- Lid geworden op: 25.07.2009 - 12:19
Bij mijn waaren het de veerpootlagers.
- Misha
- 3rd Gear member
- Berichten: 308
- Lid geworden op: 21.11.2006 - 17:48
- Locatie: Midden NL
Ja, zoiets zou ook kunnen inderdaad.volvo c70 t5 schreef:Bij mijn waaren het de veerpootlagers.
Het lijkt net of hij zich een keer moet 'zetten', bijv vanaf 0->1 of van 1 ->R of een scherpe bocht in of uit.
Als hij dan eenmaal voorwaartse snelheid heeft, doet hij het niet meer.
C70 convertible 2.0T AT8 - Mystic Silver
- Misha
- 3rd Gear member
- Berichten: 308
- Lid geworden op: 21.11.2006 - 17:48
- Locatie: Midden NL
Bedoel je de draagarmrubbers ? Die zijn nl vernieuwd want waren op.Carfreak schreef:Die tok kan ook uit de voorwielophanging komen. De rubbers zijn dan aan vervanging toe. Zelf ook gehad en nadien geen getok meer.
C70 convertible 2.0T AT8 - Mystic Silver
- volvo c70 t5
- 4th Gear member
- Berichten: 578
- Lid geworden op: 25.07.2009 - 12:19
Veerpootlagers zitten op je schokdempers,Heb je er ook last van als je over een hobbelweg rijt?
- Misha
- 3rd Gear member
- Berichten: 308
- Lid geworden op: 21.11.2006 - 17:48
- Locatie: Midden NL
Soms wel ja, vooral als het schuin over een verkeersheuvel of zo is.volvo c70 t5 schreef:Veerpootlagers zitten op je schokdempers,Heb je er ook last van als je over een hobbelweg rijt?
Kan ook wel, met 200.000 op de teller, is echt zo'n rubbers-versleten km-stand.
Gelukkig werken de nivomats nog als nieuw..
C70 convertible 2.0T AT8 - Mystic Silver
- volvo c70 t5
- 4th Gear member
- Berichten: 578
- Lid geworden op: 25.07.2009 - 12:19
Dan zou ik daar even naar laten kijken,Je kan ook zelf kijken,Doe je motorkap open en kijk naar je veerpoten,druk je auto een paar keer naar beneden,als er vlink ruimte ontstaat tussen je veerpoot en demper dan zijn ze op.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1936
- Lid geworden op: 17.01.2007 - 13:54
- Locatie: Duiven
Ik wipte laatst hier overheen, daarna geen getok meerCarfreak schreef:Die tok kan ook uit de voorwielophanging komen. De rubbers zijn dan aan vervanging toe. Zelf ook gehad en nadien geen getok meer.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
V70 2.4D Rica 198pk MJ2004 242.000km..260.000km ....280.000km
Er is genoeg voor ieders behoefte, er is niet genoeg voor ieders hebzucht , Liever gelast dan geleasd
Er is genoeg voor ieders behoefte, er is niet genoeg voor ieders hebzucht , Liever gelast dan geleasd
- volvo c70 t5
- 4th Gear member
- Berichten: 578
- Lid geworden op: 25.07.2009 - 12:19
Hahaha dat kan ook .
- aertssenhjc
- 5th Gear member
- Berichten: 1611
- Lid geworden op: 20.12.2007 - 22:43
- Locatie: omg. Bergen op Zoom
vastpakken en linksom en rechtsom draaien.Misha schreef:wiel laat 'wippen' ?
Wat bedoel je dan precies ?
Volvo V60 T3 Momentum 2012.
Citroën 2CV6 Club Blue Celeste.1986
Citroën 2CV6 Spécial Rouge Vallelunga. 1986
Kia EV6 Air 2022
Volvo V40 1.8 Europa Sports 2003.
Volvo S60 2.4T 2001 BSR Stage II.
Volvo 240 DL 1987
Citroën 2CV6 Club Blue Celeste.1986
Citroën 2CV6 Spécial Rouge Vallelunga. 1986
Kia EV6 Air 2022
Volvo V40 1.8 Europa Sports 2003.
Volvo S60 2.4T 2001 BSR Stage II.
Volvo 240 DL 1987
- steven460
- 5th Gear member
- Berichten: 1009
- Lid geworden op: 18.08.2007 - 16:06
- Locatie: Almelo
- Contacteer:
met een krik enzojeweetwel.

Ik heb het ook ooit geprobeerd. De speling leek mij ook te veel, maar volgens de volvo specialist is het niet mogelijk/nodig er helemaal uit te krijgen..
Werk gedaan in willekeurige volgorde:
1 Aandrijfassen laten vastlijmen aan de lagers. Dat lijkt IETS te helpen.
2 Veerpootrubbers vervangen.
3 Stabilisator stangen achter laten vervangen.
4 Diverse rubbers voorwielophanging.
5 Remblokken/klauw vrij gemaakt
6 Bovenste Motorsteun (duidelijke verbetering) (10 minuten klusje voor iedereen)
Netto resultaat is mij goed genoeg.

Ik heb het ook ooit geprobeerd. De speling leek mij ook te veel, maar volgens de volvo specialist is het niet mogelijk/nodig er helemaal uit te krijgen..
Werk gedaan in willekeurige volgorde:
1 Aandrijfassen laten vastlijmen aan de lagers. Dat lijkt IETS te helpen.
2 Veerpootrubbers vervangen.
3 Stabilisator stangen achter laten vervangen.
4 Diverse rubbers voorwielophanging.
5 Remblokken/klauw vrij gemaakt
6 Bovenste Motorsteun (duidelijke verbetering) (10 minuten klusje voor iedereen)
Netto resultaat is mij goed genoeg.
s60 2001 T5, Dark Grey Pearl
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
- sbv
- 6th Gear member
- Berichten: 4321
- Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
- Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn
Misha,
Chris had onlangs een kleine tok bij het sturen, bij hem was veerpootlager ter ziele. Dat was overigens het beste te horen bij helemaal uitsturen en dan zowel naar links al rechts
Chris had onlangs een kleine tok bij het sturen, bij hem was veerpootlager ter ziele. Dat was overigens het beste te horen bij helemaal uitsturen en dan zowel naar links al rechts
Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue