Nieuwe Claxon inbouwen

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Plaats reactie
marrrcel
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 21.04.2010 - 22:23

Beste Volvo fanaten,

Na wat speurwerk op jullie forum het volgende:

Hier een ehm... Saab rijder (9-3 turbo uit '99). Mijn schoonvader heeft een mooie 940 lagdrukturbo, waarvan de claxon gesneuveld is. Eerst heb ik het nog geprobeerd met een setje van de sloop, maar ook deze zijn nu overleden. Tijd voor iets nieuws. Als vervanging heb ik een setje dubbeltonige Hella claxons gekocht, van die kleine slakkehuisjes.

Nu zit hier een relais bij. Weet iemand van jullie of de originele claxons van zo´n 940 niet al een relais hebben? Zo ja, moet ik deze vervangen voor het Hella relais? En waar vind ik het relais? Achter de asbak? Moet de radio er dan uit?
Zo niet, moet ik dan het Hella relais aansluiten op de claxonschakelaar, de min en natuurlijk de claxon? Of moet daar nog een continue plus bij (zo staat het namelijk op de verpakking).

Alvast hartelijk dank voor jullie gedachten hierover, Ik ben namelijk niet zo´n electronica held.
Groeten,

Marcel
Gebruikersavatar
Geus
4th Gear member
Berichten: 694
Lid geworden op: 05.04.2007 - 21:16

Als er al een relais inzit, zou je die moeten horen klikken lijkt mij.

Het idee van een relais is dat de stroom voor de claxon niet door de schakelaar loopt. Je hebt dus twee aparte stroomkringen. Van plus via relais en claxon naar min en van plus via schakelaar en relais naar min.
Volvo 121 (Amazon), 2.0 , 1966, donkergroen
Volvo V70 Europa, 2.5 10v, 1997, Nautic blue pearl
Volvo S60 D (2.4, 126 pk), 2007, donkerblauw
marrrcel
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 21.04.2010 - 22:23

Dank voor je antwoord, Geus

In mijn Saab zit wel standaard zo'n relais, maar die hoor ik niet klikken. Ik heb de indeling van het schakelbordje van de 940 achter de asbak opgezocht, maar ik kon hier zo gauw geen specifiek relais vinden voor de claxon. Wel voor knipperlicht, ruitenwissers, lampcontrole en dergelijke...
Gebruikersavatar
Geus
4th Gear member
Berichten: 694
Lid geworden op: 05.04.2007 - 21:16

Bij een werkende claxon kan je zo'n klik makkelijk missen. Oudere Volvo mechanica is meestal niet echt subtiel qua geluid, probeer het eens. Hoor je het klikken, dan zou ik het zonder relais proberen.

Als je de bestaande aansluiting voor de claxon neemt en die aansluit op de aanstuurkant van het relais en voor de nieuwe claxon een nieuwe stroomkring creeert van plus naar min zit je altijd goed. In het ergste geval zitten er twee relais tussen. Vervelend om uit te zoeken als het niet werkt, maar als het werkt, werkt 't. ;)
Volvo 121 (Amazon), 2.0 , 1966, donkergroen
Volvo V70 Europa, 2.5 10v, 1997, Nautic blue pearl
Volvo S60 D (2.4, 126 pk), 2007, donkerblauw
marrrcel
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 21.04.2010 - 22:23

Dat is inderdaad een goed plan. Ik ga er zondag mee aan het werk. Ik laat wel weten hoe het afloopt.

Groeten,

Marcel
Gebruikersavatar
Geus
4th Gear member
Berichten: 694
Lid geworden op: 05.04.2007 - 21:16

En, gelukt?
Volvo 121 (Amazon), 2.0 , 1966, donkergroen
Volvo V70 Europa, 2.5 10v, 1997, Nautic blue pearl
Volvo S60 D (2.4, 126 pk), 2007, donkerblauw
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”